Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Trangia - Sprit eller gasolkök?
InläggPostat: fre 01 jun 2012, 23:06 
En fullastad bandvagn is the shit

Jag har googlat lite och hittat denna tråd på utsidan http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43227&page=3

Där är det en som säger att det slår upp höga gula lågor som sotar ned kokkärlet. En annan säger att det funkar bra och en tredje säger att E85 innehåller bensen som är cancerframkallande.

Jag ser ingen anledning att köra med e85. Visst är E85 billigare än t-röd men tanke på hur länge en liter räcker så ser jag ingen anledning att snåla på den punkten. Jag tycker inte att det är värt att få bensen och andra saker i min mat för att spara några kronor.

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: tis 19 jun 2012, 23:50 
The grey man
Användarvisningsbild

Finns ju egentligen inte nån uppenbar anledning till att välja, jag har både t-spritsbrännare och gasbrännare till mitt Trangia 27 Duossal :D

InläggPostat: tis 19 jun 2012, 23:54 

Är det någon som provat vintertillsatsen till Trangiaköken? Jag är sugen på att prova men just nu är det lite för varmt ute för att motivera ett köp.

InläggPostat: fre 06 jul 2012, 17:11 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Lånar denna tråden lite snabbt :)

Stod i XXL-butiken länge o väl idag och skulle köpa mitt första ritkiga stormkök...Slutade att jag obestämt gick där ifrån tomhänt, och detta var inte första gången.

En fråga, kan man inte använda alla stormköks kannor, kittlar osv över öppen eld? Pallar inte aluminium det?

Jag vill i slutändan ha ett så flexibelt kök som möjligt, kanske börja med en spritbrännare men hade gärna velat ha möjligheten att ta kärlen över öppen eld OCH kanske senare köpa till en multifuel/gas-brännare...

Käket ska gärna räcka till 2-3 personer...

Vad ska jag kika på tycker ni?

InläggPostat: fre 06 jul 2012, 20:44 
Finns staden kvar?

jag känner mig också lite vilse i kök djungeln.

Det finns Omnifuel, Multifuel, Kök i titan. Ett kök man kan elda med pinnar, ett annat kök och sen ett gammalt hederligt spritkök och sen .....

Finns visst 20 olika kök om man kollar på alla friluftsbutiker.

Tänkte starta en tråd om det men trangia, det finns väl Primus också?

Säg såhär... Det är inte du som betalar köket utan du har slagit vad med din polare om att världen är rund eller liknande om ett valfritt kök. han betalar och du ska bara håva in. Vad väljer du?

Bara en fråga till.... Hur många har kört sina kök på jetbränsle? En liter T sprit kan jag förstå att man kan hämta men med tanke på vad flygplanen drar hur får man tag i en liter flygbränsle. Även i en ofreds situation? Bara pumpen måste väl ladda några liter i sekunden eller?

InläggPostat: fre 06 jul 2012, 21:33 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Min personliga preferens är gas före sprit vår, sommar och höst - mindre kladd helt enkelt.
En droppe t-röd i maten och det är bara att kasta och börja om.
Mysigast av allt är en lägereld med kokkärlet hängande över och eld kan man alltid göra upp sommar som vinter.

InläggPostat: fre 06 jul 2012, 22:08 
Omega man
Användarvisningsbild

gillar rostfritt före aluminium

håller bättre men är tyngre och leder värme sämre, vilket gör det svårare att laga mat, man bränner maten lätt

gillar inte att man får i sig för mycket aluminium i maten

InläggPostat: fre 06 jul 2012, 23:12 
Skärmskyddsmäklare

Jag har provat det mesta som finns på marknaden och numera använder jag oftast Esbittabletter till två olika kök. Låg vikt, pålitligt och lätthanterligt. Tidigare använde jag oftast gaskök men efter att pålitligheten inte varit helt hundra och att de väger ganska mycket för ett eller några få uppkok gjorde att jag gick över till esbit.

Om det ska lagas mycket mat till flera personer, att det är mycket kallt ute eller en lägre expedition föredrar jag bensin/multifuel-kök.

ganzta skrev:
En fråga, kan man inte använda alla stormköks kannor, kittlar osv över öppen eld? Pallar inte aluminium det?

Aluminiumkastruller klarar i regel värmen från öppen eld men om du ska lag mycket mat i dem och ha dem i öppen eld ofta ska tillaga mat i den föredrar jag, som grym skriver, rostfritt. Gjutjärn eller behandlad aluminium är också bättre alternativ till ren aluminium.

skogsstjärnan skrev:
Tänkte starta en tråd om det men trangia, det finns väl Primus också?

Ja, Primus finns också. Samt en hel del andra tillverkare

skogsstjärnan skrev:
Säg såhär... Det är inte du som betalar köket utan du har slagit vad med din polare om att världen är rund eller liknande om ett valfritt kök. han betalar och du ska bara håva in. Vad väljer du?

Just nu skulle jag välja ett Primus OmniLite Ti.

skogsstjärnan skrev:
Bara en fråga till.... Hur många har kört sina kök på jetbränsle? En liter T sprit kan jag förstå att man kan hämta men med tanke på vad flygplanen drar hur får man tag i en liter flygbränsle. Även i en ofreds situation? Bara pumpen måste väl ladda några liter i sekunden eller?

Bedömt väldigt få som har provat det. Multifuelköken är i huvudsak till för att använda kemiskt ren bensin men att man kan använda andra bränslen är knappast en nackdel.

InläggPostat: fre 06 jul 2012, 23:32 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

skogsstjärnan skrev:
jag känner mig också lite vilse i kök djungeln.

Det finns Omnifuel, Multifuel, Kök i titan. Ett kök man kan elda med pinnar, ett annat kök och sen ett gammalt hederligt spritkök och sen .....

Finns visst 20 olika kök om man kollar på alla friluftsbutiker.

200 är mer ¨t r'tt håll men även om de säger 2000 kanske du kommer hitom mållinjen i den gissningen, valmöjligheterna är i det närmaset oändliga, det är därför man oftare talar om kökstyper än om specifika modeller i första hand.

skogsstjärnan skrev:

Tja för att få stört möjligheter vad som än händer framöver skulle jag nog välja ett sådan här:
http://cascadedesigns.com/msr/stoves/si ... 12/product

Och till kärl skulle jag nog ta nått i stil med en (finns även mindre varianter berodnde på hur många man är, men hänkeln och locket är viktiga och själv skulle jag aldrig gå under 2 liter och gärna ligga på runt 3 liter för en person):
http://www.outdoorexperten.se/p-7545-tr ... el-25.aspx

Med det kittet så kan man klara det mesta ett bra slag och kan köra på mer eller mindre alla bränslen man hittar, och hittar min inget annat är det bara rigga upp en liten trefot eller dylikt och tända en hederlig eld under!
Jag har båda dessa produkter och kan gå i god för dem; köket är ett av världens mest pålitliga och mest mångsidiga kök, det är lätt att fält-meka med och har funnits på maknaden i runt 20 år med goda recensioner, jag har två, ett som jag modifierat för att ha som brännare i ett trangia och ett som är orginal. Det senare är ett kök som en god vän slitit på i ett drygt decenium inna jag fick ta över det och det fungerar fortfarande utan anmärkning!
Kitteln är en enkel kittel med lock, inga plastdelar och ingen tamoj/tång som kan komma bort, stor bottenarea till skillnad från en del andra mindre grytor gör den superb att smälta snö i vilket kan vara en riktig pina i mindre kärl och samtidigt gör det till ett stabilt kärl när det står ner (testat välta ut din mat i mossan någon gång? Inte kul ens när man bara kan knäcka fram nått annat från ryggan, när maten är bristfällig värdefull är det en katastrof!). Trangias kvalitet har bevisat sig många gånger, ofta kan man hitta trangiakärl som ser ut som om någon kört över dem med bil och sen snutit sig i dem men visst fan är det bara slå ut bucklorna och brassa vidare!

InläggPostat: lör 07 jul 2012, 00:41 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

qazwsxedcrf skrev:
Jag har eldat med T-röd med 10%vatten vilket minskar sotet avsevärt.

Alltså, varför använda T-röd nr det är klart effektivare samt helt sotfritt med metanol? Nu kommer jag att få mothugg, men testa gärna och jämför!
Som vanligt ska man ta det försiktigt med spritkök i tält eller andra stället med dålig ventilation. Med metanol är det dessutom viktigt att komma ihåg att lågan är osynlig.

:)

InläggPostat: lör 07 jul 2012, 20:34 

matedogg skrev:
qazwsxedcrf skrev:
Jag har eldat med T-röd med 10%vatten vilket minskar sotet avsevärt.

Alltså, varför använda T-röd nr det är klart effektivare samt helt sotfritt med metanol? Nu kommer jag att få mothugg, men testa gärna och jämför!
:)

T-röd köper jag på Biltema, Statoil, Coop eller vart som helst i stort sett. Köper jag en fyra liters dunk så kostar det 25kr litern.
Vart köper jag metanol?

Som jag skrivit tidigare så gillar jag Trangia skarpt. På den tidigare frågan så skulle jag svara att köp ett Tarngia i 25 serien så får du en lämplig storlek och köp gärna i Hardonized Aluminium, HA vilket är nonstick så underlättar du disk. Sen kan du köpa till gas eller multifuel om du vill det. En fördel med Trangia är att alla delar följer med, brännare, grytor vindskydd och lock/stekpanna och allt packas till ett fint paket. Det går att ha grytorna över elden om du har något i dem. Om de kokar torra kan de smälta. Vill du hänga dem över en eld så måste du nog borra hål och fästa in en ståltråd.

Håll koll på loppisar och second hand butiker, de brukar dyka upp där.

InläggPostat: lör 07 jul 2012, 20:50 
The grey man
Användarvisningsbild

Jag har Trangias gamla Duossal-kastruller, med rostfri insida och aluminium-utsida... En kanonkombination som tyvärr inte finns tillgänglig idag. Sen har jag ett titankök också, men det är inte lika lätt att diska som Duossal-köket. Det kök jag har som jag gillar minst är ett rostfritt från MSR, som väger bly jämfört med dom andra :(

InläggPostat: lör 07 jul 2012, 21:33 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

qazwsxedcrf skrev:
Vart köper jag metanol?

Senast köpte jag på en mack där det stannar många långtradare. Annars borde gå att köpa på närmaste färghandel.

InläggPostat: lör 07 jul 2012, 21:58 
Omega man
Användarvisningsbild

hadde inte biltema metanol med ?, gul flaska

InläggPostat: lör 07 jul 2012, 22:16 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Personligen så föredrar jag nog gas för sommarutflykten, fjällvandringen etc, även om jag också har ett spritkök.

Så länge det är lungt och fridfullt i vår del av världen så finns det knappast någon anledning att välja bort gasen, som är bekväm och bra - visst, den kostar ju några kronor mer än spriten, det är sant. Men man slipper göra upp eld och slipper därmed de risker som detta kan medföra om det är tort i marken etc.

Om det verkligen blir en SHTF situation så tänker jag att man i så fall ändå måste kunna laga mat över en riktig eld. Är man utomhus och funderar på att överleva någon längre tid
så lär ändå en öppen eld vara ett måste i vilket fall. Att i det läget välja mellan gas och spritkök känns därför inte helt relevant. Då är det istället säkert bättre med
rejäla kokkärl av rostfritt eller möjligen koppar, som dock visserligen blir tyngre att bära men som håller länge och samtidigt slipper man bära på bränslet.

Aluminium är väl egentligen inte så bra att laga mat i under längre tid och man bör undvika allt som är surt, så som bär etc, eftersom detta tydligen utsöndrar aluminiumjoner i maten - inte så bra...
Är man ute och campar, tältar eller vandrar några dagar så kan man dock bortse från denna nackdel. Skall man leva ett par månader med sitt kök så är det kanske en annan sak.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa