Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur klarar man sig i en lägenhet?
InläggPostat: sön 20 apr 2008, 15:17 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Hur klarar man sig i en lägenhet när skiten träffar fläkten och du står utan ström ett par dagar. Hos svärfar är det där inget problem, egen brun, vedspis och elverk löser de flesta problemen. Men nu skall man flytta till Uppsala till sommaren och det blir lite knivigare med värme, och mat.
Redan nu finns det visserligen konserver och torrvaror i skafferiet som man klarar sig på en månad, men vad mer skall man försöka skaffa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 22 apr 2008, 00:13 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
För uppvärmning av lägenhet kan man använda en gasolvärmare, den värmer upp lägenheten snabbt och drar inte alltför mycket gasol, och för säkerhets skull kan man alltid täcka över fönstren med klädesplagg, täcken, lakan etc för att kunna behålla värmen så länge som möjligt.

För matlagning kan campingkök användas, från spritkök till gasspisar som brukar finnas i båtar och husvagnar t ex.

Nu vet inte jag hur lagligt det är att förvara gasflaskor modell större i lägenheter men du kan ju alltid fråga din hyresvärd/bostadsrättsförening.
Var också noga med vädring av lägenheten (vädra i korsdrag någon minut för minsta värmeförlust) så du inte blir kolmonoxidförgiftad, man kan nämligen dö av det om man har riktig otur!

Vatten! När elen upphör så slutar även vattnet att komma ur kranarna, så köp på dig en massa vattendunkar på ÖB t ex (jag tror dom finns i storlekarna 5,10 och 25 liter), man klarar sig på 5 liter vatten per dag har jag för mig, men förutsätt att det går åt 10 liter istället så har du lite marginal, så då är det bara att räkna ut hur många dunkar du tror dig behöva.
Det kommer förstås inte räcka till att duscha med, kanske nångång i veckan, men det bedömmer du själv.

Ha alltid ett lager av batterier hemma, till ficklampor och radio.
Det finns små någorlunda tysta elaggregat från Honda vet jag som man kan använda till att ladda upp sin laptop t ex, men även där kan det vara lite tveksamt med förvaring av drivmedel inomhus.

//Ålkraft


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 22 apr 2008, 14:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Eftersom jag är inbiten friluftsnörd har jag i alla fall varm sovsäck och liggunderlag. Sova utomhus under bar himmel har jag klarat så värmen borde gå att klara ganska bra. Man får satsa på att värma sig själv istället för bostaden.

Vatten blir nog största problemet. En timmes avbrott i vattenförsörjningen i nuvarande boendet lamslog matlagning och toalettbesök.
Att lagra vatten länge kräver rening, inte sant?

Jag har en radio med inbyggd generator så nyheter kan jag få in även utan batterier.

Största funderingen blir ju, hur länge skulle ett strömavbrott eller avbrott i vattenledningen vara. I värsta fall.
Storstäder har nedgrävda kablar vilket inte är så roligt att skarva, men samtidigt bör de ha en ganska hög prioriteringslista för reparationer.
Skulle vattenförsörjningen falla lär kommunen ordna tankbilar efter några dagar. Men man vill ju inte stå där utan vatten så länge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 25 apr 2008, 13:40 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Värmen håller du bäst genom kläder och filtar. Tunga filtar hängs för fönster och dörrar, både för att isolera ur värmesynpunkt och för att isolera ur ljussynpunkt (vill inte skylta med att du har ström till belysning och dvdspelare), vid kall väderlek använder du även filtar för att isolera dörrar mot stängda rum i lägenheten, du vill vistas i och varmhålla så liten del av lägenheten som möjligt. En Heatpal är förmodligen den bästa nöduppvärmningen för en lägenhet då T-sprit är lätt att lagra och en Heatpal är både liten och smidig att förvara.
Vattentornen i Uppsala håller vatten för tolv timmars normal förbrukning om vattenverkens strömförsörjning faller bort, Vattenverken har även egna reservkraftverk med diesel för ytterligare ca tolv timmars drift. Mitt råd blir alltså att oavsett eventuellt lagrat vatten fylla badkaret när elavbrott inträffar, ett badkar rymmer ca 200 liter vatten.
Vatten lagrar du genom att fylla dunkar och stödklorera med ett par droppar klorin (vill minnas att ca 1 kryddmått per 20 liter vatten räcker för att rena klart vatten från bakterier) innan du ställer dem svalt och mörkt, exempelvis längst in i klädkammaren. Har du en (för) stor frys så kan du även frysa in vattenflaskor där för att på så vis dels få en temperaturbuffert för frysvarorna när strömmen går och dels lagra vatten.
Belysning och radio löser du bäst med ljus och med ficklampor och vevradio, Vill du använda el till annat så skulle jag föreslå att du köper en trasig UPS, trasig avseende UPS innebär för det mesta att batterierna har dött, men det stör inte dig, för du vill inte ha ström för en dator i 20 minuter, du vill ha ström för en dator eller tv eller radio i timmar, så du kopplar UPSen till ett gäng belastningstestade begagnade bilbatterier som genom UPSen hålls laddade för att sedan möjliggöra eltillgång när nätet fallit bort.
Tror du på ett mer långvarigt strömbortfall så köper du även en solcell att ladda batterierna med, solcellen kan placeras väldigt diskret inne på en balkong i söderläge.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 13 jun 2008, 18:04 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Angående toalettbestyren, kom jag att tänka på Rescue Camping 25, den har den fördelen att den är urinseparerande, och därmed slipper man den där karaktäristiska dassdoften när urin och fekalier blandas ihop, men det kommer förmodligen forfarande att stinka så jag rekommenderar att ni ställer ut dasset på balkongen om ni har en.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 14 jun 2008, 19:28 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Med lite bakteriedödande gel och savetter så slipper man en del av vattnet till hygienen.

Men toaletten på balkongen. Ja, man slipper stank och sådant, men lär du inte dra på dig uppmärksamhet. Det sista man vill är ju att några otäckingar ser att man är väl förbered. Det räcker att de får syn på en när man går ut och länsar lokala fontäner och Fyrisån på vatten att koka så du kan dricka det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 15 jun 2008, 01:42 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
R_Hatt skrev:

Men toaletten på balkongen. Ja, man slipper stank och sådant, men lär du inte dra på dig uppmärksamhet. Det sista man vill är ju att några otäckingar ser att man är väl förberedd.


Men du och sambon har väl en varsin avsågad hagelbrakare ni kan försvara er med ? :twisted:

:wink:

Nä, jag bara skoja. Bor ni på sådant sätt att grannarna kan titta ner på er balkong så kan ni väl skyla dasset med ett skynke, eller så kan ni ta in dasset till badrummet, köp eller bygg då ett torrdass med urinavskiljare, släng ner en näve torvströ eller sågspån och lägga ett lock över när ni är klara. För att vädra bort evetuella lukter koppla till en slang på ungefär 1 dm diameter och hänga ut lite diskret genom fönstret, installera även en liten fläkt som kan drivas med hjälp av ett bilbatteri eller något liknande .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 15 jun 2008, 13:06 
Toalettfrågan i lägenhet kan lösas mha plastpåsar. Uträtta dina behov i påsen och knyt till. Förvara svalt, kanske på balkongen, tills du kan göra dig av med dem på ett bättre sätt.

Jag har även sett ett helt system beskrivet kring detta, avsett att användas i tättbefolkade områden i tredje världen. Men då med en komposterbar påse. Vitsen är att påsen multnar först när innehållet har blivit sterilt. Idag används plastpåsar redan på detta sätt, men de är inte nedbrytbara. Det har lett till så stora problem på en del håll att det helt enkelt är förbjudet att lämna ut plastpåsar till kunder i affärer.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 jun 2008, 17:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Plastpåsar is the shit. Eller kanske Shit i plastpåsarna.
Man kanske skall ta och köpa sig en rulle hunbajspåsar och se hur man kan använda dem till toalett på bästa sätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 01:25 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 05 sep 2008, 19:11
Inlägg: 22
Ort: Falun
För att minska värmeförlusten genom fönstren så drar man ned persiennerna.

Vattenflaskor i frysen kan sänka elförbrukningen har jag läst, genom att de stabiliserar temperaturen så att frysen går jämnare. Skogsbondes idé att frysa dunkarna utomhus på vintern är ju genial!

Själv har jag tyvärr en löjligt liten frys så jag funderar på att skaffa en frysbox till garderoben eller källarförrådet om det går att få ström dit. En stor frys håller kylan bättre vid strömavbrott och dessutom får man plats med gott fläsk från syrrans grisar och slipper köpa bacon på Willy:s hela tiden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 14:32 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Att klara sig själv i en lägenhet tror jag går bra med lite förberedelser, men hur gör man när grannar märker att man har ljus och värme?

Min lägenhet är rustad för max två personer i ett par veckor och jag kan åka till ett annat boende när det tar slut här.

Jag är en snäll människa och hjälper gärna andra i ett skitläge, man jag vill heller inte ha besök hela tiden av de som vill lyssna på radio eller ha varm mat... Alltså, ska man försöka dölja att man har ljus och värme?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 17:29 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Man ska absolut dölja att man har mat ljus och värme.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 21:30 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 05 sep 2008, 19:11
Inlägg: 22
Ort: Falun
Värme håller man ju bäst tillsammans, så man kan ju flytta ihop tillfälligt för att utnyttja varandras kroppsvärme. Om man tror att krisen blir kortvarig så att ens förråd räcker till många så kan man gott dela med sig. Grannarna kanske får en tankeställare och ordnar egna förråd i framtiden. Och en god grannsämja kan vara värd mycket om det smäller på riktigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 21:39 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
masse skrev:
Värme håller man ju bäst tillsammans, så man kan ju flytta ihop tillfälligt för att utnyttja varandras kroppsvärme. Om man tror att krisen blir kortvarig så att ens förråd räcker till många så kan man gott dela med sig. Grannarna kanske får en tankeställare och ordnar egna förråd i framtiden. Och en god grannsämja kan vara värd mycket om det smäller på riktigt.


Så tänker jag också, men jag kan nog tänka om ifall det finns en yttre hotbild med i spelet, är det bara storm, strömavbrott eller annat kortvarigt väljer jag nog att trivas i gemenskapen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 29 sep 2008, 18:10 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 11 sep 2008, 18:53
Inlägg: 2
Får jag strömavbrott och bor i en lägenhet så har jag en del problem att lösa.
Vatten behöver jag till dryck, matlagning, disk, personlig hygien ca 20 liter/dygn.
Värme försvinner inom ett dygn. Täcka fönster, sänka taket(Alltså göra utrymmet i rummet mindre så att det blir lättare att skapa värme. Kan göras med byggplast tex.)
Golvet blir kallt. Lägg ut mattor liggunderlag m.m. för att skydda mot golvkylan.
Förvaring av färskvaror, mat måste ske på balkongen eller gräva ner i jorden och se till att:
1. grönsaker frukt och bär äts upp först
2. Fisk och skaldjur
3.Fågel
4.Kött (I den ordningen...)
Se till att jag har ett förråd av torrvaror som inte kräver kyla.
Ris, pasta, havregryn m.m. (Kolhydrater)
Matlagningen måste ske utomhus för att undvika risker med eld inne.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet