Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 15:27 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:54
Inlägg: 70
Har även jag sett avsnitt fyra nu. Det är ju några frågeställningar du tar upp där.

1. Vapenfrågan, det har jag också funderat en del på. Varför i helvete har de inte åtminstone varsin kniv på sig? Då hade de klarat sig kanske inte bra men åtminstone bättre i en del av situationerna.

Hur lätt kan det vara att få tag på vapen? Ja, det måste ju bero på om man vet vart man skall leta (ganska uppenbart egentligen). Men sådana saker ska vi kanske inte diskutera i en öppen forumsdel? Fast det är ju du som är bossen Spritis.

2. Vad gäller grupperingarna så har du bra poänger och jag håller definitivt med dig. Speciellt angående inrättning i ledet. Men det jag inte kommer ifrån är att jag tycker att sammanhållningen i "familjen" är förvånansvärt dålig. Skulle inte folk som väl börjat samarbeta klamra sig fast vid varandra ganska hårt med tanke på den trygghet det innebär att vara en stark grupp. Nu har de ju varit nära att slentrianmässigt splittras flera gånger, och det tycker jag gör att det känns som om de tar väldigt lättvindigt på situationen.

_________________
Viam inveniam aut faciam - Jag skall finna en väg eller skapa en


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 16:11 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Vapenfrågan tror jag att vi kan sammanfatta med att det är en BBC-produktion som följer den statliga linjen att vapen är dåligt.

Vad gäller sammanhållningen i Abbeys grupp så tror jag att den är realistisk som den speglas i serien. Gruppen är ganska nybildad och alla bär på drömmar om det liv de levde innan. (Namnen har inte fastnat i skallen på mig än) Arabgrabben har knutit an till ffa den äldre arabkillen som vill tillbaks till sitt liv i lyx. Att de ger sig iväg på jakt efter den rapporterade lyxen är ganska förklarligt. Bimbotjejen är ny i gruppen och verkar inte ha så mycket egen vilja, men vill gärna tillbaks till ett bekvämt liv. Hon skulle sannolikt fungerat bra i ekobyn, samtidigt så har Abbeys grupp varit vänlig mot henne och hon är alltjämt lite förtjust i greg. Strafffången är en intressant person, han behöver vistas bland folk för att kunna exploatera dem, ju större grupp desto bättre, samtidigt knyter han an till Abbeys grupp, en grup han genom att han knyter an till dem inte kan exploatera på det sätt han är van vid, han finner sig samarbeta med dem och han finner sig uppskatta att samarbeta med dem. I sin gamla identitet söker han ett samhälle där han kan vara ett rovdjur, i sin nya söker han en plats där han kan bidra och vara uppskattad, bägge sakerna för honom till ekobyn, bägge sakerna för honom därifrån.
Abbey behöver en familj, i första hand sin gamla, i andra hand den hon skapar här och nu. hon kommer att ett tag till riskera den nya för att finna den gamla. När hon är borta försvagas banden i hennes grupp, detta gör att de fyra ovan far till ekobyn i hoppet om att hitta det gamla välkända.
Greg har förmodligen förlorat en familj och varit ovillig att binda sig i en ny. När han nu knutit band med den nya familjen har han ingen tanke på att överge den, det är därför han stannade vid huset. Han ser sig alltjämt som en ensamvarg, men band har knutits och dem kan han inte klippa.
Läkartjejen är den som mest undanglider mitt grepp, hon verkar ha knäckts på sjukhuset, särskilt när hennes vänner dog, hon gör anspråk på att inte längre vara läkare, samtidigt som hon hämtar läkemedel.
Hon är lojal med de hon valt till sin familj, hon liksom Greg vågar lita på andra och på deras kärlek.

Gruppdynamiken har inte kommit särskilt långt ännu, men att banden i gruppen är starka är tydligt. Kanske starkare än vad de ingående själva tror.

En sak till, om de drömmer om varmvatten och el, varför i hela friden skaffar de inte ett hus med egen brunn och utan fjärrvärme och söker rätt på ett elverk, de kan inte vara omöjliga att hitta. Tre timmar el om dagen med TV-spel, elektriskt ljus, musik och cirkulationspump skulle göra underverk för moralen i vilken grupp som helst.
Själv skulle jag söka rätt på ett hus med vedpanna, solvärmepaneler och ackumulatortankar, till detta skulle jag söka reda på solceller, vindsnurra, batterier, omvandlare 12-230 volt och gärna ett par elverk. Allting finns, solceller och vindsnurror om inte annat i småbåtshamnar och parkerade husbilar. Här hemma fick det bli en räd till Clas ohlson inom några dagar efter kollapsen, misstänker att garagen och sedan lågt liggande butikslokaler skulle börja vattenfyllas ganska snart efter att elen faller bort. För el till ljus och nöje räcker en omvandlare 12-230 volt och en bil, bilar finns det gott om i Survivors. Låt en bil stå på tomgång och ladda några seriekopplade externa batterier ett par timmar om dagen så har du el till ljus och tvspel i ett par timmar per kväll. För grundläggande inomhusbelysning skulle jag fara omkring i villaområden strax efter skymningen och se vilka som har smålyktor igång i trädgården, dessa är förmodligen enkla solcellsdrivna stolpar med ganska svaga lampor, ta hem dem och ställ ut dem på dagen så har du åtminstone ledljus från dem på natten.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 22:59 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Hade de haft vapen hade det blivit eldstrider och massor med skadade och döda. ;)
Det kanske delvis är tradition inom brittisk serie/film. Vapen är lika sekundärt där som det är primärt i en USA-produktion. "28 dagar senare" hade inte speciellt mycket vapen förrän på slutet när de stötte på militärer. Och det här skall vara ett drama, inte en actionserie.
Frånvaron av vapen stärker också deras "underdog"-position, det blir tydligt vilka som är "goda" och vilka som är "onda".

De som stannar under Dexters "ledning" är de som är osäkra. Han fattar alla obekväma beslut, och de får raida spritbutikerna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 22:59 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Dieselråttan skrev:
Har även jag sett avsnitt fyra nu. Det är ju några frågeställningar du tar upp där.

1. Vapenfrågan, det har jag också funderat en del på. Varför i helvete har de inte åtminstone varsin kniv på sig? Då hade de klarat sig kanske inte bra men åtminstone bättre i en del av situationerna.

Hur lätt kan det vara att få tag på vapen? Ja, det måste ju bero på om man vet vart man skall leta (ganska uppenbart egentligen). Men sådana saker ska vi kanske inte diskutera i en öppen forumsdel? Fast det är ju du som är bossen Spritis.

2. Vad gäller grupperingarna så har du bra poänger och jag håller definitivt med dig. Speciellt angående inrättning i ledet. Men det jag inte kommer ifrån är att jag tycker att sammanhållningen i "familjen" är förvånansvärt dålig. Skulle inte folk som väl börjat samarbeta klamra sig fast vid varandra ganska hårt med tanke på den trygghet det innebär att vara en stark grupp. Nu har de ju varit nära att slentrianmässigt splittras flera gånger, och det tycker jag gör att det känns som om de tar väldigt lättvindigt på situationen.


Även jag reagerade på bristen på vapen, om busarna har machete och knivar så varför inte rusta sig själv? :? Jaja, det är ju film trots allt... Men vi vet ju bättre :wink: Räkna inte med att det är realistiskt, se det som en vanlig drama-serie och lägg till det viktiga själv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 dec 2008, 00:52 
Att bära vapen synligt kan vara problematiskt.

Risken finns att man uppfattas som hotfull och farlig av någon som ser dig, men som du inte ser. Och denna någon skjuter/anfaller först och frågar sedan. Kommer ju då dessutom över ett värdefullt vapen på samma gång.

Eller så sticker beväpnade och obeväpnade ifrån området asap, utan att ge sig tillkänna. Vilket kan vara bra, eller dåligt... Kanske hade varit bra med lite byteshandel eller information från andra trakter.

Det finns ju bara ett sätt att tolka det att någon bär ett vapen med hög eldberedskap: De har för avsikt att försöka använda det mycket snabbt, innan någon annan hinner använder sitt vapen mot dem. Sådana personer kan av en del anses som legitima att bekämpa utan att fråga först. Man kan ju riskera att varje kontaktförsök bemöts med eld.

Om det har gått en tid sedan sammanbrottet och man själv har varit stationär, så innebär det att okända beväpnade personer som dyker upp förmodligen är mycket allvarliga hot. De har förmodligen överlevt flera fientliga kontakter och har stridserfarenhet och är beredda att göra vad som än krävs, utan att fråga först. Annars skulle de inte ha överlevt så länge.

Men att inledningsvis vara stationär och hålla en låg profil kan vara en mycket effektiv taktik. De som uppträder mer rörligt och aggressivt kommer snabbt att minska i antal. De kommer att stöta på varandra.

Att uppträda obeväpnat kan naturligtvis innebära att man utsätter sig för andra risker från beväpnade. Hot och rån, exempelvis.

Jag vet att jag skulle undvika okända personer med vapen till nästan varje pris. Oavsett om jag själv har vapen eller inte. Och ha en MYCKET hög beredskap om jag inte kunde undvika sådan kontakt. Mycket farligt sådant...

Vet inte vilket som skulle bli farligast. Bära vapen eller inte bära vapen. Vid en verklig eldstrid vid sammanstöt kan man inte räkna med mer än högst 50% chans att överleva. Kanske bara 25% chans att överleva oskadd. Ingen respawn...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet