Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Täcka fönster med plexiglas alt plåt.
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 04:27 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Mitt tips är att täcka med obehandlad 12 mm plywood eller byggskiva på utsidan.
Innan monteringen spreyar eller målar du svarta slingor och sotrand ovanför fönstret, så att det ser ut att ha brunnit i rummet innanför och fönstret därför är övertäckt.
Googla "lägenhetsbrand" för att få ideer om hur "sotranden " ska se ut.

http://www.ubro.se/upload/article/bild/ ... ep_c_s.JPG

Skulle nog ge en väldigt avhållande effekt på plundrare....

_________________
//reboot


Senast redigerad av reboot sön 05 nov 2017, 12:33, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Täcka fönster med plexiglas alt plåt.
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 10:26 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Dom flesta lägenhetsinbrotten i mitt bostadsområde har gjorts genom fönster, men dessa har inte krossats utan man har bänt upp dom med en kofot. Lite tråkigt eftersom när ramen går sönder, så behöver man en helt ny fönsterkasett som kostar skjortan.

Jag hade själv valt att montera galler på insidan av fönstren http://www.gallerexperten.se/galler-30420603 för att hålla skurkarna ute.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Täcka fönster med plexiglas alt plåt.
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 22:43 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
reboot skrev:
Mitt tips är att täcka med obehandlad 12 mm plywood eller byggskiva på utsidan.
Innan monteringen spreyar eller målar du svarta slingor och sotrand ovanför fönstret, så att det ser ut att ha brunnit i rummet innanför och fönstret därför är övertäckt.
Googla "lägenhetsbrand" för att få ideer om hur "sotranden " ska se ut.

http://www.ubro.se/upload/article/bild/ ... ep_c_s.JPG

Skulle nog ge en väldigt avhållande effekt på plundrare....

Johan


Det är ju en jättebra ide,men det blir ju väldigt mörkt och instängt inomhus.Man kommer ju inte kunna se ut någonting alls.
Man kanske skulle kunna göra någon liten springa för att se ut,men mörkt blir det ju.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Täcka fönster med plexiglas alt plåt.
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 22:44 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Coolcat skrev:
Dom flesta lägenhetsinbrotten i mitt bostadsområde har gjorts genom fönster, men dessa har inte krossats utan man har bänt upp dom med en kofot. Lite tråkigt eftersom när ramen går sönder, så behöver man en helt ny fönsterkasett som kostar skjortan.

Jag hade själv valt att montera galler på insidan av fönstren http://www.gallerexperten.se/galler-30420603 för att hålla skurkarna ute.


Galler är ju en bra ide,det ska man naturligtvis ta och skaffa,om man vitmålar dem så syns de ju inte så mycket..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Täcka fönster med plexiglas alt plåt.
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 00:43 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
När jag var nere på balkan i en liten by så var samtliga fönster bepansrade från utsidan med jalusier eller galler på insidan i hela staden. fick förklarat att det var för att hålla zigenarna borta, även om man knappt såg några. det ser ju dock inget vidare ut om man jämför med vårt samhälle och att sitta bakom galler är inte det trevligaste ur flera synpunkter.

Lägger man ner en halv förmögenhet på fönstren så går tjuven genom dörren istället, det är en svår avvägning man får göra. på föräldrarnas gamla stuga satte vi upp korrigerad takplast för alla fönstren som skruvades i karmen varje vinter, alla kringliggande grannar hade haft inbrott utan föräldrarna. jag hade däremot satsat på tillsågad formplyfa för respektive fönster, det tål väta och håller i många år samtidigt som de inte är speciellt dyra.

Vill man spexa till det ytterligare så kan man köra med kraftigare gängstavar som träs rakt igenom väggen och skruvas från insidan för att låsa skrivan.
eller så kör man med fast monterade luckor som fästs med gångjärn runt varje fönster med haspar som man sätter upp under tiden man befinner sig i huset. hur som så vill man ju behålla glasrutorna intakta, det är ju inte gratis att byta dessa om de skulle gå sönder.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Täcka fönster med plexiglas alt plåt.
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 15:09 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag tror på hammerglass. Metallbågar hindrar inte att föstret går sönder och vandalism vintertid gör att man förlorar värmen. Och det är både kritiskt och svårt för de flesta att åtgärda under en kris. Kanske en kombination vore bra.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Täcka fönster med plexiglas alt plåt.
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 16:11 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Finns massa skyddsfilm på aliexpress. Någon som provat? Är sugen.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet