Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Earth Hour ikväll - testa din familj!
InläggPostat: lör 28 mar 2009, 11:45 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Ikväll äger Earth Hour rum mellan halv nio och halv tio.

Mina barn har drillats i förskola och från tv i att vi ska släcka ljuset denna timme för att rädda världen.. :?

Själv tänker jag utnyttja tillfället och slå av strömmen till hela huset.

Yllefiltar och fotogenlyktor och ficklampor åker fram till nattningen i afton! :D

Hursomhelst, kanske en bra ursäkt för alla här som vill testa sin strömavbrottsberedskap men vars familj är lite för förtjust i tv-kvällar för att gå med på att köra simuleringen....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 28 mar 2009, 12:55 
En bra plan, tycker jag. Att testa hur man skall hantera ett elavbrott känns lite mer relevant och realistiskt än att rädda världen från undergång under en timme en lördagskväll.

Men egentligen skulle ju strömmen stängas medan det är ljust ute, innan kvällsmat. Och sättas på igen först i morgon fm efter frukost.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 11:34 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Gick rätt bra. Faktum är att äldstadottern blev lite mörkrädd. Men det bara bidrog till hennes kärlek till sin ficklampa, och hennes motivation att ha färska batterier i denna.... :twisted:

Jag tror att denna afton gav ett lite mer avslappnat intresse för eltillgången. Samtliga vet att det inte innebär något större problem på kort sikt, och ungarna har åtminstone någon gång vistats i detta hem utan el... mindre panik här om det går illa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 12:12 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Lucretius skrev:
Gick rätt bra. Faktum är att äldstadottern blev lite mörkrädd. Men det bara bidrog till hennes kärlek till sin ficklampa, och hennes motivation att ha färska batterier i denna.... :twisted:



49 kronor på Gubbdagis löser det problemet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 13:42 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Jacob Creutzfeldt skrev:
Lucretius skrev:
Gick rätt bra. Faktum är att äldstadottern blev lite mörkrädd. Men det bara bidrog till hennes kärlek till sin ficklampa, och hennes motivation att ha färska batterier i denna.... :twisted:



49 kronor på Gubbdagis löser det problemet.


Har du testat den där?

Har bränt mig på fingrarna förr, när jag köpt en liknande lampa från samma affär.... den ger typ 3 sekunder fullstarkt ljus, sen är det dunkelt värre...

Om den här produkten funkar är det dock fantastiskt, och då tackar jag så mycket för tipset! :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 15:39 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Jag har en sån. Den har nu legat på 90 minuter och ger fortfarande lika dåligt ljus. :lol:

Om jag jämför med min Fenix E01 som skall ge 10 lumen, så bedömer jag att den ger ca 4 lumen.

Den ger ju inte jättemycket ljus, men i ett mörklagt hem/tält/bil så funkar den.
Jag tycker också att kläm-dynamon har fördelar jämfört med vevar: bara en hand krävs, och den verkar inte lika bräcklig. Den låter en del när man laddar uppp den. Och den kan användas (eller ligga utan att användas) utan att man behöver bekymra sig om batterier.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 21:09 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Den lyser fortfarande med samma ljusstyrka. :shock:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 21:36 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Jag har också den och är sjukt nöjd med den. Använder den titt som tätt eftersom den ligger på mitt kontor och på nätterna så vill jag inte tända för mycket för barnens skull när jag gör ärenden ut i köket eller vardagsrummet.

Bedömer att jag säkerligen använt den flera timmar sedan jag köpte den och har hittills inte behövt ladda om den. Har även prövat att köra med batteriknappen i off-läge och bara klämt på den för att få lus. Även där funkar den fint men låter lite för mycket att att man skall bli helt bekväm i skogen. Men det är inte allra värst så jag antager att den går att stoppa innanför jackan och klämma någon minut och sedan köra på batteriet igen.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 mar 2009, 23:17 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Lucretius skrev:
Jacob Creutzfeldt skrev:
Lucretius skrev:
Gick rätt bra. Faktum är att äldstadottern blev lite mörkrädd. Men det bara bidrog till hennes kärlek till sin ficklampa, och hennes motivation att ha färska batterier i denna.... :twisted:



49 kronor på Gubbdagis löser det problemet.


Har du testat den där?

Har bränt mig på fingrarna förr, när jag köpt en liknande lampa från samma affär.... den ger typ 3 sekunder fullstarkt ljus, sen är det dunkelt värre...

Om den här produkten funkar är det dock fantastiskt, och då tackar jag så mycket för tipset! :)



Läs och bedöm själv:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... .php?t=376


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 30 mar 2009, 08:43 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Fantastiskt!

Utan det här forumet skulle jag bara fnysa åt den där lampan...

Nu kan jag nog inte låta bli att plocka upp ett par stycken... :D


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet