skogsstjärnan skrev:
jag känner mig också lite vilse i kök djungeln.
Det finns Omnifuel, Multifuel, Kök i titan. Ett kök man kan elda med pinnar, ett annat kök och sen ett gammalt hederligt spritkök och sen .....
Finns visst 20 olika kök om man kollar på alla friluftsbutiker.
200 är mer ¨t r'tt håll men även om de säger 2000 kanske du kommer hitom mållinjen i den gissningen, valmöjligheterna är i det närmaset oändliga, det är därför man oftare talar om kökstyper än om specifika modeller i första hand.
skogsstjärnan skrev:
Säg såhär... Det är inte du som betalar köket utan du har slagit vad med din polare om att världen är rund eller liknande om ett valfritt kök. han betalar och du ska bara håva in. Vad väljer du?
Tja för att få stört möjligheter vad som än händer framöver skulle jag nog välja ett sådan här:
http://cascadedesigns.com/msr/stoves/si ... 12/productOch till kärl skulle jag nog ta nått i stil med en (finns även mindre varianter berodnde på hur många man är, men hänkeln och locket är viktiga och själv skulle jag aldrig gå under 2 liter och gärna ligga på runt 3 liter för en person):
http://www.outdoorexperten.se/p-7545-tr ... el-25.aspxMed det kittet så kan man klara det mesta ett bra slag och kan köra på mer eller mindre alla bränslen man hittar, och hittar min inget annat är det bara rigga upp en liten trefot eller dylikt och tända en hederlig eld under!
Jag har båda dessa produkter och kan gå i god för dem; köket är ett av världens mest pålitliga och mest mångsidiga kök, det är lätt att fält-meka med och har funnits på maknaden i runt 20 år med goda recensioner, jag har två, ett som jag modifierat för att ha som brännare i ett trangia och ett som är orginal. Det senare är ett kök som en god vän slitit på i ett drygt decenium inna jag fick ta över det och det fungerar fortfarande utan anmärkning!
Kitteln är en enkel kittel med lock, inga plastdelar och ingen tamoj/tång som kan komma bort, stor bottenarea till skillnad från en del andra mindre grytor gör den superb att smälta snö i vilket kan vara en riktig pina i mindre kärl och samtidigt gör det till ett stabilt kärl när det står ner (testat välta ut din mat i mossan någon gång? Inte kul ens när man bara kan knäcka fram nått annat från ryggan, när maten är bristfällig värdefull är det en katastrof!). Trangias kvalitet har bevisat sig många gånger, ofta kan man hitta trangiakärl som ser ut som om någon kört över dem med bil och sen snutit sig i dem men visst fan är det bara slå ut bucklorna och brassa vidare!