Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vacuumförpackning
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 11:29 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Jag lovade tidigare att jag skulle posta mina erfarenheter av de experiment jag har utfört med avseende på vacuumförpackning. Nåväl, här är en kort redogörelse.

Jag har skaffat mig en VAC II 9700 N från scandifarm.se. Den har ett uttag för slang så att man kan koppla den till diverse adaptrar för att vacuumpacka i burk osv, men jag har än så länge bara vacuumpackat i påsar. Jag har provat med de påsar som följer med (både styckvis och på rulle) och med mylar/antistat-påsar.
Bild

Originalpåsarna är ganska 'straigt forward'; Stoppa ner det man vill förpacka i påsen, stoppa påsens öppning i vacuumkammaren, stäng locket och tryck på pump-knappen. När undertryckmätaren visar på rött så trycker man på försegla-knappen i ett par sekunder så att öppningen smälts igen och sedan är man klar.

Med mylarpåsarna är det lite knepigare. Den första som händer när man trycker på knappen är att luften i själva påsöppningen pumpas bort så att påsen sluter tätt. Pumpen går och trycket i vacumkammaren sjunker, men luften försvinner inte ur påsen.
Bild

Originalpåsarna har inte det problemet eftersom de är 'knottriga' på ena sidan. därför sluter inte öppningen tätt förän man man smälter igen påsen.

Lösningen är att stoppa ner ett snöre i påsen och dra ut snöret på baksidan av locket.
Bild Bild

Snöret gör att påsen inte sluter helt tätt och luften kan därför pumpas ut ur påsen. Snöret drar man bort precis innan man förseglar påsen.
Bild

Förutom teet i exemplet ovan så har jag vacumförpackat socker, mjöl, knäckebröd och kex. De två sistnämnda var jag lite tveksam till att de skulle hålla, men det var inga problem alls.
Bild Bild

Senast redigerad av eskil mån 17 aug 2009, 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Vacuumförpackning
InläggPostat: mån 17 aug 2009, 11:50 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Oj så smidigt! Vad blir kostnaden per paket så att säga? Om du använder dig av en vanlig påse man har till den apparaten? Eller går det att använda sig av vanliga fryspåsar?
Hittade en förenklad variant på jobbet efter en loppis vi hade men den förseglar endast påsar utan att suga ur luften. En liten knytnävs stor grej som drivs av 2 st AA-batterier.

InläggPostat: mån 17 aug 2009, 12:43 
Kreditkortsberoende

suck.......vill ha!

tack för demon, så smart med snöret!

InläggPostat: mån 17 aug 2009, 15:06 
Hur mycket förbättrar man hållbarheten? I kyl och frys har jag sett 3 ggr. Vad gäller för torra grejer?

Skulle man kunna använda det här för att konservera "på riktigt?" Alltså vakumpacka något, exempelvis kött, i en mylarpåse. Sedan värma det vakuum-packade paketet till 130 grader i 5 minuter (eller vad det nu skall vara) och sedan är det kött på helkonserv?

Motsvarande med grönsaker och annat.

Det skulle vara rätt smidigt...

InläggPostat: mån 17 aug 2009, 15:15 
Kreditkortsberoende

skogsbonde skrev:
Hur mycket förbättrar man hållbarheten? I kyl och frys har jag sett 3 ggr. Vad gäller för torra grejer?

Skulle man kunna använda det här för att konservera "på riktigt?" Alltså vakumpacka något, exempelvis kött, i en mylarpåse. Sedan värma det vakuum-packade paketet till 130 grader i 5 minuter (eller vad det nu skall vara) och sedan är det kött på helkonserv?

Motsvarande med grönsaker och annat.

Det skulle vara rätt smidigt...

jag tror inte plasten i påsarna tål sådant värme, vissa är "boil in bag" men de varnar att de ska inte kokas, bara sjudas
himla synd, det skulle verkligen vara något!

InläggPostat: tis 18 aug 2009, 13:23 
Användarvisningsbild

swehank skrev:
Oj så smidigt! Vad blir kostnaden per paket så att säga? Om du använder dig av en vanlig påse man har till den apparaten? Eller går det att använda sig av vanliga fryspåsar?

Eftersom jag har köpt plasten i rulle så beror kostnaden per paket på hur stora saker man paketerar (dvs hur många paket en rulle räcker till). Jag har inte provat med några andra påsar.

skogsbonde skrev:

De flesta torrvaror förstörs genom oxidering (bryts ner av luft), hydrering (suger åt sig fukt) eller av att någon annan börjar äta på dem (mögelsvamp, kackerlackor eller råttor). Min tanke med att vacuumförpacka var att hindra eller i alla fall försvåra alla tre.

skogsbonde skrev:

De plastpåsar som tål det kommer nog inte gå att försluta i den apparaten. Ska man försöka sig på att helkonservera i vacuumpåse så är det nog strålsterilisering som gäller.

InläggPostat: fre 19 feb 2010, 23:27 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Hittade en billigare variant på rusta
299. Nya påsar 39.

InläggPostat: tor 12 aug 2010, 22:35 
mattermosgourmet

Man kan torka bär, frukt, kött osv. för att det ska hålla länge. Om man dessutom vacuumförpackar resultatet borde det ju hålla i en halv evighet?! Torkapparater är ganska dyra men har länge funderat på en, likaså en bra vacuumförpackare. Vore kul att ha mängder av torkade vacuumförpackade blåbär m.m. i matförrådet!

InläggPostat: fre 13 aug 2010, 12:41 

R_Hatt skrev:
299. Nya påsar 39.

Någon som testat den där, är den något att ha? Ganska bra pris.

InläggPostat: fre 13 aug 2010, 13:58 
mattermosgourmet

havamal skrev:
R_Hatt skrev:
299. Nya påsar 39.

Någon som testat den där, är den något att ha? Ganska bra pris.

Tydligen skit http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... 3#p1032643

InläggPostat: tis 25 jan 2011, 16:41 
Användarvisningsbild

Det är just detta jag vill använda till rökt kött ifrån slakteriet (samt allt annat).
Guuuuld värt. Måste göras research på.

InläggPostat: tis 25 jan 2011, 20:29 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Japp den är skräp.

Tror att foodsaver är det man skall satsa på... Har sett annons för en i någon jakttidning. Men de kostar något mer...

InläggPostat: fre 03 okt 2014, 20:49 
Är varmvattnet slut?

Testade att frysa vatten i öppna vaccpåsar och vaccade dem med isen i. När det tinat har man förseglade påsar med vatten.

Plus: Man kan sterilisera vattnet duktigt genom at lägga påsarna i kokande vatten en stund. Lätta att packa.

Minus: Hyfsat lätta att göra hål i oavsiktligt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]