Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad är vitsen om man inte kan se!?
InläggPostat: mån 27 aug 2018, 10:30 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Parabellum skrev:
Att vara dynamisk, öppen och beslutsam är något som övertrumfar nästan alla produkt prepps, tror och tycker jag.
Kunskap och erfarenhet är också något som är mycket viktigt.
Genom att snabbt kunna ändra sitt beteende och möta en ny miljö, så ökar man möjligheterna för sig och sina.

Okunskap har aldrig varit makt, så långt är det rätt. Men i skogen en vinter är jag är hellre en noob med vintersovsäck än en överlevnadsexpert i kalsongerna. Prylar är och förblir avgörande.
Jag ser närbesläktade "tankebanor" lite här och var, för att ta ett amerikanskt vanligt förekommande exempel: att om man inte är l33t och supertränad på sitt vapen så "spelar det ingen roll" att inneha vapnet eller ta vilken utrustning som helst. Ungefär som att inget går att lära sig f o m SHTF och att all kunskap måste ha inhämtats innan. Vilket naturligtvis är rent, skärt struntprat för att trycka till de som samlar massa grejer. Det här med att kunskap, färdighet och flexibilitet alltid trumfar utrustning är inte sant och sådan tankegång tar inte hänsyn till att de som inte har färdigheten kan införskaffa den och sen står de där med färdighet plus utrustning jämfört med bara färdighet. Att dessa typer av resonemang bubblar upp tror jag delvis beror på en frustration över att man inte har allt som behövs (eller någon annan har mer) och då lugnar man sig med att man klarar allt bara man är slug.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: mån 27 aug 2018, 10:44 
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Mycket bra skrivet, somvanligt!

Kanske man bör skilja på lång och kort sikt när det gäller prepp, prylar och kunskap.

På kort sikt, om något händer, måste man ha prylar för att kunna överleva. Vattenrening, ett lager med MRE, vintersovsäck eller vad det nu kan vara.

På längre sikt räcker inte det. Vattenreningen fryser lätt sönder, lagret med MRE tar slut och vintersovsäcken blir blöt eller slits ut. Då måste man ha kunskap. Och nya prylar. Eller hunnit drastiskt förändra/stabilisera sin situation. Hittat en bra brunn, fixat odlingar och jordkällare eller ordnat med så man kan byta till sig eller köpa, skaffat uppvärmd bostad. För att kunna drastiskt förändra/stabilisera sin situation krävs nog massor med kunskap och förmåga, inte minst socialt. Troligen tvingas man samarbeta och dela resurser med andra för långsiktig överlevnad.

InläggPostat: mån 27 aug 2018, 11:54 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Om det var så jäkla bra skrivet vet jag inte men det är delvis sant.
Saker är bra och nödvändiga att ha och att kunna använda dessa är en förutsättning. Att kunna använda, är att äga kunskap. Utan kunskap så kan saken faktiskt vara värdelös.
Att trycka på just kunskap, är något som vuxit med åren.
Att tro att man skall lära sig saker genom att misslyckas i ett dåligt läge, kan innebära att man aldrig mer får lära sig något.
Men det är ju bara mig syn på saken och något OT.

Anropssignal:830 eller Parabellum

InläggPostat: mån 27 aug 2018, 12:52 
-
Användarvisningsbild

Intressant sväng på denna tråden. Om jag får spinna vidare bara lite? :hm:

Ser hur min yngste hantera situationer med och utan kunskap/prylar.
Ibland går det perfekt, ibland inte alls, men om han verkligen vill och orkar försöka, så brukar det lösa sig på något sätt oavsett tidigare erfarenhet/kunskap av prylen.
Så, om tid finns, så visst kan man lära sig, men om man redan kan, tillräckligt mycket, så har man mycket större chans att klara situationen.
Och med rätt verktyg så lyckas man mera ofta än utan.

Så min erfarenhet är att ha allt och kunna allt är vinnaren, men att ha tänkt igenom så mycket som möjligt och kunna anpassa sig räcker långt.

Själv har jag så mycket prylar i olika riktningar som nuvarande situation tillåter i och med att jag inte vet vart det bär av längre fram. :notme:

//Tank

InläggPostat: mån 27 aug 2018, 14:34 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Parabellum skrev:
Om det var så jäkla bra skrivet vet jag inte men det är delvis sant.
Saker är bra och nödvändiga att ha och att kunna använda dessa är en förutsättning. Att kunna använda, är att äga kunskap. Utan kunskap så kan saken faktiskt vara värdelös.
Att trycka på just kunskap, är något som vuxit med åren.
Att tro att man skall lära sig saker genom att misslyckas i ett dåligt läge, kan innebära att man aldrig mer får lära sig något.
Men det är ju bara mig syn på saken och något OT.

Det är lättare att skaffa saker än att skaffa färdighet. Ska man då inte skaffa saker för att man inte besitter färdigheten att använda dessa saker optimalt eller alls för tillfället? Jo det borde man gott, menar jag. Man ska inte avfärda anskaffande av grejer eller underdriva betydelsen av anskaffandet. Jag är väldigt novis på odling men har nu en bok om odling och tre pallkragar för att ha möjlighet att lära mig framöver. Persilja och spenat har dock odlats med stor framgång i sommar :)
Jag förstår ditt resonemang absolut, jag ville bara nyansera lite.

Tank skrev:
Intressant sväng på denna tråden. Om jag får spinna vidare bara lite? :hm:

Ibland går det perfekt, ibland inte alls, men om han verkligen vill och orkar försöka, så brukar det lösa sig på något sätt oavsett tidigare erfarenhet/kunskap av prylen.
Så, om tid finns, så visst kan man lära sig, men om man redan kan, tillräckligt mycket, så har man mycket större chans att klara situationen.

Så min erfarenhet är att ha allt och kunna allt är vinnaren, men att ha tänkt igenom så mycket som möjligt och kunna anpassa sig räcker långt.

Själv har jag så mycket prylar i olika riktningar som nuvarande situation tillåter i och med att jag inte vet vart det bär av längre fram. :notme:

//Tank

Så tänker jag också.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: ons 29 aug 2018, 01:34 
The grey man

Det är ju skillnad på prylar och prylar. Man kan nog lära sig cykla alldeles själv om man hittar en flakcykel, men det är mindre lämpligt att lära sig hantera ett flygplan helt på egen hand.

Tank skrev:
//Tank

InläggPostat: lör 01 sep 2018, 22:19 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Min anledning till preppandet är att jag sett och upplevt människors tunna fernissa till galenskap.
Att enbart tro gott om människor är att vara extremt godtrogen och detta leder nästan alltid till djup besvikelse i en civiliserad värld.
Om man befinner sig i en annan värld så kommer detta att leda till stor skada för sina och det är inte något jag önskar.
Därför försöker jag att se människor genom mina prepping glasögon*.
Att vi skapat basen för oroligheter i Sverige är något som nog väldigt många kan se men inte vill tala högt eller skriva om.
Detta på grund av rädslan av att inte få tillhöra den grupp man identifierar sig med.
En annan sak jag skapar en buffert till är arbetslöshet och längre sjukdom samt en svag klimat ångest.

* Är intreserad av etnologi och psykologi

Anropssignal:830 eller Parabellum

InläggPostat: lör 06 okt 2018, 13:50 
Är varmvattnet slut?

Parabellum skrev:
Att tillhöra är en viktig komponent för oss människor. Varför identifierar man sig annars som prepper?
Att träffa andra med samma livsåskådning är befriande av en anledning och kan ge en mycket.
Vad är troliga scenarion i Sverige just nu?
Denna frågeställning är den viktigaste för en prepper enligt mig.
Skall man flumma eller skall man vara konkret!

Det troligaste scenariot just nu är nog rätt många på det klara med om man läser och tittar på nyheter! 8|

InläggPostat: lör 06 okt 2018, 13:53 
Är varmvattnet slut?

Parabellum skrev:
Rörelsen började en gång med att medborgare blev oroliga över att mängden kärnvapen blivit stor och innehavarna skulle komma att använda dom i snar framtid.
Survivalismen var född! (Ytterligare en ism :shock: )
Suvivalisterna reagerade på något som var reellt, påtagligt!
Ur detta kröp mjukisarna fram några år senare och dessa blev preppers. Är det så, att det inte finns någon verkligt "hot" idag?
Och att vi i själva verket är en slags hipsters. Använder hipster begreppet lite slarvigt, så ursäkta mig.

Japp, misstänker att minst hälften av alla här inne är hipsters eller har svart bälte i googling och är områdes mästare i viktökning. :up:

InläggPostat: lör 06 okt 2018, 19:38 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Krutrök skrev:
eller har svart bälte i googling och är områdes mästare i viktökning. :up:

:surprised: :oops: tagen på bar gärning :smack: :oops:

InläggPostat: lör 06 okt 2018, 21:22 
Är det OK att klappa björnen?

Parabellum skrev:
Rörelsen började en gång med att medborgare blev oroliga över att mängden kärnvapen blivit stor och innehavarna skulle komma att använda dom i snar framtid.
Survivalismen var född! (Ytterligare en ism :shock: )
Suvivalisterna reagerade på något som var reellt, påtagligt!
Ur detta kröp mjukisarna fram några år senare och dessa blev preppers. Är det så, att det inte finns någon verkligt "hot" idag?
Och att vi i själva verket är en slags hipsters. Använder hipster begreppet lite slarvigt, så ursäkta mig.

Vet inte om det inte finns ett hot idag. Känner mest att om man kollar in jägarchefen eller oplatsen att det finns saker inte som inte tas upp i svärjes televivijon. Vet inte om jag blir mjuk eller hård att läsa vad som händer..

Det jag funderar på varje gång jag passerar lokala gubbdagis eller överskottsbolaget som har förvandlats från militärt överskott till billigare varor och jag passerar glasögon hyllan.. kanske man ska skaffa sig ett par +1 eller vad de kan vara... I ålderns höst framför fotogenlampan läsandes en emp säkrad bok kan den vara bra att ha.. någon som vet kvalitén på brillorna. lite skillnad på synsam och öb...

InläggPostat: lör 06 okt 2018, 22:35 
The grey man

Prova och köp sedan en drös billiga i litet varierande styrkor, synen förändras efter hand. Själv ser jag inget med de där, jag passar inte in i standardmallen. De utprovade fungerar inte heller så bra.

Lodjuret skrev:
klipp

Det jag funderar på varje gång jag passerar lokala gubbdagis eller överskottsbolaget som har förvandlats från militärt överskott till billigare varor och jag passerar glasögon hyllan.. kanske man ska skaffa sig ett par +1 eller vad de kan vara... I ålderns höst framför fotogenlampan läsandes en emp säkrad bok kan den vara bra att ha.. någon som vet kvalitén på brillorna. lite skillnad på synsam och öb...

InläggPostat: lör 06 okt 2018, 23:34 

Säger till om jag hittar ett par brillor mot långsynthet.. :D

InläggPostat: lör 06 okt 2018, 23:36 

Man kan ju förstå att en kille offrade sitt ena öga för att se helt klart... kommer dock inte ihåg om det var det högra eller det västra eller det högra som sneglar på det vänstra dock..

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3