Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: UPSsystem med elverksladdning
InläggPostat: lör 11 sep 2010, 07:53 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
swehank skrev:
Cornucopia:
Är detta vanliga bilbatterier eller sk fritidsbatterier du kör? Är lite sugen på liknande system till lägenheten och som man kan kombinera med nån slags solcellsladdare på balkongen vid ett senare skede. Tänker mig en laddare o kanske två batterier just för att klara mobil/bärbart samt en del smålampor jag tänker köra på 12v. Mest för att slippa konverter men det kan ev bli en sån med senare.
Så min fråga är eg: vad för batterier?


Fritidsbatterier, dvs som klarar djupurladdning etc. Finns hos alla riktiga batteriförsäljare, dvs de som inte bara säljer till bilar. Har även sådana för elstängselaggregat. För en lägenhet är det en utmärkt lösning för några dagars småström, ex ngn lampa, lite dator ibland, kyl/frys. Lite svårt med aggregat i lägenhet...

Vill man festa loss skaffar man underhållsfria batterier från ngn solpanelfirma.

Överväger också solpaneler för omladdning (har redan 13W för småbatterier) men är mer sugen på ett mikrovindkraftverk. Som jag bara sätter upp vid faktiskt strömavbrott, så stör det inte till vardags. Oftast är det som bekant på vintern strömmen går. Tanken med ett 200-400W litet vindkraftverk är att ha det på en väldigt liten mast, 2 meter, och bara lyfta på det vid avbrott. Med säg snittverkansgrad på 30% uppe på berget, (strömavbrott = oftast storm) så blir det 60-120W i laddning, vilket räcker för att ladda om batterierna för kyl/frys. Slitaget (turbulens) med endast 2 m mast blir relativt låg om man inte kör mer än några veckor om året.

Skulle iofs gärna ha ett 10W eller lägre vindkraftverk till vardags för laddning av elstängselaggregatet, men det kanske blir en solpanel istället.

So much to buy, so little money.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: UPSsystem med elverksladdning
InläggPostat: lör 11 sep 2010, 08:14 
har faktiskt en 5w solpanel till stängselaggregatet vid jordärtskokorna , har funkat bra, första året jag kör med det

ska ut och kolla till det i eftermiddag om jag har har tid


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet