Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: ons 07 dec 2016, 23:08 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 27 nov 2016, 20:58
Inlägg: 13
Alltså. Vad tycker ni är en optimal BOB? Vad för storlek? Typ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: ons 07 dec 2016, 23:21 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Den optimala är den som står färdigpackad!

Med ett genomtänkt innehåll.
60 liter ryggsäck med ett bra bärsystem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: ons 07 dec 2016, 23:27 
Cirka 40-50 liter beroende på brukaren. Jag har gått ner från 70 liter och 20 kg. Vill ha den frontmatad och mörk i färgen. Vikten jag siktar är cirka 10-11% av min kroppsvikt. Altså runt 12 kg totalt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 00:20 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Storlek 35-45 liter, vikt 12-18 kg.
Vikt och storlek beroende på om du har sovsäck och tält/bivy med i ryggan, samt om det är krigstid eller inte.
Tänk på att vikt är det du bär på, se till att hålla vikten så låg som möjligt, välj bra utrustning med låg vikt.

Jag lägger gärna ut en lista på min BOB med innehåll om nån är intresserad?

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 08:03 
northwise skrev:
Storlek 35-45 liter, vikt 12-18 kg.
Vikt och storlek beroende på om du har sovsäck och tält/bivy med i ryggan, samt om det är krigstid eller inte.
Tänk på att vikt är det du bär på, se till att hålla vikten så låg som möjligt, välj bra utrustning med låg vikt.

Jag lägger gärna ut en lista på min BOB med innehåll om nån är intresserad?


Egen tråd med bilder så klart :up: ...alltid nyfiken hur andra tänkt och planerat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 10:26 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Svårt det här. :hm:
Jag håller med alla - packad och klar är viktigast, sen att den innehåller rätt saker, och att den är bekväm att bära.
I mitt fall, och då är jag lite lat och bekväm av mig, så har jag 75 liters rygga och 20 kg i grund. Men då har jag det som behövs för en 3 dagars i modest vintermiljö rakt ut i ingenstans (3 liter vatten som grund, vattenrening som komplement).

Skulle som andra säger vilja hamna på runt 12 kg, men då försakar jag en del bekvämlighet och måste köpa lättare (läs dyrare) grejor än det jag har idag som är medelbra på skalan.
Sen kan man så klart klara sig på nästan inget alls, men då menar jag klara sig, inte ha det bra. :lol:

Vissa här på forumet har ju provat någon eller några nätter ute med i stort sätt det det har i fickorna och klarat sig rätt okay.

Prova att packa, gå en sväng och stanna ute ett eller par dygn så ser du vad som funkar för dig där och då. :)
Ta gärna med dig en kamrat eller två första gången. :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 12:56 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 27 nov 2016, 20:58
Inlägg: 13
Har då haft en 64L fullsmetad vid fjällvandringar. Men tyckte den var lite osmidig och tung. Får nog kanske blir en lättare Max 50L


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?ll
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 13:41 
Stora skillnade är att vid vandring så vandrar man. Bug out så antingen går du, marscherar fort eller springer som bara den. Jag är nog rätt så gamal jämfört med andra och orkar nog inte mer än 12 kg packning idag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 16:54 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag har experimenterat med flera ryggor och jag faller alltid tillbaka på den största jag har för tillfället, en Kajka 75. Min Bug out utrustning för ca 3 + dygn i smällkalla vintern blir ca: 17 kg och under vår, sommar, höst ca:12 kg. Visst får jag ner grejorna i min 45 l. säck också men den är inte lika skön att bära. 17 kg i en 45:an känns mycket tyngre än i 75:an. Den sistnämnda är och så lättare att packa. Även om jag måste röra mig fort och till och med i språngmarsch så sitter Kajakan som om den vore en del av min kropp. Den sitter otroligt stabilt och samtidigt är den följsam i rörelserna. Ni som äger en Kajka vet vad jag pratar om och ni som inte äger en bör pröva den. ...ni kommer att bli religiösa med den på ryggen!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 17:12 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
:up: på ovan! Därför skippade jag min "lätta" ryggsäck... bärsystemet för mig är A och O, men det är vad jag tycker.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 18:06 
Fast, visserligen OT, ni utgår ifrån att lätta/mindre ryggsäckar har sämre bärrsystem? Kan man verkligen säga det? Dvs är bärsystemet korrelaterad med storleken eller priset? Kanske många vill inte betala 2-3 tusen kronor för en ordentligt 40 liters säck när 65 liters Kaika kostar bara 500 kronor mer?
Har inte Kaika men har Berghaus Vulcan 2, Bergans Viking 130 liters, mängder med Tasmanian, Osprey, flertal Maxpedition och även en liten Hazard4. Så klart det är lite olika hur mycket orkar man ha med sig...beroende på ens ålder, kondition, krav på komfort, osv...jag är äldre, inte så bra kondis som ni yngre och nöjer mig med väldigt lite idag. Är du också simpel minimalist så titta gärna på Osprey Talon 44. Den har mängder med positiva betyg och recensioner på nätet...betydligt flera än Kaika, 137 000 vs 6770 ( ok, jag retas lite här :lol: ).
Jag har ganska mycket grejer från Fjällräven med men har inte fastnat för deras oftast lite högre och smala ryggsäckar som inte passar min kroppstyp.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 19:14 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
T-72, du har så klart rätt, och jag har inte provat så många high-end 40-60liters säckar.
Men min erfarenhet så här långt, vilket inte säger så mycket, är att de mindre säckarna, av naturliga skäl, tål mindre vikt och därmed kan bärsystemet göras mindre lättare och ibland då klenare. Kör man lätt packning så funkar det så klart bra. :up:

Därför lyssnar jag så klart med iver på andra med annan erfarenhet. :)
Min gäller bara för det jag själv har så här långt :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 19:32 
Det är bra att det finns olika åsikter iom någon som är nybörjare förstår att det finns olika allternativ med.
Jag var externt sugen på en Eberlestock Halftrack men det blev en annan som ska bli min BOB nu. Jag ska ge mig i det svåra att fixa en ordentligt överlevnads BOB som ska vara på max 12 kg och klara mig en vecka.
Återkommer även med en mindre BOB till min äldsta där jag utgår från 35 liters säck och hans kroppsvikt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: tor 08 dec 2016, 19:40 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
T-72 skrev:
northwise skrev:
Storlek 35-45 liter, vikt 12-18 kg.
Vikt och storlek beroende på om du har sovsäck och tält/bivy med i ryggan, samt om det är krigstid eller inte.
Tänk på att vikt är det du bär på, se till att hålla vikten så låg som möjligt, välj bra utrustning med låg vikt.

Jag lägger gärna ut en lista på min BOB med innehåll om nån är intresserad?


Egen tråd med bilder så klart :up: ...alltid nyfiken hur andra tänkt och planerat.


Tråd med bilder kommer under söndagen :D

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad för typ av BOB föredrar ni?
InläggPostat: fre 09 dec 2016, 00:22 
Jag föredrar en BOB som är förankrad i verkligheten och inte syftar till att springa ut i skogen och leka motståndsman. Ha det du behöver för att klara såna scenarion som innebär att den enda tiden du har medger att klä på dig, greppa en ryggsäck och dra. Dvs. INTE fria kriget, skymningsläge, WROL, strömavbrott, solstorm, NEMP osv.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet