Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 01:08 
Dweomer skrev:
Heinkel skrev:
För kokade man in konserverna i en öppen gryta på spisen, och bara man känner till riskerna torde det fortfarande vara en användbar metod./


Man kokade flera dagar i rad också .
Man hade strikta koktider för olika varor och också om burkarna skulle kokas om en eller flera dagar .

Surströmmingen kom till av en slump . Förr saltade man in strömmingen för vinterbehovet men nån gång missade man hur mycket salt som var i eller också tog saltet slut och man chansade på att det var ok . Då började strömmingen att jäsa istället och bli surströmming . Den är alltså inte tillräckligt salt , men förhoppningsvis så har jäsningen en god effekt på hållbarhet och säkerhet .


Japp, upprepad sterilisering är också ett alternativ. Angående surströmming så bildas det ju syror under jäsningen, smörsyra bl a om om jag inte minns fel. Bidrar säkert en del till doftupplevelsen :mrgreen: Och sura livsmedel klarar sig som nämnts bättre.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 20:43 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Vilken ska man välja om man vill kunna köra den på en rocket stove?

(dvs direkteld mot kärlets undersida)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: ons 22 jul 2015, 15:30 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 17:31
Inlägg: 23
Ort: Svealand
Ok, då har jag påbörjat ett litet experiment. Sen jag skrev sist så har jag köpt en Presto-kokare så jag skulle vilja återuppliva tråden.
Blev bra då den har en botten som "går ner" i storlek så att den passar största plattan på glashällen (hänger över i luften eftersom själva kastrullen är större). Det är inget som syns på några bilder jag har sett, så det var tur att jag inte köpte en separat kokplatta som jag tänkt då det inte behövdes!
Om någon vill veta måttet är det bara att fråga så ska jag mäta ytan som nuddar plattan.

* Två genomskinliga "patentflaskor" med byglar. Var krångligt eftersom dom inte får plats stående.
* Två 33cl Pabst Blue Ribbon ölflaskor med återanvända skruvkapsyler

Har kokats upp till 15 PSI tryck och sen hållits strax mellan 11-15 PSI i ca 20 minuter. På slutet kokades vattnet upp i 15 PSI igen innan jag slog av plattan. Tryckkokaren fick svalna ståendes på plattan, så det var hög temperatur "ganska länge".

Frågan är hur man testar att vatten är sterilt och lagringsbart... Och om man kan veta att ölflaskorna har förseglats utan att öppna dom. Kan man snabba på åldrandet av vatten på något sätt?

Jag skulle gärna hitta ett bra sätt att återanvända ölflaskorna - har en idé om att lagra Cold Brewed kaffe i dom :)

Här är en hel del nyttig info med tips från en familj som levt offgrid länge (på en båt när dom seglat jorden runt). http://sailaround.info/sv/2mat.htm

_________________
A man must stand erect
Not be kept erect by others

- Marcus Aurelius


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: ons 29 jul 2015, 11:11 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Vi har snart en rekordskörd tomater i växthuset som behöver lagras.
Det finns en del begagnade glasburkar och klicklock.

Jag har tittat på Tefal P2500733 Secure 5, 6 liter som har inställningarna +0,4bar och +0,6bar. Enligt tabellen http://www.engineeringtoolbox.com/satur ... d_457.html ger 1,4bar 109'C och 1,6bar 113'C. Räcker 113'C för tomater?

Det finns en tryckkokare på 13 liter som säljs på två olika ställen där det säljs konservutrustning. Ena firman meddelar 113'C, den andra 114'C. Priset och utseendet är samma. Den är lika smal i botten som Tefal Secure 5, men dubbelt så hög. Jag tror den är tänkt för metallkonserver som kan staplas på varandra i tryckkokaren.

EDIT: https://translate.google.fi/translate?s ... tinohje%2F
Google translate är inget vidare, men F-tabellen längs ner är av värde. Den visar tex. att det krävs 11 minuter vid 121'C för att uppnå ett F-värde på 10, medan det krävs 59 minuter vid 114'C.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 17:03 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Nu har jag gjort några konserver, med varierande resultat.
Om jag lärt mej nåt så är det att man inte får ha bråttom, och att locket på glasburkarna måste sitta tillräckligt löst.

Ifall trycket eller temperaturen för tryckkokaren sjunker för fort efter kokning så kommer innehållet i konserven att koka ur, en del av innehållet kommer att åka ut i tryckkokaren. Tryckkokaren måste få svalna långsamt av sej själv ända tills övertrycket är borta.
Ifall konservens skruvlock inte sitter tillräckligt löst kommer tryckminskningen under avsvalningen att suga ner locket och sen sitter det som berget. Då kan innehållet fortsätta koka ner till rumstemperatur pga. vakum i konserven.

En het glasburk som nyss fått locket fastskruvat kan sprängas om den sätts i kallt vatten. Ja, jag sprängde en glasburk.

Andra satsen konserver blev helt ok, då jag lärt mej av mina misstag.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: lör 03 okt 2015, 07:34 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 17:31
Inlägg: 23
Ort: Svealand
Ja, jag fick samma problem med två av fem Weck-burkar som inte ville sluta tätt. Tror det antingen var för att jag var för snabb och släppte ut lite tryck på slutet, eller att jag fyllt burkarna för mycket...

I och med att du inte kommer upp i så högt tryck skulle jag nog försöka lägga i lite citronsyra för att sänka PH vid tomatkonserveringen.

_________________
A man must stand erect
Not be kept erect by others

- Marcus Aurelius


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 14:25 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
IKEAs nya tryckkokare "VÄRDESÄTTA". Arbetstryck (totaltryck) 1,6 bar (113 C) respektive 2,0 bar (121 C).

Har införskaffat en sådan för vanlig matlagning. 6 l volym, 500 kr ca på IKEA.

Denna bör alltså kunna klara riktig tryckkonservering, även om det inte går i så många burkar åt gången.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 17:43 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Konservering genom tryckkokning säger ni. Så det finns alltså risk för botulism om man konserverar på det gamla hederliga sättet i en gryta med handduk på botten. Då får jag väl tacka min lyckliga stjärna att jag inte blivit sjuk de gånger jag konserverat på det viset. Kanske borde investera i en tryckkokare även om jag tycker att det verkar krångligare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 21:33 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Miss P skrev:
Konservering genom tryckkokning säger ni. Så det finns alltså risk för botulism om man konserverar på det gamla hederliga sättet i en gryta med handduk på botten. Då får jag väl tacka min lyckliga stjärna att jag inte blivit sjuk de gånger jag konserverat på det viset. Kanske borde investera i en tryckkokare även om jag tycker att det verkar krångligare.


Det beror på råvaran.
Sura livsmedel så som sylter och safter behöver inte dödas av med avseende på botuliumsporer då dessa inte kan växa till i sur miljö. För sådant räcker värmekonservering.

Sen är sterilisering en fråga om temperatur och tid. Högre temperatur behöver kortare tid för att döda av.
Botuliumsporer förstörs tillslut vid vanlig värmekonservering utan tryck men det tar ganskalång tid.
Recept och temp - tid-tabell ska följas.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: ons 15 feb 2017, 09:30 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Hur går det med näringsvärdet i konserverade livsmedel?
Minns mormors konserverade grönsaker. Det var inget fel på dem men de smakade just inget.
Hon hade inte tryckkokare. Det var konserveringsapparat och vedspis som gällde på den tiden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: lör 19 aug 2017, 18:55 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Omnivore skrev:
Hur går det med näringsvärdet i konserverade livsmedel?
Minns mormors konserverade grönsaker. Det var inget fel på dem men de smakade just inget.
Hon hade inte tryckkokare. Det var konserveringsapparat och vedspis som gällde på den tiden.

Vad är den sak du kallar för konserveringsapparat?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: lör 19 aug 2017, 20:01 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
pre skrev:
Vad är den sak du kallar för konserveringsapparat?


En "kastrull" från 30-talet eller så där man monterade konserveringsglasen mot en pinne som stod i mitten. Sedan skulle det koka på spisen så att det blev steriliserat. Har den här boken efter mormor. http://www.tradera.com/item/341806/2873 ... 0-tal-1948


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: lör 19 aug 2017, 22:28 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Omnivore skrev:
pre skrev:
Vad är den sak du kallar för konserveringsapparat?


En "kastrull" från 30-talet eller så där man monterade konserveringsglasen mot en pinne som stod i mitten. Sedan skulle det koka på spisen så att det blev steriliserat. Har den här boken efter mormor. http://www.tradera.com/item/341806/2873 ... 0-tal-1948

Jaja, okej, så inkokning utan övertryck. Beroende på vad man åt så borde smak kunna vara bevarad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 22:40 
Också köpt ikeas värdesätta. 2 bar skall den klara vilket borde fixa alla sorters livsmedel. Nån som fått bekräftat att den håller 2 bar?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tråden om Pressure Canning
InläggPostat: tor 19 okt 2017, 11:37 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Gargamek skrev:
Också köpt ikeas värdesätta. 2 bar skall den klara vilket borde fixa alla sorters livsmedel. Nån som fått bekräftat att den håller 2 bar?


Nej, den håller 1,6 bar i drifttryck på inställning 2. Detta ger jämviktstemp ca 123-125 C.
2 bar är säkerhetstrycket, dit når du inte i drift.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet