Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om all is på jorden smälter.
InläggPostat: tis 20 nov 2007, 17:46 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Om all is på jorden smälter, hur kommer det då påverka Sverige ur ett geografiskt perspektiv?

Kommer smältvattenmassorna från Nordpolen vara tillräckligt kraftiga för att få Golfströmmen att stanna upp så att vi hamnar i en ny istid?
Isåfall, hur långt ner kan inlandsisen komma att sträcka sig?

Eller, kommer Golfströmmen bara bromsas upp lite tillfälligt, för att sedan återgå till sitt normala tillstånd?

Vilka platser i Sverige kan komma att bli översvämmade?

Vad är den mest idealiska platsen att bosätta sig på om man vill undvika större naturkatastrofer?

Fyll gärna på med egna frågor om det är något ni undrar över.

Jag har för tillfället inte satt mig in i den här frågan, så jag kommer bara med antaganden just nu.

Citera:
Vilka platser i Sverige kan komma att bli översvämmade?

Skåne och Småland lär få stora problem med övervsämningar, det har dom visserligen redan nu, men det är inget mot vad som komma skall.

Citera:
Vad är den mest idealiska platsen att bosätta sig på om man vill undvika större naturkatastrofer?

Det beror väl på, blir det en ny istid får jag nog flytta ner till Skåne eller Blekinge, om jag ska kunna odla.
Blir det en massa översvämningar flyttar jag nog hellre till Värmland, Dalarna och Gävle eller längre norrut där det är lite mer höglänt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 nov 2007, 22:21 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Om all inlandsis i världen smälter så kommer havsytan att stiga med om jag minns rätt uppemot 15 meter, kan vara betydligt mer. Det innebär att praktiskt taget alla svenska storstäder översvämmas,om inte helt så i alla fall till större delen, Skåne och småland blir väldigt påverkade, liksom hela mälardalen. Mer än halva sveriges befolkning blir flyktingar undan de stigande vattenmassorna. Utöver stigande havsnivåer så kommer den uppvärmning som orsakar de smältande isarna att ge mer energi i atmosfären, detta leder till mer extrema väder, mer torka och kraftigare regn.
Även vid mer måttliga ISsmältningar och havsytehöjningar kommer storstäderna att få problem, en tvåmetershöjning av Östersjön kommer att ge översvämning i mälaren.
För att möta de flesta bekymmer vi kan förutspå så skulle jag välja en sydsluttning och ett inströmningsområde på 50-200 meters höjd i de två sydligaste femtedelarna av landet, helst med artesisk djupborrad brunn.
Om golfströmmen avstannar får vi ett svalare klimat, detta kan ge kortare odlingssäsong, därför är det en god ide att ha omfattande växthus och drivbänkar på gården.
Utan tillgång till handelsgödsel behöver man ta till vara på alla näringsämnen man kan och bör därför ha ett rationellt system för avlloppshantering där man återför näringsämnena i odlingen.
Jag söker personligen efter en avsides belägsen fastighet i södra Dalarna eller Gästrikland, sydsluttning, höjdrygg och bra brunn, gärna en å i närheten.
Jag vill helst ha tillgång till åkermark för odling av potatis och spannmål, utöver växthus och drivbänkar på tomten där man odlar övriga vegetabilier. Gärna en bikupa och definitivt ett hönshus och lite kaninburar.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 30 aug 2008, 11:42 
På Antarktis finns ungefär 22 miljoner km³ is.
Den del av jordytan som idag är täckt av vatten är 361 miljoner km².
Om man dividerar dessa två siffror med varandra så finner man att havsytan skulle stiga med 60 meter ifall all is på Antarktis skulle smälta och rinna ut i havet. Troligtvis så kommer ökningen bara bli ca 40 meter eftersom havsytan blir större ju mer land som översvämmas.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 30 aug 2008, 16:59 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 02:58
Inlägg: 66
eskil skrev:
På Antarktis finns ungefär 22 miljoner km³ is.
Den del av jordytan som idag är täckt av vatten är 361 miljoner km².
Om man dividerar dessa två siffror med varandra så finner man att havsytan skulle stiga med 60 meter ifall all is på Antarktis skulle smälta och rinna ut i havet. Troligtvis så kommer ökningen bara bli ca 40 meter eftersom havsytan blir större ju mer land som översvämmas.


Fast det är ju osannolikt då isen är på Antarktis är stabil oavsett vad alamisternas vilja. Massmedia har skrivit att Antarktis is smälter när faktum att att den faktiskt ökar. Att sedan landmasseisen som är relevant för en havsnivåhöjning är oförändrad, talas det tyst om.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 30 aug 2008, 18:56 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Kan alla som uttalat sig i den här tråden lämna trovärdiga källor?

Oavsett om det är farligt eller inte farligt att elda olja så tycker jag att man skall göra sig av med det. Solenergi är liksom lokalproducerat. Och jag försörjer hellre svenskar som arbetar med energi än araber, amerikaner och kineser. På samma sätt som jag hellre försörjer svenska bönder, möbelsnickare och så vidare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 31 aug 2008, 12:34 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Fnatte skrev:
eskil skrev:
På Antarktis finns ungefär 22 miljoner km³ is.
Den del av jordytan som idag är täckt av vatten är 361 miljoner km².
Om man dividerar dessa två siffror med varandra så finner man att havsytan skulle stiga med 60 meter ifall all is på Antarktis skulle smälta och rinna ut i havet. Troligtvis så kommer ökningen bara bli ca 40 meter eftersom havsytan blir större ju mer land som översvämmas.

Fast det är ju osannolikt då isen är på Antarktis är stabil oavsett vad alamisternas vilja. Massmedia har skrivit att Antarktis is smälter när faktum att att den faktiskt ökar. Att sedan landmasseisen som är relevant för en havsnivåhöjning är oförändrad, talas det tyst om.

Det var bara ett räknexempel på ett "absolut värsta fall". Personligen så tror jag inte på klimathysterin. Den kraftfullaste växthusgasen alla kategorier är vattenånga, och det har det alltid funnits gott om i atmosfären. Därför har största delen av jorden ett växthusklimat och har alltid haft det. I områden där det inte finns så mycket vattenånga i atmosfären (typ Sahara) så råder ett mycket extremt klimat som kännetecknar avsaknaden av växthuseffekt (stora temperaturväxlingar).

Redan år 1896 lanserade den svenske fysikern Svante Arrhenius teorin att koldioxid i atmosfären skulle orsaka en ökad växthuseffekt. Fyra år senare bevisade en annan svensk fysiker, Knut Ångström, att Arrhenius hade fel.

Källor ville ni ha också, ja
http://www.globalwarmingart.com/images/ ... henius.pdf
http://www.aip.org/history/climate/co2.htm#S1


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet