Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad går att lagra i mylarpåsar
InläggPostat: sön 22 feb 2009, 12:19 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Eftersom vi nu är nära att faktiskt beställa mylarpåsarna skulle jag vilja att vi fick ihop någon slags lista över vad vi tror går att lagra i dem. Lite har kommit fram i hållbarhetstråden men jag skulle vilja ha massor med förslag, och framför allt konkreta förslag och gärna produktnamn som man vet har bra pris och man kan gå direkt till affären och lägga i vagnen.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 22 feb 2009, 14:00 
Havregryn. (Och andra gryn.)
Ris.
Pasta.
Väl torkad frukt.
Väl torkade grönsaker.
Bönor och linser.
Kryddor.
Socker och salt. (Men det är kanske lite onödigt.)


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 02:52 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Nu när påsarna nästan är här vill jag hinna planera lite mer inköp. Jag handlade cirka 55 kilo idag men det räcker ju troligtvis inte på långa vägar.

Påsarna om jag fattat saken rätt är på 6 liter vilket borde motsvara 3 glasslådor på höjden. Jag har testat med mitt vanliga förråd och kommit fram till att när det gäller ris/linser/couscous så får det plats ungefär ett kilo i ett glasspaket, havregryn cirka 800 gram och pasta cirka 500 gram.

Så i en mylarbag så borde det gå i 3 paket av ovanstående saker av de märkena jag köper. Ris/linser/couscous kommer i 1 kilos paket, havregrynen i 800 gram och pastan oftast i 500 grams paket. Makaroner borde dock få plats lite mer typ kanske 2 kilo per påse.

Om dessa siffror kan stämma räknar jag med att klämma in cirka 200.000 kalorier per 25 mylar/50 syreätare som är de batchar som de kommer i.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 02:53 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
En annan sak jag tänkte på, skulle det på något smart sätt kunna gå att lagra flera olika matvaror i samma påse - för att på så sätt få variationen i kosten mer naturligt?

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 06:09 
Jag tror att det är viktigt att inte blanda matvaror med olika fukthalt. Exempelvis torkad frukt innehåller ganska mycket vatten, men sockerhalten fungerar konservernade. Blandar man det med havregryn eller pasta så kommer nog fukthalten över tiden att jämna ut sig, så att grynen och pastan förstörs av fukt, medan frukten blir för torr för att gå att tugga.

Men jag tror inte det är några problem med att blanda exempelvis linser och ris. Eller blanda russin och torkade äpplen.

Det finns ju inget som hindrar att man använder helt vanliga plastpåsar inne i mylarpåsen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 09:57 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Vill man få pasta att sjunka ihop lite så att man kan lagra mer (spagetti är väl redan tillräckligt "stapelbart") så kan man ju alltid krossa det i lite mindre bitar.
Visst, du kommer få mosig grötpasta istället för härlig al dente, men det kanske är viktigare att få ner större mängd mat i påsarna än att den är god. ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 16:46 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Fusilli skulle nog gå att misshandla lite utan större konsekvenser. Spaghetti undviker jag faktiskt för jag tycker det kräver rejält stormkokning för att de jäklarna inte skall smälta ihop till en stor degig hög.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 22:57 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Genithos skrev:
Spaghetti undviker jag faktiskt för jag tycker det kräver rejält stormkokning för att de jäklarna inte skall smälta ihop till en stor degig hög.

Ha i en svätt matolja i pastavattnet så klibbar spaghettisana inte ihop sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 30 maj 2009, 00:34 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
eskil skrev:
Genithos skrev:
Spaghetti undviker jag faktiskt för jag tycker det kräver rejält stormkokning för att de jäklarna inte skall smälta ihop till en stor degig hög.

Ha i en svätt matolja i pastavattnet så klibbar spaghettisana inte ihop sig.


Jo, för mig gör de det i alla fall, oljan gör som olja brukar göra och flyter på vattenytan, helt utan att smörja min stackars pasta. :( Får olja den efteråt i stället. Och ska man laga i termos så kommer oljan ligga statisk ovanpå medans pastan klumpar sig ordentligt.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad går att lagra i mylarpåsar
InläggPostat: mån 14 sep 2009, 21:10 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2008, 02:30
Inlägg: 109
Har jag missat vad som hände med era mylarpåsarna eller har ni varit lite hemliga med dem? :) Hur gick det? Vad lagrade ni? Bilder? :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet