Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Atombombsvärldskrig
InläggPostat: mån 25 feb 2019, 21:29 
Min ryggsäck är nog för liten...

SkogsLasse skrev:
inga jättekonsekvenser av ett begränsat kärnvapenkrig kring Iran, Israel eller Nordkorea.

Jo men Iran byggde sin första atombomb redan 2013 och har sedan fortsat ända tills nu men har blivit försenade med 2 år tack vare Israel.
Alltså kunde Iran ha startat ett begränsat kärnvapenkrig för länge sedan om det är det de ville.
Nej, de fortsätter att bygga atombomber och Iran ser USA som "den stora satan"!
Och om du lyssnar på Robert Spencer så hör du ju att de tror att Iran kan vinna över USA med atombomber som innebär atombombsvärldskrig!

Och då kommer ju självklart USA att skjuta tillbaka med atombomber.
Dessutom kallar de Ryssland för lilla satan och skjuter även på dom, detta blir fullt atombombsvärldskrig.

Och om du studerar lite islamologi så vet du sedan att Shiaislam är ännu värre och farligare änn Sunniislam och Iran styrs helt av shiaislam!

Alltså är Iran inte ute efter ett begränsat atombombskrig utan de går direkt på USA och Ryssland!

Dessutom är Iran terrorstämplat eftersom de sysslar med terrorism tillsammans med terrorister, och vad ska terrorister göra med bomber?
Ja självklart de använder dem i terrorism.
Och terrorister som har atombomber vad händer då?
Ja självklart atombombsvärldskrig!

Mvh

InläggPostat: tis 26 feb 2019, 22:53 

EssBe skrev:
Bo på rätt ställe.

Ja det viktigaste måste vara att bo på rätt ställe.
Och hur ska man kunna det då?

I boken "The cold and the dark" berättar författarna att om man ska ha en vettig chans att överleva ett atombombsvärldskrig så måste man bo på eller i närheten av ekvatorn, eftersom atomvintern, som blir dubbelt så kall som de riktiga istiderna, innebär enorma svältkatastrofer över hela världen.
De beräknar att cirka 1 miljard människor kommer att överleva det 3:dje världskriget och resten dör.
Det blir värre ju längre bort från ekvatorn man är eftersom atomvintern är en istid.

Dessutom gör den elektromagnetiska pulsen att all elektronik kommer att vara förstörd inklusive alla datorer t ex alla bildatorer, alla motordatorer bankautomater och alla andra datorer som hanterar pengar.
Därför finns det inga pengar, inga kommunikationer och inga pengar och hela sammhället kommer att vara helt nerbrutet, inga som sköter sina arbeten eftersom det inte finns några pengar och inga företag som fungerar utan pengar, ingen export eller import av t ex mat, inga matafärer som blir plundrade innom en vecka, ingen mat efter en vecka.

P g a detta förvandlar sig dina grannar till snart till kannibaler och kanske även du själv samt ett sorts inbördeskrig bryter ut inklusive massor av kannibalism.

När all mat är slut inklusive all mat som kannibalerna äter dör alla.
De mest optimistiska forskare menar att i Sverige kan cirka 20.000 människor överleva det 3:dje världskriget 2 promille, de som lever som eskimåer på havsisen utanför Halland och Bohuslän.

Med andra ord man vill inte stanna i Sverige när atombomberna exploderar!

Mvh

InläggPostat: tis 26 feb 2019, 23:26 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Då är bara frågan om hur sannolikt hotet från atombombsvärldskrig är jämfört med andra hot. Exempelvis klimathotet, som är det som är ett av de främsta grunderna till mina prepp.

Hur ser dina planer ut, N2? När lämnar du Sverige? Och vart tänker du åka? På ett ungefär, jag förstår att du vill slippa trängas med andra...

Personligen kommer jag nog att chansa på att stanna kvar i Sverige. Iaf som det ser ut nu.

InläggPostat: ons 27 feb 2019, 18:41 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Smäller det mellan Indien och Pakistan kan tillvaron bli spännande värre. Och kort.

https://cornucopia.cornubot.se/2019/02/ ... jutit.html
https://www.bbc.com/news/world-asia-473 ... s5S84btCRE

InläggPostat: ons 27 feb 2019, 19:31 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

EssBe skrev:
Då är bara frågan om hur sannolikt hotet från atombombsvärldskrig är jämfört med andra hot. Exempelvis klimathotet, som är det som är ett av de främsta grunderna till mina prepp.
Klimathotet? Fyra grader varmare år 2100? Det låter väl inte som något att behöva preppa för?

InläggPostat: ons 27 feb 2019, 19:57 
Samlar kokböcker från 1800-talet

skaffa en ubåt... :notme:

InläggPostat: ons 27 feb 2019, 20:47 

[quote="Nostradamus2]
I boken "The cold and the dark" berättar författarna att
inga kommunikationer och inga pengar och hela sammhället kommer att vara helt nerbrutet, inga som sköter sina arbeten eftersom det inte finns några pengar och inga företag som fungerar utan pengar, ingen export eller import av t ex mat, inga matafärer som blir plundrade innom en vecka, ingen mat efter en vecka.

P g a detta förvandlar sig dina grannar snart till kannibaler och kanske även du själv samt ett sorts inbördeskrig bryter ut inklusive massor av kannibalism.

När all mat är slut inklusive all mat som kannibalerna äter dör alla.
[/quote]

Och atomvintern varar mellan 10 till 40 år med ett snö och is lager på mellan 15 och 30 m över hela landet. Och det kommer ingen nödhjälp någonsin utifrån, samt inga kommunikationer fungerar.

Berätta hur ska ni preppa för detta!

Mvh

InläggPostat: tor 28 feb 2019, 10:37 
Användarvisningsbild

Nostradamus2 skrev:
Och atomvintern varar mellan 10 till 40 år med ett snö och is lager på mellan 15 och 30 m över hela landet. Och det kommer ingen nödhjälp någonsin utifrån, samt inga kommunikationer fungerar.
Mvh

Jag preppar inte för det av den enkla anledningen att jag inte räknar med att överleva så värst länge oavsett vad.
Det jag preppar för är civila oroligheter pga lågkonjunktur och polariserat samhälle, lågintensivt (inbördes) krig, längre strömavbrott orsakat av naturkatastrofer typ Carrington eller sabotage. Bland annat. Här har jag en chans att överleva.

InläggPostat: tor 28 feb 2019, 11:08 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Nostradamus2 skrev:
Mvh

Bunkrar soppa till snöskotern och köper två par långkalsingar.

InläggPostat: tor 28 feb 2019, 14:04 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Tony skrev:
EssBe skrev:
Klimathotet? Fyra grader varmare år 2100? Det låter väl inte som något att behöva preppa för?

miljoforstoring-och-klimatpaverkan-hot-mot-jorden-t12589.html

InläggPostat: lör 02 mar 2019, 17:32 

Nostradamus2 skrev:
Jag har kollat in norra halvan av sydamerika och såg att Franska Guiana, som inte är ett land utan ett län i Frankrike alltså är Franskt territorium, är med i EU.
Och vi är med i EU också så dit är det bara att flytta till utan uppehållstillstånd, arbetstillstån o s v.
Mvh

Att försöka att bo i Sverige det är i stort sett omöjligt efter att atombomberna har exploderat.
Därför planerar jag att emigrera till Franska Guiana rätt snart.
Franska Guiana har även den fördelen att det är det glesast befolkade landet i Sydamerika så att man kan lätt hitta platser där man kan få vara ifred.

I boken "The cold and the dark" berättar ju också forskarna att dom som kommer att klara sig bäst igenom det tredje världskriget är dom som är självförsörjande bönder vid ekvatorn.
Men att klara detta på egen hand kan vara svårt.

Jag har varit på 4 Kibbutzer som ung vuxen och jag hade tänkt mig någonting sådant eller kanske något som går halvvägs till kibbutz eftersom kibbutzer är ju kummunistiska och det är ju inte så många kommunister kvar numer.

Så då undrar jag om det finns några fler med liknande planer?

Min epostadress är:

torbjornarvidsson@hotmail.com

Mvh.

InläggPostat: lör 02 mar 2019, 17:49 
Användarvisningsbild

Nostradamus2 skrev:
Nostradamus2 skrev:
Jag har kollat in norra halvan av sydamerika och såg att Franska Guiana, som inte är ett land utan ett län i Frankrike alltså är Franskt territorium, är med i EU.
Och vi är med i EU också så dit är det bara att flytta till utan uppehållstillstånd, arbetstillstån o s v.
Mvh

Att försöka att bo i Sverige det är i stort sett omöjligt efter att atombomberna har exploderat.
Därför planerar jag att emigrera till Franska Guiana rätt snart.
Franska Guiana har även den fördelen att det är det glesast befolkade landet i Sydamerika så att man kan lätt hitta platser där man kan få vara ifred.

Eh har du varit i Franska Guyana?
Har jobbat där 4 gånger ett par veckor varje gång.

Finns nog alla giftiga och äckliga djur du kan tänka dig..
Pirajor o floderna. Massor med fågelspindlar. Gott om ormar. Även Anakondor. Krokodiler osv
jinjin ett extremt irriterande knott och en massa äckliga stora insekter.

Glesbefolkat i inlandet absolut. Finns bara några städer längs kusten och egentligen inga vägar i inlandet.
Bara båt på floder för att ta sig fram.

Regnperiod med dagliga hällregn då inget torkar. Jobbigt med småsår som inte vill läka

https://sv.wikipedia.org/wiki/Franska_Guyana

InläggPostat: sön 03 mar 2019, 11:02 
Är varmvattnet slut?

Med tanke på att det har skett 2060st provsprängningar hittills, varav 500 under vatten eller i atmosfären, så preppar jag inte för en fantasi som evig vinter. Överlag ser jag det som föga troligt att jag skulle drabbas av en sådan konflikt. Hederlig prepping lär ju fungera tillfredställande.

InläggPostat: sön 03 mar 2019, 16:33 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

DanceCommander skrev:
Med tanke på att det har skett 2060st provsprängningar hittills, varav 500 under vatten eller i atmosfären, så preppar jag inte för en fantasi som evig vinter. Överlag ser jag det som föga troligt att jag skulle drabbas av en sådan konflikt. Hederlig prepping lär ju fungera tillfredställande.

Teorin om kärnvapenvinter är baserad på de mängder sot och aska som skulle lyftas upp i atmosfären vi så kallad Countervalue-doktrin, dvs. att att kärnvapen framförallt riktas mot stora städer och andra former av bebyggelse under ett kortvarigt men intensivt kärnvapenkrig där X-antal megaton frigörs på begränsad tid.

Varför provsprängningar inte uppnått någon nämnvärd klimateffekt är att tester som regel har skett i ökenmiljöer, tundra, eller öar med relativt mager vegetation, vilket delvis inte har gett speciellt omfattande mängder aska som slungas upp i luftas, och delvis har dessa skett med för stora mellanrum kronologiskt sett för att addera effekterna på varandra.

Även om kärnvapenvinter bara är en teori, så skulle jag inte kalla det för fantasier (även om jag ser ett storskaligt kärnvapenkrig som osannolikt, då ingen vinner på det), eftersom chansen finns.

InläggPostat: sön 03 mar 2019, 17:21 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

EssBe skrev:
Tony skrev:

miljoforstoring-och-klimatpaverkan-hot-mot-jorden-t12589.html
Det var en lång tråd. TLDR ;).
Exakt hur skulle någon grad högre temperatur kunna orsaka samhällskollaps och strömavbrott inom de närmaste åren? Det är väl ingen som preppar för något som kan hända om femtio år?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa