Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: ons 27 jun 2018, 17:13 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har den hårda bittra vägen fått erfara hur nyinköpta verktyg fått stryka på foten pga slarv ifrån mig! :notme: Ställt ifrån mig en skyffel i något hörn för att sedan hitta den några år sedan rostig o med träskaft som fått utstå vädrets makter...

Gäller ju skottkärror o annat som hör trädgård o odlande till. Förutom det uppenbara att verktygen skall in under tak! Finns det annat man kan göra för att bibehålla kvalitén över tid?
Olja eller fetta in metalldelar? Olja in träskaft?

Kom gärna med tips! Dels för att det är dyrt med verktyg men framför allt för att de kan vara Guld värda någongång.... :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: ons 27 jun 2018, 17:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
John Seymore beskriver i självhushållarboken en trälåda fylld med inoljad sand som man efter användningen doppar sina redskap i så de får en fet hinna som håller tillbaka rosten .
Först bör man skrapa bort leran dock från spaden

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: ons 27 jun 2018, 17:29 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Låter ju vettigt :up: Antar att spillolja duger?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: ons 27 jun 2018, 19:23 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Kokt linolja på skaften är bra. Kan vara lämpligt vår och höst. Eventuellt utspädd med terpentin.

Tänk på brandrisken med självantändning med linolja på trasor eller i spån/flis.

Spola av metalldelar, eller skölj av i murarbaljan med vatten som står och tempererar sig i solen så det skall gå att använda för att vattna späda nysatta växter.

Häng så att metallen kan torka snabbt. Olja eventuellt in med någon olja ibland. Spray funkar bra. Särskilt under/vid metallfästen. Om man inte gillar att få spillolja i jorden nära det som man skall äta så kan man gärna olja in även metallen med kokt linolja.

Jag målade skottkärrebaljan med penslad hammarlack efter att galvet slitits av och den började rosta. Det gjorde baljan väldigt hal så det var lätt att hålla rent efteråt, men man får underhålla ibland om man kör sten och annat som skaver. Finns hammarlack även som spray. Hammarlack kan nog vara bra även på spadblad och hackor och liknande, gör det lätt att hålla rent och blöt jord "klibbar" mindre.

Eggarna på spade/hackor mm underhålls lämpligen med en fil. Jag brukar använda en 45 graders slipfas på det mesta.

Ett knep kan vara att bygga en liten skärmvägg med tak nära trädgårdslandet. Så nära platsen där man behöver och använder trädgårdsverktygen som möjligt. På ena sidan skämväggen kan du ha ett litet planteringsbord med mindre verktyg, såjord och krukor mm. Och baljan med solvarmt vatten och vattenkanna för ny sådd. På andra sidan krokar för att hänga större verktyg. Går lätt att göra ett enkelt tak med lagom lutning som kläs med billigaste minsta vävpresseningen på Biltema. Lite som taket på en hammock. Går till och med att göra hopfällbart om man vill krångla till det lite. Och är man riktigt på hugget gör man hela skärmen med bord och allt mobil genom att göra så man kan köra under med skottkärran och lyfta och köra.

En sådan skärm med tak gör det lättare att komma igång med ogräsrensning och lättare att hänga upp efteråt eftersom man slipper gå och hämta eller gå och sätta in. Grejerna är redan på plats där man behöver dem.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: ons 27 jun 2018, 19:41 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Bra poäng med spilloljan o ätbara växter :up: Tänkte inte på det :smack:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: ons 27 jun 2018, 20:07 
Online
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Skrapa av lera och annat skit på spadar m.m. Beskriver även John S i sin bok.
Gör en enkel träskrapa och häng bredvid oljesandlådan som du då använder till grovrengöringen.
Ha en låda med ren sand bredvid som du rengör spaden i när du skall använda den i odlingsjord. Då är mängden spillolja försumbart.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: ons 27 jun 2018, 21:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mina föräldrar var noga med att man skulle ha själva krattan uppåt, inte skaftet, när man lutade räfsor och krattor mot en vägg. Även om det var jordigt. Det kan ju ha berott på den stora risken för en smäll om man trampar fel, men det hjälper ju mot förruttnelse också.

Undrar om inte yxor gärna hängdes upp också (helst inträngt mot en vägg, men har nog sett någon yxa lämnas i ett träd någon natt också), och eventuella fallande yxor kan ju verkligen ställa till det.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: tor 28 jun 2018, 07:29 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Jag vill rekommendera insmörjning med Bryggsmörja. Dvs en blandning av lika delar kokt linolja, trätjära, och balsamterpentin. Det sistnämnda kan bytas mot lacknafta i värsta fall. Ger gott skydd mot röta i träskaft, likväl som rostskydd av metalldelarna.
Skrapa/borsta rent,smörj in och låt stå och torka i några dygn sedan. Gör inget om det redan finns ytost på metallen.

Ren linolja ger utmärkt skydd mot röta och rost, men mikrorganismerna gillar det, så skyddet blir kortvarigt. Trätjäran gör att dessa inte trivs, vilket ger bättre livslängd på skyddet. Och lukten av nytjärad kulturbåt får man på köpet! :D

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: tor 28 jun 2018, 07:49 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Med tanke på risken för självantändning - kan man byta ut linoljan mot raps- solros eller annan olja man har i köket?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: tor 28 jun 2018, 07:53 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Ja, det kan man. Men det är inte lika bra. Kokt linolja oxiderar till en hård skyddande hinna som ger extra skydd. Denna oxidation ger också självantändningsrisken.

Lägger du trasan i grillen eller i vedspisen så är det lugnt...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: tor 28 jun 2018, 08:42 
Jag har haft spadar, spett, krattor, skyfflar och fyllhammare hängandes utomhus på en vägg under lite utstickande tak sen 70 talet nu och alla är fräscha. Det behöver inte doppas i olja eller larva sig. Köp kvalitetsverktyg.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: tor 28 jun 2018, 10:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Arctic Fox skrev:
Jag har haft spadar, spett, krattor, skyfflar och fyllhammare hängandes utomhus på en vägg under lite utstickande tak sen 70 talet nu och alla är fräscha. Det behöver inte doppas i olja eller larva sig. Köp kvalitetsverktyg.


WORD! :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: tor 28 jun 2018, 21:45 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har också sett gammalt järn utan åtgärder och utan problem. Men det beror nog mycket på klimatet. Bor man i inlandet i norra Sverige eller vid en salt och fuktig kust i södra Sverige är det nog väldigt stor skillnad.

Arctic Fox skrev:
Jag har haft spadar, spett, krattor, skyfflar och fyllhammare hängandes utomhus på en vägg under lite utstickande tak sen 70 talet nu och alla är fräscha. Det behöver inte doppas i olja eller larva sig. Köp kvalitetsverktyg.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vård av spadar o dyl...
InläggPostat: lör 30 jun 2018, 00:35 
Online
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Döden för trädgårdsverktyg är att lämna dom kvar ute. Tex många har grepen ståendes kvar i potatislandet under skördetiden (kan ju bli en månad eller mer). Regnet tränger ner mellan skaftet och rörhylsan, som ruttnar fort och sen när man tar i för att vända tex grästuvor så går skaftet av. Har hänt den bästa, mig alltså :-)
I övrigt kan jag hålla med att regnskyddade verktyg håller mycket länge. Har själv div spadar och kupverktyg sen tidigt 80tal som fortfarande är i bra skick.
Gäller även en grävspade med handtaget i plast, alla varnade för att plast håller inte. Skall vara metallhandtag. Men mitt är utmärk, sannolikt beroende på att spaden inte förvaras i kontakt med solen (uv-ljus tar död på plast).


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet