Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 18:26 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Är det någon som har knallat ner till närmaste apotek nu på senare tid och försökt handla jod tabletter?

Apotekspersonalen eller vad man för övrigt kan kalla dem verkar på något konstigt sätt vara ganska svårövertalade om att man ska få handla en receptfri medicin OM de har någon hemma.

Jag har provat på tre apotek av olika sorter och kommit därifrån men noll tabletter. På alla ställena har jag fått förklara vad jag ska ha dem till. Ungefär som om man ska köpa kondomer på ICA och tanten i kassan ska ha reda på vad jag ska ha dem till?

Tänkte på ett ställe säga mina väl valda ord att det kanske ska vara bra att ha om Israel bombar talibanerna men med risk för att få skit för hets mot apotekspersonal så höll jag igen. :nono:

Prova gärna och återkom. I bästa fall så tar fler apotek in det i lagren igen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 18:53 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Tror inte att dom får sälja sådana här längre...
Bättre med Good Old Ebay :)
http://www.ebay.com/itm/50-Potable-Aqua-Emergency-Military-Water-Iodine-Purification-Pills-Tablets-/250941687122?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6d4a4552

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 20:58 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Tror vi har nån tråd om jodtabletter som senast var aktiv i alla fall efter Fukushima.

Jag skulle inte handla de som Marulk föreslagit, så gott som alla kaliumjodidtabletter som är tänkt att ta som profylax mot jod-131 (radioaktivt jod) kommer i en styrka om 130mg (där kalium står för 30mg och jod resten) där dosering är rätt enkelt att komma ihåg (vuxna en tablett/dag, under 12 år halv tablett, 1-3 åringar 1/4-tablett, nyfödd 1/8-tablett). Oklart vad de där vattenreningstabletterna har för styrka.

Sen ska man ju inte ta jod om man har en sköldkörtelstörning eller andra relaterade åkommor utan skall rådgöra med läkare (oklart vad de skulle rekommendera, skyddsmask + filter som filtrerar jod-131? *)


* notera att "vanliga" filter till skyddsmask vare sig de är moderna multispektrumfilter (typ som jag och andra rekommenderar som civilförsvarsfilter: ABEK2-P3 eller militära som kanske kan filtrera ketchupgas ;) och allt annat som man kunde stöta på i Iran-Irakkriget) så filtrerar dessa inte radioaktivt jod, utan det skall till specialfilter (REAKTOR-P3, orange färg indikerar egenskapen REAKTOR vilket alltså innebär att filtret rår på jod-131, de är mest till för personal i kärnkraftverk) för det som kostar skjortan, bara snäppet billigare än de svindyra filter som kan omvandla kolmonoxid till koldioxid (CO finns med i bokstavsramsan, svart färgremsa indikerar detta).

Kan hända att man hittar ovannämnda specialfilter billigare annanstans än på ebay men vad jag minns då jag sett dem i nätbutiker var de nog mycket dyrare. Därav alltså mycket vettigare med jodtabletter.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 21:07 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Scoo skrev:
Tror vi har nån tråd om jodtabletter som senast var aktiv i alla fall efter Fukushima.

Jag skulle inte handla de som Marulk föreslagit, så gott som alla kaliumjodidtabletter som är tänkt att ta som profylax mot jod-131 (radioaktivt jod) kommer i en styrka om 130mg (där kalium står för 30mg och jod resten) där dosering är rätt enkelt att komma ihåg (vuxna en tablett/dag, under 12 år halv tablett, 1-3 åringar 1/4-tablett, nyfödd 1/8-tablett). Oklart vad de där vattenreningstabletterna har för styrka.

Sen ska man ju inte ta jod om man har en sköldkörtelstörning eller andra relaterade åkommor utan skall rådgöra med läkare (oklart vad de skulle rekommendera, skyddsmask + filter som filtrerar jod-131? *)


* notera att "vanliga" filter till skyddsmask vare sig de är moderna multispektrumfilter (typ som jag och andra rekommenderar som civilförsvarsfilter: ABEK2-P3 eller militära som kanske kan filtrera ketchupgas ;) och allt annat som man kunde stöta på i Iran-Irakkriget) så filtrerar dessa inte radioaktivt jod, utan det skall till specialfilter (REAKTOR-P3, orange färg indikerar egenskapen REAKTOR vilket alltså innebär att filtret rår på jod-131, de är mest till för personal i kärnkraftverk) för det som kostar skjortan, bara snäppet billigare än de svindyra filter som kan omvandla kolmonoxid till koldioxid (CO finns med i bokstavsramsan, svart färgremsa indikerar detta).

Kan hända att man hittar ovannämnda specialfilter billigare annanstans än på ebay men vad jag minns då jag sett dem i nätbutiker var de nog mycket dyrare. Därav alltså mycket vettigare med jodtabletter.


Ursäkta men jag måste ha missuppfattat,trodde det rörde sig om vattenrening!
Fel av mig :smack:

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 21:24 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag frågade här om dan på ett apotek och fick också en konstig blick tillbaka samt svaret att jag måste ha ett recept varpå jag svarade att jag var ganska säker på att de var receptfria. Då svarade hon att det var inget de rekomenderade att folk hade hemma och så knappade hon i sin dator en lång stund och sa att hon eventuellt skulle kunna beställa om de fanns hos tillverkaren. Då jag var lite stressad och han var ganska motvillig och sur så lät jag det va denna gång. Jag ska prova på ett annat apotek och se va det säger.

Ändå lite konstigt att många verka få konstiga reaktioner från apotekspersonal på det här med jodtabletter.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 21:41 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Besynnerligt. I Finland höjer ingen på ögonbrynen om man handlar jodtabletter (beror kanske på att bostadsaktiebolag (motsv. bostadsrätter) ska formellt ha såna lagrade även om det inte direkt följs upp numera) och räddningsmyndigheterna rekommenderar att man ska ha hemma så det är relativt vanligt att de köps. Enda gången apotekspersonal såg konstigt på mig var då jag frågade om atropin :P (fast då förklarade jag varför, ännu på 60-talet skulle både i Sverige och Finlande atropin ingå i skyddsutrustningen som fanns i skyddsrum och på civilförsvarsförbandsplatser och motsvarande så jag undrade om bäst före och pris idag)

Kaliumjodid är rätt billigt i Finland också, ~7 EUR/ 10 tabletter för märkesvara eller bara 4 EUR / 10 st. för den största apotekskedjans eget märke (~16 EUR för 100 st.). Kanske jag får börja förmedla (misstänker att burkarna är för tjocka för att passa i vanligt kuvert) ;)

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 22:42 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Dessa då?
http://www.ebay.com/itm/Potassium-Iodide-pills-Iodine-Medicine-IODIUM-50-TABLETS-Radiation-Blocking-Tabs-/110829256014?pt=UK_Health_Beauty_Vitamins_Supplements&hash=item19cdf03d4e
Billigt....nästan så jag funderar på att köpa ett paket själv...i Ukraina vet dom var radiak är iaf! :-g

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 23:13 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
qazwsxedcrf skrev:
Jag frågade här om dan på ett apotek och fick också en konstig blick tillbaka samt svaret att jag måste ha ett recept varpå jag svarade att jag var ganska säker på att de var receptfria. Då svarade hon att det var inget de rekomenderade att folk hade hemma och så knappade hon i sin dator en lång stund och sa att hon eventuellt skulle kunna beställa om de fanns hos tillverkaren. Då jag var lite stressad och han var ganska motvillig och sur så lät jag det va denna gång. Jag ska prova på ett annat apotek och se va det säger.

Ändå lite konstigt att många verka få konstiga reaktioner från apotekspersonal på det här med jodtabletter.


Vilken kedja var det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 23:25 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Kaliumjodid Recipharm från www.fass.se

citat: "Intag av jodtabletter skall endast ske på särskild uppmaning av länsstyrelse eller Strålsäkerhetsmyndigheten.

Ta alltid jodtabletter enligt läkarens anvisningar. För att få bästa möjliga skydd skall man ta dosen så snabbt som möjligt när utsläpp av radioaktiv jod blivit känt.

Vanlig dos är :

Vuxna, yngre än 40 år, och barn över 12 år: 2 tabletter

Barn 3-12 år: 1 tablett

Barn 1 månad –3 år: ½ tablett

Nyfödda, yngre än en månad: ¼ tablett

Tabletten kan tuggas sönder eller sväljas hel. Till spädbarn kan dosen krossas och röras ut i vatten, saft eller dylikt. Om utsläppet inte upphört kan ytterligare en dos tas inom två dygn. Länsstyrelsen eller Strålsäkerhetsmyndigheten ger meddelande om detta. Nyfödda bör inte ges mer än en dos. Personer över 40 år behöver inte ta jodtabletter eftersom man i den åldern inte har funnit någon ökning av frekvensen strålframkallad sköldkörtelcancer."

Slut citat.

Kul grej det där med att det inte finns att köpa och alla tittar snett när man vill köpa. Det är mina pengar som jag har betalat skatt för och nu ska betala mer skatt (moms) för att jag vill köpa en produkt jag förhoppningsvis aldrig får nytta av. Dessutom ska den intas så fort det bara går om det SKITER sig.

Ju, för då går ju mina tankar till att springa runt på stan mellan en massa apotek som har slutsålt eller?

Någon myndighet, troligtvis flera vill inte att vi ska ha nya gasmasker i skyddsrummen och ny fräsch utrustning, jodtabletter och autoinjektorer och andra bra att ha grejer. Nej, satsa hellre på ytterligare ett JAS plan. Ett mer i mängden. :smack:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: ons 22 feb 2012, 23:47 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 mar 2011, 14:43
Inlägg: 53
Ort: Sundsvall
skogsstjärnan skrev:
Kaliumjodid Recipharm från http://www.fass.se

Kul grej det där med att det inte finns att köpa och alla tittar snett när man vill köpa. Det är mina pengar som jag har betalat skatt för och nu ska betala mer skatt (moms) för att jag vill köpa en produkt jag förhoppningsvis aldrig får nytta av. Dessutom ska den intas så fort det bara går om det SKITER sig.

Ju, för då går ju mina tankar till att springa runt på stan mellan en massa apotek som har slutsålt eller?

Någon myndighet, troligtvis flera vill inte att vi ska ha nya gasmasker i skyddsrummen och ny fräsch utrustning, jodtabletter och autoinjektorer och andra bra att ha grejer. Nej, satsa hellre på ytterligare ett JAS plan. Ett mer i mängden. :smack:


Nej, Nej Nej! Pengarna ska såklart gå till att det läggs mer tid på att få en genusneutral skola. Eller kanske melodislagerfestivalen varje vecka året om....

_________________
/You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'.
Homer J Simpson


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: tor 23 feb 2012, 00:22 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
skogsstjärnan skrev:
qazwsxedcrf skrev:
Jag frågade här om dan på ett apotek och fick också en konstig blick tillbaka samt svaret att jag måste ha ett recept varpå jag svarade att jag var ganska säker på att de var receptfria. Då svarade hon att det var inget de rekomenderade att folk hade hemma och så knappade hon i sin dator en lång stund och sa att hon eventuellt skulle kunna beställa om de fanns hos tillverkaren. Då jag var lite stressad och han var ganska motvillig och sur så lät jag det va denna gång. Jag ska prova på ett annat apotek och se va det säger.

Ändå lite konstigt att många verka få konstiga reaktioner från apotekspersonal på det här med jodtabletter.


Vilken kedja var det?


Apoteket hjärtat

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: tor 23 feb 2012, 00:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Är det någon som jobbar på apotek som kanske har inside information om varför man beter sig som man gör?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: tor 23 feb 2012, 01:43 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Apotekspersonal blir alltid skeptiska när någon ber om piller som de inte vet vad det är.

Själv beställde jag två askar "kaliumjodid" från apoteket Cura.

Sa att läkaren hade berättat för mig att de var billigare som receptfria än med recept.

Hon kollade upp det och sa bara "ja det stämmer, de kommer i morgon" så var det bara att hämta upp dem.

Till saken hör att jag jag hade influensa, droppande ögon och näsa med mörka cirklar och påsar under ögonen :D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: tor 23 feb 2012, 12:55 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: lör 16 apr 2011, 21:18
Inlägg: 78
Det känns ganska självklart att apotekspersonal ställer frågor om användning. Väldigt många av oss som bara går in och vill ha ett läkemedel har kanske fått ett tips från en vän eller läst något på internet, vilket i många fall kan leda till att man får undermåliga eller rent av felaktiga läkemedel för sitt behov.
Underskatta inte en apotekare, deras utbildning är lika lång som läkarutbildningen så utgå ifrån att de vet vad de pratar om och att de frågar för att försäkra sig om att DIN hälsa inte försämras på grund av felaktig medicinering.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jod tabletter
InläggPostat: tor 23 feb 2012, 19:16 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Receptfria lekemedel är ju det det handlar om här. Det hela känns som om man blir klassad som idiot om man är vaksam för strålningsrisk.

Det står tom på förpackningen hur man ska göra.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet