Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: sön 22 sep 2013, 20:36 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Att torka kött är ju busenkelt. Funderar bara på om man kan förbättra hållbarheten och den långsiktiga kvaliteten genom att vacumförpacka köttet när det är "lagom" torrt. Vacuumförpackare börjar ju bli överkomliga i pris.

Ja vad tror ni?
Kanske någon som har erfarenhet?

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: sön 22 sep 2013, 21:27 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Finnas det inte risk för mögel om det är "lagom torrt" :roll:

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: mån 23 sep 2013, 10:53 
Har ingen erfarenhet av vacuumpackning men jag har torkat älghärta som sen låg i en vanlig plastpåse i kylen i 2,5 år innan den sista biten åts upp. Absolut inget fel på det köttet :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: mån 23 sep 2013, 14:17 
Är det bara tillräckligt låg vattenhalt från början så underlättar nog inte vakuumpackning mögel eller liknande. Snarare tvärtom. Det förhindrar att hög luftfuktighet höjer fukthalten. Men å andra sidan kan det inte fortsätta torka efter att det vakuumpackats.

Ett problem kan då vara snabba temperaturväxlingar och temperaturskillnader. Det kan leda till fukttransport från varmt till kallt. Och då kan det, om det vill sig illa, bli för fuktigt på vissa platser inne i förpackningen.

Har du möjlighet att vakuumpacka så är det bra. Men eftersom det sedan inte kan fortsätta att torka, måste du vara helt säker på att det är torrt nog. Särskilt om det är lite grövre bitar som kan vara extremt torra på ytan, men fortfarande ha fukt kvar inne i. Jag torkar en del, men vakuumpackar i stort sett bara efter några veckors förvaring som medger utjämning av fukthalten och eftertorkning. Och då helst på vintern när det är som torrast inne. Gärna också lägga till ny torkning precis innan det packas.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: mån 23 sep 2013, 15:34 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag har torkat kött och vakuumförpackat det och ätit det 7-8 månader senare. Fungerade väldigt bra.

Nu håller jag på med experiment som blivit inspirerat av Skogsbondes torkade köttfärs.

Steker mager köttfärs i svag värme och kryddar det efter smak.

Sen torkar det i min OBH nordica tork tills det är riktigt torrt (det fäller en massa extra fett då så det är inte dumt att ha droppskyddet som följer med torken). Sen torkar jag lök, morötter, palsternacka och lite annat gott och så mal jag ca 60 % av alla ingredienserna i en blender. Sen häller jag ner allt i en vakuumpåse och blandar i ca 1-2 matskedar pulverbuljong och så vakkar jag den.

Det blir väldigt gott när man kokar det sen, blir efter mängd vatten både en hyfsad köttfärssås till pasta eller en köttfärssoppa. Jag har en sådan på lager nu som jag tänkt låta ligga en månad för att se om det går att äta eller om det fettet som finns kvar får det att härskna under den tiden.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: ons 25 sep 2013, 17:42 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Ulv i fårakläder skrev:
Jag har torkat kött och vakuumförpackat det och ätit det 7-8 månader senare. Fungerade väldigt bra.

Nu håller jag på med experiment som blivit inspirerat av Skogsbondes torkade köttfärs.

Steker mager köttfärs i svag värme och kryddar det efter smak.

Sen torkar det i min OBH nordica tork tills det är riktigt torrt (det fäller en massa extra fett då så det är inte dumt att ha droppskyddet som följer med torken). Sen torkar jag lök, morötter, palsternacka och lite annat gott och så mal jag ca 60 % av alla ingredienserna i en blender. Sen häller jag ner allt i en vakuumpåse och blandar i ca 1-2 matskedar pulverbuljong och så vakkar jag den.

Det blir väldigt gott när man kokar det sen, blir efter mängd vatten både en hyfsad köttfärssås till pasta eller en köttfärssoppa. Jag har en sådan på lager nu som jag tänkt låta ligga en månad för att se om det går att äta eller om det fettet som finns kvar får det att härskna under den tiden.



Är den bra den där OBH torken?

Såg att dom sålde den för 499:- på den lokala järnaffärn.. värt att klippa en tro?

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: ons 25 sep 2013, 19:55 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Definitivt!
Den är toppen att torka allt möjligt med för en billig peng.

Lätt att göra ren och så kan man ju se om man tycker att det är roligt få kan man ju köpa en bättre om man vill.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: ons 25 sep 2013, 20:52 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Ulv i fårakläder skrev:
Definitivt!
Den är toppen att torka allt möjligt med för en billig peng.

Lätt att göra ren och så kan man ju se om man tycker att det är roligt få kan man ju köpa en bättre om man vill.


Låter bra de, torkade äpplen e riktigt gott i gröten b.l.a :)

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: fre 27 sep 2013, 21:15 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Har också en del vacumförpackat torkat viltkött, men vi lånade hem en riktig proffasmaskin vid tillfället (mest för att vi fick låna den gratis en tid just då) så jag vet inte om det ger samma med de enklare modellerna men jag tror nog det om man saltar det innan.

Lade det i frysen sedan just in case men det behövs nog egentligen inte om det som sagt är ordentligt torkat och gärna saltat innan.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackat torkat kött
InläggPostat: fre 11 okt 2013, 20:00 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Så hoppas det inte gör något att jag lägger upp detta i tråden, tänkte det skulle passa här iom diskussionen men om det inte gillas av TS så säg till.

Jag sa ju tidigare att jag har gjort lite experiment efter blivit inspirerad av skogsbonde.

Här är hur det ser ut med torkad köttfärs som är blandad med lite annat (tyvärr inte morot för den var slut när jag började torka...). Denna anrättning bjöd jag en kompis på och han kunde svära på att det var nylagat alltihop. Det enda som jag använde som "krydda" var tomatpure på tub. Den torkade rätten har förvarats svalt och mörkt i 8 veckor.

Bild
Torkad rödlök och palsternacka.

Bild
Stekt, kryddad och torkad köttfärs.

Bild
Hacka ihop hälften av alla ingredienserna och tillsätt buljongpulver.

Bild
buljongpulver

http://imageshack.us/a/img32/9784/r7q7.jpg
Allt blandas sen i påsen, hackade och "hela" ingredienser och vakuumförpackas.

Bild
Vakuumförpackning i full gång

Bild
Efter 8 veckor så luktar det helt "OK" och ser fint ut.

Bild
Efter att han svällt i 10 min i sjudande vatten

Bild
Efter fått tomatpure tillsatt

Bild
Vid servering! Var mycket godare än vad jag trodde det skulle vara.

Ska jag ge något tips så skulle det vara att inte steka på köttfärsen så hårt som jag gjorde innan torkning utan bara bryna den.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet