Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Plattor till skyddsväst
InläggPostat: lör 25 aug 2018, 20:45 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Hej

Jag är torsk på crossfit :roll: har därför en 5.11 plate carrier med viktplattor i. Ibland tänker jag att man kanske borde köpa riktiga plattor till den när man ändå har en väst men det slutar alltid med att jag kommer på andra tankar. Behovet är ju inte speciellt stort för en hederlig storstadsbo.

Går det att få bra skydd mot 9mm/5,56/7,62/klass 1 bössor i en sån här väst? Om det går, vad ska man ha?

Inläggsrubrik: Re: Plattor till skyddsväst
InläggPostat: lör 25 aug 2018, 21:31 
-
Användarvisningsbild

Absolut :D

Det finns massor, frågan är mera vad du vill betala?
Allt från Kinaplattor för ca 850kr styck och uppåt till Europeiska tillverkare med mer hightech och pris.

Exempel

https://www.aliexpress.com/item/Alumina ... 96823.html

https://www.varusteleka.com/en/product/ ... lone/29952

https://www.bestprotection.de/koerpersc ... 12-sa.html

Edit: du bör så klart först kolla så att din väst har plats för den plattan du tänkt dig, men en standard 10X12 brukar fungera fint.

//Tank

InläggPostat: tor 30 aug 2018, 20:31 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Tack för tipsen! Plattor känns som fel ställe att snåla på så kinaplattor går nog bort :hm:

Så det räcker med bara plattan, inget extra skydd under behövs? Jag vet inte hur kaxig man är efter 3000J i bröstet men allt är bättre än stendöd givetvis. :mrgreen:

InläggPostat: tor 30 aug 2018, 21:20 
-
Användarvisningsbild

Kotte skrev:
Tack för tipsen! Plattor känns som fel ställe att snåla på så kinaplattor går nog bort :hm:

Så det räcker med bara plattan, inget extra skydd under behövs? Jag vet inte hur kaxig man är efter 3000J i bröstet men allt är bättre än stendöd givetvis. :mrgreen:

Alright,

Skyddsnivå för gevärsammunition enligt Amerikanska NIJ börjar med 3. Då "tål" man i princip 7.62 Nato FMJ.
Nästa nivå är NIJ 4, som "tål" 30.06 AP. Den första plattan finns normalt i flera olika material där keramikvarianter på runt 2 - 2.6kg är vanliga. PE plattor är lättare och dyrare och väger runt 1.5 kg.
Båda finns av typen ICW (In conjunction with) alltså tillsammans med skyddsväst, och som SA, (Stand alone) alltså kräver inte skyddsväst bakom.

För platecarriers, för att få ner vikten, brukar man ha PE plattor som är SA. Vikten för skydd fram och bak hamnar då på ca 3kg. Om man kör NIJ 4 runt om med platta även för skrevet kan man landa på uppåt 13-18kg... :surprised:

Sen kan man lägga till nästan hur mycket till som helst, med NIJ3a bakom och trauma reducerar etc, sidoplattor etc etc...

Nåja, lite mer info.

Själv skulle jag, om jag hade råd, köpa PE SA varianter runt om. :hm:

Lycka till!

//Tank

InläggPostat: lör 01 sep 2018, 23:01 
I vilken hand håller man sporken?

Problemet är att det finns stålplattor på andra sidan det blöta. De exporteras inte till resten av fria världen. keramikplattor kan gå sönder om man kastar sig i skydd men stål varar för evigt.

Level 3? de flesta jakt grejer i 308 eller ryska grejer kommer du behöva klass 4 för att stoppa. https://www.youtube.com/watch?v=NMdtkiV-S3U

InläggPostat: lör 01 sep 2018, 23:58 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!

Problemet med stålplattor är att de är förjävla tunga. Plastplattorna är överlägsna, men de bygger ganska mycket OCH du behöver dessutom mjukskydd under. Vi snackar 3cm+. Däremot är de ju jävligt lätta i jämförelse med keram eller stål och ur det perspektivet en fröjd att bära. Keram fram bak och sidorna är typ 7 panner. Ska du dessutom ha grejer av nån sort lägger det på. En militär väst med keram blir sisådär 20 panner, det märks när man bär med sig skiten.

InläggPostat: sön 02 sep 2018, 08:47 
-
Användarvisningsbild

Det finns en tysk leverantör som även har stål i Europa har jag för mig :

https://www.bestprotection.de/koerpersc ... te-sa.html

Jag skulle av bekvämlighets skäl inte använda stål annat än till träning. Men jag är lite lat och bekväm av mig :notme:

//Tank

InläggPostat: sön 02 sep 2018, 21:03 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Här är ytterligare en leverantör: https://protectiongroup.dk/sv/traumaplattor-c-4/

Anropssignal:830 eller Parabellum

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]