Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 18:16 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 07 okt 2018, 12:04
Inlägg: 5
morsan fick en burk hjortronsylt som var konserverad på gammalt vis med kork och vax, den var från 1948, och var fullt ätbar över 50 år efter konserveringsdatum. Den hade stått i en gammaldags jordkällare.
Har sett på tv, där de skickade in en burk konserverat kött som var 100 år gammalt till ett labb, när testsvar kom, så stod det fullt tjänligt, inget fel alls, bara det är gjort rätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 20:35 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: mån 08 okt 2018, 21:23
Inlägg: 6
Inkognito skrev:
morsan fick en burk hjortronsylt som var konserverad på gammalt vis med kork och vax, den var från 1948, och var fullt ätbar över 50 år efter konserveringsdatum. Den hade stått i en gammaldags jordkällare.
Har sett på tv, där de skickade in en burk konserverat kött som var 100 år gammalt till ett labb, när testsvar kom, så stod det fullt tjänligt, inget fel alls, bara det är gjort rätt.

Så länge inga bakterier eller andra varelser finns i maten bör det vara ätbart i princip för evigt oavsett vad det är. Konserver håller dock sällan så pass länge eftersom att de tillslut kan börja rosta exempelvis.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: sön 04 nov 2018, 12:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har inte kunnat åka bort på ett tag så levt på lagret . I går kväll blev det potatismos och en burk sea-ja veiseliha med utgångsdatum 04-2016 . Smakade som jag kom ihåg från tiden jag bodde utomlands .
Det var denna burken eller en burk dillkött från 2014 jag valde mellan.

Ingen av dessa burkar har förvarats så som de skall utan gått från fukt till kyla till varma kök och tillbaka till minusgrader osv .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: sön 04 nov 2018, 21:34 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Vispade ihop chokladpudding pulver som gick ut 2014 med torrmjölk som gick ut 2017. Blev kanongott.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: mån 28 jan 2019, 19:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Leksands knäckebröd, bäst före datum 2014
ingen smakskillnad jämfört med nyköpt.

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: fre 22 feb 2019, 18:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Åpnet en 1,8 kg boks med Nido tørrmelk med best før mars 2015 og merker ingen usmak på denne. Det er bra for tørrmelk er vi ikke flinke nok til å rotere.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: ons 02 okt 2019, 10:58 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Blå band pulver brunsås. Stått längst in, högst upp. Pulvret var grått i färgen men såsen smakade som vanligt vad jag minns. Gick ut november 2012. Jag och sambo åt den förra veckan och är friska och krya.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: mån 17 feb 2020, 22:25 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Åt en chokladpudding (pulver) igår med bäst före 2014-08-15 och den var helt ok, som väntat.
Jag smakade Digestive kex från min go-bag då den inventerades som var bäst före 2018-10 och de hade fått en svag härsken smak. Både min sambo och min lilla dotter gick skrattande och tog av dom och åt trots att jag sa att de skulle slängas så det var verkligen bara svag smak av härsket fett. Digestive är ändå runt 20% fett.
Även en påse jordnötter hade bäst före sena 2018 men de åt jag upp för de smakade bra. Påsen hade legat öppnad, hoprullad sedan ett halvår tillbaka.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tis 18 feb 2020, 09:51 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Vi har en del havregryn i lageret, til tross for at vi ikke spiser mest av det.det på grunn av næringsinnhold og pris, samt at tanken har vært at om ikke annet så kan det benyttes som for til dyra. Yngste sønnen har nå begynt å spise havregryn hver dag, enten som grøt eller i smoothie. For tiden spiser han av en pakke med best før desember 2014. denne er oppbevart i orginalpakkning (papirpose) og smaker i følge han helt greit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: sön 15 mar 2020, 18:06 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:51
Inlägg: 65
Pastasås i tetra, bäst före 2018.
Ris i kartong, oöppnad, bäst före 2017.
Nyponsoppa, pulver, oöppnad kartong, bäst före 2017.
Jordnötssmör, glasburk, bäst före 2019.
Knäckebröd, bäst före 2018.

Allt har stått mörkt och torrt, i rumstemperatur. Allt såg, luktade och smakade bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tis 16 jun 2020, 21:33 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 25 sep 2015, 11:02
Inlägg: 29
Ort: Norrköping
Packar inför flytt ut på landet till det sedan länge efterlängtade boendet med redundans och odlingsmöjligheter. Det ska bli så trevligt :P :P
I kväll har jag rotat runt i förrådet och hittade två dunkar vatten i svart sopsäck som jag slarvigt nog inte roterat sedan november 2016. Öppnade med stort intresse dunkarna, inga fällningar eller konstig färg, neutral lukt och smakade som vatten ska smaka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: fre 10 jul 2020, 13:13 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 apr 2012, 10:54
Inlägg: 9
Gjorde blinier igår på bovetemjöl som gick ut 2011. Smakade utmärkt. Förpackningen var öppnad sedan tidigare och förvarad i skafferi.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: fre 10 jul 2020, 15:46 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 06 jul 2020, 23:18
Inlägg: 4
hittade inte tråden om ägg (störande sökfunktion som tar bort sökningar med ord innehllandes tre bokstäver!), men igår gjorde jag ett test med "gamla ägg".

stod på paketet att Bäst före datum var 7 april, och så "råkade" jag komma förbi ett youtubeklipp som ladddats upp 9:e april och som verkar tämligen vettigt om ägg, så jag delar med det ocks.
Bild

värt att nämnas är att jag inte använder kylskåp alls, men däremot så bor jag i en källare, så lite svalare än andra rum är det nog oftast. inte heller hade jag dem med "toppen nedåt" som jag läst/hört att flera varnar om, men inte testat själva, men i framtiden gör jag ett sådant test med.

äggena luktade inte konstigt alls efter jag kläckt dem för anvndning i stekpannan tsm med krossade tomater, men däremot tyckte jag mig kunna se att det verkat som om liksom gulan och vitan blandat sig lite i äggena, och dessutom såg jag en liten plupp i den ena ägggulan som han i klippet verkar berätta att det rör sig om befruktat ägg, men då hade jag nog redan hunnit att börja äta. inget fel på smaken änsålänge iaf. jag har nog närmare 50 ägg som väntar! planen är att använda dem till målarfärg ist för att slänga dem, i värsta fall. eller göra om till pulver.

dessutom drack jag en "gammal" burk med kolsyrat vatten som också "gått ur" för några månader sedan. och har "inget" att klaga på där.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet