Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Flykt till skogen
InläggPostat: lör 07 jul 2012, 22:45 
Borgmästare i Jericho

Ulv i fårakläder skrev:
Finns det det omvända (som isf skulle vara "Skånesjukan"?) där man mår sämre och sämre ju mer i staden man är och ju mer social integration man blir påtvingad?

Japp om inte så jag är skåning och sjukt trött på staden och kapitalismen som tvingar oss ner i slaveri.
Social integration vet jag inte är så farlig. att den är på tvingad är kanske inte så skoj men har inte känt av den.

InläggPostat: sön 08 jul 2012, 16:12 
Chefen

Jämfört med att stå i vägen för "the golden horde" kan det vara bra att dra till skogs, men rent allmänt är "att dra till skogs" inte en bra lösning. Skogen ger inte så mycket att leva av.
Har du inte möjlighet att flytta till en bättre plats eller skaffa dig en tillflykt så behöver du förbereda dig ordentligt för att överleva i skogen.
Mycket/det mesta av det du behöver göra för att förbereda dig är att förbereda de platser du kommer att vistas på. Mycket av de förberedelserna är inte i enlighet med Allemansrätten. Att gömma en cache med mat och utrustning är gränsfall för vad du får göra, då du varaktigt tar i anspråk annans mark.

En sak som du behöver göra är att tillskansa dig kunskaper för att överleva i skogen. Kondition, jakt med alla medel, yx och knivhantering, hitta mat, göra upp eld, bära mycket utrustning långa sträckor.
En bra "INCH"-väska ger dig ett försprång gentemot den oförberedde, men det är inget du lever ur under lång tid.

Om jag inte hade en tillflykt och inte på ett realistiskt sätt kunde köpa mig en tillflykt så skulle jag inte försöka överleva i annans skog, inte helt i alla fall. Jag skulle köpa ett stycke mark, helst några hektar mark, men det kan vara utom de flestas räckvidd. Men en tomt i ett sommarstugeområde som aldrig blev av kanske kan funka. 1500 m2 kan du odla mycket mat på, du kan parkera en husvagn där, du kan gräva ner hur mycket utrustning och förnödenheter du vill, kanske rentav gräva ut en underjordisk boplats.

Alla förberedelser är bra, men för att ta en militär liknelse, när det gäller skydd.
Förberedelse i minuter ger uthållighet i sekunder, förberedelse i timmar ger uthållighet i minuter, förberedelse i dagar ger uthållighet i timmar, förberedelser i månader krävs för att ge varaktig uthållighet.
Du kan inte göra förberedelse i månader på en plats du inte äger.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: sön 08 jul 2012, 19:03 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Detta med markägande är förståss synnerligen intressant. Idag så kan en markägare lätt kontrollera sina marker och det är svårt att använda dessa marker utan att bli upptäckt. Dessutom är det förståss förbjudet...

Men i händelse av SHTF kan man förutse att möjligheterna för stora markägare att behålla kontrollen över sina egendomar kan komma att begränsas av resursbrist, brist på personal och rent allmänt av andra viktigare prioriteringar.

Förr i tiden så fanns det enorma ytor på jorden som ingen ägde mer än i rent teoretisk bemärkelse, eftersom det var opratiskt eller kanske rent av omöjligt att kontrollera dessa ytor. Detta gav utrymme för folk som levde i dessa områden utan några tillstånd men inte så lätt kunde jagas bort.

Sedan kom fossilbränsleåldern och möjligheterna att snabbt och billigt färdas över och därmed kontrollera stora landområden ökade därmed dramatiskt.

Om det blir så som det blir om jag får rätt så kommer fossilbränsleåldern snart att gå mot sitt slut och det kommer åter att bli dyrt, tidsödande och besvärligt att kontrollera stora landområden. Därför kan man tänka sig att stora landområden åter kommer att bli ägda i rent teoretisk bemärkelse i framtiden. Dvs, även fast någon, t ex staten, äger marken så kommer staten inte att ha resurser nog eller ens intresse av att försöka kontrollera marken. Andra stora skogsägare, som kyrkan, skogsindustrier och förmögna privatpersoner kommer förståss att ställas inför samma dilemma.

Jag tror dock också, som tidigare nämnts i denna tråd, att det är synnerligen svårt att leva av det som finns i skogen någon längre tid. Till och med en vecka är nog en utmaning för de flesta människor. Utan tillgång till matförråd, stora kunskaper och mycket erfarenheter så kommer nog 99% att vara historia redan efter en månad eller så. Se gärna filmen Famished, som ger en liten glimt av hur det skulle kunna vara.

InläggPostat: sön 08 jul 2012, 19:19 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag tror att de som äger skog kommer att vara rädd om den och inte acceptera intrång . Det är skogen som ska föda när inget annat gör det . Inte med mat men med nära resurser som ska ge inkomst i form av avsålt virke och ved .

Så de som har skog kommer sannolikt att ägna den större tid för att försvara sin inkomst och sin pension .

Kan tänka mig att skogvaktaren kommer att återupptäckas som yrkesgrupp .

InläggPostat: sön 08 jul 2012, 19:27 

Dweomer skrev:
Jag tror att de som äger skog kommer att vara rädd om den och inte acceptera intrång . Det är skogen som ska föda när inget annat gör det . Inte med mat men med nära resurser som ska ge inkomst i form av avsålt virke och ved .

Så de som har skog kommer sannolikt att ägna den större tid för att försvara sin inkomst och sin pension .

Kan tänka mig att skogvaktaren kommer att återupptäckas som yrkesgrupp .

Absolut. Om man som liten privat markägare hamnar i SHTF så kommer man förståss att bli extra noggrann och bevaka det man äger. Men stora markägare som äger tusentals eller kanske hundratusentals hektar långt borta ifrån där man själva befinner sig är en annan sak, tror iaf jag.

Under långa tider i historien så betraktades faktiskt skogen som mer eller mindre värdelös. Så värdelös att man faktiskt inte ens brydde sig om att registrera vem som ägde den.

Sedan kom skogsindustrin och saker och ting förändrades. Men idag så ägs mycket av marken som sagt av väldigt stora skogsägare som är beroende av en stor organisation och mycket resurser för att förvalta sitt ägande. När dessa resurser och denna organisation en dag inte längre finns, vad händer då egentligen?

InläggPostat: sön 08 jul 2012, 19:57 
Omega man
Användarvisningsbild

Skogsbolagen har beväpnade vakter boende på sina marker i framtiden mycket möjligt .

Har grannar här som har hundrtals hektar skog , en granne har i sin ägo 800 hektar egen skog och han kan nog vartenda träd på sin mark , tillbringar all tid i skogen med röjningar mm . Kan alla sina skogsvägar och kör där dagligen .

Så tror inte det blir så enkelt att bara "ta över"

InläggPostat: sön 08 jul 2012, 20:18 

Dweomer skrev:
Skogsbolagen har beväpnade vakter boende på sina marker i framtiden mycket möjligt .

Har grannar här som har hundrtals hektar skog , en granne har i sin ägo 800 hektar egen skog och han kan nog vartenda träd på sin mark , tillbringar all tid i skogen med röjningar mm . Kan alla sina skogsvägar och kör där dagligen .

Så tror inte det blir så enkelt att bara "ta över"

Precis. Men som du själv säger - han "kör" där dagligen. Det går ju bra just nu. Men vad händer när/om det inte går att köra runt i sin bil som man kan göra idag?

Jag siktar inte på att leva i skogen. Jag är inte någon skogsmännsika alls och det är nog knappast något liv värt att sträva efter i vilket fall. Men det jag ville säga är att kontrollen över marken bara är så bra som resurserna tillåter. När resurserna av en eller annan orsak minskar så minskar även möjligheterna att utöva kontroll.

InläggPostat: sön 08 jul 2012, 20:23 
Omega man
Användarvisningsbild

I de här trakterna behövs det ved för uppvärmning speciellt då inte andra möjligheter finns kvar efter .
Och en som har mycket skog mer än sitt eget behov kan sälja ved och få in pengar till bränsle åt en moped eller el bil eller vad som behövs för att kunna sköta sitt dagliga jobb .

Och blir det ännu knappare så går det att sälja av ett litet vedskifte för att allt ska snurra och ändå inte ha förlorat allt .

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3