Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: lör 14 nov 2015, 15:55 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

För ett tag sedan när jag var på banken och pratade med min personliga bankman så sa hon till mig rakt ut att vi tycker inte om att du har sparande i kontanter. Jag sa att jag inte vill vara beroende av banken och att mina pengar är mer värda för mig i fickan än på en datorskärm. Hon kontrade med att "Du förstår att vi inte kan se din ekonomiska situation om du har stora mängder kontanter"... Ja precis svarade jag. Vi diskuterade lån och inköp av skog därav så mycket prat om ekonomi. Sen drog hon en vals om svartjobb och skatt mm men då hänvisade jag bara till mina kontouttag som hon kan se. (lönen går som vanligt till ett lönekonto)... Dem gör vad de kan för att tjäna pengar och ha kontroll.

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 16:06 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Gjorde ett utklipp från en annan tråd jag skrev....

-Sen... Kontantlösa samhället... De säger att de ska ta bort kontanter...
Många banker har inte en spänn i kontanter.... Men... Så.... Plötsligt ska de göra den kostsamma förändringen med allt va det innebär o byta ut sedlar o mynt,
Byta ut automater etc... Hmm det stinker kontroll på lång väg...
Så... Gammal Agda eller Nisse vill då byta ut sina surt förvärvade pengar de haft i madrassen
Och få nya fina chippmärkta (?). sedlar,
Då säger de på banken var i hel..... Var har du fått de här pengarna ifrån...

Nästa grej inte revelant till ämnet... Men... När jag loggar in på NORDEA bank så vill de veta mina passuppgifter .... När jag såg det blev det två svarta spår till närmsta NORDEA kontor
Och där ifrågasatte jag det, och... Samtliga där kommer att komma ihåg mig under mycket lång tid framöver....
Sen kontaktade jag FI och de sa att de har INTE satt de direktiven......

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 16:28 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Undrar när Dollarn gjordes om sist?
Jag kan förstå att folk är oroliga att ha kontanter på sig, men mig bekommer det inte.
Jag handlar alltid med kontanter när jag kan. Casch is king..

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 18:11 
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Hur är det nu med dom nya sedlarna, själv hamstrar jag faktiskt lite :oops: för jag tror att det trycks i betydligt mindre antal och takt än dom gamla, bara för att minska mängden kontanter, eller tänker jag fel?

Alltså, spara pengar är ju aldrig fel, men jag sparar för att jag tror det blir brist på kontanter, särskilt sedlar.

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 18:18 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

lupl skrev:
Sen... Kontantlösa samhället... De säger att de ska ta bort kontanter...
Många banker har inte en spänn i kontanter.... Men... Så.... Plötsligt ska de göra den kostsamma förändringen med allt va det innebär o byta ut sedlar o mynt,
Byta ut automater etc... Hmm det stinker kontroll på lång väg...
Så... Gammal Agda eller Nisse vill då byta ut sina surt förvärvade pengar de haft i madrassen
Och få nya fina chippmärkta (?). sedlar,
Då säger de på banken var i hel..... Var har du fått de här pengarna ifrån...

Sen undrar jag hur stora upplagor de nya sedlarna trycks i? Är det ett sätt att snabbt minska mängden kontanter i omlopp? Det är bara drygt 7 månader kvar innan gamla tjugor, femtilappar och tusingar bli ogiltiga. Jag har bara sett en ny sedel sedan de infördes. En Bergman som nu ligger ensam i mitt vapenskåp. Mindre än ett år är extremt kort tid för att byta ut kontanter. Hur länge kunde man t ex betala med Gustaf Vasas femmor? Millenieskiftet? 15 år efter att de slutade ges ut?
Det är också första gången i historien som ett kronmynt blir ogiltigt. Annars funkar det fint att betala med en krona från Oscar II:s tid. Eller för den delen en guldtia om någon mot förmodan skulle vilja göra det.

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 18:19 
Användarvisningsbild

joffa skrev:
Hur är det nu med dom nya sedlarna, själv hamstrar jag faktiskt lite :oops: för jag tror att det trycks i betydligt mindre antal och takt än dom gamla, bara för att minska mängden kontanter, eller tänker jag fel?

Alltså, spara pengar är ju aldrig fel, men jag sparar för att jag tror det blir brist på kontanter, särskilt sedlar.

Precis vad jag tänkte men du hann skriva innan jag fick fingret på sänd-knappen :P

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 18:23 
Jag är starkt för kontanter. Med det sagt så, jag tror att huvudorsakerna till att byta pengar är att man vill komma åt svarta pengar i första hand, i någon mån möjligen även för att minska risken för förfalskningar. Men svarta pengar tror jag ligger högt upp på agendan. Det är ganska svårt att göra något med belopp över miljonen om man inte kan förklara varifrån de kommer.

/MD

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 18:30 
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
Jag är starkt för kontanter. Med det sagt så, jag tror att huvudorsakerna till att byta pengar är att man vill komma åt svarta pengar i första hand, i någon mån möjligen även för att minska risken för förfalskningar. Men svarta pengar tror jag ligger högt upp på agendan. Det är ganska svårt att göra något med belopp över miljonen om man inte kan förklara varifrån de kommer.

/MD

Jo det är säkert den officiella versionen. Men har det egentligen någon betydelse undrar jag? Den svarta miljonen finns ju, och blir den värdelös är den bara innehavaren som drabbas. Skatteverket får inte in några pengar. Visst, om man kan tvinga folk att konsumera upp svartpenninga kommer det ju in lite moms, men buset som har stora svarta summor lär bara tjäna nya pengar, som inte heller kommer att skattas för :hm:

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 18:47 
Jag tänker att om skurken Skurt sitter på 10 Mkr och de blir värdelösa så kan han inte handla för dem av boven Balder som inte kan göra business med tjuven Tjorvar så då minskar omsättningen i hela den svarta ekonomin. Men det är kanske naivt att tänka så.

Jag tror uppriktigt inte att syftet är att blåsa faster Agda på madrasspengarna eller att öka kontrollen, vanliga pengar som kan redovisas kan man ju byta in. Det är ju främst svarta pengar som blir värdelösa och bara om det är summor som är klart större än vad man normalt omsätter på ett halvår.

En familj som köper dyrare mat och lite TV och mobiler och annat kan lätt omsätta 20 000 kr/mån i kontanter. På sex månader dryga 100 000 kr. Så alla svarta pengar upp till 100 000 kan den som har behovet göra sig av med. Att bränna en miljon eller mer är svårare och då sätter man stopp för en del. Vilket skulle annars syftet vara, om det varken är förfalskning eller svart ekonomi?

/MD

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 19:05 
The grey man

Även jag är en stark förespråkare av kontanter. Trots att jag nästan bara handlar med kontanter. Så har jag endast fått tillbaka ett fåtal sedlar av den nya typen :hm: .

Mina tankar om varför det är som det är....Utan inbördes rangordning!

Försvåra för de som sysslar med pengatvätt o svarta stålar.

Gå i bankernas ledband. Dvs Svensk handel förespråkar det kontantlösa samhället.
(ett av skälen skulle vara minskad rånrisk) Men skulle även kunna tänka mig att bankerna helt osjälviskt :notme: skulle gynnas om alla använde kort........ :-g

Samhällets/andra intresenters möjlighet att följa inköpen...... :-g

Plus naturligt vis den fantastiska möjligheten för farbror Staten att plötsligt konfiskera allas tillgodohavande som endast existerar som 1 o 0'r på medborgarnas konton. Typ som skedde på Cypern...... (:) :-g

Urd

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 19:09 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Finns ju även euro för skurkar att spara på, men jag håller med Mulendag att det är för att ha kontroll på svarta pengar.

InläggPostat: lör 14 nov 2015, 19:22 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Urd skrev:
Även jag är en stark förespråkare av kontanter. Trots att jag nästan bara handlar med kontanter. Så har jag endast fått tillbaka ett fåtal sedlar av den nya typen :hm: .

Urd

Jag får ett antal nya sedlar i växel nästan varje gång när jag handlar. Har även några nya 1000 lappar. Är ni lite smidiga kan ni försöka bli lite tjenis med kassapersonalen där ni brukar handla och fråga om de har några nya sedlar som ni eventuellt kunde få växla med.

InläggPostat: ons 02 dec 2015, 18:29 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Även om det oftast är plastkortet som åker fram när det skall betalas för min del, vill jag gärna ha en kontantbuffert hemma (och en mindre del på mig). Senast i dag – på hemväg från arbetet – såg jag en lapp i fönstret på en butik att de bara kunde ta emot kontanter p.g.a. knas med kortläsaren.

I närheten av mig finns en bankomant som ger tvåhundringar. Jag brukar passa på att ta ut 400 kr när jag har vägen förbi – då kan jag bygga upp ett lager av tvåhundringar, vilket kan vara bra om jag inte skulle hinna cirkulera papperslapparna i tid.

InläggPostat: ons 02 dec 2015, 18:46 
Jiwanjatl skrev:
Även om det oftast är plastkortet som åker fram när det skall betalas för min del, vill jag gärna ha en kontantbuffert hemma (och en mindre del på mig). Senast i dag – på hemväg från arbetet – såg jag en lapp i fönstret på en butik att de bara kunde ta emot kontanter p.g.a. knas med kortläsaren.

I närheten av mig finns en bankomant som ger tvåhundringar. Jag brukar passa på att ta ut 400 kr när jag har vägen förbi – då kan jag bygga upp ett lager av tvåhundringar, vilket kan vara bra om jag inte skulle hinna cirkulera papperslapparna i tid.

Väl tänkt.

Jag gillar de nya tvåhundralapparna faktiskt. Det är en bra valör, så där lagom mitt emellan, att lägga undan. Känns mindre "skumt" än att hiva upp en femhunka för att betala något som kostar under hundringen.

InläggPostat: sön 27 dec 2015, 22:03 
Greyman

joffa skrev:

Tror du har helt rätt, tyvärr :smack: För varför får man isåfall aldrig några nya sedlar i bankomaterna ? :hm: Varför släppa ut gamla när de borde bytas in?

De nya sedlarna har funnits i snart tre månader men är i det närmaste obefintliga runt där jag finns. Har förhört mig om nya sedlar på flera ställen men fått ungefär samma svar "jo en och annan ny sedel ser vi men inte i någon större utsträckning".

Så att bunkra nya sedlar är definitivt en ide men inte helt lätt :-g

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa