Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bilimport från Tyskland, några första hands erfarenheter?
InläggPostat: fre 04 maj 2012, 08:43 
Fredag

Jag åker i början av veckan ner till Tyskland för att köpa mig en Volvo XC90 D5. Efter många om och men fick det vara just en Volvo :D :D :D ....

Läste runt allt som finns på nätet, gick en snabbkurs hos min bilmekaniker och bilen ska inhandlas från en "Volvo Selekt Dealer".

Det är första gången jag gör det här och hade varit tacksam om ni som har varit med om det själva tycker att det är något jag borde tänka på. Så klart alla känner vi någon som har importerat en bil och varannan kan berätta en skräckhistoria som börjar med "...min brors bästa väns systers f.d. pojkväns kusin..." men just nu är jag ute efter enbart förstahands erfarenheter...

Inläggsrubrik: Re: Bilimport från Tyskland, några första hands erfarenheter
InläggPostat: fre 04 maj 2012, 10:33 
Fredag

Nästa steget var att kontakta försäkringsbolaget här i Sverige (TryggHansa). Det gick att ordna försäkring med hjälp av bilens VIN nummer. Det skulle kosta lite över 3000 kronor för en månad och det är helförsäkring som börjar gälla från stunden man köper bilen i Tyskland.
När bilen blir besiktigad i Sverige då räknar bolaget hur många dagar som är kvar av försäkringen och resten av beloppet ingår i den nya/ordinarie försäkringen.

PS.
Tror att många Preppers/Survivalister på jakt efter den idealiska bilen/BOV'en blickar ofta mot Tyskland p.g.a. lägre priser och mycket större utbud.
DS.

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 10:48 
Kapten Nemo

Jag har tagit med mig en bil från annat EU-land och reggat den här. Egentligen var det en familjmedlem som gjorde det men jag var med på resan och är den inofficiella ägaren.

Några handfasta tips har jag väl inte men jag kan säga att det var mycket enklare och billigare än vad jag trodde.

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 11:53 
Eggvinkelfunderare
Användarvisningsbild

Ingen förstahandserfarenhet, men om det är en bil som stått länge så kan det hända att någon skrivit av regnr, chassinr etc och "pappersimporterat" den till Ryssland, där den på pappret sedan blivit "stulen" för försäkringspengarna.

Sedan när du försöker registrera din tyskköpta bil i Sverige så kommer polisen och hämtar "stöldgodset" och eventuellt även dig. Fast bilen alltså aldrig varit fysiskt stulen, utan bara fått sin identitet stulen.

Hänt en god vän till mig.

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 12:30 
Fredag

Just att det har blivit enklare att importera en bil är bidragande orsaken till att jag vågar testa det. Har en vän som har gjort det många gånger men han är bilmekaniker och har stor fördel när det gäller att upptäcka bilens "brister".

Är också lite orolig över att råka ut för någon form av bedrägeri, därför köper jag från en Volvo auktoriserad handlare.

För den som är bered att ta den extra kostnaden, om man ska importera en dyrare bil, så finns det möjlighet att testa bilen hos Dekra som är den Tyska motsvarigheten av den Svenska Motormännens M-test: http://www.dekra.de/en/home

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 13:00 
Omega man
Användarvisningsbild

Grannen har en mycket fin BMW stående som han fick köpa billigt då den inte gick att strarta . Var något med bränslet , så det skulle inte vara så svårt att fixa .

Men bilen var Tyskimport så när delar byttes till svenska delar så blev det tvärnit med allt vad starter hette .
Problemet var att de databoxar som fanns i de tyska bilarna behövde det tyska bränslesystemet för att inte få error i datorerna .

Så nu står grannen där och behöver antingen ha tag i ett tyskt bränslesystem som inte går att köpa i sverige utan dyr inport eller att byta både databoxar och bränslesystem till det som sitter i de svenska bilarna .

Databoxar till just den där typen av BMW är inte så lätta att få tag i då det inte finns så många av dem i sverige och de som skrotats har skrotats med sina boxar .

Vet inte hur det är med volvo bilarna om det är olika system mellan länder . Men kan ju vara ide att kolla , kan ju bli dyrt annars .

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 19:57 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Köp Volvo XC90 D5 med manuell låda om det finns,okristligt dyrt att laga en automatlåda till den bilen (c.a 35k) och som också går sönder garanterat

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 21:53 
Fredag

Marulk skrev:
Köp Volvo XC90 D5 med manuell låda om det finns,okristligt dyrt att laga en automatlåda till den bilen (c.a 35k) och som också går sönder garanterat

Det var precis det jag är ute efter, du läste mina tankar. Jag funderade nämligen att:
1. Manuell håller längre, mindre risk för reparationer.
2. Lägre skatt (iaf efter det som jag läst på Internet)
3. Lägre förbrukning. Idag när varje liter kostar 15 kronor så betyder en bil som drar 8 liter istället för 9 liter per hundra km ger en besparing på cirka 3000 kronor/år om man kör 20K mil om året.

Men att det skulle kosta 35K kronor att laga en automatlåda viste jag verkligen inte :shock: ...

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 22:09 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Då tänker du helt rätt!
Dessutom så är bilen mindre sårbar med manuell låda då det inte går att bogsera en automat under några som helst omständigheter och tar batteriet slut så står man där
med k-n i handen så att säga :D

InläggPostat: tor 10 maj 2012, 19:51 
Fredag

Nu är man hemma igen. Efter två dagar i Tyskland och 100 mils hemfärd. Det stämmer att ju längre bort från Hamburg man kommer desto bättre var utbudet. Bilen hade små brister men ej krockad eller lackad, service boken var rätt och den funkar riktigt bra. Det var en Volvo Selekt handlare som ingår i större kedja.
Handlaren intygade skriftlig att den är ej krockad, hade fixat export skylten och försäkringen som gick på 150 Euro. Behövde inte teckna separat försäkring hemifrån och sparade cirka 3000 kronor där.

Hemfärden gick på Autobahn där farten var i genomsnitt 30 Km/h, massor med reparationer som pågår och några olyckor som gjorde att man fick stänga av motorn ibland för att ta en liten tuplur.

Förstår inte fortfarande att det kostar över 700 kronor för färjan mellan Puttgarden och Rödby för 45 minuters färd medans Rostock-Trelleborg går på lite över tusen kronor. Men det förstnämnda alternativet går nästan dygnet runt och har tider som passar bättre, utökad service kostar nog pengar.

Nu sitter man och dreglar lite över olika saker man kan/kommer att göra med bilen:
* Bullbar
* Sidebars
* Dragkrok
* Chiptrim, helst variabel så att man välja Eco läge eller mera tryck
* Permanent installerad 27 Mhz?
* Extra ljus, undrar om det gör någon nytta iom bilen har Xenon ljus?

InläggPostat: tor 10 maj 2012, 19:58 
Redneck survivalist

Nice, hur mycket beräknar du att du "sparar" på att köpa bilen i tyskland, har du allt kostnaderna klara?

InläggPostat: tor 10 maj 2012, 20:41 
Fredag

Prepper4ever skrev:
Nice, hur mycket beräknar du att du "sparar" på att köpa bilen i tyskland, har du allt kostnaderna klara?

Bilen kostade cirka 196K, resan och försäkring/skyltar 5K, besiktning och nya skyltar i Sverige kommer kosta 2K. Cirka 205K räknar jag med men avrundar till 210K för att vara säker. Den närmsta jämförbara bilen på Blocket (som också är importerad) kostar cirka 250K kronor. Svensksåld går på runt 270K privat och handlaren vill ha cirka 280K kronor. Besparingen går då på cirka 60K kronor iom jag skulle aldrig i livet köpa en importerad bil till överpris.
Frågan är då om bilen kommer att bli svårsåld iom den är importerad. Jag tänker inte sälja den på många år, kommer nästa gång jag har vägarna förbi att göra M-test och åtgärda allt som behöver göras.

InläggPostat: tor 10 maj 2012, 21:00 
Kreditkortsberoende

Importerade bilar ha väl mycket dyrare skatt/försäkring?

InläggPostat: tor 10 maj 2012, 21:40 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

vad roligt för dig t-72. :D *tumme upp*

Den kommer du få roligt med. Bekväm kärra. Ge gärna lite mer info. Årsmodell, mil etc?
Skönt att det gick smidigt.

Btw, det finns extraljus med xenon, och jag kan lova dig att det lyser på bra med 3-4 extra xenonlampor när de blivit varma...
Även fast det är xenon som standard på bilen. Folk som säger att det inte behövs, har inte kört där det är riktigt mörkt, eller kör helt enkelt inte bil tillräckligt för att inse fördelen.

Får väl plats en 3-5 i fronten beroende på hur du placerar dem, rallystyle eller linjärt :notme: :ninja:

el Mero Mero

..lion..

InläggPostat: tor 10 maj 2012, 22:06 
Fredag

Underlevaren skrev:
Importerade bilar ha väl mycket dyrare skatt/försäkring?

Skatten borde inte vara dyrare iom det skulle strida mot principen av fri rörlighet av varor och tjänster.

Försäkring stämmer nog men jag har alla mina försäkringar samlade hos TryggHansa och får riktiga bra priser där. Men vi får se vilka extra krav bolaget sätter. Funderar bla att satsa på extra rattlås och alarm med imobilizer (dock larmet är pga mina många resor till Vilda Balkan och Södra Europa).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa