Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 14:14 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

EssBe skrev:
Kanske rent av drönare. Modell jätte-stora.

Pricka in på kartan var de skall hämta vatten (en sjö i närheten) och var de skall släppa vatten. Och var de skall landa för att tanka. Sedan kan de sköta sig själva mellan tankningarna. Köra helt utan rast fram och tillbaka. Navigerar med satellit.

När det var som värst så hoppade brandfronten 10 meter per sekund ! Så lägg till tiden det tar att flyga till och från sjön samt lasta så brinner det på ett nytt ställe hela tiden och en drönare missar . Dessutom kan vinden stjälpa och elden kastar åt annat håll . Drönare kan kanske hjälpa till om de styrs av folk på backen som kan dirigera ny kurs men inte jobba självständigt

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 14:57 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
EssBe skrev:
Kanske rent av drönare. Modell jätte-stora.

Pricka in på kartan var de skall hämta vatten (en sjö i närheten) och var de skall släppa vatten. Och var de skall landa för att tanka. Sedan kan de sköta sig själva mellan tankningarna. Köra helt utan rast fram och tillbaka. Navigerar med satellit.

När det var som värst så hoppade brandfronten 10 meter per sekund ! Så lägg till tiden det tar att flyga till och från sjön samt lasta så brinner det på ett nytt ställe hela tiden och en drönare missar . Dessutom kan vinden stjälpa och elden kastar åt annat håll . Drönare kan kanske hjälpa till om de styrs av folk på backen som kan dirigera ny kurs men inte jobba självständigt

Om man vill fantisera om detta så kan man klart kasta in AI i leken. Då är man i ett annat läge då en sådan förmodligen kan beräkna brandförloppet extremt mycket bättre än vi människor. Men där är vi inte ännu.

Kokning pågår!

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 17:23 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Jag har en idé till ett nytt dataspel.

Drone FireFighter.

Du börjar med en enda liten drönare och skall ge instruktioner till den hur den skall släcka eller spana. Du har tillgång till väderdata samt avlyssnar de som släcker på marken, och får önskemål från dem. Ibland orimliga önskemål, ibland mycket brådskande. Du kan även se via kamera i en drönare i taget och styra direkt och ge information till de på marken om var det brinner. Du markerar plats där vatten skall hämtas och släppas på simulerade satellitbilder.

Om du lyckas bra, uppfyller rimliga önskemål och påskyndar släckningen, får du betalt och kan köpa nya drönare. Få stora eller många små. Långsamma med stor last eller snabba med mindre. Och så blir det nya bränder och du skall instruera många drönare och avlyssna önskemål och radiotrafik från fler och fler. Drönare kolliderar eller brinner upp eller får soppatorsk och kraschar och det skall samordnas med brandflyg och helikopter och lastbilar som tankar och flyttar drönare mellan olika platser.

De bästa spelarna får sommarjobb som riktiga Drone FireFighters... Kan jobba hemifrån...

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 17:31 
Användarvisningsbild

EssBe skrev:
Jag har en idé till ett nytt dataspel.

Drone FireFighter.

Du börjar med en enda liten drönare och skall ge instruktioner till den hur den skall släcka eller spana. Du har tillgång till väderdata samt avlyssnar de som släcker på marken, och får önskemål från dem. Ibland orimliga önskemål, ibland mycket brådskande. Du kan även se via kamera i en drönare i taget och styra direkt och ge information till de på marken om var det brinner. Du markerar plats där vatten skall hämtas och släppas på simulerade satellitbilder.

Om du lyckas bra, uppfyller rimliga önskemål och påskyndar släckningen, får du betalt och kan köpa nya drönare. Få stora eller många små. Långsamma med stor last eller snabba med mindre. Och så blir det nya bränder och du skall instruera många drönare och avlyssna önskemål och radiotrafik från fler och fler. Drönare kolliderar eller brinner upp eller får soppatorsk och kraschar och det skall samordnas med brandflyg och helikopter och lastbilar som tankar och flyttar drönare mellan olika platser.

De bästa spelarna får sommarjobb som riktiga Drone FireFighters... Kan jobba hemifrån...

:up: :up: :D :lol:

Kokning pågår!

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 19:15 
Användarvisningsbild

och on topic

hur pass kan man hamla för att få foder, den möjlighten finns, skulle man rensa sly så finns det en hel del, men jag har inte koll på hur mycket det behövs för att motsvara riktigt foder

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 19:41 
Användarvisningsbild

Löv tas kring midsommar och vissa sorters löv innehåller mycket protein . Tas lövet senare så byggs ämnen upp i löven som djur tycker sämre om som garvämnen . För får brukar man räkna 300 buntar per år och djur . Då ska lövbunten vara en famn i tjocklek och upp till 150 cm i höjd .
Då räknar man ändå med att fåren får en del hö också och kanske lite kraftfoder då de har många lamm .

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 19:52 
Användarvisningsbild

ok, sent och det behövs mycket, men skulle vara ett allternativ

hur är det med skogsbete nuförtiden, möjligt och ger det något?

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 19:57 
Användarvisningsbild

slasken skrev:
och on topic

hur pass kan man hamla för att få foder, den möjlighten finns, skulle man rensa sly så finns det en hel del, men jag har inte koll på hur mycket det behövs för att motsvara riktigt foder

Har själv aldrig praktiserat hamling, men vad jag har fått berättas så är det otroligt tidskrävande. Och det ett väldigt resurs slöseri då man avverkar stora mängder sly. Man kan använda grenar från vuxna träd oxå, men då avverkar man träden vid fel tillfälle. Detta på grund av att träden har väldigt mycket sav i sig, vid det tillfälle när det är värt att bevara för att hamla.
Har nu druckit några helg groggar, så ni får ursäkta min mening upp byggnad. Men ni förstår säkert! :)

Kokning pågår!

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 19:59 
Användarvisningsbild

Såg nu att ett vettigare svar har kommit.

Kokning pågår!

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 20:08 
Användarvisningsbild

slasken skrev:
ok, sent och det behövs mycket, men skulle vara ett allternativ

hur är det med skogsbete nuförtiden, möjligt och ger det något?

Det är inget fel på skogsbete . Betet blir bättre och bättre för varje år som djuren går där . I början finns det mycket oätligt för djuren men efter årens gångs så byggs betesgynnade växter upp på marken . I de branddrabbade områdena nu i härjedalen så har flera bönder med köttdjur fått flytta eller ta hem dem från sina skogsbeten .

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 20:09 
The grey man

Känns som drönare o eldbekämpning ligger lika långt in i framtiden som ett erkännande ifrån de styrande att de återigen säger/kastar i ansiktet på oss vanligt dödliga! "Att Vi har varit Naiva"...... Inväntar bara att våran GD på MSB kommer på den briljanta idéen att tillverka armband av cellulosa där texten förkunnar "Rädda regnskogarna" eller "Förbjud tändstickor"

Har detta land blivit helt galet? Varför ställs inga krav på ledarskap o stake!
Ledarskapet är under all kritik. Alla skyller på varandra! Gör något vettigt! O sluta gödsla pengar på saker som bara kostar....... :-g Utan att tillföra något av värde!

Utredning efter utredning som bara göder den växande stammen av ja sägande byråkrater.
Är det det Sverige som växer fram massor med tjänstemän o byråkrater som inte vet vad som är fram eller bak på en gris?

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 20:18 
Användarvisningsbild

Urd skrev:

Utredning efter utredning som bara göder den växande stammen av ja sägande byråkrater.
Är det det Sverige som växer fram massor med tjänstemän o byråkrater som inte vet vad som är fram eller bak på en gris?

Här finns mängder med denna typ av litteratur: http://www.sou.gov.se

Kokning pågår!

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 20:46 
The grey man

Parabellum skrev:
Urd skrev:

Här finns mängder med denna typ av litteratur: http://www.sou.gov.se

:D :smack: Arma land!....

Tycks som vi har blivit något av ett land där man gör sociala experiment.... Hur länge kan man dra plåga/nöta ut individerna innan de inser att de alla är kokta :notme:

Tyvärr tycks det finnas alltför många godhetsgenomsyrade individer som underblåser denna undergång. Antingen av total blindhet om det nu må bero på skygglappar eller andra irrläror låter jag vara osagt!... Men ändå är resultatet detsamma som om det vore främmande makt som försöker påverka oss.... Läste som senast idag eller igår en krönika i Expressen att Svenska bönder inte borde få mer stöd. Kontentan av det hela om jag tydde det hela rätt var att om inte Svenska bönder kunde konkurrera så borde man hellre importera maten ifrån utlandet. Har för mig att Colombia nämndes..... :-g Känns ju miljöriktigt......

InläggPostat: lör 21 jul 2018, 00:29 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Kanske jag som drar fel slutsatser, men jag tycker att dom bränderna som nu rasar i Sverige är ett direkt sjukdomstecken på att man från myndigheters sida försummat och nonchalerat landsbygden alldeles för länge. För stora ojämlikheter inom ett land mellan olika regioner eller mellan stad och landsbygd är aldrig bra. Förr eller senare straffar det sig för dom styrande. I demokratier röstas dom bort, i diktaturer blir det oroligheter med risk för allvarliga tråkigheter.

InläggPostat: lör 21 jul 2018, 07:25 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

När det här är över och skadorna summeras kommer det att bli dags att starta insamlingar. Jag tänker inte på galor med pukor och trumpeter där stora belopp diskret hamnar i diverse fickor utan mindre crowdfundings där pengarna går till direkt utsatta utan att pappa Staten lägger sig i. Om forumet startar något i den vägen för att hjälpa en eller flera medlemmar som råkat illa ut så ställer jag upp med det lilla jag kan.

Skämt typ "du kan få mitt kontonummer" undanbedes. Det här är för allvarligt för det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa