Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 sep 2008, 21:42 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Själv kör ja nödask modell stor som alltid befinner sig i bagaget på bilen vid eventuella fall då bilen skulle stanna mitt ute i ödemarken, man måste stanna över natten etc och innehåller följande.

sovsäck
värmerock (komarock http://www.soldf.com/images/s_varmejacka.jpg )
fältspade
trangiakök
1L rödsprit
tom 1L flaska
frystorkad mat, soppor för ca 2 dygn
bestick
vattenreningstabletter
medecinska tabletter såsom panodil,alvedon, imodium mm
kniv+multiverktyg
ficklampa
lightsticks
antecknings mtrl
stor sats förbands-mtrl såsom första förband, sårtvätt, bandage mm
myggmedel
stearinljus
plastpåsar
tändstickor
cigarettändare
toalettpapper
silvertejp (lindad runt vattenflaskan)
kåsa
signalljus (flare)

De tror ja va allt, och detta är packat i ryggsäck om 35L

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 11:25 
Konservprovsmakare

Nu gissar jag att du skall ha den tomma vattenflaskan för att pissa i, men vore det inte bra att ha en full också?
Vatten är viktigt och jag har för egen del aldrig sett frystorkad mat som inte behöver blandas med vatten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 11:55 
Var i hela friden är stormköket?

Det kan bli svårt på vintern. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 12:57 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Men snälla, det vet väl alla att man skall ha vatten blandat med glykol i bilen på vintern :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 14:22 
Omega man
Användarvisningsbild

...och alla vet väl också att bilar mår bäst i ett varmgarage under vintern. :shock:

Men seriöst: En variant skulle väl kunna vara att ha en skvätt etanol i vattenflaskan? Inte bra för att dricka, men om man vill laga mat så kokas alkoholen bort snabbt. En PET-flaska som är lite hopklämd kan ju också få frysa utan att den exploderar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 15:57 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Hade mera tänkt att ha flaskan och fylla upp med smältvatten från ex is mm under vintertid. Så man har nånting att förvara vatten i. Vore en god idé att alltid ha med sig en liter liggandes, men det behöver ju bytas ut me jämna mellanrum, vilket ja garanterat kommer att glömma:P Annars funkar ju att me spaden gräva ner i backen och koka vattnet som samlas i gropen el dyrligt.

Får inte vatten en hemsk bismak av etanolen, även om den kokats bort?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 17:19 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Köpt flaskvatten kan ha en hållbarhet på bortåt åtta månader så du behöver nog inte bekymra dig över det. Släng i två flaskor när det blir frostfritt och vattna dig med dem när kylan kommer igen. Mitt problem med den metoden är att jag alltid dricker upp vattnet innan dess och inte kommer ihåg att köpa nytt.

Sen kan man fundera på hur mycket bakterier som lever i vårt kranvatten. Och hur de skulle kunna föröka sig i en rengjord flaska som du förvarar mörkt. Någon som kan göra ett experiment på jobbet och ta ett par bakterieodlingar på gamla vattenflaskor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 17:34 
Omega man
Användarvisningsbild

Man skall ju kunna "konservera" vatten med hjälp av en vattenreningstablett, eller ett par droppar klorin. Men jag har aldrig testat att smaka vatten som konserverats med klorin...

Sedan finns det ju konserveringsmedel att köpa i affären, för att ha till sylt och sådant. Själv använder jag Atamon. Doseringen är då en tesked till ett kg sylt. Jag misstänker att ett par droppar till en flaska med rent kokt vatten i en petflaska skulle räcka för att konservera vattnet rätt länge. Atamon innehåller natriumbenzoat. Har varit debatt om användning av det i läsk bland annat.

Man skall akta sig för att blanda med askorbinsyra. Det kan under vissa omständigheter tydligen bildas bensen. Inte nyttigt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 17:41 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Sant sant. Några av de kemiska vattenrenarna säger att man kan använda det för att lagra vatten.
Klor lär ju vara en bra metod men vad skall man använda? Klorin? Sådant du har till din pool? Hur skall man dosera?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 19:17 
Chefen

Normalt kranvatten förvarat i en ren plastflaska skall inte vara något problem att dricka efter lång tid, det kan smaka lite unket och har det förvarats ljust kan det finnas en del alger i flaskan, inget av detta är dock farligt, bara lite osmakligt.

Den förberedde överlever.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 20:04 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Hehe klorin..... "-De bränner, bränner i halsen....stiiicker...." - Robert Gustafsson - Ove Markstrom :D

Läste om katadyn, så kan man bevara vattnet upp till 6 mån...Frågan är bara hur det reagerar och fungerar på redan renat vatten:S Iofs, så har ni övertalat mig att fylla upp vattenflaskan:)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 20:28 
Chefen

svitjod skrev:
Hehe klorin..... "-De bränner, bränner i halsen....stiiicker...." - Robert Gustafsson - Ove Markstrom :D

Ja dricker du klorin direkt ur flaskan så lär du må lite risigt. jag vill minnas att vi pratar om ca ett kryddmått eller mindre till en tioliters dunk med vatten för att göra ickegrumligt sjövatten som silats genom en fyrlagers bomullsduk (halsduk vikt två gånger exempelvis) säkert att dricka ur bakteriesynvinkel.

Den förberedde överlever.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 sep 2008, 15:24 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Harald skrev:
Nu gissar jag att du skall ha den tomma vattenflaskan för att pissa i, men vore det inte bra att ha en full också?
Vatten är viktigt och jag har för egen del aldrig sett frystorkad mat som inte behöver blandas med vatten.

MRE kommer färdiglagad och behöver ej kompletteras med vatten.

Den unika thermostabiliserade förpackningen ger all nödvändig skydd, vilket bland annat innebär att du ej behöver förvara den i kylskåpet eller frysen. Dock förlänger en kylig förvaringsplats dess livslängd. Du kan värma MRE på flera olika sätt: lägga direkt i kokande vatten, hålla över en brasa eller mindre spis, lägga den över motorblocket på ditt fordon eller använda den vattenaktiverade NRE värmaren som G.I.s gör.

:)

Det var kanske ett ganska bra erbjudande också, 1000 kr för 12 förpackningar, en låda inehåller ett dagsmål med lite snacks och annat bra. kan va något att ställa i förrådet kanske.

http://en.wikipedia.org/wiki/MRE

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 sep 2008, 16:06 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Inte alls en dum idé, men frågan är bara hur den kommer att hålla sig under sommaren då temperaturen växlar rejält i bilen, från +5 till kanske +75...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 05 sep 2008, 10:53 
Konservprovsmakare

Nu är ju inte MRE frystorkat... men visst kan man förvara den i bilen över sommaren.
Här kan jag dock inte hänvisa till någon vetenskaplig studie utan bara praktisk erfarenhet från ett land med väldigt lite träd och mycket sand.
Drytech´s hela förpackningar (grönpåsen som används av Föresvaret) bör du dock inte förvara i bilen under en riktigt varm sommar (fast sånna har vi inte i sverige).
Särskilt makrillsburkarna har en tendens att sägga "plopp" pga värmen.

MRE smakar annars mumma, men jag är lite tveksam till energi/näringsinnehållet, fast detta spelar mindre roll om man nu bara skall ha det som nödproviant i vardagsbilen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa