Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Militären rensar i NoGo zoner?
InläggPostat: ons 26 sep 2018, 07:14 
Bor numera i en bunker

Undrar vad följderna blir om piketstyrkor/militären skulle rensa i sk NoGo zoner för att bryta den negativa spiralen av mord och våldsbrott som tycks ha ökat dramatiskt?
Blir det som i Mexiko, våld och mord ökar drastisk?
Eller skulle det bli lugnare och säkrare på gatorna?
Obs! Är inte intresserad av de politiska följderna utan hur skulle det bli i vardagen och således måste jag flytta till BOL.

Från TT nyheterna
Militär tar över korrupt polisstyrka i Mexiko
https://www.aftonbladet.se/a/jPEAOA

Citat från artikeln:
Mexikos militär har gripit flera poliser i ledande ställning i semesterorten Acapulco och samtidigt tagit kontroll över polisstyrkan i staden.

Man befarar att Acapulcos polis infiltrerats av narkotikakarteller. Två av de gripna poliserna är misstänkta för mord och en för att ha transporterat olagliga vapen.

Mexiko har genomfört liknande operationer flera gånger under de senaste åren när en polisstyrka misstänks vara infiltrerad av organiserad brottslighet, men det är ovanligt i en stad av Acapulcos storlek. Staden har nästan 700 000 invånare.

Landet har drabbats av en våldsvåg sedan 2006 då man tog hjälp av militären för att bekämpa de mäktiga kartellerna. Över 200 000 mord har noterats i Mexiko sedan dess, och flera massgravar har upptäckts.
Slut citat

Inläggsrubrik: Re: Militären rensar i NoGo zoner?
InläggPostat: ons 26 sep 2018, 08:46 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Om man bortser från ramaskrin från olika håll tror jag att det kanske skulle gå. Jag är tveksam om vi (dvs Sverige) har de resurser (manskap + pengar) som skulle behövas för att samordna och genomföra en sådan operation men det vore nog inte omöjligt rent praktiskt,
Spoiler: visa text
bara politiskt.

Blir man av med gängledarna, dvs låser in dem på en längre tid eller utvisar där så är tillämpligt tror jag att områdena kan lugna ned sig. Risken för att den kriminalitet som gängen lever på tas över av nya förmågor finns förstås så det kräver att området bevakas en längre tid vilket kostar manskap och pengar.

Man får räkna med ett inflöde av aktivister men om det är sant som Ygeman påstått att invånarna applåderar från balkongerna (Hammarkullen) när Polisen lyckas göra en insats så tror jag att de boende också kan göra klart och tydligt för aktivisterna att inte är välkomna. Något som ofta glöms bort i debatten är att de som bor i de utsatta områdena är förbaskat trötta på buset. Källa re Ygenmans påstående: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ygem ... ar-inte-ut

Jag bor själv i ett litet villaområde mellan två utsatta områden och vi har haft några mord inom 500 meter från huset. Ändå känner jag mig tillräckligt trygg i mitt område. Om det blev en utrensning mha militär eller whatever så skulle jag inte flytta ens om jag hade en BOL.

InläggPostat: ons 26 sep 2018, 08:47 
Är det röda det som pekar mot norr?

Att sia om framtiden är svårt... :hm:

Inte riktigt svar på din fråga nu men... Tror aldrig det kommer sättas in militär för att rensa upp i våra NoGo-zoner. Säger som en del av de skötsamma och kloka invandrarna, att svenskar/svenska myndigheter är för mjäkiga.

OM det mot förmodan skulle ske, så skulle jag då vilja bo i en BOL första tiden iaf innan man märker åt vilket håll utvecklingen går.

InläggPostat: ons 26 sep 2018, 10:12 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Vad är det du skulle vilja rensa upp med miltära styrkor?

Vill du massavrätta?
Husrannsakningar?

Alltså vad är syftet?

Kan med mycket stor sannolikhet säga att det skulle ge VÄLDIGT lite att gå in med militär och börja bete sig. Husrannsakningar skulle knappt ge något då skiten bara skulle åka ner i toaletten eller ut genom fönstret om de insåg att de blev "invarderade". Sen skulle inte svenska rättsväsendet kunna bevisa vem som ägt vad osv.

Skulle man däremot skapa en konstant polisnärvaro med folk som vet vilka buset är och punktmarkerar dem med visitationer så fort de ska gå till tvättstugan så skulle det snabbt störa de lokala bus-ledarna såpass att de helt enkelt skulle säga åt folk att skärpa till sig.

Man kan höjja tonläget rejält utan att behöva blanda in en APC.

InläggPostat: ons 26 sep 2018, 15:23 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Att det kommer bli allt farligare i Sverige framöver är nog de flesta överens om men det finns grader i helvetet och det är många ramaskrin kvar tills något sådant skulle kunna ske. Detta hjälper ju inte de som dör på vägen dit, men det är bara att gilla läget länge än. Preppa och hålla sig undan tror jag fortsättningsvis på.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: ons 26 sep 2018, 18:10 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Det är nog väldigt troligt scenario det, så fort Svenska polisen blir korrumperad av lokala gäng och knarkhandlare. Som jag förstår TS då är militären tvungen att gå in och upprätthålla ordning och reda. Det vi måste göra, för att förhindra utveckling liknande i Mexico, är att öka resurserna till polisen, fixa deras icke fungerande organisation och höja deras löner så att man attraherar de bästa.

Om någon är sugen att fördjupa sig i ämnet kan rekommendera följande bok till att börja med:

https://www.bokus.com/bok/9789187419362 ... gJ47fD_BwE

InläggPostat: ons 26 sep 2018, 21:05 
Bor numera i en bunker

Det jag tänker skulle kunna hända (behöva göras i Sverige) är att få slut på vissa individers totala brist på respekt för blåljuspersonal m.m.
En lösning skulle kunna vara att samla ihop buset (dom är nog redan kända av polis, noa och säpo) och placera dom i läger i väntan på utredning och rättegångar sen att det råkar ta några år innan utredningarna är klara gör ju inget.
Det man åstadkommer med detta är att återväxten och ny rekryteringen borde minska drastiskt och således blir det lugnare.
Håller med er som skriver att punktmarkering är effektivt och detta är väl lättare att genomföra och då behöver man inte bo BOL.
Samtidigt blev jag förvånad att våldet och morden ökade i Mexico när regeringen 2006 började på allvar att slå sönder knarkkartellerna.
Kanske kan bli liknande här i Sverige om polisen tar i med hårdhanskarna? Blir lite som motståndsrörelser i krig, ju mer man bombar ju starkare blir befolkningsmotståndet.

InläggPostat: ons 26 sep 2018, 22:51 
Har du flinta och stål jag kan låna?
Användarvisningsbild

Jag vet inte om det skulle bli så stor skillnad att använda en underfinansierad organisation för att göra jobbet åt en annan underfinansierad organisation? Vad kan en svensk skyttepluton lyckas med i Tensta, som inte en polisenhet med motsvarande storlek lyckas med? Är det ett Hemvärnsförband eller förband från Arméns Jägarbataljon som skall sättas in och har det någon betydelse? Om syftet är att gripa och häkta brottslingar, störa den lokala droghandeln eller bjuda ungdomar på kaffe och bulle, har då färgen på uniformen någon betydelse? Om Rashid och Dragan inte rädd för att kasta en sten mot en polisbil, så tvekar de nog inte att kasta sten mot en tgb 11/13 heller.

InläggPostat: ons 26 sep 2018, 23:16 
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Jag tror att det skulle vara en bra idé om militären kunde agera förstärkning till polisen.. inte att de ska göra polisens jobb, men ta en så simpel sak som alla idiotiska fotbollshuliganer.. sätt en polis på var fjärde militär.. polisen avgör det polisiära och militären är musklerna.
De två ihop tror jag skulle vara ett bra team. :mrgreen: :up:
Även vid gängkonflikter, oroliga bostadsområden osv.. samma sak där.. polisen avgör det polisiära o de andra är musklerna.. då blir det rättssäkert dessutom.

InläggPostat: tor 27 sep 2018, 10:49 
-
Användarvisningsbild

Min enkla åsikt är att några av er tänker fel. Militär skall inte vara inblandade i den typen av aktioner.
Förstärk polisen med relevanta resurser istället. Se till så att den gamla beredskapspolisen körs igång igen så att personalen har rätt kunskap och utbildning, och sen sätter man en "vanlig" polis per 3 sådana.

Den "vanliga" militären skall användas till det den är till för och inte polisiära uppgifter. Sen att några av dom kan vara just beredskapspoliser som sekundär uppgift, med annan utrustning är en annan sak.
Sen att man dessutom kan tänkas träna dessa extra resurser för att även kunna hantera terrorangrepp och annan "grå" verksamhet som polisen skall kunna ta hand om är bara en bonus. :notme:

Man kan flera olika roller, men då även skifta kläder och utrustning för att visa var man hör hemma och vad man har för uppgift.

//Tank

InläggPostat: tor 27 sep 2018, 11:03 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Tank skrev:
Min enkla åsikt är att några av er tänker fel. Militär skall inte vara inblandade i den typen av aktioner.
Förstärk polisen med relevanta resurser istället. Se till så att den gamla beredskapspolisen körs igång igen så att personalen har rätt kunskap och utbildning, och sen sätter man en "vanlig" polis per 3 sådana.

Den "vanliga" militären skall användas till det den är till för och inte polisiära uppgifter. Sen att några av dom kan vara just beredskapspoliser som sekundär uppgift, med annan utrustning är en annan sak.
Sen att man dessutom kan tänkas träna dessa extra resurser för att även kunna hantera terrorangrepp och annan "grå" verksamhet som polisen skall kunna ta hand om är bara en bonus. :notme:

Man kan flera olika roller, men då även skifta kläder och utrustning för att visa var man hör hemma och vad man har för uppgift.

//Tank

:up: :up:

Anropssignal:830 eller Parabellum

InläggPostat: tor 27 sep 2018, 21:07 
Användarvisningsbild

Jaa oja, det är klart att det är bäst om det enbart är poliser som utför polisiära insatser. och jaa de behöver mer resurser o mer personal.
Problemet är att även om de får 10000rekryter idag så tar det flera år innan det syns ute på gatorna. Det är inte som att ta en intensivkurs till ett körkort.
Där av min åsikt, då det behövs göras något nu inte vänta i ytterligare 24-36månader :roll:

InläggPostat: tor 27 sep 2018, 23:30 
-
Användarvisningsbild

Alright, då har vi symboliken i att militär sätts in mot civila i Sverige.
Minnet är långt och Ådalen är inte glömd ;)
Jag förstår absolut resursförstärkningstanken som så, men varför i så fall inte dra ihop tusen ordningsvakter som förstärker upp där punktinsats görs tills de 10000 poliserna finns om tre till fem år?
På kort sikt skulle det kanske till och med bli billigare än vad totalkostnaden är just nu med de kriminella gängens påverkan :hm:

Och, man kan snabbutbilda ordningsvakterna i vissa bitar som krävs vid en sådan insats samt att de är vana att handskas med buset på ett annat sätt än en militär.

//Tank

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 00:10 
Användarvisningsbild

Tank skrev:
Alright, då har vi symboliken i att militär sätts in mot civila i Sverige.
Minnet är långt och Ådalen är inte glömd ;)
Jag förstår absolut resursförstärkningstanken som så, men varför i så fall inte dra ihop tusen ordningsvakter som förstärker upp där punktinsats görs tills de 10000 poliserna finns om tre till fem år?
På kort sikt skulle det kanske till och med bli billigare än vad totalkostnaden är just nu med de kriminella gängens påverkan :hm:

Och, man kan snabbutbilda ordningsvakterna i vissa bitar som krävs vid en sådan insats samt att de är vana att handskas med buset på ett annat sätt än en militär.

//Tank

*leer* brukar man inte säga att minnet är kort. :mrgreen:

Jaa ordningsvakter kan göra en viss insatts som de redan gör i vissa områden.. här har vi Nokas som cirkulerar i området. Men ordningsvakter är en ganska liten styrka om man inte tar från flera län o sätter in i en stad i taget.

Sedan har militären helt annan skyddsutrustning, vana vid närkamp och dessutom vapenutbildning på samma vapen som polisen använder.

Ta de 200kriminella i Göteborg.. säkert 50% av dem har handvapen.. hur många ordningsvakter med batong som grövsta arsenal tror du det behövs för att slå ut dem?
Jag tror att skulle deras chefer säga att de ska med batong o knivväst gå mot skarpladdat, så kommer nog 90% sjukskriva sig och säga upp sig. :lol:

Men något som jag anser borde vara fullt möjligt är att använda militärpolisen som extra bemanning.. samt vid högrisk ärenden så borde de kunna använda sig av erfaren militärpersonal som extra muskler..
Som det är nu så när de ska spela fotbol i Stockholm så tömmer de andra län på poliser.. eller när höjdare ska ha sina idiotiska G möten så blir polisen tunn i övriga län.

Vi ska vara väääldigt glada för att de kriminella inte har räknat ut detta ännu, för då skulle de utnyttja situationen så vi fick se ännu brutalare saker varje gång poliser kallas iväg... för staten är ju så smart att de talar om det för alla att ni tar vi resurser från städerna ett två och tre inför mötet om två veckor. :smack:

Snabbutbilda ordningsvakter i vapenhantering o skytte... tanken som slog mig var-*tillåt mig le* :mrgreen:
Poliser som med flera års träning kan ju knappt träffa en ladugårdsvägg.. ordningsvakter o vapenträning två-fyra veckor.. Jaa de kan nog träffa en hangar.... om de står inuti kanske. :mrgreen:

Neee nu var jag stygg... sorry till alla ordningsvakter. :oops:

PS. säger saker med glimten i ögat, så inga blodiga allvarliga saker här DS.

.

Edit:
Sedan tror jag att enbart den psykologiska effekten av att det kommer en polisbil till en händelse och det kliver ut en polis o tre militärer med vapen, så kommer buset inte att vara uppkäftiga o dryga utan de skulle troligtvis stå som snälla lamm o släppa alla knivar o ta ett steg bakåt utan att ens bli beordrade.

Så om militären sattes in som muskler till polisen, så tror jag att det skulle bli betydligt lugnare enbart utav den psykologiska effekten..
De kriminella har noll respekt för polisen idag.. Men jag lovar att de har nog respekt för militärer då de vet vad de kan åstadkomma i de länder som många utav de kriminella kommer ifrån.. de har sett saker med egna ögon som gör att de säger till sina kompisar att tagga ner.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 01:35 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Baserat på min erfarenhet från båda yrkesrollen så ser jag direkt vilka här som har insikt i vad OV gör och vad militären är tränade att göra.

Så våra militärer skall springa runt förorten och skjuta med Ak5 på kriminella eftersom poliserna klarar inte träffa ladugården? Säger bara DMax.

Den som har jobbat som OV vet att sanningen är när det gäller fysisk konfrontation så är det förmodligen bara piketpoliser som är lika bra eller bättre, när det verkligen gäller.

PS. Skriver precis hemkommen från jobbet på krogen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa