Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hamstring och bunkring.
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 22:45 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Hushållen uppmuntras, av myndigheterna att ha en en viss krisberedskap för att hantera egna krissituationer och större "samhällsstörningar" Man pratar om att ha en beredskap för ca 72 timmar men jag tror att de flesta av de som har någon form av beredskap och många i detta forum, planerar och bunkrar för en betydligt längre period. Varför just 72 timmar? Ibland så fundera jag på varför man inte rekommenderar en längre period? Hamstring och bunkring i kristider är i mångt och mycket förbjudet. Sitter man på stora lager av något som kan gynna flertalet än bara en själv, så kan man faktiskt få detta beslagtaget av myndigheterna, något som i och för sig är ganska förståeligt men jag har varken någon vilja eller för avsikt att dela med mig av det jag har. Samhällets beredskapslager är ju borta för länge sedan och nu går man ut med denna beredskapsuppmuntran. I normala förhållanden så får ju alla och en var lagra hur mycket de vill men vad kommer att hända vid en långvarig kris? Jag sitter nu i mina dystopiska tankar och funderar på detta. Hur mycket "preppermentalitet" tror ni samhället accepterar? Har man från myndigheterna någon outtalad agenda att åka runt och plocka av människor det de har i sina lager och bara lämna kvar resurser för bara några dygn? Är det hungriga hopar av desperata människor eller myndigheterna som kommer att "plundra" oss preppers? (:)

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hamstring och bunkring.
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 23:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vad jag förstår är det fullt tillåtet, men foliehattsaktigt och löjligt att bunkra större mängder så länge det finns gott om det. Måttliga (och då menar jag inte bara för 72 timmar) mängder var tom moraliskt gott, typ den strävsamma myran, förr i tiden. Men när brist uppstår blir det helt plötsligt omoraliskt. När ransonering införs är det VÄLDIGT omoraliskt, åtminstone enligt myndigheterna (och bland de som inte har bunkrat). Ser man filmer eller läser böcker som gjordes under krigstiden finns det ofta med några pekpinnar om det. Fast det erkänns och accepteras rätt mycket ur konsumentsynpunkt. Folk är kanske avundsjuka, men det är få som anger någon.

När jag var barn läste jag något om svarta börsen och frågade min mor vad det var. (Hon var vuxen under kriget.) Hon gav en förskönad förklaring vilken jag utan vidare punkterade. Då sa hon att de tar mycket bra betalt, och då förstod jag det hela.

------------------------------------------
Jag tror nedanstående site är uppdaterad. Åtminstone är det en hel del jag inte har sett tidigare:
https://www.dinsakerhet.se/

Läs och begrunda. Min kursivering.
https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/svar-pa-dina-fragor/vanliga-fragor-om-kris/

Hur länge anser MSB att man ska klara sig utan stöd vid en kris?
MSB vill inte låsa fast rekommendationer vid en viss tid. Under en kris är det svårt att ge några tidsgarantier, det är bland annat beroende av vad som har hänt och hur många som är drabbade.
En vanlig rekommendation är att man ska klara sig utan stöd i 72 timmar. Det kan vara bra att ha den inriktningen. Samtidigt är det rimligt att sträcka ut rekommendationen. Det kan ju vara så att de verkligt allvarliga konsekvenserna av exempelvis ett omfattande elavbrott uppstår först efter några dagar och då är det bra att ha beredskap för att klara sig och sina näras viktigaste behov en något längre tid.

Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Senast uppdaterad: 2018-05-07 16:55

-------------------------------------------------------

Jag tror i det stora hela att bönderna är sämre till från myndigheternas sida. De vet var de finns. Några hundra eller tusen preppers utspridda här och där med ospecificerat antal kilo ris, spagetti och konserver är det inte så stor idé att leta efter.

Å andra sidan kan myndigheterna kanske skydda utsäde och ungdjur/avelsdjur som annars raskt skulle bli förtärt av horderna. Och preppers som annars skulle bli nedtrampade, utkastade och/eller lynchade.

Men som djuren vid vattenhål i torra områden, som de gamla egyptierna med sina sädesförråd, som pensionärer vars fonder plundrats (och gissningsvis som de lottomiljonärer som inte hade vett att hålla klaffen också) har upptäckt. Där det finns stora resurser flockas det många som försöker lägga beslag på resurserna också. Försynt, listigt eller med våld.

Charlie** skrev:
Hushållen uppmuntras, av myndigheterna att ha en en viss krisberedskap för att hantera egna krissituationer och större "samhällsstörningar" Man pratar om att ha en beredskap för ca 72 timmar men jag tror att de flesta av de som har någon form av beredskap och många i detta forum, planerar och bunkrar för en betydligt längre period. Varför just 72 timmar? Ibland så fundera jag på varför man inte rekommenderar en längre period? Hamstring och bunkring i kristider är i mångt och mycket förbjudet. Sitter man på stora lager av något som kan gynna flertalet än bara en själv, så kan man faktiskt få detta beslagtaget av myndigheterna, något som i och för sig är ganska förståeligt men jag har varken någon vilja eller för avsikt att dela med mig av det jag har. Samhällets beredskapslager är ju borta för länge sedan och nu går man ut med denna beredskapsuppmuntran. I normala förhållanden så får ju alla och en var lagra hur mycket de vill men vad kommer att hända vid en långvarig kris? Jag sitter nu i mina dystopiska tankar och funderar på detta. Hur mycket "preppermentalitet" tror ni samhället accepterar? Har man från myndigheterna någon outtalad agenda att åka runt och plocka av människor det de har i sina lager och bara lämna kvar resurser för bara några dygn? Är det hungriga hopar av desperata människor eller myndigheterna som kommer att "plundra" oss preppers? (:)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hamstring och bunkring.
InläggPostat: mån 22 okt 2018, 10:35 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Ordet hamstring kan tolkas på flera olika sätt.

Dels positivt/neutralt som en beskrivning av att lägga upp ett lager för framtiden.

Dels negativt som en beskrivning av panikuppköp av horder som snabbt tömmer lager i början av en kris eller när det varnas för en ransonering, bristsituation eller prishöjning.

Den negativa versionen kan innebära att några köper på sig massor medan andra får gå tomhänta. Kanske folk rent av fyller kundvagnen med sådant de inte ens brukar eller tänkt köpa, av bara farten. De som köpt på sig massor kan sedan kanske hoppas kunna sälja för mycket högre priser till de som blev utan. Klassisk scen i inledningen till en film om zombie-apokalyps. Riktigt intressant blir det när det är svårt att se skillnad på en smittad zombie och en hänsynslös desperat hamstrare. Kanske kan man se zombies som en metafor för den hänsynslöst hamstrande horden.

Den positiva versionen innebär att man lägger upp sitt lager innan det blir kris. Då behöver man inte gå ut och panikhandla i samband med en kris. Det gör att lager i butiken räcker till fler som inte sedan innan har ett lager hemma. Dessutom slipper man stöta på aggressiva smittade "zombies"...

Om alla/många har ett grundläggande lager hemma kan det göra att man minskar risken för panikslagna horder i butiken. Om krisen beror på någon form av smitta så kan omfattande panikhamstring innebära att smittan sprids extra snabbt. Detta är nog en del av bakgrunden till MSB:s rekommendationer.

Sedan kanske en del både har ett lager OCH tänker panikhandla om tillfälle uppstår. Exempelvis köpa extra av sådant som är svårt att lagra länge. Bränsle, matolja, kött, färska grönsaker och frukt. Hm...

Om/hur man väljer att dela med sig av sitt lager är nog olika för var och en. Om det är allmänt känt att man har ett rejält lager så är det inte säkert att man själv har så stort inflytande på beslutet som man önskar. Det är en orsak till varför det är bra att vara anonym här...

Om man inte åtminstone låtsas panikhamstra lite så kan det kanske vara avslöjande?

Ytterligare en aspekt är att många saker som är bra att lagra länge också är bra, nyttig och/eller billig mat. Exempelvis torra bönor, ris, havregryn, pasta, rotfrukt, lök, honung. En del är förvisso väldigt dyrt. Exempelvis köttkonserv. Genom att välja bra och billiga varor och rotera sitt lager så kan man sänka sina matkostnader rejält. Men det kan kräva förändringar av vanor och att man lär sig laga god mat av dessa råvaror.

Svart handel är i ett riktigt krisläge nog det sätt som har störst chans att finnas kvar länge som metod för att skaffa resurser. Men om man inte motarbetar det utan gör det helt fritt fram för svart handel så innebär det troligen att man mycket drastiskt flyttar fram tidpunkten då andra metoder slutar fungera. Det kan rent av göra att en ransonering blir omöjlig då det mesta av det som produceras/finns kvar går direkt till svart handel och inte till billigare ransoner. Att kunna handla svart i ett krisläge kan vara en anledning till varför man vill ha ett lager av guld och silver.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hamstring och bunkring.
InläggPostat: mån 22 okt 2018, 16:01 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Om en kris innebär avskurna matleveranser som varar längre än de 8 dagar som det tar att tömma alla lager vi har så kommer det gå till hursomhelst, räkna med det. Se hur vettlösa, förrädiska och självcentrerade många är redan idag, mätta och belåtna, i den politiska debatten. När de svälter så kan jag lova dig att de kommer göra vadsomhelst och rättfärdiga det för sig själva som det passar dom.
Jag har själv funderat på att gräva ner mat med extrem hållbarhet. De som har egen mark är detta lätt för, men svårare för de utan. Man måste tänka på att man ska hitta tillbaka, att marken inte exploateras, att maten inte blir dålig och att man kan gräva upp osedd. Alla bör även fundera på hur värt det är att bygga gedigna lager utan att kunna försvara sig effektivt och det är inte ens säkert att det räcker med att vara beväpnad. Detta i kombination med mycket strikt OPSÄK. Det är knepigt som alla vet, för vår egen säkerhet bygger även i stor utsträckning på att vi har hjälpt andra att förbereda sig.
Så länge man roterar allt och inte kastar bort mat som blivit dålig pga lagring så är inte "hamstring" något dåligt alls.

Jag har delat denna förut:
If people can delude themselves into believing that the police officer was in the wrong in this recent event, how hard will it be, when they are starving, to delude themselves that you are in the wrong by seeking to protect yourself and your fellow retreat members, and demand you share your supplies with them.
https://codegreenprep.com/2014/08/updat ... s-rioting/
Risken för få sina förråd beslagtagna är även uppenbar. Och OPSÄK hjälper inte om mydigheter gör dörr till dörr genomsök.
http://codegreenprep.com/2013/06/preppe ... d-illegal/

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hamstring och bunkring.
InläggPostat: mån 22 okt 2018, 21:41 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
72 timmar är för att lura fårket att dom har en chans om det händer något, så dom som förstår har några extra timmar för att fly landet medans fårket sitter och väntar på phjälp...

(:)

dom vågar inte säga att folk behöver klara sig minst 6 månader på lagrade saker för att klara en vinter :smack: :notme: :roll:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hamstring och bunkring.
InläggPostat: tis 23 okt 2018, 01:22 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja. Svartabörsen existerar inte förrän det är förbjudet. Om jag säljer min Picasso eller min exklusiva handgjorda kniv/veteranbil/tändare i äkta guld/specialkryddade pekinganka/första blå äpplet/första hummern för säsongen/O´boy-förpackningar/personligen odlade morötter i lustiga former eller annat som är svårt att få tag på till dig för hutlöst mycket pengar är det vanlig handel även om det är ockerpriser. (Det kan ju bli skattebrott förstås, men inte om man följer lagen och deklarerar enligt konstens alla regler med moms och annat om det är tillämpligt.)

Säljer man narkotika så är det antagligen langning och narkotikabrott.

Säljer man mediciner som man lagligen fått utskrivna antar jag att det är reglerat av myndigheter, förbjudet och därmed svarta börshandel.

Jag tror myndigheterna är mycket snabba med att införa ransonering, och i krig har man ju oftast förvarning (åtminstone förr i tiden). Om man tänker naturkatastrofer så är det svårare att se varningssignaler i förväg. Å andra sidan är ju naturkatastrofer ofta mer lokala, så någon landsända borde klara sig och andra länder borde klara sig, så att det går importera, om man har pengar.

EssBe skrev:
Svart handel är i ett riktigt krisläge nog det sätt som har störst chans att finnas kvar länge som metod för att skaffa resurser. Men om man inte motarbetar det utan gör det helt fritt fram för svart handel så innebär det troligen att man mycket drastiskt flyttar fram tidpunkten då andra metoder slutar fungera. Det kan rent av göra att en ransonering blir omöjlig då det mesta av det som produceras/finns kvar går direkt till svart handel och inte till billigare ransoner. Att kunna handla svart i ett krisläge kan vara en anledning till varför man vill ha ett lager av guld och silver.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet