Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 21:32 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Naturvårdsverket skriver om allemansrätten: "Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som ved till elden. Men det är inte tillåtet att hugga eller såga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd. Det är heller inte tillåtet att använda vindfällen som ved."

Vad tror ni skogsägare anser om:

1) vad som klassas som "grenar"? Är det allt som inte är stammen? Får grenen vara 5 cm tjock? 10 cm?

2) grenar som dragits ihop till en hög? Är de "löst liggande"?

3) det sågas av en 5 cm tjock gren från ett stort omkullblåst träd?

4) det bryts lite torrt granris (att tända med) från en i övrigt levande gran? Riskerar det att skada granen?

5) det växer massor med sly och det skärs av en som grillpinne?

Kontexten för frågan är i normalt omvärldsläge (innan SHTF), då man är på tillfällig genomresa genom skogen, inte vet vem som äger den, inte tar mer än vad som behövs för att göra en brasa för matlagning/värme och sköter sig väl för övrigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 21:47 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Sitter det på ett levande träd eller ett storfällt träd så låt bli. Ligger det på marken så är det fritt fram.
Högst personligt som skogsägare, om du kan enkelt bryta av några grenar från ett träd så gör det. Tänker mest på äldre granar med torra döda grenar långt ner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 22:04 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Är inte skogsägare.
1) Tolkar alla grenar, även om det är en megagrej på 20 cm på något vänster, som just gren.

2) Ja, varför inte?

3) Inte okej. Du får inte sabba vindfällen. Är för att insekter gärna bor där exempelvis gissar jag.

4) Vet inte säkert, men min pragmatiska tolkning är att du får det.

5) Du får inte ta levande växter, så nej.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 22:43 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Min skogsägande far brukade stryka döda kvistar från granarna där han gick fram. Det höjer värdet på virket om det inte har tvingats växa runt en kvist utan istället är rent och kvistfritt. (Det kanske tar 50 eller 100 år, men i alla fall.) Kvistarna var på sin höjd 1 cm i diameter och bröts lätt av. Om du tagit sådant på eget bevåg skulle han ha blivit glad och belåten, speciellt om det var i större mängder. En ornitolog skulle kanske inte ha hållit med.

I trädgårdar leder kvarsittande döda grenar in vatten till stammen och kan orsaka förruttnelse och annat otyg, men om man tar bort dem på fel (det enkla och naturliga) sätt orsakar man en större skada än om grenen får sitta kvar.

1. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det blir väl bara värre om det är en tjockare gren.

2. Är det verkligen hopsamlat är det nog för något syfte och bör lämnas. Normalt sett hittar man dock antagligen större samlingar döda grenar där någon har kvistat ett träd och då är det ok. Om det ligger två parallella rader grenar med de flesta grenarna i vardera raden liggande åt samma håll är det väl antagligen någon som har kvistat.

3. Jag tror det är över gränsen så fort du använder såg.

5. Jag tror inte skogsägare skulle ha surat över att du tog en grillpinne eftersom större mängder sly ändå har det för trångt och inte kan utvecklas till något värdefullt förrän de har blivit färre. Men du skulle ha brutit mot allemansrätten och vem vet vad du mer skulle hitta på...

Jag tror att de flesta skogsägare skulle ha oroat sig mest över att du gör upp eld. Man får visserligen göra det om det sker under betryggande former, men vem vet om folk faktiskt vet hur man undviker alla risker för eldsvåda.

lalle skrev:
Naturvårdsverket skriver om allemansrätten: "Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som ved till elden. Men det är inte tillåtet att hugga eller såga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd. Det är heller inte tillåtet att använda vindfällen som ved."

Vad tror ni skogsägare anser om:

1) vad som klassas som "grenar"? Är det allt som inte är stammen? Får grenen vara 5 cm tjock? 10 cm?

2) grenar som dragits ihop till en hög? Är de "löst liggande"?

3) det sågas av en 5 cm tjock gren från ett stort omkullblåst träd?

4) det bryts lite torrt granris (att tända med) från en i övrigt levande gran? Riskerar det att skada granen?

5) det växer massor med sly och det skärs av en som grillpinne?

Kontexten för frågan är i normalt omvärldsläge (innan SHTF), då man är på tillfällig genomresa genom skogen, inte vet vem som äger den, inte tar mer än vad som behövs för att göra en brasa för matlagning/värme och sköter sig väl för övrigt.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 23:26 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Detta är hur jag i egenskap av skogsägare uppfattar reglerna.

Situationen är alltså att du är ute på utflykt och det är ingen som helst nödsituation och det är inte torrt och eldningsförbud. Du har inte haft kontakt med skogsägaren.

1) vad som klassas som "grenar"? Är det allt som inte är stammen? Får grenen vara 5 cm tjock? 10 cm?
Ja, allt det som inte är stammen eller roten är grenar. Om grenen är så grov att du behöver en yxa eller såg för att dela eller arbeta upp den till ved så omfattas den inte av allemansrätten. Kan du bryta av den med handkraft eller genom att trampa på den är det OK. Typiskt kan du plocka upp och bära många grenar under armen när du samlar ved.

2) grenar som dragits ihop till en hög? Är de "löst liggande"?
Nej. Grenar som dragits ihop till en hög är grenar som dragits ihop till en hög och inte löst liggande grenar. Löst liggande grenar är grenar som ligger utspridda här och där, typiskt efter att ha trillat ner från ett träd vid blåst.

3) det sågas av en 5 cm tjock gren från ett stort omkullblåst träd?
Nej. Det är inte tillåtet enligt allemansrätten. Dessutom kan det vara livsfarligt!

4) det bryts lite torrt granris (att tända med) från en i övrigt levande gran? Riskerar det att skada granen?
Nej, det är inte tillåtet enligt allemansrätten. Nej, det skadar inte granen om man inte river bort bark.

5) det växer massor med sly och det skärs av en som grillpinne?
Nej, det är inte tillåtet enligt allemansrätten.

Detta är alltså hur jag uppfattar allemansrätten. Sedan kan detta vara lite olika känsligt beroende på var du är. Om det är i ett populärt område med många besökare så är det extra känsligt. Då finns det kanske inte så mycket ris kvar under granarna, och barken är skadad. Om det är flera kilometer från närmaste bilväg är det lite mindre känsligt. Men allemansrätten är värdefull, finns ingen anledning att göra något som urholkar den.

När jag själv är ute på vift i skog som inte är min, och jag vill elda mer än en liten lägereld med klena pinnar och grenar, har jag med mig egen ved. Typiskt en (liten) stockfackla eller några vedklampar. Jag skulle inte tveka att göra en enstaka grillpinne, även på annans mark. Men jag skulle vara noga med att det inte syns efteråt. Skära lågt och gnida jord i snittet för att det inte skall lysa. Eller ta i ett dike vid väg.

Grundregeln för allemansrätten är att inte störa och inte förstöra. Det omfattar även att lämna spår efter sig som exempelvis sågsnitt och yxhugg.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: mån 09 apr 2018, 08:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Att grenar hamnar i lösa högar beror på sättet trädet har fällts . För att grenarna ska hamna i två rader nära varandra krävs att någon har gått med motorsåg eller handverktyg och kvistat . Idag skördas skogen mest av engreppsskördare som gör allt i ett hugg , de drar trädet genom en maskin som grenar av trädet samtidigt som det räknar metrarna för att kapa i rätt längd allt efter att först ha kapat själva trädet vid roten .
Så skulle nog säga det är ok att ta kvist uren sån hög men inte större högar för då kan det röra sig om skogsägare som samlar grenar och kvistar för att flisa till vinterns uppvärmning av hus och gård .

Annars håller jag med essbe

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: mån 09 apr 2018, 11:42 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Sedan finns det en aspekt till. Nedfallna grenar som ligger utspridda är ofta torra. Det handlar ofta om självgallrade grenar som brutits av vid blåst och som sedan ligger fritt och luftigt och därmed inte drar åt sig markfukt. Sådana torra klena grenar brinner med lite rök och är lätta att få eld på.

Grova grenar, kanske från vindfällen, eller kvistade grenar från högar är typiskt färsk och fuktig ved. Som ryker och är svårare att få att brinna.

Ved man tar med sig hemifrån är också torr och brinner fint med minimalt med rök.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: mån 09 apr 2018, 20:42 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Olyckligt att allemansrätten kan tolkas på så många olika sätt. Men nyttigt för mig att ha blivit blivit medvetandegjord om det.

Tack för era svar!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: tis 10 apr 2018, 03:07 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Vad en skogsägare kanske/troligen skulle rycka på axlarna åt och vad Allemansrätten ger dig RÄTT att göra är inte samma sak. Förmodligen skulle de flesta skogsägare vara helt OK med att du sågar upp några grövre grenar till en lägereld. Eller gör några grillpinnar av sly. Men innebär det att Allemansrätten ger dig RÄTT att göra det?

Och skogsägarnas inställning och till och med lagens tolkning av allemansrätten kan kanske variera beroende på hur högt trycket är från personer som vill vara ute i skog och mark.

Naturvårdsverket tycks vara medvetet om att detta kan anses vara luddigt. Därför har de skrivit en hel del mer om detta, exempelvis om vad lagen säger och rättspraxis och en del tolkningsfrågor.

Exempelvis:

"Allemansrätten – vad säger lagen?"
Läs om vad som är tillåtet och vilka typer av uppträdanden som kan leda till rättsliga påföljder.

https://www.naturvardsverket.se/Om-Natu ... 20-8161-6/
PDF: https://www.naturvardsverket.se/Documen ... f?pid=3915

Där hittar man, under "Några tolkningsfrågor":

Citera:
... "Enstaka löv kan man nog få ta från träd, men att bryta kvistar är förbjudet. Växande gräs får antagligen tas i skogar, där inte skogsbete förekommer. Mindre nedfallna grenar och kvistar räknas inte som vindfälle och kan plockas, till exempel som bränsle för tillåten eldning." ...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: ons 11 apr 2018, 16:49 
Ja jävlar, det måste vara ena rediga eldens mästare i Sverige om man inte ens får bryta döda pinnar från levande granar för att göra en riseld, utan allt ska ligga på marken.

Kanada, here I come.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: ons 11 apr 2018, 17:24 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Hur ser allemansrätten ut i Canada?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: tor 12 apr 2018, 17:04 
EssBe skrev:
Hur ser allemansrätten ut i Canada?


Liberal, på så kallad Crown Land:

https://www.ontario.ca/page/camping-crown-land

En vän som bor i Kanada beskriver det som en allemansrätt som är striktare på vissa områden; såsom fiske, men slackare på camping och eldning. Där du i Sverige får campa en natt på ett ställe får du som kanadensisk medborgare campa i tre veckor. Där du i Sverige bevisligen knappt får ta en pinnjävel från ett träd gäller eget omdöme och behov därborta. Att ta ned exempelvis ett litet dött träd, en decimeter eller så i diameter, är det ingen som kommer att rynka näsan åt. Finns inget förbud rent formellt sett att dra ned ett jätteträd i dött skick och elda, men skulle Park Rangers komma på dig att göra detta om behovet inte finns skulle det skarpt ogillas.

Har förvisso att göra med att Kanada är rent jävla enormt jmf Sverige, men om man frågar mig så kanske allemansrätten i Sverige skulle kunna bli lite snällare om skogsbolagen skulle sluta avverka som idioter överallt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten och att ta grenar?
InläggPostat: tor 12 apr 2018, 18:08 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Hm...

Turister (utländska) behöver tydligen betala en daglig campingavgift på $9.35+skatt...

Har läst på sidan du länkade till för att hitta info om hur man får ta ved till en lägereld på "Crown Land". Hittade inget.

Men jag använde sökfunktionen på siten ontario.ca och hittade:

https://www.ontario.ca/page/using-wood- ... rsonal-use

Där det bland annat står:

Citera:
Requirements

By law, to use wood from Crown land for personal use (e.g., for fuel or to build a structure), you need:

a fuelwood or building products licence
to pay Crown timber charges for every cubic metre of wood

How to buy a fuelwood licence

You need a licence to use wood from Crown land to generate heat for your own personal use (e.g., furnace, woodstove, campfire).

Licence expires: March 31st of every year

To get a licence, contact your local MNRF office


Med andra ord verkar det som att man över huvud taget inte får samla/hugga ved eller fälla träd på "Crown Land" utan att först skaffat en licens för det. Alltså motsvarande att här be markägaren om lov först. Kan det tänkas att din vän som bor i Canada inte vet vad som gäller där? Ungefär som en del här inte vet vad allemansrätten ger rätt till?

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet