Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 15:25 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag och kontorsstolen är inte riktigt överens om hur kroppshyddan vare sig ska se ut eller kännas i fasthet... ;)

Bära onödig vikt är jobbigt.

Det här med att bära sin BOB är ju också rätt jobbigt.

Enklaste sättet att då bära sin BOB måste ju vara att helt enkelt dumpa lika mycket övervikt som ens BOB (eller mer) om man så önskar så bär man ju sin BOB "gratis" 8)

Tidsplan, målvikt mm med andra ord helt upp till var och en!

Hur många är på? :D

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 15:37 
Har ingen bob men jag är på! Utgångsläge 104,4 kilo just nu. Lite missvisande då jag föredrar att jämföra vikten på morgonen, naken och nypinkad. Simulerad bob på ~10 kg ger en målvikt under 95kg. Tidhorisonten då? Ja innan första april vore trevligt.

Midjemått 109 cm.
Resten av måtten struntar jag i för tillfället. Dels är det knappast realistiskt att bygga muskler med kaloriunderskott och dels är det enda måttbandet jag hittar gjort för att bedöma slaktvikten på kalvar så skalan börjar på 94 cm :mrgreen:

edit: Lagt till midjemått.


Senast redigerad av Heinkel ons 04 feb 2015, 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 15:48 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag står på 109,4 själv, också dagsvikt så förmodligen märkbart lättare på morgonen efter toalettbestyr.

Men ca 15kg behöver jag dra bort, är då kanske på 93-94 @ 190cm

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 16:24 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Kul initiativ.

Har personligen ingen BOB och ingen övervikt ;)
Ska dock följa tråden och lägger in lite glosor ni kan plocka hur ni vill ifrån; quorn, kycklingfilé, lax, avocado, keso, broccoli

Hoppas många som behöver hoppar på Derzus utmaning

:up:


Senast redigerad av takiman mån 26 jan 2015, 08:38, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 16:48 
Ett par frågor. Tips på träning som är extremt snäll mot knän annan än simning eller promenader? Illamående som kvarstår i timmar efter pulshöjande ansträngning normalt? Oavsett nivå på kondition?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 16:51 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: sön 07 dec 2014, 15:51
Inlägg: 50
..kan tipsa om "brick"-träning, ett kombo pass av joggning o cykel.
Om man är helt slut efter ½ timmes jogg pass så orkar man faktiskt fortfarande cykla i ytterligare ½ timme. Det bränner fett och smörjer dessutom leder och muskler så träningsvärken blir inte så våldsam dagen efter ..

_________________
---
Esse non videri


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 17:09 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Har man förfallit så kan det vara jävligt bra att mjukstarta.

Inga distanskrav alls, bara tid.

Gå ut och gå i den takt som dagsformen säger är vad kroppen vill ha, ingen press alls.

Viktigaste i starten och naturligtvis genom en period av hårdare träning är att inte skada sig, sånt kan få motivationen hos vem som helst att gå åt helvete.

Sen accepterar man att första veckorna så handlar det mer om att återställa vanan av att röra sig och rakt av teknikträna, hitta rätt i vad nya skor man förmodligen har, få bra fotisättning, viktförflyttning mm..

Detta är något som 99,9% av alla som ger sig in i en träningsperiod eller livsstil missar helt och det gör att merparten gör illa sig och slutar utan att lyckas. De har för bråttom helt enkelt och börjar belasta innan de vare sig har koll på att sätta fötterna rätt eller styrka/ligament/senor/muskelfästen etc redo för saken

Har många vänner som börjat springa, få av dom springer fortfarande, nästan alla har något tokigt att berätta om hur de lyckades sabba sig själv.
Har naturligtvis även gjort det jag också... tex en gång då jag efter en skada beslutade mig för att idka stavgång "fjolligt värre" tyckte jag men vafan.. körde på rejält "eftersom det inte var någon belastning" - dubbel inflammation i hälsenorna... grattis. Visade sig att med rätt teknik så är stavgång faktiskt en jävla bra träningsform för uppbyggnadsträning och inte det minsta fjolligt!

Så, när man gått ett tag, allt lirar, så börjar farten komma av sig själv, man kan då lägga på stavar och börja gå mer kuperat. Efter ett tag så kommer det rejält med fart på det viset - helt naturligt. Nästa steg är att man märker att kroppen faktiskt själv börjar springa för att man vill det. I det läget är det dags - på ett helt naturligt vis.

Underlaget är skitviktigt att tänka på, är man soffpotatis, så skippa asfaltsträning helt åtminstone ett halvår, gärna längre. Gå direkt vid sidan om vägen/cykelbanan där alla hundägare går eller med fördel på stigar/barkbanor.

Kör man på det här sättet så kan man vara REJÄLT trasig/otränad/tung och klara sig utan skador.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Senast redigerad av Derzu Uzala sön 25 jan 2015, 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 17:13 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Ett par frågor. Tips på träning som är extremt snäll mot knän annan än simning eller promenader? Illamående som kvarstår i timmar efter pulshöjande ansträngning normalt? Oavsett nivå på kondition?

/MD


Knävänlig träning:
Löparskidor/turskidor på vintern är snällt mot knäna.
Inlines sommartid om du har rätt teknik och inte slänger ut tån (inte belastar knät vridande).
Stavgång på mjukt underlag året runt.

Gemensamt med allt ovan är att dessa träningsformer aktiverar hela kroppen, stavanvändande på skidor och stavgång säger sig själv men även inlines med rätt teknik på armpendlingen stärker överkroppen, speciellt om man har vikt manschetter på handlederna.

Illamående i timmar låter skumt, det skulle jag kolla upp med läkare.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 17:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag är på. Har gjort en dramatisk förändring av situationen själv under senaste året, men det finns rätt mycket kvar att ta av och för att nå mitt mål måste ytterligare cirka 20 kilo hanteras... :-(

Så jag är på.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 17:32 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
Är på! 99,5 kg @ 192 cm borde gå att få ned till 90 kg före 1 juni. Då är jag tillbaks på lumparvikt... LCHF + träningscykel + skogsarbete brukar funka... Knäna tar inte så mycket stryk, däremot knakade det i ryggen på gubben för några veckor sen. Skogsarbete utan styrketräning innan slutar inte alltid så bra. :-(


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 17:43 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
MulenDag skrev:
Ett par frågor. Tips på träning som är extremt snäll mot knän annan än simning eller promenader? Illamående som kvarstår i timmar efter pulshöjande ansträngning normalt? Oavsett nivå på kondition?

/MD


Det låter ju väldigt underligt med illamående i flera timmar.

-Knän? Skaffa ett gymkort och gå till gymmet, där det finns en crosstrainer eller ge dig ut och gå.

-Lägg om kosten och ät rätt mat och vid rätt tidpunkt.

Vet inte hur din vardagssituation ser ut med träning, men om inte gymkort intresserar så;
- börja dagen med armhävningar och sit ups. Klassiskt och bra. Det bränner inte mycket fett, men bygger upp din styrka.

Klarar du några imorgon kommer du klara några fler i övermorgon. Varva smala med breda tillsammans med normala. Ypperlig träning som inte kostar en krona. När du börjar se resultat av gång, armhävningar och situps - smalare midja, bredare axlar och definerade bröstmuskler kommer det ge mersmak.

Till alla, skulle vara intressant att se minskning av midjemått, och ökning av andra mått på kroppen. Ofta mer intressant än just vikten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 18:29 
Är med minskning av byxstorlek; har lyckats gå ner från 42 till 38 och utmaningen blir jeans storlek 36 innan sommaren. Men nu går jag emot strömmen och kör med viktökning istället. Ska öka vikten till 115 kg:
1. Köpte gymkort idag där nya gymet är 50 meter från arbetet.
2. Mättningar med stegräknare visar i genomsnitt 11K steg om dagen. Det behöver jag inte arbeta med.
3. Nu är jag gammal och långsam så jag satsar på muskler och styrka. Lättare att slå ner någon än springa ifrån.
4. Ny BOB kommer med maximal vikt på 10 kg för sju dagars försörjning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 19:41 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
T-72. Det här gillar jag.

Ett tips. Mät! Nu! Mät innan du sätter igång med din uppbyggnad. Lår, vader, överarmar, bröst, midja och häls. Du kommer gilla resultatet om några månader.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 20:17 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Om man ska gå ner i vikt utan att svälta så rekommenderar man inte mer än 500 g/vecka (individuellt naturligtvis men däromkring). Om man bantar mer så går man in svält och kroppen börjar bränna muskler istället och sparar på fettet. Sen kan man initialt gå ner mer i vikt om kroppen gör sig av med vätska. Om man t ex börjar med LCHF så töms kroppen på sina glykogendepåer och de binder en hel del vätska.

Sen är ju kroppen så märkligt inrättad att den minns sin gamla vikt i fem år. Det innebär att man måste hålla sin nya lägre vikt i fem år innan den blir den naturliga vikten, jobbigt va?

Själv är jag inte överviktig på något sätt men jag har tre retsamma kilon som jag gärna vill bli av med. Nu tycker ni kanske att jag är löjlig eftersom jag är 180 och väger 72 men det är extremt svårt att nå dit för mig och det är alltid lättare om man har nån som peppar en. Så jag tänker mig att gå ner 3 kg på 6 veckor, dvs i slutet av mars.

Eftersom jag inte kan konditionsträna på ett bra sätt så är det kaloribegränsning som gäller, dvs inte unna sig nåt extra utom på lördagkvällar köra med ett ätfönster på 8 timmar. När jag höll på att springa långdistans så gick jag ändå inte ner i vikt. Efter långpassen så blev jag så förtvivlat hungrig så att jag var tvungen att äta dubbla portioner och sen gå och småäta. Det är lättare att gå ner när man tränar lagom, åtminstone för mig.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utmaning - träna bort din BOB i överflödig vikt!
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 20:50 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Bra initiativ. Anmäler mig, ingen BOB packad, men jag sätter en målvikt för den på 15 kg. Så landar jag in en hårsmån under 100kg.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet