Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ekonomikrisen, Lånade pengar?
InläggPostat: fre 25 maj 2012, 16:20 
Nykomling
Användarvisningsbild

Många pratar om att man ska betala av alla sina skulder till bankerna innan ett SHTF scenario på grund av den ekonomiska kollapsen som troligen kommer vara oundviklig. Jag förstår tänket men är dock även inne på spåret att vid en ekonomisk kollaps kommer även bankerna att kollapsa vilket i mitt tycke kan innebära att ingen kommer finnas för att kräva in denna skuld, då även alla bankanställda är "vanliga" människor i samma sits. Är jag helt ute och cyklar eller? Om pengar blir näst intill värdelösa pga varubrist m.m så kommer ju inte någon ha nytta av att driva in skulden heller..?

Inläggsrubrik: Re: Ekonomikrisen, Lånade pengar?
InläggPostat: fre 25 maj 2012, 16:54 
Redneck survivalist

Välkommen till forumet,

Man får ta hänsyn till hur snabbt systemet kollapsar. Om du vaknar upp en dag och det är krig och det flyger omkring rymdskepp etc, då kanske det inte är så viktigt. Men de flesta tror nog på ett långsamt förfall där det är en fördel och vara oberoende av vad bankerna sätter för räntor.

InläggPostat: fre 25 maj 2012, 17:14 
Omega man
Användarvisningsbild

Vad tror du själv kommer att hända?

Personligen tror jag att du har rätt ifall det blir en pandemi med 80 % + dödlighet. Men om det är peak oil så kommer allt elektroniskt att fungera så fram tills man ser upplopp som kräver skuldsanering och liknande så kommer bankerna göra vad de kan för att fortsätta få in pengar.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: fre 25 maj 2012, 17:38 
Finns staden kvar?

Med 80% dödlighet kommer troligtvis bostadsmarknaden i storstäderna att rasa. Se bara hur det blev i Ryssland där bankerna bara hämtade in alla fina sportbilar och ställde dem på någon parkering tillsalu till marknadsmässiga priser för oss i väst. Sedan så ska de som har lån betala här i väst för att bankerna gjorde bort sig i öst.

Se spenderar, placerar och tar risker och folket får betala....

Tror att bankerna kommer att vara som sagan på julafton... de kommer att samla på hög till Robin H kommer....

Den som tror att bankerna eller någon myndighet kommer att bara efterskänka något. I vilket land med sönderfall (tex Aftika, Sydamerika) har de med makt givit allmosor till folket? Vem säger att det kommer att bli bättre nu med EU. Grekland kommer väl troligtvis att försöka rädda sitt egna skinn.

Vilka står på tur? Portugal, Spanien....

Göra sig skuldfri. ja, lätt att säga om man har en villa i Norrland för 150 000 mot ett lån på en villa i en fin förort i Stockholm på 4 miljoner. men det känns ju skönt att höra att mäklarna inte tror på någon bostadsbubbla... :D

InläggPostat: fre 25 maj 2012, 19:03 
Nykomling
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Vad tror du själv kommer att hända?

Personligen tror jag att du har rätt ifall det blir en pandemi med 80 % + dödlighet. Men om det är peak oil så kommer allt elektroniskt att fungera så fram tills man ser upplopp som kräver skuldsanering och liknande så kommer bankerna göra vad de kan för att fortsätta få in pengar.

Jag vet faktiskt inte vad jag tror, får bara känslan av att när ekonomi kollapsar så kommer kronan falla fritt och bli mer eller mindre värdelös, detta i sin tur leder till att "gå till jobbet" inte är värt något längre och samhällsviktiga tjänster så som rättsväsende, myndigheter och banker, som även det är arbetande människor som jobbar för lön, kommer tyna bort. Och då blir man mer eller mindre tvungen till självförsörjning och vem ska då komma hem till mig och säga att jag lånat pengar till boende och bil som måste betalas tillbaka?

Om pengarna jag tjänar skulle bli värdelösa och obrukbara skulle iallafall jag sluta gå till jobbet, och dominoeffekten av det blir att allt i samhället till slut kollapsar.

InläggPostat: fre 25 maj 2012, 19:39 
Finns staden kvar?

var väl inte längesedan man gick till bageriet med skottkärran för att köpa bröd i europa. har jag fel?

InläggPostat: fre 25 maj 2012, 20:40 
Fredag

Jag kan prata om mina erfarenheter, dvs det jag har upplevt under min uppväxt i hemlandet med hög inflation.

Pengarna blir värda mindre för varje dag, du köper gärna allt du ser oavsett om du behöver det idag eftersom imorgon är det dyrare eller någon annan har redan köpt det. De som har haft krediter med fasta räntor blev vinnare. En av familjens vänner hade köpt och totalt upprustat två hus med krediter som blev noll värda. Vi hade en lägenhet som man hade lånat till hos min fars företag till förmånligt ränta. Vi löste ut lånet för cirka en halv krona, betalade avgifterna för kanske 20 kronor och sålde lägenheten efter några få månader för cirka 300K kronor (fast i Euro) cash till en privat köpare.

Företaget först betalade lön varje månad, sen varannan och till slut man fick ingen lön alls. Men (hör och häpna) nästan alla fortsatte gå till arbetet. För det första för man hoppades få sina pengar som var innestående och för det andra för att man orkade inte sitta hemma hela dagarna, man hade ju sina bästa vänner där på arbetet. Man trodde inte att det var sant men det var precis så det gick till.

Statligt anställda fick lön varje månad, nästan till slutet. Men värdet av summan var, för min mor som var lärare, cirka 30 ägg i månaden. Min far pratar fortfarande om sin djupt "belånade" vän som köpte två hus med krediter, alla skrattade åt honom som var så mycket belånad, men till slut var han som var vinnaren.

Svaret är nog: Tror du på kollaps eller dylik, låna så mycket du orkar men enbart till fast ränta.

InläggPostat: fre 25 maj 2012, 21:01 
Omega man
Användarvisningsbild

Har hört samma historier från Ryssland efter kollapsen . Hur människorna fortstte att arbeta . På arbetet fick de i alla fall lunch även om den bestod av två brödskivor , hemma hade de inget .
Och de gick till arbetet även om de inget hade att göra , för att det saknades material för att producera .
Man städade och skötte underhåll eller bara tog hand om varandra istället .

Under krigen i Sverige så la man alla lån och krediter i malpåse så länge och använde sig av ransoneringskort och betalning .
Men alla papper fanns kvar på bankerna och det var enkelt att efter kriget se över dessa och ta upp betalningarna igen .
Med ränta som motsvarade vad som var själigt .
Här var det ingen omvälvande statsbildning som omkullkastade det som varit utan allt blev som det var innan sas .

InläggPostat: fre 25 maj 2012, 22:28 
Omega man
Användarvisningsbild

det har varit upp innan
men om det går sådär lite lagom snabbt utför så är dom med lån förlorare
dom plockar en på allt och man har ändå kvar skulderna
för inte är det några banker som ger en lån på 20 år med fast ränta?

jag vill helst vara skuldfri

InläggPostat: fre 25 maj 2012, 23:55 
Omega man
Användarvisningsbild

Som T-72 säger så är det många som fortsätter att gå till jobbet och jag har hört de anledningarna förut och en till. Nämligen att man är rädd att få sparken och sen när allt "blir normalt" så har man inget jobb att gå till och jobb då kommer vara en bristvara.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: lör 26 maj 2012, 09:13 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Hyperinflation är ju ett scenario som kan utspela sig och troligtvis kommer att utspela sig någon gång i framtiden. Många (mig inräknat) tror dock på ett deflationsscenario och många menar att vi redan har deflation, dvs en minskande tillgång på pengar och att pengar blir mer värda eller "dyrare". Anledningen till att stater och centralbanker nu vräker ut "pengar" är att de är livrädda för deflation. De försöker täcka igen deflationshålet med lättillgängliga pengar och åtgärderna som heter QE 1, 2, 3 ... LTRO etc syftar till att rädda bankernas tillgångar som minskar i en förfärande takt. Hittills har man lyckats hålla deflationen stången men kan man hålla på hur länge som helst?

Deflation kommer att ge sig uttryck i att priser på framförallt fastigheter sjunker (har ni hört talas om fastighetsbubblan?). Bankerna kommer att bli mycket mer återhållsamma med att ge nya krediter. Den som har belånat sitt hus ända upp till sitt marknadsvärde sitter pyrt till när värdet sjunker. Även om huset säljs så kan hen inte lösa hela lånet. Om fastighetsmarknaden tokdör och du inte kan betala dina lån så tar banken över ditt hus och du har fortfarande en skuld.

Deflation behöver inte betyda att alla priser sjunker utan vi kan mycket väl få se ökade priser på t ex mat och bränsle medan nästan allt annat sjunker i pris (platt-TV, bilar, hus, båtar etc)

InläggPostat: lör 26 maj 2012, 10:17 
Eggvinkelfunderare
Användarvisningsbild

McGarter skrev:
Många pratar om att man ska betala av alla sina skulder till bankerna innan ett SHTF scenario på grund av den ekonomiska kollapsen som troligen kommer vara oundviklig. Jag förstår tänket men är dock även inne på spåret att vid en ekonomisk kollaps kommer även bankerna att kollapsa vilket i mitt tycke kan innebära att ingen kommer finnas för att kräva in denna skuld, då även alla bankanställda är "vanliga" människor i samma sits. Är jag helt ute och cyklar eller? Om pengar blir näst intill värdelösa pga varubrist m.m så kommer ju inte någon ha nytta av att driva in skulden heller..?

Oroa dig inte. Skulderna försvinner inte. De är handelsvaror och blir en tillgång i bankens konkursbo, som t ex kan säljas till Domedagen Bank & Inkasso, med Conny "Ståplats Nybroviken" Ragnhell, som VD, som skickar över några av sina anställda för en personlig kontakt med dig som skuldsatt.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/02/d ... ulder.html

InläggPostat: lör 26 maj 2012, 10:32 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Citera:
Deflation kommer att ge sig uttryck i att priser på framförallt fastigheter sjunker (har ni hört talas om fastighetsbubblan?). Bankerna kommer att bli mycket mer återhållsamma med att ge nya krediter. Den som har belånat sitt hus ända upp till sitt marknadsvärde sitter pyrt till när värdet sjunker. Även om huset säljs så kan hen inte lösa hela lånet. Om fastighetsmarknaden tokdör och du inte kan betala dina lån så tar banken över ditt hus och du har fortfarande en skuld.

Deflation behöver inte betyda att alla priser sjunker utan vi kan mycket väl få se ökade priser på t ex mat och bränsle medan nästan allt annat sjunker i pris (platt-TV, bilar, hus, båtar etc)

Detta är också något som jag tror kommer att hända och kanske till viss del redan har börjat att hända - dvs deflation i tillgångspriserna, framförallt kanske i bostäder men även allt annat som folk spekulerat i, samt inflation på allt sådant som är nödvändigt för att leva och överleva.

Bostads/fastighetspriserna har ju länge hållits uppe till följd av låga räntor och billiga lån samt god tillgång på nya bostadsspekulanter. Detta har gjort att bl a svenskarna har fortsatt att låna och konsumera/spekulera genom hela finanskrisen och ända fram till idag. Idag ökar svenkarnas totala lånesumma med "måttliga" 5% per år, vilket är historiskt sett lågt - åtminstone om man väljer att se på historien som endast de senaste 20 åren. Dock leder en 5% årlig ökning av lånen till en fördubbling efter måttliga 14 år.

Denna lånefinansierade konsumtion/spekulation som pågått i så många år nu att svenskarna kommit att vänja sig vid den har framförallt medfört två saker.

1) tillgångspriserna på framförallt fastigheter har fortsatt att stiga i Sverige, samtidigt som priserna har fallit i många andra länder - t ex USA, Danmark etc.
2) svenskarna är nu sammantaget ett av världens mest belånade folk.

Att svenkarna har mycket lån idag gör att utrymmet för klara av ännu mera lån i framtiden är begränsat. Därmed är också möjligheterna till stigande fastighetspriser till följd av spekulation begränsat. Minskar dessutom människors disponibla inkomster till följd av a) skattehöjningar (troligt) samt b) stigande priser på nödvändigheter som mat, bränsle, uppvärmning etc (troligt) så minskar också förmågan att klara av stigande räntor till följd av stigande inflation (troligt). Detta gör att de som sitter med mest lån i förhållande till sin disponibla inkomst redan idag lever farligt.

Skulle man sedan i framtiden få se ett scenario med stigande arbetslöshet till följd av sjunkande export och sjunkande konsumtion (troligt) så skulle dessutom många högbelånade upptäcka att de inte längre har ett jobb att gå till för att betala räntorna på lånen och man skulle då tvingas att sälja sina bostäder. Detta skulle medverka till att skapa ett överutbud av bostäder, vilket i sin tur ger lägre priser.

Lägre priser i sin tur leder till att många som lånat med bostaden som säkerhet inte längre har täckning för sina lån och antingen måste skjuta till mera pengar för att lösa del av lånen eller så måste sälja. Detta i sin tur späder ytterligare på tillgången på bostäder samtidigt som efterfrågan snabbt dämpas när priserna börjar att falla. Priserna faller därför ytterligare och ännu flera tvingas att sälja.

I ett läge med ekonomisk kris och stigande arbetslöshet så kan inte heller lönerna öka och detta i sin tur leder till att befolkningen som helhet tappar i köpkraft eller ,om lönerna ändå ökar, att företagen slås ut i en ännu snabbare takt, med ännu snabbare ökning av arbetslösheten som följd.

Det är med ovanstående resonemang lätt att förstå, tycker jag, varför det är en dålig idé att sitta med en bostad med stora lån i ett läge med tilltagande ekonomisk kris.

Själv tror jag att framförallt en annalkande energikris kommer att göra det omöjligt för politikerna att vända den ekonomiska krisen. Tillväxt bygger på ständigt ökande resursutnyttjande och ständigt ökande energianvändning, men om tillgången på energi för direkt konsumtion istället minskar finns det inga möjligheter för ekonomin att fortsätta att växa. Enn ekonomi utan tillväxt betyder att lånefinansierad konsumtion och/eller tillgångsspekulation blir det samma som ekonomiskt självmord, och eftersom så stor del av vårt ekonomiska system numera bygger på sagda lånefinansierade konsumtion och tillgångsspekulation så är det svårt att se hur detta ekonomiska system skall kunna vara i något annat länge än djup kris under de kommande 20-30 åren.

Visst, konjunkturen svänger upp och ned som förr, men uppgångarna blir allt mindre och kortare och nedgångarna blir allt djupare och längre. Företagen får det allt svårare att göra vinst och om inte lönerna sänks kommer många att gå omkull, färre nya företag kommer att lyckas och arbetslösheten kommer att stiga. Utrymmet för löneökningar kommer att vara obefintligt och frågan om lönesäkningar kommer åter att aktualiseras. Människor kommer att få välja mellan lägre löner eller arbetslöshet. Folk kommer att ha mindre att konsumera för och bankerna kommer att få större kreditförluster när folk inte klarar av sina lån. Viljan att låna ut kommer därför att minska vilket i sin tur ger mindre tillgång till krediter, mindre konsumtion, mindre vinster för företagen, fler företagskonkurser, ökande arbetslöshet och längre löner. Snöbollen har redan börjat att rulla nedför berget, och för varje varv så växer den sakta men säkert...

Sitter man med stora lån under denna tid så kommer otryggheten att hålla en vaken om nätterna och fattigdomen aldrig att kännas långt borta. Det är kanske något att tänka på...

InläggPostat: lör 26 maj 2012, 23:20 
Fredag
Användarvisningsbild

Som tur är har vi en kontant betald bil, inga banklån eller belastade krediter, bor i hyresrätt och båda har inkomster... Så jäkla skönt!

Men, jag förstår oron som många av oss känner nu, kanske blir den värre och vi får ransoneringskort och köar till soppkök igen... Hoppas inte!

http://smuggas.survivalist.se/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]