Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 apr 2009, 04:23 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 12 apr 2009, 13:44
Inlägg: 6
det är sant jag säger inte nej till jakt med kulvapen men som situationen är för min del och monga andra så är inte jakt med kulvapen något för mej jag har inte jägar examen eller intrese av deta i nuvarande situation
mitt intrese för jakt över huvud taget är och har altid varit fälla eller snara för det sam faler med mitt intrese att lära mej var djuren för flytar sig och hur dom rör sig i naturen och jag har sätt till att betala för jaktkort och ha markägarens till låtelse när jag har jagat
jag holler med att det inte är väldans tungt att ha med sej ett vapen om man kan använda det men som sakts tidigare så för att klara sig när det har gåt åt helvete så att säga så moste man träna inan och i det läget så moste jag välja bort kulvapen med tanke på att jag inte är berätiga till sådan jakt i nu läget


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: fre 09 jul 2010, 22:25 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
smuggas skrev:
dreammicke skrev:
Ammunition till jaktvapen väger och tar utrymme efter kaliber. 100 patroner i .22lr väger ungefär som en 50cl ölburk, med den kalibern jagar man effektivt småvilt på avstånd upp till 50m, vilket är ungefär dubbelt avstånd jämfört med bågjakt. Den som säger nej till jakt med gevär i en överlevnadssituation av ideologiska skäl har nog inte tänkt igenom saken ordentligt, förutsatt att man har tillgång till vapen förstås. Ett vanligt jaktgevär väger ungefär 3,5-4kg, en bra båge med pilar ungefär 3kg, skillnaden är inte så stor som man tror. Ett gevär har dessutom längre hållbarhet än en båge, mitt lilla gevär är redan 20 år gammalt och skjuter fem skott inom en femkrona på 80m.

När det gäller jakt i en överlevnadssitutaion är det inte sport längre, utan överlevnad.



Ett problem med vapen är som sagt att både vapnet och ammon väger ganska mycket, men det är ju mer att panga med.
Men jag tänker fortsätta hävda bågens fördel. det är ingen slump att den kan ha varit det föredragna jakt/krigs vapnet i upp till 50 000 år.. den är med andra ord inte det sämsta man kan dra på.
Sen så väger min båge (75 punds styrka, alltså mer än det dubbla av vad som krävs för att fälla t.ex en älg) och ett dussin pillar inte mer än lite över 1100 g.
och med den kan jag fälla vilt på 30-40 m, men jag har tränat ca 4 år nu, så omöjligt är det inte.
Sen vad gäller hållbarhet så kan jag någ lova att min gamla mongoliska ryttar båge kommer att gå i arv med tiden. en bra klassisk båge blir faktiskt bättre med tiden om den sköts på rätt sätt.
En annan sak är att bågen är ljudlös och jag vet av erfarenhet att man lätt gör en pil pansarbrytande med en trubbig horn spets om man vill det 8)
En sista grej är att ammon till bössan tar slut. Pilar kan lätt tillverkas och dom är återanvändningsbara.

jag skulle kanske orka dra på en pistol, men bara tills jag är på betryggande avstånd från staden eller tills ammon tar slut.
jag skulle inte skjuta vilt med en pistol när jag har båge pga att jag inte vill dra till mig alla troll som finns i skogen :?
men ja, nog skulle jag använda en bössa om jag måste skjuta på typ 500 m eller mer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tor 05 aug 2010, 11:13 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tor 29 apr 2010, 14:37
Inlägg: 31
Ort: Östergötland
Jo, helt klart ett problem med begränsad ammunitionsmängd, men jag räknar inte med att behöva/kunna skjuta alltför många djur per år i ett katastrofscenario så förhoppningsvis räcker ammunitionslagret länge. Framförallt ser jag det som en lösning för att skaffa mat på vintern när det även är lättare att lagra den, en älg tex äter man inte upp på en dag.

Studsaren är dessutom överlägsen om man skulle behöva försvara sig på väg till eller i BOL så den är given att släpa med. Men 500m, då ska jag vara bra hungrig för att riskera att slösa en värdefull patron.

Bågar kan man ju tillverka själv sen som komplement, åtminstone så dom duger att skjuta mindre djur med. Jag tror att om djuren plötsligt börjar bli mycket mer jagade av människor än vad dom är nu så kommer dom bli mycket försiktigare också och det kommer bli svårare att ta sig inom bågavstånd på större djur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tor 05 aug 2010, 12:57 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:50
Inlägg: 420
Ort: Norr om byn.
tror också på bågen(till jakt) den är tyst och det vill man ha.en studsare hörs även med ljuddämpare vill inte ha en massa besökare då man fällt viltet.

_________________
"THE MORE YOU KNOW-THE LESS YOU NEED"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: sön 15 aug 2010, 17:58 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:50
Inlägg: 420
Ort: Norr om byn.
håller på kollar upp pilbågar på 3 rivers archery ska beställa en i framtiden.tror på bågen framför skjutvapen till jakt,men i självförsvar vill man nog ha en bössa.har en massa fångstsnaror nu det är en bra fångst metod

_________________
"THE MORE YOU KNOW-THE LESS YOU NEED"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: lör 05 feb 2011, 17:25 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 20:47
Inlägg: 115
Ort: hjärtat av Närke
Hittar man några raka kvistar och en stor tung relativt platt sten kan man med hjälp av kniven göra en "figur four dead fall"
( googla för mer info)
Har provat att rigga den och det klarade till och med jag av.
Med lite bete och några stycken på olika ställen kan man kanske fånga nåt litet ätbart.

Har man lite snöre till hands kan man trä upp lite bär eller nåt fåglar tycker om längs hela snöret och binda fast det i något stabilt. Fåglar äter det goda och snöret följer med ner i magen och fågeln sitter till slut fast. Inte helt lagligt i dagsläget, men kan vara en ide´ någon dag....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: lör 05 feb 2011, 17:40 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Boken Survival Poaching av Ragnar Benson är ett tips.

OBS, inte att använda idag, utan när skiten träffat fläkten..

8)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: ons 06 apr 2011, 14:24 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tis 09 jun 2009, 12:38
Inlägg: 5
Den boken tyckte jag verkligen om, problemet som jag såg det förutom lagar om tjuvjakt är att mycket av det han skriver riktar sig mot jakt med bössa och fiske med dynamit. De kaptiel som fanns om trapping tyckte jag var riktigt bra.
Någon som har tipps på trapper litteratur?

_________________
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.” - Charles Darwin


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: fre 08 apr 2011, 19:50 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Ragnar's Ten Best Traps, And a Few Others That are Damn Good Too - Ragnar Benson

Gillar Ragnar Benson. Den är rätt bra faktiskt. Enkla och billiga fällor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: lör 09 apr 2011, 16:18 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: lör 05 mar 2011, 14:07
Inlägg: 55
Citera:
Har man lite snöre till hands kan man trä upp lite bär eller nåt fåglar tycker om längs hela snöret och binda fast det i något stabilt. Fåglar äter det goda och snöret följer med ner i magen och fågeln sitter till slut fast. Inte helt lagligt i dagsläget, men kan vara en ide´ någon dag....


Har i min barndom fångat en fiskmås med hjälp av fiskelina bete och metkrok... inget jag är stolt över dag, vi trodde nog aldrig att den där måsen skulle "nappa". Men det funkar kan jag alltså intyga.

_________________
............................................................
SHTF? WTF! Guld är för barbarer och konserver smakar skit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: lör 09 apr 2011, 18:17 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
fångade fiskmås genom att slänga till dom karbid i min ungdom. inget man e stolt över nu. de drack havsvatten och då bildades acetylenegas i dom. stackars fåglar. de är glupska de rackarna


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: sön 10 apr 2011, 17:33 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: lör 05 mar 2011, 14:07
Inlägg: 55
Någon som testat eller köpt fällor? skulle man med största modellen rårtfälla kunna fånga en hare kanske? Agnad med morot då förstås. Min svärfar fångade en räv med en bur han köpt.

_________________
............................................................
SHTF? WTF! Guld är för barbarer och konserver smakar skit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: sön 10 apr 2011, 17:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
fånga fasaner med råttfälla funkar. agna med majs. Men som alltid med fällor krävs tillsyn ofta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: sön 10 apr 2011, 17:43 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Vet att man måste ha en särskild licens för att använda Rävsnara

Finns ett märke på Fällor som är bra, Conibear 220 tror jag de heter (andra nummer för större och mindre).

Fungerade toppen på dingoblandningar i Australien, vet inte hur det är med legaliteten på dem i Sverige.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: mån 25 apr 2011, 14:43 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 feb 2011, 23:49
Inlägg: 79
Ort: Nolaskogs
Testade att bygga en figure four fälla i helgen, riktigt kul. Verkar finnas hur många varianter som helst på den här fällan.

Version 1.
Bild

Version 2, med lite bättre proportioner:
Bild

Funkade över förväntan! Någon som har erfarenhet av den här fällan?

_________________
Nolaskogs.se <- Skriver om krisberedskap, bushcraft, resiliens, permakultur och självhushåll, bland annat en artikelserie under hela 2014 som heter 52 veckor till beredskap.
Kristidsrecept.se <- Bevarar gamla kristidsrecept


Senast redigerad av Nolaskogs ons 27 apr 2011, 23:52, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet