Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad pågår med guldpriset?
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 23:35 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Det är ju så nu, att guldet i fysisk form, alltså tacka, mynt eller stämplat sådant är en värdebevarare! När allt annat går åt fanders är guld ett säkert kort. Man kan investera, om du har guld så håller det längre och stabilare än nån börskurs i hela världen, men du kan också investera i guld för framtiden, metallen är och förblir efterfrågad oavsett annan ekonomi, det är helt enkelt en värdebevarare, inget annat.

InläggPostat: tor 21 apr 2016, 12:03 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Guld och silver på väg upp, särskilt silvret som anses vara allmänhetens värdesäkring.
Kan det möjligen bero på att folket väntar sig turbulens?

InläggPostat: tor 21 apr 2016, 18:12 
Nybyggt utedass!

Silverpriset: +23,52% i år.

InläggPostat: tor 21 apr 2016, 19:44 
Harmklinga skrev:
Silverpriset: +23,52% i år.

:? Det lägsta pris jag sett på sånt silver jag kan köpa - jag kan ju inte köpa till spotpris - i svenska kronor var silver maples och det lägsta jag kan påminna mig sen i vintras är ca 145 kr/mynt som nu står i knappt 170 kr vid köp av få. Ca 17%, inte illa det heller. Å andra sidan, de priserna går upp och ned lite hur som helst. Jag tror det dyraste jag sett var typ 180 kr/mynt. Jag syftar på momsfritt köp (http://www.libertysilver.ee/se/) och har inte tagit med frakter i ovan priser. BTW: Det har gått ut info om att det är slut med momsfritt silver från 1/7 2016. Har inte hört något mer om det, nån som vet nåt vidare om det?

Guldet har fortfarande inte hämtat sig från senaste topen - räknat i kr - då en 100 g tacka från http://www.Tavex.se gick på ca 390 kr/g. Men visst har även det gått upp sen botten kring - om jag minns rätt - 315 kr/g för "ett tag" sedan.

Det som fascinerar mig mest är att börsen håller, men det är kanske för en annan tråd. :-)

/MD

InläggPostat: ons 27 apr 2016, 10:52 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Har inte guldet stigit med 20% sedan januari?

InläggPostat: ons 27 apr 2016, 12:05 
Skärmskyddsmäklare

Såg en beräkning där det faktiska priset på guld/ Silver borde ligga 20 gånger högre än det är idag och det är många som "kommit ut", inkl. bankanställda som säger priserna är manipullerade.
Pengar idag har ju ingen direkt anknytning längre till pengarna i sig, det tror jag nog samtliga här redan vet.

I min världsbild föll ekonomin redan för många år sedan, men i "tro, hopp och kärlek", i blind tro, via lån på lån har den tron uppehållits med fantasins hjälp.
Men att allt är en enda gigantisk bubbla, är väl med få som inte håller med om här?.

Guldet trixas med absolut, så "värdet" vi ser idag är inte det faktiska och för övringt rider detta med på "pappers-guld" som det inte finns nog på att täcka upp med riktiga varan.

InläggPostat: lör 25 jun 2016, 09:04 
guldpriset hoppade uju till igår, men kollar man så gjorde det ett betydligt större skutt för ett litet tag sedan

den som köpte guld när det varsom lägst för et halvår sedan så har det gått upp över 30%, inte så ila, synd att man inte köpte då :lol:

InläggPostat: lör 25 jun 2016, 10:48 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

grym skrev:
guldpriset hoppade uju till igår, men kollar man så gjorde det ett betydligt större skutt för ett litet tag sedan

den som köpte guld när det varsom lägst för et halvår sedan så har det gått upp över 30%, inte så ila, synd att man inte köpte då :lol:

Man kan ju tänka det andra vägen också - guldpriset är konstant och värdet på papperspengar varierar.

Nu är det ju så att de flesta inte köper fysiskt guld utan IOU - papper eller dokument där det står att nån är skyldig dem en viss mängd guld. Som nån sa här på forumet: "If you can't hold it, you don't own it."

InläggPostat: sön 03 jul 2016, 21:25 
tja, det rör på sig nu

jag brukar kolla i olika tidsperspektiv och se hur det ser ut på 1 och 5 års tid, och det syns ordentligt i kurvorna nu

bra för er som köpt silver för ett litet tag sedan, synd att maninte köpte för någon mille :smack: :oops: ;)

InläggPostat: mån 04 jul 2016, 13:06 
Skärmskyddsmäklare

Finns gott om insiders som kommit ut och sagt guld, silvet mfl är manipullerade i värdet.
Läste om en beräkning någon hade gjort om att det sanna värdet på guld egentligen ligger 20-25 gånger högre.

Så varesig guldet trillar upp eller ner i deras värderingar av peppers värden, är det reella värdet långt högre. Detta kommer visa sig dock först när känguruekonomibubblan spruckit.

Hur du än köper fysiskt guld, silver mm. Kommer du ändå gå vinnande i långa loppet.

InläggPostat: mån 04 jul 2016, 14:32 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Antingen är Guld och silver -extremt- överprisat idag, eller så har vår valuta pajjat seriöst sedan länge och jag tror personligen inte att det är guldet.... (:)

InläggPostat: mån 04 jul 2016, 15:36 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Osiris skrev:
Läste om en beräkning någon hade gjort om att det sanna värdet på guld egentligen ligger 20-25 gånger högre.

Låter inte särskilt troligt att det skulle vara så högt. Man brukar jämföra priset i guld att köpa en toga i antikens Rom med att köpa en skräddarsydd kostym idag och priset då som nu är ca 1 oz, dvs ca 33 g guld. Guldet ligger runt 365 kr och då har du en 12000 kr att spendera på en kostym. Det kanske går att få en skräddarsydd kostym för det priset men om den ska vara riktigt fin och välskräddat så kanske du får dubbla det priset men inte mer än så.

Silverpriset kanske man kan diskutera då det finns ett förhållande i jordskorpan på ungefär 1/16 medan prisförhållandet ligger på 1/65. Det betyder att silvret kanske kan fyrdubblas om vi har tur.

InläggPostat: mån 04 jul 2016, 16:51 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Aktierna i guldgruvor (inte guld) sticker iväg nu. Sista chansen att hoppa på tåget.
Nu är man glad att man köpte på bottnen. :)

InläggPostat: mån 04 jul 2016, 19:20 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Osiris skrev:
Såg en beräkning där det faktiska priset på guld/ Silver borde ligga 20 gånger högre än det är idag och det är många som "kommit ut", inkl. bankanställda som säger priserna är manipulerade.
Pengar idag har ju ingen direkt anknytning längre till pengarna i sig, det tror jag nog samtliga här redan vet.
Guldet trixas med absolut, så "värdet" vi ser idag är inte det faktiska och för övrigt rider detta med på "pappers-guld" som det inte finns nog på att täcka upp med riktiga varan.

Så är det tyvärr. Om efterfrågan stiger borde också priset stiga. Då brexit inträffade köpte investerare pappers-guld som aldrig förr, och guldhandlarna tryckte gladeligen nya "IOU" för att mätta efterfrågan. Då efterfrågan mättades steg inte priset som det skulle ha gjort med fysiskt guld.
En massa pengar bytte ägare, en massa nya papper trycktes, men detta hade ingenting att göra med fysiskt guld, förutom nån sorts konstig symbolik som jag tyvärr inte fattar.

Det här kommer aldrig att ändra - alla sitter de med pengar i blöt. Ingen kommer att påstå att gudl-ETF är värdelösa.

InläggPostat: mån 04 jul 2016, 19:41 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Jag erkänner villigt att jag är en praktiker när det kommer till dylika frågor, så jag ser inga större problem med det (pappersguld), är guldet lågt, handla!
En valuta som inte hänger med guldindex i allafall i grova drag är inte längre särskilt användbar i min värld.

Jag anser att metaller i första hand skall användas till nyttiga saker såsom industriprocesser, forskning, mm.
Inte till lekstugefasoner som att horda eller göra onyttiga föremål av det, det får man mer se som en bonus om det blir över i min värld.

Jag anser sammaledes med teknik, tex att tillverka en traktor av stål, koppar, mm är en nyttig produkt som kan användas att odla mat eller göra annan konkret nytta. Men tx börja massproducera apparater för sk alternativ mat som är riktad till ett lyxkomsumtions samhälle anser jag vara oförsvarbart slöseri med värdefulla metalltillgångar. osv.

Därför är tex vissa Platinametaller i min värld betydligt mer värdefulla än guld.

Silver är en opraktisk metall då det oxiderar med tiden men det är tex en god elektrisk ledare.

Min gräsmatta är fin, men jag kommer att brutalt slakta den och odla kål eller annat om jag får brist på mat.

Dessemellan lär det kvitta exakt vad vi idkar byteshandel med och vad jag förväntas att betala med när jag tex behöver en ny traktor.
Om det är guld eller någonting annat som motsvarar tex X-tunnor råg när det inte är kris.

Jag skulle -inte- för allt smör i småland som det heter, byta guld eller silver mot tex en tunna råg (om jag hade en sådan) om det verkligen vore kris.
Bara när jag har det gott ställt och det inte råder nöd eller kan tänkas uppstå en långvarig period av nöd.

Så tror jag att många tänker om det *verkligen* skulle bli kris.
Ingen vill förmodligen ha pengar, få vill ha ädelmetaller (i så fall troligen enkom för att visa status, att man har mat i överflöd och kan investera i önödiga grejer som alla vet vad det är) , alla vill ha mat som håller.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa