Dweomer skrev:
Jag tror att de som äger skog kommer att vara rädd om den och inte acceptera intrång . Det är skogen som ska föda när inget annat gör det . Inte med mat men med nära resurser som ska ge inkomst i form av avsålt virke och ved .
Så de som har skog kommer sannolikt att ägna den större tid för att försvara sin inkomst och sin pension .
Kan tänka mig att skogvaktaren kommer att återupptäckas som yrkesgrupp .
Absolut. Om man som liten privat markägare hamnar i SHTF så kommer man förståss att bli extra noggrann och bevaka det man äger. Men stora markägare som äger tusentals eller kanske hundratusentals hektar långt borta ifrån där man själva befinner sig är en annan sak, tror iaf jag.
Under långa tider i historien så betraktades faktiskt skogen som mer eller mindre värdelös. Så värdelös att man faktiskt inte ens brydde sig om att registrera vem som ägde den.
Sedan kom skogsindustrin och saker och ting förändrades. Men idag så ägs mycket av marken som sagt av väldigt stora skogsägare som är beroende av en stor organisation och mycket resurser för att förvalta sitt ägande. När dessa resurser och denna organisation en dag inte längre finns, vad händer då egentligen?