Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 07 okt 2018, 12:08 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

i ett vanligt hus japp, där finns jordningen på annat ställe, där som det i detta fallet är generatorn som är jordad,

men inte om inte generatorn är ojordad, då hänger allt i luften elektriskt sett

Inläggsrubrik: Enfas elverk, fallgropar
InläggPostat: sön 07 okt 2018, 22:08 
Bor numera i en bunker

Köper allt du säger Slasken utom Jordfelsbrytarens funktion. Den har inget med skyddsjord att göra utan den löser ut om utgående ström skiljer sig från returströmen symboliskt, vi pratar växelström här. Men strunt det samma, jordfelsbrytaren reagerar på strömdifferensen och är differensen större än 30 milliampere så bryts strömmen allpoligt, alltså på både fas och nolla.
Vad som orsakar strömläckaget bryr sig jordfelsbrytaren inte om. Men det kan tex vara delvis strömförande hölje på brödrosten och om man då tar i brödrosten händer inget om inte elaggregatet är jordat=flytande potential. Är elaggregatet jordat så blir det en svag ström genom kroppen från brödrostens hölje till tex jord via annan skyddsjordad utrustning, kylskåp, dammsugare, elelement även vattenkranen, diskbänken osv = jordat potential noll potential system. Om denna ström överstiger 30 milliampere så löser jordfelsbrytaren ut. Strömmen kan vid flytande potential gå genom kroppen till metall på tex elaggregatet. Och även där löser jordfelsbrytaren ut.
Nu kan man tycka att 30 milliampere är en låg ström (motsvarar strömmen som några lysdioder behöver för att lysa tydligt) men man får hjärtflimmer kring 30 mA ström genom hjärtat och under längre tid typ några sekunder blir det hjärtstopp!
Den höga spänningen 230VAC gör att den kan pressa igenom en ström klart större än 30mA genom hjärtat om du är bra jordad i andra handen, fötterna. Det är där den korta utlösningstiden som en jordfelsbrytare har ca 0,3 sekunder kommer in för att undvika hjärtstopp.

Hittade denna länk för er som vill läsa mera...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

InläggPostat: sön 07 okt 2018, 22:27 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

om vi tar ett enkelt exempel, elverk, kyl, frys och lampor inkopplade utan jordpett till generatorn
en jordfelsbrytare vid generatorn

vi säger att lampan går sönder, en lampa utan jord, du tar i lampan och i elementet (riktigt jord)
, inget kommer hända, det som händer är att allt annat har 230v på sig ex kyl frys delarna

för det finns ingen väg för strömmen att gå tillbaka till generatorn

så dom klassiska felen med jordfelsbrytare funker inte, ex ta i trasig kabel i vått gräs

kommer du däremot ta tag i lampan och frysen om du har tagit i lampan som är fas i ett icke mittjordat elverk kommer jordfelsbrytaren lösa ut

det är många olika scenarion som kan hända

men ska man gå strick på det så skulle man inte få ha elverk med vanliga 230v uttag, utan det skulle alltid vara ett elverk med kontakt som ger fas nolla och skyddsjord kopplat ihop med nollan

som man kopplar in i huset via korrekt strömbrytare med intag för elverk

så en jordfelsbrytare är inte den sak man tror den är i elverk, det kan gå fel, tyvärr, men den funkar om man tar tag i rätt jord, den som är ansluten till elverket

InläggPostat: sön 07 okt 2018, 22:30 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

edit: slasken var snabbare än mig men låter min kommentar sparas då det beskriver i annan text som kanske hjälper någon i framtiden...

Det ni båda skriver stämmer, men slasken menar att om inget är jordat så "funkar" inte jordfelsbrytaren, då strömmen inte har någon anledning att gå via jorden från från lasten till elverket om den vägen inte leder ström. Det enda som återstår i så fall är för energin att ta den tänkta vägen, från fas till nolla, som så klart jordfelsbrytare inte ska reagera på. Skulle det flyta fritt på detta sätt så borde man kunna ta på både fas och nolla, så länge inte samtidigt :nono: barfota på blöt saltig mark, då du inte leder någonstans intressant för strömmen. (men avråder så klart)

Men i övrigt ja, så noterar jordfelsbrytaren obalans mellan fas och nolla (så att säga strömläckage), och är inte beroende av att apparaten är jordad då den inte mäter strömmen som går genom "jordledaren" i apparatkabeln (om sådan nu skulle finnas).

InläggPostat: sön 07 okt 2018, 22:47 
Bor numera i en bunker

Bra kommentarer av er båda. Håller med, en jordfelsbrytare skyddar bäst i jordade system. Men kan även rädda liv i ojordade generatorkretsar.
Om man bor på 10 våningen i ett höghus och vill jorda sin elverksanläggning så använd en stickpropp där endast skyddsjord (grön/gul kabel) är ansluten och anslut andra änden av kabeln på generatorns jordskruv. Kör även med jordfelsbrytare så är ni säkra.
I skog och mark ha ett koppar/rostfritt rör på ca 15-20 mm i diameter och en halvmeter långt men en fastskruvad 2,5 kvadrat- mm kabel (använd taggbrickor för bra kontakt) slå ner röret på fuktigaste stället (vattna vid torr jord) ni hittar och anslut elverkets jordskruv till kabeln. Sätt i jordfelsbrytaren och tuta och kör!
Skaffa en farmardomkraft och kedja/wire att dra upp jordspettet med när ni är klara.

Tänk på att jordfelsbrytaren kan rädda liv men räkna inte med att den gången ni drabbas så räddar den er. Med andra ord ha respekt för el och komplettera med jordfelsbrytare så lever ni säkrare men blir inte odödliga.
Edit
Glöm inte att testa jordfelsbrytaren regelbundet med testknappen! Jordfelsbrytaren kan faktiskt ärga/rosta ihop om den används i fuktig miljö.

InläggPostat: sön 07 okt 2018, 22:55 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

vi är eniga :lol: :lol: :lol: :up:

finns säkert någon kombination som man har glömt och som kan ge bekymmer
när :shtf: kommer några dö för att dom inte gör rätt vid generatordrift, ex kör elverk baklänges ut på nätet, eller försöker annvända han hankabel men grillar sig själva o.s.v

InläggPostat: fre 12 okt 2018, 22:54 
Är det OK att klappa björnen?

Så om jag har fattat det rätt, inte säkert. Scenariot:

Jag bor 10 våningar upp i gettot. Nej jag bor inte så jag kan gå ut i kalsongerna och titta på levande djur... eller kanske kan gå ut på balkongen och se en och annan.. nej, fel tråd..

Jag kan inte gräva ner en kabel från våning 10.

Jag har ett elverk som inte är köpt på ali express utan i Sverige.

Jag har köpt en jordfelsbrytare på classe.

Jag ska endast köra kyl, frys.

Behöver ja jorda = ja eller nej och i så fall hur med det naturliga två hål i väggen Nichts fungieren?

Behöver jag ha gummihandskar på mig ja eller nej samt gör gummihandskarna någon nytta ja eller nej?

Scenariot där jag tar i kylen och byter lampa samtidigt som jag är svettig och har en foliehatt på mig... kom igen...

InläggPostat: lör 13 okt 2018, 03:05 
Bor numera i en bunker

Se svaren i citatet
Lodjuret skrev:
Så om jag har fattat det rätt, inte säkert. Scenariot:

Jag bor 10 våningar upp i gettot. Nej jag bor inte så jag kan gå ut i kalsongerna och titta på levande djur... eller kanske kan gå ut på balkongen och se en och annan.. nej, fel tråd..
-Ställ en spegel på balkongen så ser du ett Lodjur på nära håll.

Jag kan inte gräva ner en kabel från våning 10.
-beror på hur långt spadskaft du har. Men du kan kasta ned ena änden av en kabel 10 våningar som du gräver ned på entrevåningen.

Jag har ett elverk som inte är köpt på ali express utan i Sverige.
-och du tror inte det är tillverkat i Kina?

Jag har köpt en jordfelsbrytare på classe.
-helt rätt sätt den som första anslutning i elverket och kom ihåg att testa den ibland.

Jag ska endast köra kyl, frys.
-en kall kille kör med jordad sladd hela vägen.

Behöver ja jorda = ja eller nej och i så fall hur med det naturliga två hål i väggen Nichts fungieren?
-Ich spreche kein Deutsch

Behöver jag ha gummihandskar på mig ja eller nej samt gör gummihandskarna någon nytta ja eller nej?
-beror på hur hög nivå av bakterieskräck du har, men oftast inte.

Scenariot där jag tar i kylen och byter lampa samtidigt som jag är svettig och har en foliehatt på mig... kom igen...
-inga problem, varför byta lampa när det är strömavbrott?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2