Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Trädfällning/uppkapning ved/virke i framtiden...
InläggPostat: tis 11 feb 2014, 17:34 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Nä, el/telefonstolpar, slipers, etc är som sagt mycket giftiga att elda, röken blir också giftig att andas in, särskilt de av senare tillverkning men även kreosotolja innehåller en massa cancerframkallande ämnen och annat godis så jag rekommenderar att man låter gamla bitar av stolpar och sådant vara eller lämnar det till destruktion på återvinningen.

Jag har eldat sådant för länge sedan så jag vet vad jag talar om...

Nå, Förr fanns det ännu längre norrut system där man eldade hela slanor man sakta skjöt in i elden underhand den brann upp. En del använder det fortfarande, man ställer slanorna lodrätt under tak för att torka, inne gör man en pall som den fria änden stöds mot

Nackdelen är att det kräver en mer aktiv eldvakt men detta system har använts sedan förhistorisk tid så det är välutprovat. (Personligen tycker jag dock att det är en pina att stiga upp på natten och elda om man vill hålla relativt jämn temperatur även nattetid.)

,

InläggPostat: tis 11 feb 2014, 21:51 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

weekly skrev:
Säg att man har en hektar odlingsbar mark över, skulle salix, energiskog fungera?

Inte bra. Fördelarna med salix är
- lätt att hantera med maskiner
- passar bra i stora värmeverk som inte kräver torrt bränsle.
Att hantera för hand och torka - ingen höjdare.

InläggPostat: tis 11 feb 2014, 22:22 
The grey man

Jaakko skrev:
weekly skrev:
Säg att man har en hektar odlingsbar mark över, skulle salix, energiskog fungera?

Vill vända lite på förutsättningarna.

Med rätt växtzon förutsättningar så tror jag absolut Salix släktet kan vara rätt.
Fördelar snabbväxande på rätt ställe. Minimal skötsel innan avverkning.
Förvisso kanske inte det mest energirika veden. Men återigen snabbväxande.

Nu ser jag framför mig en person som i kristid vill få värme i huset!
Salix släktet om de inte avverkas alltför sent så tror jag att det troligtvis kan eldas relativt snabbt efter avverkning gissningsvis 6 månader om tjockleken inte överstiger 10 cm?

InläggPostat: tis 11 feb 2014, 23:11 
har haft odlingar av salix när jag hadde pelletspress och hela konkarongen runt om

dom växer bra, och kommer igång fort efter man skördat

men, det blir mycket smågrenar, i och för sig en fördel när man inte har den maskinella utrustningen man har idag
lätt att kapa med yxa och bågsåg
dom lite grövre klyver man lätt då

dom växer bra per år och hektar i kwh räknat

och torktiden är extremt beroende på väder , har man 5-8 cm bitar som är klyvna så och torkar dom i vindigt soligt läge så tar det inte många månader innan det är torrt, men som alltid när det gäller vedeldning, man ska fan vara ute i god tid

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 07:52 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Värmer huset med i huvudsak ved. Västsverige, 120kvm boa, välisolerat, mekanisk ventilation pga frånluftsvärmepump.
Innan vi bodde permanent i huset (före renovering) hade vi egen "skog" på tomten, men den är uppeldad nu. Fast den räckte i 5-6 år! Nu köper jag färdigklyvd ved, 10-12 kubik räcker för årsbehovet, om det inte är för j*****t kallt.

Förr, när vi hade egen ved så klyvde vi allt med klyvyxa och klyvkil, hade ingen mekaniserad vedklyv. Fast det har vi nu, när vi inte har några stockar längre! :mrgreen:
I början hade jag ingen motorsåg heller, så några träd resp. vindfällen har jag tagit hand om med handverktyg enbart. Fy f*n vilket slit!
Men då hade jag ingen tvåmans-såg, som den här:
http://www.youtube.com/watch?v=y5xtr25oSq4
:surprised:
Nåväl, stockar som var för grova att släpa till vedbacken för hand kapades helt enkelt upp i "vedlängd" vid fällplatsen, dvs till "kubbar" längd 35 cm. Sen kan man bära hem dessa, eller köra i skottkärran. Några var till och med för stora för det, fick rullas direkt på marken. Diam. > 50-60 cm(!)
Helt klart går det att göra vedhantering helt utan motoriserade hjälpmedel (det gjorde man ju förr!), men det blir ett helt annat upplägg på jobben! För att inte tala om tidsåtgången. Det är kanske största problemet...

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 09:26 
Bor numera i en bunker

Uppvärmning kan ju definitivt förväntas bli ett stort problem den dagen som fossila bränslen blir dyrbara och tillslut en bristvara. Det finns ju en orsak till att man förr bodde på mindre yta än man gör idag eftersom det var lättare att värma upp en liten boyta och därför behövdes mindre ved. Dessutom så bodde man normalt bara i en del av huset under vintertid, vanligtvis i köket.

Hanteringen av ved sköttes helt manuellt vilket gjorde att man fick ägna mycket av året åt detta slitsamma arbete. Så skulle man en dag vara utan fossila bränslen och el så är det bara att välja - ju större boyta, ju mera tid och arbete lär man få lägga ned på uppvärmningen. Skall man ut i skogen och såga och hugga sin egen ved varje år så lär man säkert snabbt inse fördelarna med att bo på en liten lättuppvärmd yta. Förmodligen så kan ju också dagens effektiva isoleringstekniker användas för att skapa väldigt energieffektiva små bostäder när den tiden kommer när sådant efterfrågas igen.

Själv så funderar jag på om det bästa alternativet i en sådan situation helt enkelt kanske skulle vara att emigrera till ett varmare land där uppvärmningen inte är ett problem. Detta gör jag kanske särskilt med tanke på mina erfarenheter av att ta hand om och göra ved av ett par fullstora björkar för hand och utan motorsåg, vilket var något som sysselsatte mig en hel sommar och var rätt slitsamt...

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 09:43 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

weekly skrev:

Ok, låt mig omformulera mig - kunde salix vara den optimala lösningen? Jag tänker rent praktiskt, vilket träslag får man mest eldningsvärme av, per år av dess tillväxt. Visst att torkad ek säkert är mer effektivt att elda per viktenhet av torkad ved, men jag gissar att man får vänta ett tag på sin ekskog att växa till. Annars, vilka andra träslag växer snabbt, utan att nagga Alltför mycket på sin senare torrvikt? Självförsörjning är ett koncept jag tittar mot. Småskog skulle då i övrigt ha en fördel att det generellt vore lättare att hantera än stora träd för 1 person.

Å andra sidan, om shtf så lär folk nog inte bry sig så fasligt om folk fäller träd lite här och var i någon skog..

Jaakko skrev:

Inte bra, alltså? Då antar jag att du utgår från de alternativ som finns, och menar att det däremot faktiskt vore en höjdare att hantera/såga fullvuxna träd, och torka dessa för hand? Är det en korrekt tolkning av ditt inlägg? Eller konstaterar du bara att det inte vore någon höjdare att behöva vara självförsörjande på ved utan maskiner?

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 11:22 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Poppel växer både fort och förökar sig som attans. Inget behov av återplantering mao.
Har aldrig testat elda poppel själv, men åtminstone är hybridpoppel ett alternativ till Salix när man pratar energiskog så energimängden kan ju inte vara alltför pjåkig.

Hur skulle det fungera att elda industrihampa i kaminen annars?
Har läst att industrihampa kådar och inte är bra att göra pellets av, men tänker man vanlig kamin kanske det kan fungera att stoppa in ett knippe av lämplig längd ändå bara? Den ska växa nåt helt sanslöst i vart fall och innehålla mycket energi såväl som riktigt långa växtfibrer som kanske kan vara bra att ha tillgång till om vi pratar TEOTWAKI.

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 13:26 
Användarvisningsbild

Citera:
Jaakko skrev:

Inte bra, alltså? Då antar jag att du utgår från de alternativ som finns, och menar att det däremot faktiskt vore en höjdare att hantera/såga fullvuxna träd, och torka dessa för hand? Är det en korrekt tolkning av ditt inlägg? Eller konstaterar du bara att det inte vore någon höjdare att behöva vara självförsörjande på ved utan maskiner?

http://www.salix.se/files/videos/bender ... _salix.mpg
Kolla videon. Två år gammal vide som avverkas. Den växer grövre om den får mer tid, men då växer den långsammare.
Det ser ut att vara gammal odlingsmark som används, dvs. mark som skulle lämpa sej för livsmedelsproduktion.
Skulle du vilja göra det där jobbet för hand? Hur länge skulle du hålla på för att få ihop en fast kubik? En dag?

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 19:21 

Ah, lite mer substans nu i ditt inlägg - gott. Riktigt intressant video, jag har inte sett det hela på närmare håll ända tills nu.

Hur lång tid det skulle ta? Om jag gör en grov uppskattning, att varje pinne där är 1 cm tjock, och 2 m lång - det betyder att jag behöver lägga hundra pinnar bredvid varandra för att få 2 kvadratmeter. För att få ett 1 dm tjock lager av dessa, dvs 0,2 kubikmeter (eftersom 2m långa), behöver jag tydligen kapa 10x100=1000 pinnar. Säg att man har en låg pall att sitta på, och en bra liten såg. Hur många pinnar tror du att man kapar av på 1 minut i någorlunda avslappnad takt? 2? kanske 5? Jag tror nog man ska kunna komma upp i 5 st per minut, utan att stressa ihjäl sig. Speciellt efter att man fått öva i en timme.... :P Och, 1000/5=200, dvs 200 minuter. 200/60 blir lite mer än 3 timmar, säg 3,5. Och då hade vi 0,2 kubik. 3,5x5=17,5, lite mer än 2 arbetsdagar. Tydligen.

Visst att det inte är speciellt roligt eller kreativt i vanlig mening, men säg en liknande Manuell syssla som är det? Man får tydligen ha tålamod ibland. Däremot är det en Stor möjlighet i och med att vem som helst skulle kunna utföra arbetet utan någon som helst risk, man kunde till och med ha sin 10åriga son där (men inte Alfons Åberg, som skulle skära sig på sågen). Nej, jag är inte för barnarbete eller så, jag jämför enkelheten i sysslan med att fälla riktiga träd, eftersom jag ser en potentiell vinst i sig, däri.

Dessutom har vi ju faktumet att trädslagen växer snabbt, och därmed ger en potential att faktiskt prata om självförsörjning i någon mån. Dock är ju allting en balansgång. Stora träd kan man ju uppenbarligen också vara självförsörjande på. Smaken som baken. Dock har du inte övertygat mig någonstans om att småträd skulle vara 'dåligt'.

Edit; så då har man upptagit markytan i 2 års tid, och fått ut en mängd virke som beror av just densamma ytan man använt. Kanske kan man avrunda det till att vara 50 pinnar per kvadratmeter. Vad jag tänker så är uppvärmningskostnader ganska höga, förutom om man inte bor i lägenhet. Det hela går ju också att jämföra med ca 1kr litern för björkved på ica (eller snarare runt 45kr/40ltr). 1000ltr är en kubik, kostar tydligen runt 1000kr. Fast den är torkad å andra sidan, vilket är bättre.

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 20:17 
The grey man

Blir lite snopen efter att ha sett filmen att salixen skördas så tidigt :hm: .

Men tror inte att salixen kommer att kräva alltför mkt sågning med dessa dimensioner. Skulle nog satsa på en bra busksax så kan du nog komma upp i 30-40 bitar i minuten eller rent av bryta av dem när de torkat.?

Trodde i min enfald att salixen skördades i ett senare skede.

Salix odlingar kan ju även fylla en funktion om man nu av någon outgrundling önskar dölja sin ev Bol eller andra anläggningar på kort tid om nu förutsättningar finnes :mrgreen: .

Salix släktet har många fördelar bla relativt snabbväxande. Men även några nackdelar.
Viss skörhet vid äldre bestånd. Lite som tex popplar Som bör undvikas i närhet av byggnader då de utgör en fara då de kan brista/ gå av vid tex snölast.

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 21:38 
Användarvisningsbild

Urd skrev:
Uppskattning (Jag skjuter ifrån höften här) villa nybyggd ca 130 kvm uppvärmningsbehov ca 16000-20000 KvH på årsbasis.

Äldre hus byggt 1900-1970 130 Kvm 24000-40000 KvH (beroende på tjocklek på väggar plank osv..)
..
Men hur göra när skiten har träffat fläkten å bensinen är ett minne blott?
..
Inget konstigt för människor som levde för låt oss säga 30-40 år sedan men handen på hjärtat så är vi otroligt bortklemade nuförtiden. Gäller även mig. :notme:
..

Nuförtiden sitter folk inne hela vintern med sina ipads och expressomaskiner. Husen värms till 21-22 grader hela tiden och hela huset värms upp.

Förr värmdes bara det rum folk satt i, och bara när de var inne. På dagarna fanns det ju att göra med att sköta djuren, skogen, jakt&fiske osv. Folk var ute mer än nu.
Nattmössan finns kvar i språket, men få har sett en.
Efter shtf är det nog ingen bra idé att försöka värma hela huset till fulla 21-22 grader, eller att sitta inne och uggla hela tiden. Det finns säkert saker att göra ute, och att göra ved är inte det enda.

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 22:00 
I vilken hand håller man sporken?

Jaakko skrev:
Urd skrev:
Uppskattning (Jag skjuter ifrån höften här) villa nybyggd ca 130 kvm uppvärmningsbehov ca 16000-20000 KvH på årsbasis.

Äldre hus byggt 1900-1970 130 Kvm 24000-40000 KvH (beroende på tjocklek på väggar plank osv..)
..
Men hur göra när skiten har träffat fläkten å bensinen är ett minne blott?
..
Inget konstigt för människor som levde för låt oss säga 30-40 år sedan men handen på hjärtat så är vi otroligt bortklemade nuförtiden. Gäller även mig. :notme:
..

Nuförtiden sitter folk inne hela vintern med sina ipads och expressomaskiner. Husen värms till 21-22 grader hela tiden och hela huset värms upp.

Förr värmdes bara det rum folk satt i, och bara när de var inne. På dagarna fanns det ju att göra med att sköta djuren, skogen, jakt&fiske osv. Folk var ute mer än nu.
Nattmössan finns kvar i språket, men få har sett en.
Efter shtf är det nog ingen bra idé att försöka värma hela huset till fulla 21-22 grader, eller att sitta inne och uggla hela tiden. Det finns säkert saker att göra ute, och att göra ved är inte det enda.

Jag tänkte på det också. Varför köper folk BOL som är på 100kvm+? När SHTF så borde man väl inte bry sig om att ha sitt eget rum tycker jag. Är du en familj om fyra så kan du ha 2 sovrum och blir det jävligt kallt och man är kort om ved tex är det bara för alla att lägga sig i samma rum, det drar ju upp värmen också.

InläggPostat: fre 14 feb 2014, 09:58 

Alltså, ang det där om 130 kvadrat hus - shtf har ju inte inträffat ännu, kanske inte ens gör det. Det är dessutom mycket lättare att skala ned ett hus, än att skala upp det.

@Tobold
Tack för tipset om hybrid/poppel! Industrihampa får jag ta och kolla upp också.

InläggPostat: fre 14 feb 2014, 20:40 
The grey man

Vem vet? Stort boytrymme kan ju vara till gagn om fler människor delar på boendet. Eller som förekom tidigare att man lät kreaturen bo under samma tak som människorna för att utnyttja värmen tillsammans.

Som weekly skrev.
weekly skrev:
Alltså, ang det där om 130 kvadrat hus - shtf har ju inte inträffat ännu, kanske inte ens gör det. Det är dessutom mycket lättare att skala ned ett hus, än att skala upp det.

Är nog inte heller helt fel att resonera. Antagligen svårare att i en framtid att utöka boytan på ett vettigt sätt IOM dagens möjligheter att införskaffa byggmatriel.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa