Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 08:28 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Camo skrev:
MSB:s insatser så hår långt imponerar INTE...


Jag har dålig insyn i exakt allt vad MSB gör/gjort och exakt hur det funkat, men har ändå fått ett rätt positivt intryck så här långt.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 09:01 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
EssBe skrev:
Jag har dålig insyn i exakt allt vad MSB gör/gjort och exakt hur det funkat, men har ändå fått ett rätt positivt intryck så här långt.


Mmmhhmm...kanske det kanske.
Det kommer väll att låta som vanligt skulle jag tro när detta bedarrat. " Vi arbetar/arbetade utefter de direktiv och ramverk som vi fått i vårat uppdrag. Mer än så kan vi ju inte göra!"
Nähää... så låter det inte när "vanliga" människor inte skulle göra sitt yttersta.
Då låter det ungefär så här "måste vi tänka åt dom" eller kan "dom inte tänka själva" eller "måste alla beslut fattas av oss".
Men de skulle kanske arbeta lite mer som försvarsberedningen vill att de skall göra och ta lite ansvar genom att lyfta sig dit.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 09:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vi som bor här och har tillgång till lokala radio och tv utsändningar tycker att det är ett skämt . Msb . eliasson och Morgan tyckte att vi fått nog med hjälp och att det var för dyrt med fler plan och helikoptrar Vi kan själv var deras slagord och inte förr än röven kom på besök började det hända saker som flyg från frankrike och helikoptrar från norge och tyskland .
En äldre dam här uppe ställde en fråga när det pratades om att sverige skulle köpa in egna flygplan , hon undrade hur prioriteringarna låg när man kan betala ut miljarder för flyktingarna men inte skaffa fram brandbekämpning .

Det har ju brunnit upp skog för 600 miljoner kronor . Skog som ägs av privata inte staten . Det är allt från vanliga svensson till pensionärer , lantbrukare osv . Många kanske har lån med skogen som säkerhet och vad händer då nu om de inte kan betala lån eller behöver nya lån ? Endel kanske lever av skogen och nu inte har någon skog för att ge dem lön för åren som kommer .

Det står att några fritidshus har brunnit , men det kan även då vara familjehem/släktgårdar som används som fritidshus . Torpställen osv . Finns i alla fall en medlem med sin BOL i området

Bara i ljusdal brinner det 12000 hektar just nu . Ca 7000 hektar i jämtland plus alla andra bränder runt om i sverige

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 10:23 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
kollar på presskonferansen om detta och jag önskar att någon helikopter kunde ta med elliason och röven och dumpa dom mitt i den största brandhärden



det är bara skitsnack än så länge

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 11:09 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Sverige har redan brandflygplan.

De flygplan som i media sägs vara "utlånade från Italien" tillhör i själva verket ERCC. Alltså EU:s Emergency Response Coordination Centre (ERCC). Alltså unionens gemensamma civilförsvarsarsorganisation.

Flygplanen är alltså lika mycket våra som de är Italienarnas.

Jag anser också att det vore mycket bättre att stärka EU:s gemensamma brandflyg än att satsa på eget brandflyg.

https://www.di.se/ledare/arvid-ahlund-s ... enbombare/

De som säger att vi borde ha egna brandflygplan istället för att låna från Italien borde kanske istället säga att det var tur att vi var förberedda med brandflygplan. ;)

Visst är det många som sparar för äldre dagar i sin skog. Jag gör det. Men uppenbarligen sätter jag lite högre värde på min skog än vad en del andra gör: Jag har den försäkrad.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 11:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vi här tycker att räddningspersonalen skulle dra en löplina efter brandfronten och koppla statsfolket vid den och ge dem varsin lövruska att bekämpa elden med , de tyckte ju att det räckte så .

I dalarna med skjutfältet fick man avbryta all vattenbombning igår efter att en granat exploderat . Det var 800 meters skyddszon och svårt att lobba in vatten . Nu har man fått en eller ett par militära helikoptrar med förstärkt splitterskydd dit . Men det briinner okontrollerat och man väntar oväder med mycket hårda vindar idag

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 11:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
EssBe skrev:
Visst är det många som sparar för äldre dagar i sin skog. Jag gör det. Men uppenbarligen sätter jag lite högre värde på min skog än vad en del andra gör: Jag har den försäkrad.


Men du får inte ut fullvärde vad än det står i försäkringsbrevet . Du har lån på skogen och kan inte betala tillbaka lånen . Du har förlorat din säkerhet mot banken . Hur långt räcker försäkringspengarna då ? Du har tagit ett förskott på en kontrakterad avverkning , varifrån får du pengar att betala igen förskottet när det inte finns skog att avverka ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 11:23 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Nej, du får inte ut fullvärde. Men det är mycket, mycket bättre än ingen försäkring alls... Tydligen är det en hel del som vill "spela" med sin skog?

Att ha skog och jordbruk är affärsdrivande verksamhet. Det innebär risker. Du kan reducera de riskerna en hel del med försäkringar. Det är också en risk att låna mot säkerhet. Om något händer som gör att du inte kan betala tillbaka så förlorar du din säkerhet.

Kanske vi skulle införa en obligatorisk skogsbrandsförsäkring? Ta någon procent per avverkad kubikmeter som premie. Och använda eventuell vinst för att köpa helikoptrar att släcka med?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 12:33 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
EssBe skrev:
Jag anser också att det vore mycket bättre att stärka EU:s gemensamma brandflyg än att satsa på eget brandflyg.

https://www.di.se/ledare/arvid-ahlund-s ... enbombare/

De som säger att vi borde ha egna brandflygplan istället för att låna från Italien borde kanske istället säga att det var tur att vi var förberedda med brandflygplan. ;)


Jag tycker att man som nation skulle ha brandflyg. Åtminstone ett, för att initialt kunna bekämpa större brandfronter. Att helt förlita sig på ett EU samarbete är förkastligt. Med tanke på att Sverige består av rätt mycket skog så borde kostnaden för ett sådant vara försvarlig.
Det borde vara ett bra tillskott för vårat civilförsvar. :hm: :lol:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 12:39 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
EssBe skrev:
Sverige har redan brandflygplan.

De flygplan som i media sägs vara "utlånade från Italien" tillhör i själva verket ERCC. Alltså EU:s Emergency Response Coordination Centre (ERCC). Alltså unionens gemensamma civilförsvarsarsorganisation.

Flygplanen är alltså lika mycket våra som de är Italienarnas.

Jag anser också att det vore mycket bättre att stärka EU:s gemensamma brandflyg än att satsa på eget brandflyg.

https://www.di.se/ledare/arvid-ahlund-s ... enbombare/

De som säger att vi borde ha egna brandflygplan istället för att låna från Italien borde kanske istället säga att det var tur att vi var förberedda med brandflygplan. ;)

Visst är det många som sparar för äldre dagar i sin skog. Jag gör det. Men uppenbarligen sätter jag lite högre värde på min skog än vad en del andra gör: Jag har den försäkrad.


Korrigering. Jag har läst på lite mer än bara ledaren från Dagens Industri...

Tydligen är de brandflygplan som släcker i Sverige Italienska. Men ECCR har hyrt in dem / delfinansierat dem över sommaren som del i EU:s brandberedskap.

http://ec.europa.eu/echo/what-we-do/civ ... t-fires_en
Citera:
For the 2018 forest fire season, the European Commission co-finances the stand-by availability of two additional aerial forest fire fighting capacities ("buffer capacities") to address potential shortcomings in responding to fires. These capacities from Italy (two Canadair) and Spain (two Air Tractors) are registered in the European Emergency Response Capacity ("voluntary pool).


Från Europeiska Kommissionen rörande planen i Sverige:
https://ec.europa.eu/echo/news/eu-assis ... t-fires_en

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 12:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det kan ju faktiskt brinna på fler håll ute i europa samtidigt , vi har ju sommar samtidigt och det finns länder som normalt är torrare och är mer eldfängda redan i normalläget . Eukalyptusskogarna i portugal och spanien tx . Stora tallskogar i södra frankrike mfl
Att få brandflyg bara för att vi rekvirerar/vill ha är inte självklart , nästa gång kanske de är upptagna på annat håll

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 12:53 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombardier_415

man ska kunna köpa dom med

dom lade ner tillverkningen 2015...
av bombardiers modell

tror dom kosatde runt 250 mille per styck, tillkommer drift

just vad vi bör ha är en sak, kanske vettiga helikoptrar kan ha fördelar då man kan annvända dom till annat med


man att vi borde ha dom ...

skulle man haft dom nära och haft igång större resurser fort så hadde flera bränder varit ordentligt nertrycka och man kunde få bukt med mera

tyvärr är bränder något som folk inte riktigt förstår faran med, dom kan utveckla sig utan mer begränsning än vad det finns brännbart
dom är lätta att, tja mindre svårt, att få kontroll på ju tidigare man börjar bekämpa dom
det hänger på timmar kanske delar av timmar för att kunna hantera dom vettigt
inte att det skall ta flera dygn innan man ger upp och säger att vi inte kan göra något, för då är det försent, man kan fortfarande begränsa en skogsbrand, det är mycket arbete och eländigt, men allternativen är värre

på det hela så är detta en skam för sverige som nation

ställ ut våra politiker med ruska lång och kort på värsta stället, och militären bakom för att skjuta dom som viker från linjen..
kan gott lämpa ut varje djävla tjänstemann som lever på statliga pengar

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 13:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Trots fyra flygplan i ljusdal just nu så brinner det okontrollerat . Flyget kan bara sakta in hastigheten men de släcker inte .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 14:01 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Kanske rent av drönare. Modell jätte-stora.

Pricka in på kartan var de skall hämta vatten (en sjö i närheten) och var de skall släppa vatten. Och var de skall landa för att tanka. Sedan kan de sköta sig själva mellan tankningarna. Köra helt utan rast fram och tillbaka. Navigerar med satellit.

Jag tror annars att helikoptrar kan vara rimliga på nationell nivå. De kan användas till annat räddningsarbete också. Och brandflyg på EU-nivå.

Sedan kanske det skulle vara fler brandflyg på EU-nivå och det skulle inte hindra att Sverige köpte ett eller ett par som sedan hyrs ut till EU, som Italien gör. Så slipper vi hela kostnaden. Och om det brann i närheten och vi hade flygen hos oss så skulle vi väl ändå vilja hjälpa, eller hur?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 14:06 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Eller modulära flygplan där tankarna kan monteras vid behov inuti flygplans kroppen.
Eller att annat kan monteras i tankarna via demonterbara luckor/ portar.

Edit:
Tydligen finns detta modulära system för just C-130 Herkules, som försvaret använder sig av för trupptansport.
Men det har väl kostat för mycket!
Då är det bättre att skyffla över pengar till andra saker som inte ger Sverige ett skit tillbaka, utan bara genererar ytterligare kostnader.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Senast redigerad av Parabellum fre 20 jul 2018, 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet