Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 28 okt 2018, 23:58 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Har kommit ytterligare ett steg närmare det nya köket. De senaste helgerna har varit hektiska; rivit väggar för att få luftigare. Bör ge bättre värmespridning från vedspisen som ska installeras.

Rivit ett par lager golv och förstärkt några reglar, lagt nytt massiv furugolv som bör hålla lääänge.

Började mäta på ett "walk-in-skafferi" i anslutning till köket idag. Tyvärr måste det bli mot en södervägg. Behåller skafferiet i källaren också. Det börjar ju IFS bli fullt nu, så det är lika bra jag får ett till *hrmmm*

Har nyss köpt en laddhybrid, så idag utforskade jag också kommunens laddstolpe inne i samhället. Tack alla skattebetalare i byn för att ni ger mig gratis el!?

InläggPostat: tis 30 okt 2018, 02:25 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!

I så fall kan du ju börja med köpa några färdiga krislådor, exempelvis civilförsvarets krislåda stor (saknar kniv ;-)) , samt ett ordentligt matlager (där finns det väldigt mycket att bli expert på). Om det i princip redan är fixat kan man ge sig in på trädgårdsodling (i alla varianter, med friland, växthus, inomhus etc, sedan regelrätt jordbruk), djurhållning (från fåglar och kaniner och sedan upp på större djur) och konservering och andra sätt att bevara mat. Den dagen man har uttömt alla möjligheter på de områdena har SHTF inträffat, eller också är man gammal och orkeslös och färdig för ättestupan.

slasken skrev:
kan säga en sak jag inte INTE gillar i forumets inrikting är

du kommer till listan över en sak du ska ta tag i
ex skaffa en klocka, kompass, kniv, skor, verktyg , tja vad som är tillräckligt billigt för att man faktiskt har råd med en av dom som är så pass bra att det är kvalitet

först kollar man vad man behöver eller vill ha, kollar sina egna olikheter mot medel
sedan kollar man efter saker, lär sig en hel del
kollar efter det man ska ha, kanske letar beg eller nytt

får hem det, prickar av listan

ska ta steget till nästa sak

men , man är ju bra på det man kollat på förra gången, kan en hel del om just den saken det spåret som ledde dig till det du skaffade, du kommer inte behöva den kunskapen du har mera
du har en spetskometensa på en ynka sak som passar just dig

det där känns dystert och ganska trögt att gå vidare till nästa punkt på listan

många andra saker så har man en ganska lång väg med det man håller på med, man lämnar inte det med vett och vilja utan man ägnar sig åt det under längre tider, minskar aktiviteten, kommer tillbaka, men man lämnar inte det och går vidare på samma sätt som man gör här

en del kommer nog inte klara av det, utan kommer troligen änga för mycket tid på saker som i verkligheten inte har så stor betydelse, ok, du har skaffat en bra kniv, , men har inte lust att släppa det området, du ägnar dig åt 25 olika knivar och dissikerar material handtag och bryningstekniker
det tråkiga är att du hadde klarat dig för resten av livet med ett par gamla moraknivar, och borde ägnat dig åt hur man odlar spannmål, slaktar djur mekar bilar, eller något annat istället för kniven som du troligen kommer annvända till att skära falukorv med

beklagar dysterheten

InläggPostat: tis 30 okt 2018, 06:56 
Har du flinta och stål jag kan låna?
Användarvisningsbild

Dagens pyssel blir sista rycket i trädgården innan vintern. Gräsmattan behöver klippas. Det nyligen grävda kökslandet skall jämnas till, trampstenar läggas ut och gamla vissna plantor skall komposteras. Möjligen försöker jag övervintra min padrone i Igloon. Förra året blev alla chilisar fulla med spinn så jag har mina dubier. Vitlök skall sättas och slangvindan skall in i redskapsskjulet. De trädgårdsmöbler som står ute året runt skall torkas av och paketeras i presenning.
Jag är glad om jag öht orkar göra något av allt det där.

InläggPostat: tor 01 nov 2018, 13:04 
Min ryggsäck är nog för liten...

Fyllt på skafferiet med diverse konserver och annan hållbar mat, roterat.
Köpt en andra vevradio med solcell, ligger numera permanent i söderfönstret.
Köpt en bra klyvyxa.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3