Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: dåliga tänder, titan eller lös
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 20:26 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
funderar på vad man borde göra om man har dåliga tänder

att i ett skit i fläckten scenario få dom lagade årligen är ingen utväg, ine på allvar i varjefall
speciellt när det kommer mycket farhågor om att inflamtioner i tänder sprider sig lätt i kroppen och ger andra bekymmer

så allternativen

ren gom lära sig hantera köttkvarnen för kebab köttet, det smakar förhoppningsvis bra ändå

ren gom och få löständer gjorda, lär vara en del bekymmer
morsan fick det tidigt, på den tiden rensade dom utan pardon och löständer var allmänt accepterat

ren gom och fräsa jaws löständer i rostfritt :twisted:

börja byta ut mot titaninskruvade saker, lär vara nyckfullt med

vad säger ni?

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dåliga tänder, titan eller lös
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 21:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
När man blir äldre så förändras käkbenet och blir porösare så problem med titanskruvar som börjar lossna kan nog bli ett stort problem när tandvård inte går att få tag i . Dessutom om en tand skadas spricker så finns en ingång i benet från skruven .
Så ser nog lösa löständer som säkrare och lär man sig att gjuta i materialet eller liknande så kan man fixa lite småfel , sedan ha mycket snögg i lager .

Att vara helt utan tänder är nog mindre problem än att ha gluggar här och var när det gäller att tugga/mala maten . En kille jag kände på 70-80-talet hade dragit ut alla tänder redan i 30-års åldern men åt allt hur bra som helst . Segt helt kött , hårt knäckebröd , äpplen osv osv . Så skulle inte vara rädd för det heller

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dåliga tänder, titan eller lös
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 23:25 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Har man löständer kan man ju använda dem så länge de håller och sedan köra tandlöst.

Men jag skulle nog inte dra ut tänder förrän jag måste. Det är ju inte sagt att man alltid har tillgång till lättäten mat. Och inga av de tänder som jag har dragit har gett upphov till några infektioner.

Och jag tog ut en besvärlig sticka med tänderna en gång. Den var ovanligt tjock och satt illa till på höger tumme så jag vågade inte ta till kniven med vänster hand.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dåliga tänder, titan eller lös
InläggPostat: mån 23 apr 2018, 07:47 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Dweomer skrev:
...Att vara helt utan tänder är nog mindre problem än att ha gluggar här och var när det gäller att tugga/mala maten . En kille jag kände på 70-80-talet hade dragit ut alla tänder redan i 30-års åldern men åt allt hur bra som helst . Segt helt kött , hårt knäckebröd , äpplen osv osv . Så skulle inte vara rädd för det heller


Jag kände också en sådan (i Stockholm). Alltid propert klädd i tredelad kostym. Tuff som dynamit och med ett härligt ekenstugg. Hade varit boxare i weltervikt vad jag hört. Stod i dörren till Cat Ballou tillsammans med kumpanen "Elaka Onkel". Var två skitar hög men hoppade upp en halv meter för att slå buset på käften om det behövdes. Samma kille?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dåliga tänder, titan eller lös
InläggPostat: lör 28 apr 2018, 17:40 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Urbefolkningar och människor innan modern tid fick inte problem med tänderna på det sättet som vi får idag, använde tänderna som verktyg och åt grövre saker så slits tänderna snabbare än karies hinner utvecklas.

Titanskruvar fungerar alldeles utmärkt även i benet på mycket gamla människor, vart har du fått den skrönan ifrån att det inte skulle fungera? Däremot är det säkraste att ha några skruvar per käke som sedan lösgommen kan "knäppa på", om vi talar om lätt att hålla rent osv.

Lär dig att sköta dina tänder, ät den sortens mat som du förväntar dig ha tillgång till i en SHTF situation. Om du minskat ditt intag av socker så minskar populationen av syraproducerande bakterier i munnen. Tycker absolut inte att du ska extrahera tänder preventivt, tänk på att akryltänderna i en lösgom slits och behöver bytas ut även de.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dåliga tänder, titan eller lös
InläggPostat: ons 29 maj 2019, 17:39 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 17 mar 2017, 18:29
Inlägg: 12
Jag skulle välja löständer då, det är en del problem med titan, troligtvis ”barnsjukdomar” men ändå https://www.tandlakartidningen.se/arkiv ... lammation/

Nu såg jag hur gammal detta var, var inne och titta på sjukvård och glömde de när jag kom tillbaka, är oftast inne på aktiva tråder


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet