Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hitta hem i mörker
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 22:42 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
pre skrev:
"Ju kortare våglängd, desto kortare räckvidd"
Citation needed.


Du har en timme+ framför google om du vill läsa på men i korthet så:

Det finns en ganska fin symmetri i naturen där olika saker fungerar ungefär likadant.
Långa våglängder tappar mindre energi över avstånd när de passerar en fluid.
Du kan se fenomenet när solen går ner, himlen blir röd.
Eller när grannen spelar stereo, det är basen du hör.
Det är en av sakerna som spelar in.

Ögat är som känsligast när flera olika våglängder utgör intrycket samtidigt och det är vad vi ser dagtid när tillräckligt ljus finns, tappar och stavar samverkar för att skapa en bild av allt tillgängligt ljus, vi ser färger och en jäkligt hög detaljskärpa då hela ögat samverkar.

Nattetid när det inte finns ljus nog för att tapparna ska fungera väl och stavarna tar över så är en stor del av ögats "sensorer" oanvändbara, vi förlorar färgseende och detaljskärpa. Stavarnas sensitivitet för olika våglängder vid svag belysning varierar. Nattetid så är ögat mest känsligt vid 507nm (grönt), vid 450nm (blått) så är ögats känslighet nere på ungefär 40% och ju längre vi går mot det violetta desto mer faller känsligheten.

Kombinerar man stavarnas sensitivitet för våglängd ihop med vad som rör sig genom en fluid sämst så blir blått det man vill använda nattetid om man inte vill synas överlag och rött det som når längst men grönt uppfattas lättast av ögat och kan därför ses längre om luften inte har för mycket dagg i sig, då vinner rött igen.

Sitenote, en civil karta blir läsbar nattetid i blått. Rött (som sparar mörkersynen bäst) ställer till det med färgerna i kartan. Good to know fact om man ska navigera nattetid.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hitta hem i mörker
InläggPostat: sön 23 sep 2018, 07:30 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
för jakt så gick jag över till grön lysdiod

det är ganska stor skillnad mellan att ha vitt ljus med rödfilter och röd lysdiod
en röd lysdiod har väldigt snävt spektrum, och det jag har gick inte bra ihop med grönt gräs, det var nästan svart även med rött ljus på sig
med vitt ljus och filter så får man med sig mer färger runt det röda och det funkar bättre

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hitta hem i mörker
InläggPostat: sön 23 sep 2018, 08:38 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
En sak att tänka på när man ska se så bra som möjligt i mörker, titta något bredvid det du vill se "bäst". Stavarna som "ser" bäst i mörker ligger mest i näthinnans yttre kanter, tapparna, som ser färg, är koncentrerade i gula fläcken, dvs mitt i ögat och behöver mycket ljus för att fungera bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hitta hem i mörker
InläggPostat: sön 23 sep 2018, 15:10 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Ett par gånger har jag varit med amatörastronomer med ut på observationsutflykt. En klar natt, utan måne, åker de till en plats långt från städer och andra ljuskällor, för att få så bra observationsförhållanden som möjligt. I Sverige är det stort sett omöjligt att helt komma undan från ljusföroreningar, men det går att komma en god bit.

Efter några timmar ser man rätt bra i bara stjärnljuset. Tillräckligt för att man skall kunna röra sig obehindrat på slät mark, på nära håll se var andra personer är (men inte känna igen dem annat än på storlek och röst), hitta uppställda saker, kunna äta matsäcken och undvika att snubbla över stolar. En vanlig kikare med rätt optik kan då hjälpa till som passiv ljusförstärkare för att se omgivningarna ändå bättre. Typiskt minst 40-50 mm objektiv och ganska låg förstoring. 6-7x och inte alltför dåliga prismor/glas.

Min gamla Bushnell Legend Ultra HD 8x42 funkar rätt bra som nattkikare, den är lite allround, men en bra liten 7x50 hade varit bättre.

Så ett knep för att hitta hem kan vara att inte ha för bråttom. Innan du ger dig av, ta det lugnt i totalt mörker minst en timme, och låt ögonen börja få lite mörkerseende. Ett självlysande tritiumrör i nyckelknippan kan räcka för att läsa karta eller för att ge extra ljus för lätt mekande.

Något som kan vara MYCKET värre är att ta sig hem i mörker OCH inte kunna använda vägar. Exempelvis vid strömavbrott efter en storm som blåst ner träd över vägar och andra öppna ytor, men där de flesta träden inne i skogen står kvar. I skogen försvinner mycket av mån- och stjärnljuset. Det är illa nog när det är dagsljus. Jag "gick vilse" när jag skulle kolla ett hus inne i skogen en tid efter stormen "Gudrun". Det gick inte att gå vägen, det var för mycket träd över den, som plocke-pinn. Utan man var tvungen att gå inne i skogen. Vid något tillfälle gick jag över vägen utan att vara medveten om att jag hade gjort det och blev totalt desorienterad efter en stund. Det var spårsnö så jag kunde lätt gå tillbaka, så jag var aldrig "riktigt" vilse.

Att testa att ta sig hem genom skogen dagtid någon gång är bra för att se om det finns hinder som kan ställa till det. Större diken, sankmarker eller stängsel/taggtråd. Att annars göra det nattetid vore nog inte lätt.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hitta hem i mörker
InläggPostat: tis 25 sep 2018, 22:44 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
EssBe skrev:
Jag "gick vilse" när jag skulle kolla ett hus inne i skogen en tid efter stormen "Gudrun". Det gick inte att gå vägen, det var för mycket träd över den, som plocke-pinn. Utan man var tvungen att gå inne i skogen. Vid något tillfälle gick jag över vägen utan att vara medveten om att jag hade gjort det och blev totalt desorienterad efter en stund. Det var spårsnö så jag kunde lätt gå tillbaka, så jag var aldrig "riktigt" vilse.


Jag tror jag kan ge dig en bra förklaring till den situation du hamnade i den gången. Det du beskriver är vanligt även bland elitorienterare (ja de känner sig vilse litet då och då faktiskt, mer eller mindre under alla tävlingar, så det är inget konstigt alls) När blodsockerhalten sjunker, så blir hjärnan lite trög och det är i den situationen som man går vilse eller kanske bara upplever att man är vilse, fast man egentligen inte är det. Jag har upplevt detta flera gånger, nästa som ett drömlikt tillstånd under en liten kort stund oftast bara någon minut eller några sekunder. Man börjar i fråga sätta huruvida kartan stämmer eller inte, man får för sig att man är utan för kartan trotts att man har tummen på kartans punkt för den senaste kontrollen, samtidigt som man ser kontrollen i verkligheten, eller att man får för sig att kompassnålen pekar fel. I och med att man stannat till någon minut så återhämtar sig kroppen och hjärnan och man blir klartänkt igen och kan springa vidare.

Det "plocke-pinnlandskap" som uppstår i en skog efter en storm som Gudrun är en ganska krävande terräng att röra sig i. Fokus ligger på de närmaste metrarna, för att hitta enkla passager och slippa klättra/krypa och inte längre fram i terrängen. Då tappar man snart sin tänkta rutt. Dessutom så är den terrängen oftast väldigt fysiskt krävande att röra sig i. Blev du svettig och bitvis andfådd under denna vistelse i skogen? Hade du ätit en stabil frukost innan du gav dig ut?

EssBe skrev:
Att testa att ta sig hem genom skogen dagtid någon gång är bra för att se om det finns hinder som kan ställa till det. Större diken, sankmarker eller stängsel/taggtråd. Att annars göra det nattetid vore nog inte lätt.


Ja detta ligger ju helt i linje med att lära sig terrängen man planerar att befinna sig i. Ju mer man lär sig om terrängen, ju lättare är det att känna igen sig och hitta även när det är mörkt. :up:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hitta hem i mörker
InläggPostat: tis 25 sep 2018, 23:20 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
Leta upp norrsidan, den är kalast kallast och är du i en skog växer där mossa. Är det stjärnklart letar du upp karlavagnen och följer den upp från de stjärnorna som är längst till höger och ritar en fiktiv linje rakt upp, den starkaste stjärnan tre stjärnor upp är POLSTJÄRNAN och den är norr.

Det spelar ingen roll om du är naken så hittar du iaf alltid norr, därifrån bör du kunna orientera dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hitta hem i mörker
InläggPostat: ons 26 sep 2018, 08:37 
Gå hem i beckmörker på fyllan har man väl gjort hundratals gånger. Inga problem. Ögonen vänjer sig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hitta hem i mörker
InläggPostat: ons 26 sep 2018, 23:19 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Arctic Fox skrev:
Gå hem i beckmörker på fyllan har man väl gjort hundratals gånger. Inga problem. Ögonen vänjer sig.


ja det är många gånger man vaknat på morgonen, insett hur jävla tankad man varit och undrat hur fan man tog sig hem? ...att vara på fyllan måste ju räknas som att vara dopad?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet