Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: ons 16 feb 2011, 18:37 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2010, 23:34
Inlägg: 98
Ort: Stockholm
Jag tänkte lära mig att slipa knivar på ett ordentligt sätt.

Hur gör jag för att slipa min Mora 2000? Finns det någon bra guide på nätet?
Vad ska jag köpa för grejor? Gärna med länkar? ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: ons 16 feb 2011, 19:31 
om eggen är bara slö så finbryne för hand
och sedan stringla den , jag annvänder trästickor med grövre tyg och aoutosol för stringlingen

i stort sett så slipar jag alla knivar för hand, det är ett bruksföremål och behöver inte vara perfekt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: ons 16 feb 2011, 19:56 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 03 feb 2011, 17:17
Inlägg: 28
För skötsel hemma: Spyderco Tri-Angle Sharpmaker, lätt att använda och ger ett fantastiskt resultat.
I fält: Fällkniven DC4 eller DC3, kombinerade keramiska & diamant brynen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: ons 16 feb 2011, 20:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Använder oftast någon typ av olje bryne . Sedan har jag även sandsten .

Knivstålet får avgöra går inte att jämföra specialstål och kolstål

Ibland kör jag bara med en vanlig 20 amps säkring .

Har ett striglingsläder men har inte använt det än , skäggväxten är inte så besvärlig än att jag måste skärpa rakkniven :P

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: ons 16 feb 2011, 23:30 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Använder våtslippapper vid diskbänken på en marmorskiva (före detta ostbricka!). Beroende på form kan jag vira det runt en rundstav, en glasflaska etc. Ja för bara 4 år sen var jag helt kass på att slipa och kunna bedöma en knivs vasshet men nu kan jag om än inte nödvändigt vässa moraknivar så de rakar håret utan att röra armen. Granska reflektioner i bra ljus är väldigt viktigt för att bedöma eggen. Visst drömmer jag ibland om vattenstenar då de har längre livslängd och mindre slit och släng, vilket jag hatar, än våtslippapper.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: tor 17 feb 2011, 08:18 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 22:26
Inlägg: 127
vilken grovlek använder du på slippappret?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: tor 17 feb 2011, 11:00 
våtslipppapper är inte dumt

annvänder det ofta till annat där man skulle kunna annvänt bryne

för en rakt underlägg så rekomenderar jag en glasskiva, det planaste sakn man kan få tag i för knappt några pengar alls

400 och finare är vad jag annvänder
men då slutolerar jag svarvade ytor o.s.v, 200 är ok för slipning


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: tor 17 feb 2011, 11:23 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
Lansky och liknande kit för bryning med jigg är bra om du vill ändra eggvinkeln och kanske slipa till en helt ny eggvinkel på en kniv, men för att bryna befintlig egg på en kniv fungerar det med ett vanligt fint bryne. För de som inte brynat förr kanske vi ska berätta att man drar kniven i skärande riktning mot brynet som om man ville skära tunna skivor ur brynet, vid ev. strigling gör man tvärtemot d.v.s. släpar eggen efter t.ex. en läderrem med fin slippasta på.

Strigling behövs egentligen bara till rakknivar och om man vill impa på polarna med att raka sig med brukskniven. 8)

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: tor 17 feb 2011, 12:09 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Det där med att dra kniveggen mot eller från brynet handlar egentligen bara om tryck. Om man drar knivens egg mot brynet så behöver man inte trycka lika hårt som om man drog ifrån. Några menar att man får den bästa skärpan om man drar "kniven" i sidled... http://www.shizutanischool.org/phpBB3/v ... =22&t=1463

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: tor 17 feb 2011, 14:19 
Jag slipar mina knivar väldigt sällan. Det kan bero på att jag är ganska försiktig med hur jag använder dem. Och jag använder så gott som uteslutande rostfria knivar, så jag behöver inte slipa bort rost.

Jag använder en DC4, men mycket sällan diamant-sidan. Normalt bara helt lätt med den keramiska sidan för att "hetsa upp" eggen mellan varven. Om man råkar skada en kniv är det naturligtvis bra att ha diamantsidan på en DC4 för att snabbt kunna återskapa en bra egg.

Om jag någon gång känner ett behov av att faktiskt slipa en egg så använder jag en Edge-Pal Basic med en DC3. Tusch-penna för att hitta exakta vinklar. Börjar med diamantsidan för att få till perfekt eggvinkel. Sedan efterpolering med keramiska sidan med samma vinkel. Det blir väldigt lätt att göra rätt.

Ett par lätta strykningar på byxbenet efteråt. Klart!

Konvexa VG10-blad kör jag med sandpapper eller Edge-Pal Basic, men det är så bra stål så det blir långt mellan tillfällena där också. Kanske en eller två gånger om året.

En Edge-Pal är inte större än att man smidigt kan ha den med ut i fält. Men jag har aldrig slipat mina egna knivar ute i fält med den, däremot andras. ;)

http://www.edgepal.com/products-basic-se.html

En yxa kan det hända att jag går på med diamantsidan av DC4.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 00:30 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2010, 23:34
Inlägg: 98
Ort: Stockholm
Var på Ikea idag. Bland köksknivarna så hade dom brynen..

Slitbar, med diamabtbeläggning: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70148989

och

Flaksa, keramiskt bryne: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30167003


Är såna här sämre än grejor från fällkniven eller spyderco? På vilket sätt isåfall?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur slipar man en kniv
InläggPostat: mån 21 feb 2011, 01:26 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Fällknivens DC3 och DC4 är bättre anpassade för fältbruk än de du länkade eftersom fällknivens inte är tokstora. Har nästan alltid med mig en DC3 om jag är ute och vandrar med ryggsäck. Antingen för att bryna eggen om man använt kniven mycket eller om man har slagit flisor eller på annat sätt förstört eggen.

Jag har inte provat så många olika men Fällknivens DC3 och DC4 är de bästa jag hittills använt. Använder det både för enklare kolstål, rostfria och även pulverstål. En större kniv är lättare att bryna med ett större bryne men det går med ett mindre också. Med ett platt brett bryne kan bryna mer egg på samma gång men fungerar sämre för recurveblad (något inåtsvängda). Har tidigare använt våtslippapper och då ett multipack från Mirka med olika grovlekar. 800 korn och 1200 korn för normal bruk och grövre i fall eggen är skadad eller om jag vill ha annan vinkel på eggen. Lägger man slippappret på en musmatta eller liknande kan man få en fin konvex egg. Slutade med våtslippapper för att det var för mycket krångel och mycket kortare livslängd än vanliga brynen.

Har funderat en del på olika slipjiggar, t.ex EdgePal eller Spyderco men har inte investerat i något då jag än så länge är nöjd med min frihand.

Tycker inte du ska skaffa ett bryne eller slipsten utan flera. En mindre som är bättre för vandring, BoB etc. och en som du har i hemmet för köksknivar och liknande. Jag skulle råda dig från att undvika de enklare sakerna där två brynen är ställda i en vinkel så de bildar en skåra där man drar kniven genom. Dels är många av undermålig kvalitet, kort livslängd och klumpiga och dels så har inte alla knivar samma eggvinkel.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet