Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas .
InläggPostat: tor 14 dec 2017, 00:34 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Min favoritt blant konservglas er det vi kaller "norgesglass. (https://www.cg.no/norges-glass-1l) Det er en type med gummiring og metallkapsel. Tidligere var det noe man kastet på soptippen, men nå er det for mange en pyntegjenstand man betaler gode penger for :( .

For noen år siden startet produksjonen av "norgesglass" opp igjen, etter flere år uten produksjon. Det har allikevel ikke påvirket prisen på secondhand markedet, gamle glass koster nesten like mye som nye. Fordelen er jo at det er mulig å kjøpe nye gummiringer.

Som Dweomer er jeg også skeptisk mot glass med "patentløsning" når det gjelder hermetisering. Jeg har ingen vitenskaplig grunn til det, men ser løsningen med spenn og trykk som mindre sikkert enn løsningen hvor man skrur lokket fast mot gummipakkningen over glasset med trykk.

Man bør forøvrig huske på å skru til lokket etter hermetisering med de variantene som er som "norgesglass". Vakuumet finnes mellom metallkapsel, lokk, gummiring og glass, men på grunn av termofysikken og det at metallkapsel ikke skal strammes helt før hermetisering, så kan det føre til at metallkapselen kan strammes opp til en omdreining eller mer før den tetter helt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas .
InläggPostat: tor 14 dec 2017, 19:42 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Crusoe skrev:
Min favoritt blant konservglas er det vi kaller "norgesglass. (https://www.cg.no/norges-glass-1l) Det er en type med gummiring og metallkapsel. Tidligere var det noe man kastet på soptippen, men nå er det for mange en pyntegjenstand man betaler gode penger for :( .

For noen år siden startet produksjonen av "norgesglass" opp igjen, etter flere år uten produksjon. Det har allikevel ikke påvirket prisen på secondhand markedet, gamle glass koster nesten like mye som nye. Fordelen er jo at det er mulig å kjøpe nye gummiringer.

Som Dweomer er jeg også skeptisk mot glass med "patentløsning" når det gjelder hermetisering. Jeg har ingen vitenskaplig grunn til det, men ser løsningen med spenn og trykk som mindre sikkert enn løsningen hvor man skrur lokket fast mot gummipakkningen over glasset med trykk.

Man bør forøvrig huske på å skru til lokket etter hermetisering med de variantene som er som "norgesglass". Vakuumet finnes mellom metallkapsel, lokk, gummiring og glass, men på grunn av termofysikken og det at metallkapsel ikke skal strammes helt før hermetisering, så kan det føre til at metallkapselen kan strammes opp til en omdreining eller mer før den tetter helt.

Dyrt dock, 69 NOK för EN. lär ju behöva lägga många tusen kr för att fylla en hylla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas .
InläggPostat: tor 14 dec 2017, 22:30 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Vanliga glasburkar med nya skruvlock av plåt går bra.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas .
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 21:16 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
pre skrev:
Dyrt dock, 69 NOK för EN. lär ju behöva lägga många tusen kr för att fylla en hylla.

Helt enig pre! det er rett og slett uanstendig dyrt. Med tanke på hva det koster å bygge et matlager med fullkonserver, så er det trolig bortkastede penger.

For min del så er det slik at jeg allerede har en del av disse og jeg prøver å kjøpe flere enn jeg ødelegger :oops: . Tanken bak er at vi bedriver litt hjemmehermetisering selv og at glassene kan brukes på ny og igjen.

Tar gjerne imot tips om hvor man kan bestille tilsvarende glass. Bor så nær Sverige at jeg kan hente på svensk postkontor, men på grunn av momsregler kan jeg ikke få de sendt til Norge. Tips tas mot med takk!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas .
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 21:40 
http://www.nordicpack.com/products/standard/glasburkar/
Här köper tanten sina burkar och lock.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas .
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 21:45 
Peppar skrev:
Vanliga glasburkar med nya skruvlock av plåt går bra.


Javisst. Dessa sparas och stuvas undan. De gamla locken håller också ett tag. Har någon tips var man finner nya lock (har inte googlat, utan litar på expertisen)?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas .
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 23:14 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Själv kör jag bara med återanvända glasburkar med skruvlock, men det är för att de är gratis, och att jag gjort i så liten skala att jag har glasburkar att ta av.

Har funderat på att köpa dessa: https://smabruket.wordpress.com/till-sa ... tillbehor/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet