Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: sön 01 mar 2020, 17:36 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Inlägg: 56
Ort: Liten svensk stad
Ponera att Covid-19 klingar av i sakta takt. Kina och andra länder håller strikt på resor ett tag framöver. Svenssons bunkrar masker, filter, handsprit mm.
Vilken påverkan på samhället kommer vi möta? Hurpass påverkar (den minskande?) handeln med Kina oss som är så beroende att den kommunistiska megaproducenten?

Dyrare varor? Tomma hyllor? Dyrare tjänster?

Om andningsmasker är en bristvara, vilka yrkesgrupper drabbas?

Många frågor, vad tror ni blir resultatet av covids indirekta påverkan på oss under detta år?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: sön 01 mar 2020, 21:52 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Jag är bara bekymrad för min egen, min familj och mina vänners överlevnad.

Resten skiter jag i. Jag bryr mig inte om huset går ner 40% i värde, eller om mina aktier går ner. Osv.

Jag tror sverige är dåligt rustat för detta. Vi är redan ett land i fritt fall, med stora problem redan utan corona.
Jag litar inte på vad politikerna och media säger, eller hur de agerar.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: mån 02 mar 2020, 16:18 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Börsen kommer nog att minska en del i värde, men troligen avsevärt mycket mindre än den ökat de senaste åren. Till sommaren/hösten hämtar den sig troligen.

Det innebär att det kan bli fint köpläge för de som har disponibelt kapital eller kapital att belåna. Passa på att köpa aktier när kursen gått ner tillräckligt... Läge att göra rejäla klipp! Håll koll på vad kvällspressens aktietips och gör motsatsen. Det brukar funka bäst.

Den globala tillväxten kan tänkas bli negativ eller iaf mindre än väntat. Främst för att pandemi-åtgärder leder till svårigheter att leverera. Det är därför börskurserna går ner. Förväntningar rörande detta pressar ner börsen ytterligare.

Snart (inom ett halvår?) kommer tillverkning av andningsskydd ikapp, lagom tills det finns vaccin att börja testa.

Under sommarhalvåret på norra halvklotet ebbar pandemin ut. Men nästa vinterhalvår kan det sätta fart igen eller dyka upp en ny variant av Covid-19 (Covid-19b?) som ställer till ny oreda. Och nytt tumult på börsen. Nya fin-fina chanser att göra bra klipp på börsen!

X personer kommer att bli smittade och Y personer kommer att dö. Gissningsvis inte tillräckligt många för att bli mer än en liten tillfällig dipp på tillväxtkurvorna. Men lokalt kan det leda till större omvälvningar då svaga lokalsamhällen bryter samman.

Regeringar kommer inte att vidta åtgärderna som snabbt skulle kunna ha bra effekt på pandemin: Under en eller ett par månader stoppa allt resande över gränser, särskilt med flyg. Och sedan identifiera och sätta i karantän platser där smittan dyker upp. Om detta görs nu under våren skulle det kunna få mycket god och snabb effekt för att hejda pandemin.

Man skulle kunna argumentera för att utlandsturism och passagerarflyg under nuvarande omständigheter är samhällsfarlig verksamhet. Men det är nog för besk medicin...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: mån 02 mar 2020, 23:19 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
Kina kan bli räddningen. Även om man ska ta deras fall med en nypa salt ser det ut som en situation som kan vara påväg att stabiliseras. 85% av all antibiotika och mycket medicinsk utrustning tillverkas i Asien. Man kan också snabbt ställa om mycket av produktionen till sånt som behvös mer i nuläget.

Vår och sommarvädret kan också gör att spridningen minskar snabbt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: tis 03 mar 2020, 11:19 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
Denna WHO-rapport från häromdagen är rätt tung, https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf?fbclid=IwAR0Ch7TDr1D0AYSogon6hLoQciC1UUzvTkNc1nMB-AKhrPgvAvQJVTqGSXc men det jag fann mest intressant var följande:

The COVID-19 virus is a new pathogen that is highly contagious, can spread quickly, and must be considered capable of causing enormous health, economic and societal impacts in any setting. It is not SARS and it is not influenza. Building scenarios and strategies only on the basis of well-known pathogens risks failing to exploit all possible measures to slow transmission of the COVID-19 virus, reduce disease and save lives.

COVID-19 is not SARS and it is not influenza. It is a new virus with its own characteristics. For example, COVID-19 transmission in children appears to be limited
compared with influenza, while the clinical picture differs from SARS. Such differences, while based on limited data, may be playing a role in the apparent efficacy of rigorously applied non-pharmaceutical, public health measures to interrupt chains of human-tohuman transmission in a range of settings in China. The COVID-19 virus is unique among human coronaviruses in its combination of high transmissibility, substantial fatal outcomes in some high-risk groups, and ability to cause huge societal and economic disruption. For planning purposes, it must be assumed that the global population is
susceptible to this virus. As the animal origin of the COVID-19 virus is unknown at present, the risk of reintroduction into previously infected areas must be constantly considered.

The novel nature, and our continuously evolving understanding, of this coronavirus demands a tremendous agility in our capacity to rapidly adapt and change our readiness and response planning as has been done continually in China. This is an extraordinary feat for a country of 1.4 billion people.

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: tis 03 mar 2020, 11:23 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
De som blir lite sjuka är det i 2 veckor, de som blir riktigt sjuka är det i 6 veckor.

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: tor 05 mar 2020, 20:20 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
det verkar som mycke olika bas ämnen till en mängd medeciner tillverkas i indien och kina och dom lägger redan nu export restriktioner på det.
likaså på kort sikt om masker tar slut hur villig blir då sjukpersonalen att vårda?
och även om kina hämtar sig så hart 100 miljoner typ varit i karaktän även om dom startar inom en månad så blir det mycke störningar på olika varor och delkomponenter tex processorer eller iphones


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: mån 09 mar 2020, 23:44 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Overlevare2017 skrev:
De som blir lite sjuka är det i 2 veckor, de som blir riktigt sjuka är det i 6 veckor.

och 2-3 % dör :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: lör 21 mar 2020, 00:27 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Inlägg: 56
Ort: Liten svensk stad
Ok. Flera sektorer tungt drabbade. Dasspapper är attraktivt bland svensson, men inhemsk produktion är mer än tillräcklig.
Vad får vi se nästa vecka?
Vad händer på bilmarknaden när inga nya tillverkas?
Om krogar stänger pga nya regler, blir det rusning till bolaget? Ökat försäljning av fulsprit?
Vad importerar vi från Italien/Frankrike/Spanien mer än vin och olivolja?
Kommer kriminella passa på nu när det är folktomt på gatorna?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: lör 21 mar 2020, 08:05 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Lars skrev:
Ok. Flera sektorer tungt drabbade. Dasspapper är attraktivt bland svensson, men inhemsk produktion är mer än tillräcklig.
Vad får vi se nästa vecka?
Vad händer på bilmarknaden när inga nya tillverkas?
Om krogar stänger pga nya regler, blir det rusning till bolaget? Ökat försäljning av fulsprit?
Vad importerar vi från Italien/Frankrike/Spanien mer än vin och olivolja?
Kommer kriminella passa på nu när det är folktomt på gatorna?


Vad händer med priset på narkotika på gatan nu när gränser stängs överallt?
Om det priset går upp samtidigt som det kanske blir svårare omsätta stöldgods - Hur påverkar det kriminaliteten i Sverige :?:

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: lör 21 mar 2020, 21:31 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 nov 2012, 12:13
Inlägg: 12
Kan inte säga att jag märkt någon direkt markant ökning av brott här i 08 området. Mycket folk är ju faktiskt hemma, så dom tjuvarna är nog mer försiktiga idag.

Svensson bunkrar som galningar fortfarande känns det som. Dom flesta butiker i min förort har slut på toa- och hushållspapper, pasta och mjöl. Märkligt nog finns det däremot gott om konserver vad jag kan se.

Vad jag är helt övertygad kommer bli enormt kännbart av den här pandemin i Sverige är ekonomin. Jag jobbar själv i servicebranschen, och vi blöder, verkligen. Väldigt många kolleger ligger risigt till just nu, om inte farbror staten tar och agerar väldigt snabbt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: sön 26 apr 2020, 19:36 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
hur mycke pengar kan staten/stater pumpa in och vad inebär det på 1-3 års sikt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: ons 06 maj 2020, 22:00 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 05 maj 2020, 19:29
Inlägg: 3
matz_karlzzon skrev:
hur mycke pengar kan staten/stater pumpa in och vad inebär det på 1-3 års sikt.

Flera saker:

Våra pensionspengar är borta. Räkna inte med dem.
Socialförsäkringspengar är borta. Nysvenskar och mer behövande kommer att ta den kassan. Vilket innebär att om du arbetar och behöver gå "till socialen" så finns inte de pengarna kvar.
Stora företag som tex: SAS och Scania får stöd av staten nu, men de kommer inte att klara sig. Staten pumpar in men det räddar inget.

Om 1-3 år är du glad över att du köpte den där rissäcken i "arabaffären" för 130kr som du la undan "utifallatt" och dina bruna bönor i burk kommer rädda live på dig.

Om 1-3 år är inte Sverige som du känner till.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: ons 06 maj 2020, 23:05 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag ligger kvar på en hel del aktier och värdepapper. Det har varit en hel del turbulens på grund av Corona, men mitt innehav har ändå stigit i värde ca 30% de senaste 12 månaderna. Det var en kraftig dipp i värdet i mars månad. Men nu är värdet tillbaka till vad det var som mest tidigare i år.

Lite förvånande...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Covid-19 bästa utfallet
InläggPostat: ons 06 maj 2020, 23:14 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
matz_karlzzon skrev:
hur mycke pengar kan staten/stater pumpa in och vad inebär det på 1-3 års sikt.


Staten kan pumpa in mycket pengar utan risk för problem. Detta eftersom man utomlands kommer att göra samma sak. Faktiskt kan det leda till kraftig deflation relativt andra valutor om staten INTE sätter fart på sedelpressen. Inte bra för svensk export...

Sedan kan man fundera på hur det bör göras. Garanterade lån på förmånliga villkor? Subventionera investeringar för att minska användning av fossila bränslen? Extra återbäring på skatten i proportion till hur mycket som betalats in de senaste X åren?

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet