Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 324 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: fre 23 dec 2016, 13:45 
Min ryggsäck är nog för liten...

Exodus skrev:
Gasmask skrev:
Lämna kniven hemma om du inte behöver den för nån planerad aktivitet, typ man får inte ha kniv på sig...
(undantag nån kniv nedpackad i nåt survivalkit)

Ja men lägg ner nu Gasmask....
En kniv är och förblir ett mycket bra universalverktyg och har sin givna plats i min EDC.
Nej ingen Fällkniven A2 i bältet utan istället en vettig normalstor Blackhawk fällkniv som inte bäres synlig.
För att det skall göras en bedömning om mitt bärande är inom lagramen skall det först komma
fram att jag bär den. Jag ser helt enkelt till att det inte finns anledning till att den bedömningen görs.
Känner jag att jag bryter mot lagen? Nej absolut inte eftersom avsikten med bärandet inte är att skada.

Ja, jag lägger ner nu, var och en gör som dom vill.
Tror jag ska ha en handgranat i fickan framöver, inte i syfte att skada någon då men om man spontant behöver en mindre grop i marken så är det ju väldigt praktiskt, ett måste ha alltid överallt ;)

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 14:04 
Nu är du bara larvig Gasmask. Att du jämför en handgranat med en kniv är bara så löjligt. Du vet likväl som alla andra att en kniv är ett mycket bra alldagligt verktyg som funnits sen urminnes tider.
På vilket sätt kan du använda en handgranat mer än för att ha ihjäl folk? Ja jag vet att du säkert sa det med viss glimt i ögat men tror ändå att du innerst inne tycker det är en relevant jämförelse.

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 14:25 

SheldonC skrev:
Nu är du bara larvig Gasmask. Att du jämför en handgranat med en kniv är bara så löjligt. Du vet likväl som alla andra att en kniv är ett mycket bra alldagligt verktyg som funnits sen urminnes tider.
På vilket sätt kan du använda en handgranat mer än för att ha ihjäl folk? Ja jag vet att du säkert sa det med viss glimt i ögat men tror ändå att du innerst inne tycker det är en relevant jämförelse.

En kniv som man inte behöver som vertyg är ett vapen, om alla bar kniv hela tiden skulle det märkas av i mord och dråp statistiken...
Har man ingen legitim användning av kniven så får kniven stanna hemma, eller ordentligt nedpackad...
Det är något som vi har bestämt i vårat land, det gäller alla, passar det inte så finns det länder med mer liberala lagar, på gott och ont.

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 14:51 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Gasmask skrev:
SheldonC skrev:

En kniv som man inte behöver som vertyg är ett vapen, om alla bar kniv hela tiden skulle det märkas av i mord och dråp statistiken...
Har man ingen legitim användning av kniven så får kniven stanna hemma, eller ordentligt nedpackad...
Det är något som vi har bestämt i vårat land, det gäller alla, passar det inte så finns det länder med mer liberala lagar, på gott och ont.

Läste du öht det som stod tidigare i texten? Det talas t.ex. om ett undantag för knivar med en bladlängd under 6cm, det går även bra att frakta knivar utan problem, det finns ett rättsfall på detta från inte så länge sedan om en kvinna som fraktade en finare kniv och råkade befinna sig på allmän plats. Lagen är inte så svart och vit som du tror.

Jag bär inte kniv själv på allmän plats, men de finns folk som bär knivar med kortare blad av olika anledningar, och ingen av de anledningarna är att hugga folk, vissa har kniv i bilskuffen, andra i verkygskit.

Tror du värsta streetganstern skulle hota folk med en Victorinox eller Morakniv? Vakna upp.

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 14:55 
Gasmask skrev:

Att bära en kniv i en EDC ÄR legitim användning då det kan motiveras att den behövs som verktyg
Det har inte bestämts att man inte får bära kniv. Och definitivt inte av något "VI"
Ingen här har uppmanat att alla skall bära kniv. Du vänder på orden för att passa dina syften.
Nu öppnar du med att säga att den kan bäras ordentligt nedpackad... Vad menar du med det då?

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 17:39 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Men snälla Gasmask! varken polis eller rättsväsendet har något intresse i att lagföra fullt friska människor på dessa grunderna. att bära kniv till vardags är inget brott så länge ingen annan person känner fruktan eller rädsla, så med andra ord är lagtexten formulerad på ett sånt sätt att det inte bör vara okej att stå och vifta med den på stan. det är däremot legitimt att bära och nyttja den till ändamål som den främst är avsett för. anser du dig behöva en kniv för att sprätta förpackningar, skala äpplen på lunchrasten, fransa skosnören eller bara som EDC är det fullt lagligt då du inte har haft för avsikt att skada någon annan psykiskt eller fysiskt.

Knivlagen omfattar inte enbart knivar, det kan vara allt från skruvmejslar till fälgkors och glashammare, det är först när ett brottsligt uppsåt finns som det är straffbart och olagligt.

- Finns det inget uppsåt, finns det heller inget brott...

Om du däremot har för avsikt att använda kniven i syfte att försvara eller freda dig så hamnar du i en gråzon där du i förväg har tänkt nyttja kniven på ett sätt som lagboken inte anser dig vara berättigad till.

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 21:14 

Exodus skrev:
Gasmask skrev:

Att bära en kniv i en EDC ÄR legitim användning då det kan motiveras att den behövs som verktyg
Det har inte bestämts att man inte får bära kniv. Och definitivt inte av något "VI"
Ingen här har uppmanat att alla skall bära kniv. Du vänder på orden för att passa dina syften.
Nu öppnar du med att säga att den kan bäras ordentligt nedpackad... Vad menar du med det då?

Du gör som du vill men var inte naiv och tro att det på något sätt skulle vara lagligt att gå omkring beväpnad bara för du anser dig behöva kniven i något överlevnadsscenario, kanske om den är väl nedpackad men ändå tveksamt...(pröva gärna, nästa gång du möter en närpolis på stan så vi får veta)

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 21:57 
Så dessa rader stämmer inte då som polisen skriver på sin sida? Du vet bättre eller vad? Du menar att så fort man har en kniv på sig då är det per automatik tänkt att man ska sticka den i någon?

"Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa."

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vap ... -med-mera/

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 21:59 
Gasmask skrev:
Du gör som du vill men var inte naiv och tro att det på något sätt skulle vara lagligt att gå omkring beväpnad bara för du anser dig behöva kniven i något överlevnadsscenario, kanske om den är väl nedpackad men ändå tveksamt...(pröva gärna, nästa gång du möter en närpolis på stan så vi får veta)

Du ger dig verkligen inte...
Att bära med sig en kniv innebär inte att man som du påstår är "beväpnad"
Att vara beväpnad innebär att man bär med sig något som avses användas för att skada.
En kniv är ett verktyg som för mig har ett helt annat användningsområde. Att hävda överlevnadscenario vore enbart löjligt
Om du däremot kommer med din handgranat så är det svårt att hävda att du inte är beväpnad.
Pröva på en närpolis? Du menar ta fram kniv och gå mot en polis. Är du helt go eller?

Uppenbarligen kommer vi ingen vart med denna diskussion så är mitt sista inlägg i tråden. God jul på dig

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 22:03 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Jag har haft en victorinox i fickan i åtminstone ett kvartssekel. den används nog mest till att peta naglarna, men även att vässa pennor för jag föredrar att pennspetsen är kantig och inte rund (pennvässare brukar dessutom ofta knäcka stiften). Jag använder den även för att skrapa fram högdagrar i akvarellmålningar.

Vad jag kan förstå av högsta domstolens utlåtande så är mitt knivinnehav fullt lagligt:
"I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet. "
http://www.dagensjuridik.se/2016/02/hd- ... -far-baras

InläggPostat: fre 23 dec 2016, 23:30 

Exodus skrev:
Gasmask skrev:

Du ger dig verkligen inte...
Att bära med sig en kniv innebär inte att man som du påstår är "beväpnad"
Att vara beväpnad innebär att man bär med sig något som avses användas för att skada.
En kniv är ett verktyg som för mig har ett helt annat användningsområde. Att hävda överlevnadscenario vore enbart löjligt
Om du däremot kommer med din handgranat så är det svårt att hävda att du inte är beväpnad.
Pröva på en närpolis? Du menar ta fram kniv och gå mot en polis. Är du helt go eller?

Uppenbarligen kommer vi ingen vart med denna diskussion så är mitt sista inlägg i tråden. God jul på dig

Har du kniv på dig så är du beväpnad, ganska lätt att förstå?
Fråga herr polis om han tycker ditt vapeninnehav är befogat, flasha kniven vore dumt förstås.
Jag är för knivbärande och tycker pepparspray borde vara lagligt men man får "verka inom lagens ramar"
Vårat samhälle bygger på att folk följer regler...
God jul på dig och gott nytt år :)

InläggPostat: lör 24 dec 2016, 00:08 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Gasmask skrev:
Fråga herr polis om han tycker ditt vapeninnehav är befogat, flasha kniven vore dumt förstås.
Jag är för knivbärande och tycker pepparspray borde vara lagligt men man får "verka inom lagens ramar"
Vårat samhälle bygger på att folk följer regler...
God jul på dig och gott nytt år :)

Är det prestige eller nåt? ge dig nu, du har fel och har blivit motbevisad ett flertal gånger redan. återgå till trådens huvudämne istället.

InläggPostat: lör 24 dec 2016, 00:45 
länken ovan till hd's dom är läsvärd

det är frågan om var när hur och vad man har för kniv på sig, men dommen gör det rimligt att ha med sig ex en mindre fickkniv i normalt vardagsliv

det kommer alltid finnas folk som beter sig dumt åt, eller poliser med
om det går illa så äör det domstollen som dömmer

InläggPostat: lör 24 dec 2016, 02:07 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Gasmask skrev:

Vad herr polis tycker är irrelevant, det är vad högsta domstolen säger som gäller.

InläggPostat: lör 24 dec 2016, 08:46 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Bär en billig kopia av Gerber Gator till vardags. Även en billig multitool. Har även en riktig Gerber Gator men den stannar hemma i min BOB.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 324 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Nästa