Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad göra vid upplopp/våldsam demonstration?
InläggPostat: tis 26 sep 2017, 16:10 
Flickvännens barn ska på bokmässan i helgen. Jag är lite orolig för dem...
Massor med folk, nynazister och anti-nazister och allmän spänd stämning. Oavsett politiken så känns det som att det räcker med en gatsten för att det ska hända något.

Vad ska man göra om det blir upplopp eller våldsam demonstration typ Göteborgskravallerna?

Är det t.ex bättre försöka springa upp i en trappuppgång än att springa med folkmassorna?

Spekulera fritt.

Inläggsrubrik: Re: Vad göra vid upplopp/våldsam demonstration?
InläggPostat: tis 26 sep 2017, 16:36 
Några tankar:

Att undvika folkmassor till varje pris, typ "något är på gång på Götaplatsen, vi drar dit och kollar", "Vad hände där borta? Vi drar dit.". Kommer alla samtidigt till bokmässan och står och trycker för att komma in? Eller är det lite mer av en ström? Många gånger är det bra att var tidigt ute. Om man hamnar bland mycket folk, se till att inte var mitt i smeten, det kan var så gott som omöjligt att ta sig ur massan om den sätter sig i rörelse. Att ha så god överblick som möjligt och en reträttväg om det behövs. Alltid ha koll på nödutgångar om man är inomhus. Är det en hätskt eller spänd stämning? Dags att dra sig undan. Man får roa sig någon annanstans/ ta en annan mässa/ kanske komma tillbaka senare. Ha bra skor. Schal, halsduk eller något liknande mot tårgas. Vatten. Inga konstigheter i rygga/ väska/ kläderna vid en eventuell säkerhetskontroll. Laddad mobil. Kaotiskt? Söka skydd i portar, bakom bilar m.m. med målet att skyndsamt dra sig undan och inte leka krigsreporter. Att absolut inte dras in i bråk och t.ex. svara med att kasta något tillbaka eller börja käfta. En samlingsplats är viktig att ha om man skulle kommer ifrån varandra. En bra bit bort från gyttret. Viktigt att inte irra omkring och leta efter varandra om något har spårat ut.

Nu brukar väl bokmässan vara en trevlig tillställning, så den inställningen borde man väl ha. Att då till varje pris undvika alla som vill ha uppmärksamhet och konfrontation.

Jag har ingen erfarenhet utan spånar vad jag tror är bäst och vad jag skulle göra.

InläggPostat: tis 26 sep 2017, 18:37 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Tips från en författare som varit på flera bokmässor. Handlar visserligen inte så mycket om säkerhet men är väl värt att tänka på ändå. http://www.ohrlund.se/blogg/forfattarfu ... massan-ga/

InläggPostat: tis 26 sep 2017, 20:36 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Var på plats redan innan öppningsdags då det är lite folk, för att få lättare och en bättre överblick över lokaler och omgivande områden. Man hinner då också ta del av utbudet på mässan innan det blir överfullt.

Ha koll på omgivningen, samlas där människor med palestinaschalar/vitskjorta och slips, -stick där i från!

Kommer människor med plakat eller fanor, -stick där i från!

Blir stämningen hätsk, -Stick där ifrån!

Blir det en demonstration utanför, så lämna platsen omgående, INNAN det övergår till våldsamt upplopp.

Se till att ha telefonkontakt och fulladdade telefoner.

Ha ett par samlingsplatser där man kan träffas om man kommer i från varandra. En samlingsplats skall vara aktuella under en begränsad tid, för att undvika att man står vid varsin punkt och väntar på varandra. Detta är också att föredra om demonstration/upplopp skulle uppstå vid någon någon av samlingsplatserna.
Ex. mellan 13:00 -14:00 väntar vi vid statyn. Mellan 14:15 -15:15 väntar vi vid gatukorsningen Skogsvägen/Ängsgatan och mellan 15:30 -16:30 väntar vi vid entrén till Radison Hotell. Se till att alla vet var samlingsplatserna är och hittar till dom.

Att ha bra kläder och skor är A och O men om man tror att man kan skydda sig mot tårgas med en sjal så är man dåligt påläst. Det krävs en tillsluten och heltäckande skyddsmask med kolfilter för att skydda sig mot samtliga sorter av tårgas. Tårgas är en svårfiltrerad gas och svider dessutom vid högre koncentrationer på huden även om man har kläder på sig. Tursamt är, att tårgas ute i det friska luften snabbt blir "utspädd" Kommer du och bär på en skyddsmask så kommer du garanterat att dra på dig polisens uppmärksamhet och du får inte gå in på mässan. Lyckligtvis är tårgas väldigt ovanligt i Sverige då den skapar mer problem och gör arbetet svårare för polisen. Skulle tårgas användas mot förmodan, -Stick där ifrån!

InläggPostat: tis 26 sep 2017, 20:44 
håller verkligen med om att sticka så fort det osar något, gäller förvånandsvärt många olika saker

följ inte flocken om du har lite koll på vad som händer, är det folk som förföljer en flock så avvik från flocken om det går på vettigt sätt

InläggPostat: tis 26 sep 2017, 21:24 
Bra tips i länken från omnivore gällande själva mässbesöket. :up:

Största risken jag ser är att det blir upplopp utanför mässan med nazi-demonstrationen och alla som kommer för att motdemonstrera. Samtidigt som det skall vara fotbollsderby med 7000 besökare och demonstrationståget ska gå förbi en moské. =/

Frågan är om vad man gör om det blir upplopp utanför och man befinner sig inne på mässan? Känns inte som man vill vara i en folksamling men heller ej gå ut.

Bortsett från rent terrordåd har jag svårt att se det skulle kunna hända något inne på själva mässan. Brukar ju ofta vara lugnt inne på krogen även om det är slagsmål ute på parkeringen...

Jag försöker övertyga dem att gå på söndagen istället, får se hur det går.

InläggPostat: tis 26 sep 2017, 21:26 
det brukar finnas gott om nödutgångar
jag brukar ha en liten koll på dom, se till att dom har lite koll på det

InläggPostat: ons 27 sep 2017, 11:06 
Ja, mot tårgas är förstås skyddsmask det bästa, men som sagt inget man bär med sig ute på stan vanligtvis. Har man inte detta är något fuktigt att skydda ansiktet med bättre än ingenting. Tårgasen kan kännas på ett stort område och det beror ju också på eventuell vind. Simglasögon kan vara till hjälp. Mindre uppseendeväckande i bagaget.

Det är bra att tårgas då inte används i Sverige. I Frankrike är det däremot inte så ovanligt. En gång när vi bodde där var det våldsamma sammandrabbningar mellan demonstrerande hamnarbetare och polis. Mycket tårgas. Vi bodde flera kilometer därifrån, men vinden låg på och jag kände något som stack lite i ögonen när jag var på väg hem med barnen från dagis.

InläggPostat: tor 28 sep 2017, 17:49 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

InläggPostat: tor 28 sep 2017, 18:09 
Undvik. Avbryt. Lämna. NMR lär vara irriterade av medias granskning, och black bloc samlar trupp. Kan bli riktigt stökigt.

InläggPostat: tor 28 sep 2017, 19:07 
Det blir på söndag för barnens del. Verkar som mitt tjat på flickvännen gick över till tjat på hennes ex. :)

InläggPostat: tor 28 sep 2017, 19:34 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Harmklinga skrev:
Undvik. Avbryt. Lämna. NMR lär vara irriterade av medias granskning, och black bloc samlar trupp. Kan bli riktigt stökigt.

Yep håller med! Efter att ha läst en del nyhetslänkar så är bokmässan inget för mig. Det finns ingen bokmässa som är så viktig att jag skulle riskera att hamna i ett sådant där getingbo!

InläggPostat: tor 28 sep 2017, 20:49 
Nikenik skrev:
Det blir på söndag för barnens del. Verkar som mitt tjat på flickvännen gick över till tjat på hennes ex. :)

Bra. Allt talar för att extremisterna vill och ska drabba samman. Och/ eller att polisen går in och avbryter demonstration på en gång, vilket också kan bädda för oroligheter. De som beger sig till Göteborg/ ger sig ut på stan på lördag är dumdristiga.

InläggPostat: tor 28 sep 2017, 21:37 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

InläggPostat: tor 28 sep 2017, 22:23 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Bäst är förstås att helt undvika liknande situationer. Men ibland är det svårt, t ex pga arbete i området el dyl. Om man nu inte helt kan undvika närvaro så rekommenderar jag att man tänker noga på hur man klär sig.

Kring millenieskiftet arbetade jag i Londons City (dvs finansdistriktet). Jag bar naturligtvis mörk kostym och slips, uniform i den miljön. En dag var det en form av vänsterradikal gatufest som kallades Reclaim the streets. Det var i det stora hela relativt städat, eller åtminstone inte våldsamt eller aggressivt. Men när jag skulle gå hem hade stämningen blivit dålig och vissa av deltagarna kastade flaskor mot poliser, krossade fönster och vandaliserade bilar. Se ca 11 min in i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=9jUkSjCsoy0 Jag hade 20-30 min promenad, och då var det helt klart så att min klädsel provocerade vissa av deltagarna och jag fick emotta en hel del spott och spe. Lyckligtvis fanns det gott om poliser på plats, och de var noga med att inte låta finansnissarna (dvs bl a jag) drabbas av någon aggression.

Lite senare samma kväll skulle jag gå ut och träffa en kompis. Då hade jag bytt från kostym och bar istället ganska casual kläder, typ jeans och en t-shirt och en svart jacka. Jag gick självklart inte in mot själva 'festområdet' igen, men tunnelbanan låg i närheten så jag kom i ytterområdet där det cirkulerade många aktivister och många poliser.

Det paradoxala var att nu var poliserna (som var ganska uppjagade och stingsliga efter en hel dag av provokationer och slit) istället närmast aggressiva mot mig. Skrek och krävde visitation.

Min take-away är att sättet man klär sig är ett snabbt sätt för folk på platsen att sortera in någon i ett fack. Nu tror jag väl ingen 'civil' skulle gå omkring med palestinasjal uppdragen över ansiktet eller plexiglassköld och vit skjorta... :-) Men man bör säkerställa att man tydligt framstår som icke-kombattant, så man inte i stridens hetta misstolkas som inblandad.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa