Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad kan gengas driva?
InläggPostat: fre 16 mar 2012, 10:53 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Vad för typer av motorer kan gengas driva?

Vanlig bensinmotor går att konvertera till gengasdrift.

Diselmotor går också att konvertera, antingen genom att montera tändstift, eller genom att minska diselflödet till ca 10-15% av full bränsleåtgång (för att få gengasen att tända).

Kan man driva en gasturbin?

Kräver gengas komprimering för att kunna driva en motor?

Inläggsrubrik: Re: Vad kan gengas driva?
InläggPostat: fre 16 mar 2012, 12:01 
motorer med låg komp är lämpligare för gengas

B&S har jag kört med gas

fyrtaktare är lämpligare än tvåtaktare

gasturbiner bör gå att köra utan problem

gengas behöver inte någon komptrimering, men, det vore kul att prova med turbo eller kompressor

om man annvänder vanlig sugmotor så är det ett ganska stor motstån på insuget, både rör, aggregat med liten kolmonoxidzon och två omgångar filter
så man får dålig fyllnadsgrad, vilket borde gå att ordna med turbo eller kompressor, kanske elfläkt med, och monterin innan aggregat vpre rimligare då man inte vill ha för högt undertryck

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 13:07 
Skärmskyddsmäklare

Finns det moderna gengasaggregat att köpa någonstans? Kanske något vi borde lägga en stor beställning på tillsammans annars.

Kan man driva bilar med gengas direkt? Hur pass nya bilar går att köra direkt på gengas? Funkar min BMW 528i från -85?

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 13:39 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

...eller ritningar till aggregat man kan bygga själv?

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 13:46 
Skärmskyddsmäklare

Nja, ritningar har jag hittat, det finns bla. på gengas.nu men de kräver att man kan svetsa och jag de använder många hemmalösningar. Jag skulle vilja ha en komplett fabrikstillverkad produkt som är optimerad för sin tillämpning.

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 14:25 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Just fabrikstillverkningen av kompletta gengasmotorer får nog ses som en industri som inte har ekonomisk bärighet :lol:

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 14:49 
Skärmskyddsmäklare

Jo, det verkar ju så tyvärr. Kanske något man ska satsa på, ett riktigt diskret aggregat som inte syns från utsidan av bilen hade nog kunnat sälja. ;)

Hittade http://gekgasifier.com/ som har en del trevliga produkter som de tydligen levererar överallt på jorden.

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 15:03 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Sett ur survivlistögon måste ju gengas vara helt optimalt och det går ju att använda till rätt mycket. Problemet är som du säger - vem kan man köpa ett sådant ifrån och hur smidigt och effektivt kan ett sådant aggregat bli?

Jag skulle gladeligen köpa på mig ett par smidiga aggregat, ett för fordon och ett för stationär drift (reservkraft) om priserna för dem inte skulle bli alltför galet höga.

Att gengaskonvertera nyare bilar med massor med massor med elektronik kan nog vara knepigt, bättre då satsa på en ltie äldre modell eller en nyare av enklare snitt (får väl bli en rysk bil...).

I vilket fall, för mig skulle gengasen göra livet tryggare. Har hittat flera färdigkonverterade på Blocket, men fordonen är oftast hyfsat risiga och i vilket fall riktigt gamla.

Tänk om man ändå vore fordonsmekaniker och kunde svetsa och hade en verkstad och kunde bygga en mindre serie... Skulle intresset finnas? Eller är det bara jag och Dava som vill ha gengas? :-)

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 15:28 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Hade varit intressant med en liten simpel variant, driva en Briggs & Stratton som får dra en 12V bilgenerator och laddar upp en väl tilltagen batteribank vid behov. Går bokstavligen bygga av gammalt skrot och behöver knappt kosta något - om man hittar en lämplig ritning på gengasaggregat alltså.

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 18:03 
The grey man

Xamda skrev:
Sett ur survivlistögon måste ju gengas vara helt optimalt och det går ju att använda till rätt mycket. Problemet är som du säger - vem kan man köpa ett sådant ifrån och hur smidigt och effektivt kan ett sådant aggregat bli?

Jag skulle gladeligen köpa på mig ett par smidiga aggregat, ett för fordon och ett för stationär drift (reservkraft) om priserna för dem inte skulle bli alltför galet höga.

Att gengaskonvertera nyare bilar med massor med massor med elektronik kan nog vara knepigt, bättre då satsa på en ltie äldre modell eller en nyare av enklare snitt (får väl bli en rysk bil...).

I vilket fall, för mig skulle gengasen göra livet tryggare. Har hittat flera färdigkonverterade på Blocket, men fordonen är oftast hyfsat risiga och i vilket fall riktigt gamla.

Tänk om man ändå vore fordonsmekaniker och kunde svetsa och hade en verkstad och kunde bygga en mindre serie... Skulle intresset finnas? Eller är det bara jag och Dava som vill ha gengas? :-)

Jag vill oxå ha. Hur skulle det funka på en äldre bensindriven traktor? Helst med kraftuttag därbak så att det även finns möjlighet att driva ett traktorelverk.

Skulle bli lite som ett kinderägg. Ni vet tre saker i ett.
1 transporter även om det går långsamt.
2 sköta gården plöjning harvning ploga snö osv....
3 ström med hjälp av ett kraftuttag å traktorelverk

Kan inte på rak arm säga något om vilka bensindrivna jordbrukstraktorer som har kraftuttag!
Finns säkert någon kunnig här på forumet.

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 18:16 
mf35b är vettig för gengas, liten och med oberoende kraftuttag

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 18:25 
The grey man

grym skrev:
mf35b är vettig för gengas, liten och med oberoende kraftuttag

Är den större än grållen ? Hur mkt hk tror du man får ut på kraftuttaget ?

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 19:30 
aningens större, hadde grålle innan

har för mig motorn är på 30 slöa hästkrafter
med gengas kanske man får ut 20 på kraftuttaget, men ska man köra lite längre tid hadde jag nog inte tagit ut mera än 10 eller strax över

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 20:14 
The grey man

grym skrev:
aningens större, hadde grålle innan

har för mig motorn är på 30 slöa hästkrafter
med gengas kanske man får ut 20 på kraftuttaget, men ska man köra lite längre tid hadde jag nog inte tagit ut mera än 10 eller strax över

Har sedan tidigare kikat på traktordrivna elverk. Har en gammal parktraktor kubota 245 diesel.
-84. Den har/hade som ny ca 25 hk. Frågan är hur många hk som försvunnit genom åren.

Bland de minsta elverken jag hittat låg ett på ett minimum av ca 24 hk på kraftuttaget.

Grym vet du om det finns större vettiga bensindrivna traktorer gärna Mf.

Sedan är ju frågan om hur kostsamt/svårt det skulle vara att konvertera traktorn till gengas.

Vis av erfarenhet å med en åldrande kropp så inser jag att om man skall kunna livnära sig på jordbruk/skog så underlättar det med maskinell hjälp. Så detta ämne är något som jag prioterar. (erfarenheten kommer inte ifrån odling men likvärdiga tunga sysslor som "förgyllt" livet)

Även i skogen skulle naturligtvis traktorn göra nytta om marken bär. Med en vagn å enklare kran/vinch skulle mkt vara vunnet.

Det för mig in på ämnet såga ner träd kapa. Idag inga problem med motorsåg.
Men när skiten har träffat fläkten. Å man står där å bensinen är slut. Visst jag har 2 st tvåhandssågar sparade som nostalgi. Någon som tänkt på arbetsbesparande teknik vad det gäller fällning/ kapning? Pentylfällning gills inte :mrgreen: .

InläggPostat: sön 25 nov 2012, 20:27 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Arbetsbesparande fällning, om det är ett mindre träd, kan man köra över det med traktorn, skopan först :notme:

En tanke är ju om man vet att ett oväder är påväg in, att man kapar allt utom fällsnittet och låter vinden göra resten (enstaka träd, på öppen yta, annars blir det nog bara ett gigantiskt, livsfarligt plockepinn :lol: )

Hur gjorde man förr i världen på småbruken och soldattorpen?

Eldflammor, dieselrök och undergång

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa