Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: sön 10 mar 2019, 19:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Något att göra ?


_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: ons 29 maj 2019, 18:11 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 17 mar 2017, 18:29
Inlägg: 12
Trevligt men hon var smärtsam dålig på att sy

Det gick åt väldigt mycket töre/fetved och man fick inte se att det tog eld av gnistor, jag gör skrap som maya dust, det går åt nästan inget och tar fyr direkt
Hur gör ni?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: mån 03 jun 2019, 16:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Tomtemor1 skrev:
[...jag gör skrap som maya dust, det går åt nästan inget och tar fyr direkt Hur gör ni?...]


Jag gör en liten tuss av de silkestunna näverflagorna på ungbjörkar. De brukar fatta eld vid första försöket med eldstålet även om det är fuktigt. Finns inga ungbjörkar tar jag näver från de större björkarna och finfördelar så mycket som möjlig. Finns inge björkar alls tar jag "knaster" det tunna torra kvistarna längst ned på täta granar. Ofta är dessa torra även om det regnar.. Dessa finfördelar jag så mycket som möjligt genom att skrapa med kniven till en liten hög med "dust" Jag har också skaffat mig en pennvässare för snickarpennor för att göra "dust" men inte provat detta fullt ut. Är det en sämre situation så tar jag fram en Burner tändpåse som jag öppnar för att frilägga paraffinet. Detta börjar ofta att brinna på första försöket. Är det en riktigt dålig situation så tar jag hjälp av min polare "Mr Bic Lighter"

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: ons 05 jun 2019, 20:11 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 17 mar 2017, 18:29
Inlägg: 12
Hur är det, får man ta näver och kvistar ifrån levande trä? Jag har även bomull och vasalin med mig för akutsituationer
Klart att jag tar det som behövs i skogen om det är akut, frågan gällande allamanrätten gäller övning

Jag gör en liten tuss av de silkestunna näverflagorna på ungbjörkar. De brukar fatta eld vid första försöket med eldstålet även om det är fuktigt. Finns inga ungbjörkar tar jag näver från de större björkarna och finfördelar så mycket som möjlig. Finns inge björkar alls tar jag "knaster" det tunna torra kvistarna längst ned på täta granar. Ofta är dessa torra även om det regnar.. Dessa finfördelar jag så mycket som möjligt genom att skrapa med kniven till en liten hög med "dust" Jag har också skaffat mig en pennvässare för snickarpennor för att göra "dust" men inte provat detta fullt ut. Är det en sämre situation så tar jag fram en Burner tändpåse som jag öppnar för att frilägga paraffinet. Detta börjar ofta att brinna på första försöket. Är det en riktigt dålig situation så tar jag hjälp av min polare "Mr Bic Lighter"[/quote]


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: ons 05 jun 2019, 23:48 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Tomtemor1 skrev:
Hur är det, får man ta näver och kvistar ifrån levande trä? Jag har även bomull och vasalin med mig för akutsituationer
Klart att jag tar det som behövs i skogen om det är akut, frågan gällande allamanrätten gäller övning


Att ta näverbitar som spruckit upp från björkstammen är inte skadligt för björken. Att ta de torra döda kvistarna längst ner på en gran skadar inte granen. Om du gör en granrisbädd av färskt granris, så se till att du bryter kvisten en dm från stammen. Detta skadar heller inte granen. Så för att svara på din fråga så är svaret, ja. Skulle jag nu, mot förmodan, ha fel, kommer ingen markägare att reagera på ett negativt sätt.

...på sin höjd hänvisa dig att ta näver och granriset på grannens skifte :notme: :lol:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: ons 05 jun 2019, 23:57 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
PS ...jag tar alltid "min" julgran på grannens skifte :sneaky: :lol: :notme: :mrgreen:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: tor 06 jun 2019, 23:10 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Ett annat enkelt, lätt och billigt alternativ att bära med sig för att tända eldar är ett hampasnöre. Ta en dm-lång stump och skrapa eller repaupp den, så att fibrerna skils åt och tussa till den som en liten boll. Den tänder också oftast på första försöket med ett eldstål. Jag har sett att många använder bomullstussar till detta men för mig är bomullstussar alldeles för värdefulla, för att användas som tände. Bomullstussar är väldigt bra att ha när det kommer till att göra rent sårskador med.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: fre 07 jun 2019, 17:36 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 17 mar 2017, 18:29
Inlägg: 12
Tack, man vill ju inte trampa någon på tåen

Charlie** skrev:
Tomtemor1 skrev:
Hur är det, får man ta näver och kvistar ifrån levande trä? Jag har även bomull och vasalin med mig för akutsituationer
Klart att jag tar det som behövs i skogen om det är akut, frågan gällande allamanrätten gäller övning


Att ta näverbitar som spruckit upp från björkstammen är inte skadligt för björken. Att ta de torra döda kvistarna längst ner på en gran skadar inte granen. Om du gör en granrisbädd av färskt granris, så se till att du bryter kvisten en dm från stammen. Detta skadar heller inte granen. Så för att svara på din fråga så är svaret, ja. Skulle jag nu, mot förmodan, ha fel, kommer ingen markägare att reagera på ett negativt sätt.

...på sin höjd hänvisa dig att ta näver och granriset på grannens skifte :notme: :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: fre 07 jun 2019, 17:41 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 17 mar 2017, 18:29
Inlägg: 12
Ja visst, det fungerar bra! I vardagen har jag fetved som jag har hittat i svensk skog. Det är lite av grejen att fixa det med så lite artificiellt som möjligt. Att kunna gå ut med superlätt packning och få upp eld och skydd
Bushcraft är det engelska begreppet, jag vet inte om det finns någon svensk

Charlie** skrev:
Ett annat enkelt, lätt och billigt alternativ att bära med sig för att tända eldar är ett hampasnöre. Ta en dm-lång stump och skrapa eller repaupp den, så att fibrerna skils åt och tussa till den som en liten boll. Den tänder också oftast på första försöket med ett eldstål. Jag har sett att många använder bomullstussar till detta men för mig är bomullstussar alldeles för värdefulla, för att användas som tände. Bomullstussar är väldigt bra att ha när det kommer till att göra rent sårskador med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: tis 11 jun 2019, 01:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Charlie** skrev:
Ett annat enkelt, lätt och billigt alternativ att bära med sig för att tända eldar är ett hampasnöre. Ta en dm-lång stump och skrapa eller repaupp den, så att fibrerna skils åt och tussa till den som en liten boll. Den tänder också oftast på första försöket med ett eldstål.


******JÄTTEFEL AV MIG. JAG MENADE SJÄLVKLART JUTESNÖRE!!!****** :smack: :smack: :smack:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: tis 11 jun 2019, 11:10 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Trodde jute var ett annat namn istället för bomullstyg. Men helt fel!

Från wikipedia:
BeskrivningJute är flera arter av släktet Corchorus, subtropiska växter som odlas framförallt i Indien, Bangladesh, Kina, Myanmar, Nepal och Thailand. Släktet tillhör familjen Malvaceae, malvaväxter. Av juteväxtens stjälkar tillverkas ett tyg. Fibern är grov och sträv och används mest till framställning av säckväv.

Billigt på B-tema
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000038552

Annars kanske man kan använda sin tagelskjorta...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: tis 11 jun 2019, 23:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Palle500 skrev:
Annars kanske man kan använda sin tagelskjorta...


Jag har sovit på tagelmadrass när jag var liten och skulle inte bli ledsen om den brann upp.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: lör 15 jun 2019, 08:11 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Man får naturligtvis inte ta vare sig näver, bark eller grenar/kvistar från levande träd utan att ha tillstånd av markägaren. Om det är tillåtet eller inte har inte nödvändigtvis att göra med om det skadar trädet eller inte.

Det bryter inte bara mot allemansrätten utan även mot lag.

Brottsbalkens tolfte kapitel, paragraf två:
”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk, dömes för åverkan”

Sedan bryter naturligtvis nöd lag i en akut situation.

Risken att "åka fast" är liten. Men om många struntar i vad allemansrätten säger kan det innebära att den försvagas på sikt. Och det blir mer begränsningar. Det vore trist.

Och om man frågar kan säkert markägaren peka ut platser där det är helt OK att ta bort granar eller björk. Exempelvis platser där man vill ha ren lövskog eller där björken behöver gallras. Eller visa på björkstockar i upplag före vedhuggning som kan barkas för näver.

Jag har ett skogsskifte vid en sjö där jag har ek. Där skulle jag bli glad om någon ville ta bort gran. Intill finns ett självföryngrat skifte björk där jag gallrar regelbundet för ved. Det skulle gå fint att fälla och barka ett par björkar där, även gran. Men absolut inte att ta näver från stående björk!

Jag har haft ett par "stollar" som vintercampat där. De fick bygga vindskydd av granar bäst de ville. Och ta ved av björken. Bara de inte rörde eken.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Medans tevattnet kokar upp
InläggPostat: lör 15 jun 2019, 12:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Palle500 skrev:
Annars kanske man kan använda sin tagelskjorta...


Tagel brinner inte det bara glöder på samma sätt som fårull , så dåligt att använda för att göra upp eld .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet