Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Utrustning i vardagsbilen
InläggPostat: fre 08 jul 2011, 07:47 
Omega man
Användarvisningsbild

det ända jag kan säga om det är att läkemedelsverket är ganska idiotiska på att sätta bästföredatum, och läkemedelsföretagen är skitglada för det, då kan dom sälja mera, det är myyyycket pengar i det hela
och enligt rätt personer så är en hel del saker som håller i tiotals år eller mer bortanför bäst före

ex så är syrgas på tub 3 år bäste före, innan var det tio, men inga problem enligt alla jag kollat med och ingen förklaring till varför det kortades

InläggPostat: fre 08 jul 2011, 08:43 
Omega man
Användarvisningsbild

Enligt vad jag har hittat så har det med att läkemedelstillverkarna gör revisioner och kontroller av mediciner, de anser att det händer så mycket på marknaden att saker inte kan ansvaras för längre än vad deras nuvarande status är.

Tex så skulle Windows bli garantilöst varje gång de patchade efter 2 år för det skulle räknas som en ny vertion som man måste köpa, det är lönsamt för dem att säga att de reviderar läkemedlen och ändrar lite i recepten för då måste apoteken slänga alla mediciner som är 1,5 år då man måste ha minst 6 månaders datum kvar vid försäljning. Samt de behöver då inte ta ansvar för någon medicin längre som de tillverkat.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: fre 08 jul 2011, 08:47 
Omega man
Användarvisningsbild

Bodde granne med en läkare under en period .
Och när jag hade en hemsk huvudvärk en dag så fick jag en burk doloxene av denne läkare .
Det var en burk som var märkt läkemedelsprov .
Läkarna får tabletter från div tillverkare för att kunna testa de nya medicinerna . (i reklamsyfte)
Och den här läkaren hade ett välfyllt skåp hemma med all tänkbar medicin för alla situationer .
Mycket var just såna här mindre burkar med prover , men mycket var även sådant läkaren tagit med hem med utgånget datum .
Enligt denne så är det ingen fara med tabletterna efter bäst före datumet så länge de har lagrats på rätt sätt .
De förlorar lite i styrka men blir inte dåliga .

Bilen är nog inte någon bra plats att lagra tabletter på , utan det är nog bättre att ta med några i fickan , eller slänga de som legat i bilen när de nått bfd.
Det är stora temperaturskillnader i bilen och det kan bildas kondens inne i både den och saker i bilen osv

InläggPostat: fre 08 jul 2011, 08:51 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag har smärtstillande och Inderal i bilen, lagda i reservhjulet där temperaturen faktiskt aldrig når över 25 grader enl en termometer med minne som jag haft förvarad där.

Inderal är för om man kommer på tex en bilolycka där någon är väldigt chockad eller i förstadie att bli chockad. Blev tipsad av läkare ang detta.

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 16:46 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Har ett kit i bilen dock utpritt lite överallt, handskfack/lastnär/reservhjuls fack.
Ska sortera upp allt i en väska eller en back av något slag.
Allt ska vara lätt att hitta och lätt att lägga tillbaks, vill kunna använda grejjorna och samtidigt veta att dom är lätta att lägga tillbaks så dom inte kommer på villovägar.
Kommer nog bli en typ sportbag som fästs i någon hake (vill ju den ska ligga still oxå).

Innehåller för tillfället.
Kniv, spade, xya, ficklampa, startkablar, bogserlina, reflexväst, liten kompressor, toapapper, tändare/tändstickor, silvertejp, ståltråd, buntband, plastpåsar/säckar. (har säkert glömmt något).
Kommer kopletteras med en avlaggd kastrull, ska slänga in en filt oxå, alternativt en brandfilt.

Hur har ni lastat/planerat era kit.

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 19:39 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

hotmorot skrev:
Har ett kit i bilen dock utpritt lite överallt, handskfack/lastnär/reservhjuls fack.
Ska sortera upp allt i en väska eller en back av något slag.
Allt ska vara lätt att hitta och lätt att lägga tillbaks, vill kunna använda grejjorna och samtidigt veta att dom är lätta att lägga tillbaks så dom inte kommer på villovägar.
Kommer nog bli en typ sportbag som fästs i någon hake (vill ju den ska ligga still oxå).

Innehåller för tillfället.
Kniv, spade, xya, ficklampa, startkablar, bogserlina, reflexväst, liten kompressor, toapapper, tändare/tändstickor, silvertejp, ståltråd, buntband, plastpåsar/säckar. (har säkert glömmt något).
Kommer kopletteras med en avlaggd kastrull, ska slänga in en filt oxå, alternativt en brandfilt.

Hur har ni lastat/planerat era kit.

En sportbag att ha det mesta i är ju en bra idé, om den inte är "för lätt" att lägga ur så den oftast hamnar hemma i garaget. Då är det kanske bättre med två mindre platta väskor under framsätena.
Själv har jag en mindre ryggsäck i bagaget och en bagageorganisatör.
Om jag var du skulle jag slänga med något varmare än en filt. Tjock oöm jacka eller en dunväst och handskar och mössa. Kommer ju förmodligen vara snöoväder, blåsa och vara mörkt då du behöver byta däck på bilen...
En sådan där ihoptagbar snöspade kanske kan vara idé också.
Lite mat och vatten också kanske? En konservburk går ju att smälta snö i efter man ätit upp innehållet, kanske några varma koppen också. Några snickers och en liter vatten i en 1,5l colaflaska kan ju också vara idé...

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 20:08 

Vatten har jag alltid i bilen under sommaren, på vintern kan det bli lite si och så men finns iaf någon halvtom fryst flaska liggandes...

Jacka har jag ingen liggandes men den hänger alltid med nu under vintern, tillsammans med min EDC.
Rengponcho däremot har jag några engångs för ruggit sommar väder.
Funderar på att klämma in lite mat i reservhjulsfacket (som någon skrev så verkar det vara svalt och fint på sommaren me).

Nu under vintern finns spade och grus med i luckan.

InläggPostat: ons 19 dec 2012, 05:33 
Konservprovsmakare

Ulv i fårakläder skrev:
Jag har smärtstillande och Inderal i bilen, lagda i reservhjulet där temperaturen faktiskt aldrig når över 25 grader enl en termometer med minne som jag haft förvarad där.

Inderal är för om man kommer på tex en bilolycka där någon är väldigt chockad eller i förstadie att bli chockad. Blev tipsad av läkare ang detta.

Jag skulle ta det väldigt varsamt med utdelningen av Inderal till patient i chock (i den mån jag alls skulle vilja ge tabletter)... Inderal är blodtryckssänkande.

InläggPostat: lör 22 dec 2012, 01:59 
Omega man
Användarvisningsbild

Glajdarn skrev:
Ulv i fårakläder skrev:

Jag skulle ta det väldigt varsamt med utdelningen av Inderal till patient i chock (i den mån jag alls skulle vilja ge tabletter)... Inderal är blodtryckssänkande.

Inderal är en betablockerare och som du säger blodtryckssänkande, att ge den till någon med högt adrenalinpåslag och är i åldern mellan 18- 35 bör inte vara något problem efter man rådfrågat sjuksyster eller läkare via larmcentralen när man ringer och säger att man har tillgång till det.

Naturligtvis ska man inte sätta igång och diagnostisera någon själv utan låta behörig personal göra detta men tala om för dem att man har det tillgängligt.
Skillnaden kan för någon vara enorm och slippa månader och år av terapi genom en sådan enkel tablett ifall den ges direkt i anslutning till en traumatisk upplevelse.
De kan även vara användbara för att rädda någon som har haft en hjärtattack eller hjärtflimmer då detta kan leda till skador på hjärtat om det får arbeta för hårt efter en sådan händelse. Även här är det något som får beslutas av larmcentralspersonal men det kan vara skillnad på liv och död eller en kö i hjärttransplanteringskö för en person.

InläggPostat: ons 26 dec 2012, 22:59 

Ni som har mat med i bilen, vad har ni för mat nu under vintern?
Konserver har ju en förmåga att innehålla en massa vatten, antar att dom kan ha en förmåga att frysa sönder.
Alternativet är väl nudlar, varma koppen eller frystorkat men då ska man helst komma ihåg att ta med sig vatten alternativt smälta snö. :?

InläggPostat: ons 26 dec 2012, 23:27 
Vassrotskonnäsör
Användarvisningsbild

Chips.mariekex,choklad :)

InläggPostat: tor 27 dec 2012, 12:00 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller"

geronimo skrev:
Chips.mariekex,choklad :)

Jag skulle vilja slå ett slag för digestivekex. Om man jämför både innehållsförteckning och näringsvärde med "riktig" nödproviant så är de påfallande lika. Några påsar med nötter och torkad frukt åker också med. Chokladen ser inte så rolig ut efter en sommar i bilen, men den är fullt ätbar.

De vattenflaskor jag har i bilen har jag provat att frysa, och de verkar hålla. Men det är inte helt lätt att tina upp en genomfrusen flaska. Det enklaste är nog att smälta en kastrull snö och tina flaskan i vattenbad. Men det blir ju bara aktuellt när man anser att snön är för förorenad för att dricka det vattnet direkt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3