Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Vad tycker du om att lagra 500 värmeljus?
Helt otillräckligt. 25%  25%  [ 13 ]
En god början. 55%  55%  [ 29 ]
Rimlig nivå. 19%  19%  [ 10 ]
För mycket. Ev för byteshandel. 2%  2%  [ 1 ]
Definitivt överdrift. 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 53
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 500 värmeljus?
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 13:00 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Glöm inte att köpa några bra ljusstakar ifall ni föredrar kronljus. Själv tycker jag kammarljustakar av mässing fungerar bra, det brukar gå att hitta sådana, till överkomligt pris,på myrorna och liknande ställen.

InläggPostat: mån 17 okt 2016, 17:21 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Lagra ljus är en god idé men jag kom att tänka på en sak. Hur lagrar man bäst sådant som kan vara brandfarligt? Brand kan ibland uppstå. Det kan vara elfel eller annat. Stearin självantänder väl om det blir tillräckligt varmt?

InläggPostat: mån 17 okt 2016, 18:10 
Omnivore skrev:
Lagra ljus är en god idé men jag kom att tänka på en sak. Hur lagrar man bäst sådant som kan vara brandfarligt? Brand kan ibland uppstå. Det kan vara elfel eller annat. Stearin självantänder väl om det blir tillräckligt varmt?

Spontant känns det ju enklast att sprida risken. Lite i garaget, husvagnen friggeboden etc. Stearinljus borde tom tåla att grävas ned i marken om dom packas i ett avloppsrör med korkar.

InläggPostat: mån 17 okt 2016, 21:47 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Derzu Uzala skrev:
...men 500 värmeljus tar ju ingen nämnvärd plats.

Om man nu lagrar i tron att tillgången kommer sina helt får man tänka på att 500 ljus inte skulle räcka så länge heller. Med 4h brinntid kan man hinna göra slut på två omgångar ljus de timmar man är vaken medan det är mörkt ute under vintertid, och ett ensamt ljus ger relativt lite ljus/värme så man har kanske ett antal tända åt gången. Om man inte snålar går det säkert göra av med tio ljus om dagen - även om man säkert skulle börja snåla när man ser att lagret sinar, men då är det så dags. :hm:

InläggPostat: mån 17 okt 2016, 22:15 
Tränar vakthöns

Man ska inte ha för många tända ljus tätt tillsammans för då kan det bli så varmt att själva stearinen börjar brinna utan veke, men normalt sett är det ingen fara. Däremot smälter ju ljus, och blir deformerade vid rätt låga temperaturer. Om man lämnar ett ljus i ett soligt fönster är det inte så säkert att det fortfarande är rakt efter en varm och solig dag. Jag har läst att man kan laga ett bräckt ljus genom att spola det under varmvattenkranen, men det skulle jag inte rekommendera. Man ska inte låta paraffin från ost hamna i vasken, det kan mjukna och täppa till avloppet. Stearin är säkert inte bättre.

Omnivore skrev:

InläggPostat: mån 17 okt 2016, 23:08 
500 värmeljus är en hundring på ikea, ingen höjer på ögonbrynen för det i sverige

det är väl en normal vinterkonsumtion i en del hem, ta 500 per gång ni är där och med 5000 värmeljus är det en god början, speciellt om maninte tänker ha små många andra allternativ

InläggPostat: fre 28 okt 2016, 23:29 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Hellre GeKås värmljus, längre brinntid

InläggPostat: fre 28 okt 2016, 23:32 
frågan är vilka som har mest kwh per krona 8|> :lol:

InläggPostat: fre 28 okt 2016, 23:33 
Användarvisningsbild

Säkert ullareds

InläggPostat: lör 29 okt 2016, 00:01 
kanske dags för utvärderingstråd om värmeljus, men att kolla två saker, vikt på ljusmassan och förbränningshastighet, gram per timma eller så

InläggPostat: lör 29 okt 2016, 06:45 
Användarvisningsbild

InläggPostat: mån 31 okt 2016, 01:21 
Luktar inte fotogenkök illa?

Omnivore skrev:

Antändningstemperatur för stearinljus: ca 400 grader
Referens: http://www.studera.com/tranano/kemi/All ... tandn.html

Antändningstemperatur för paraffinljus: ca 200-250 grader
Referens: http://shamrockaffiliations.ws/Paraffin ... BUrEbUxzEU

Jag antar att ljusen dessutom har en flampunkt som är lägre än ovanstående temperaturer. En källa påstår att stearin förångas och bildar brännbara gaser vid ca 200 grader. En annan källa påstår att det för stearin sker vid 113 grader och för paraffin vid 109 grader. En tredje källa nämner 140 grader för paraffin. I förångat tillstånd antar jag att gasen kan antändas av en liten gnista.
Referens: http://illvet.se/fysik/fenomen-inom-fys ... -fatta-eld
Referens: http://spa.merinfo.se/question/hej-vad- ... or-stearin
Referens: http://shamrockaffiliations.ws/Paraffin ... BZ9iLUzvEV

Visserligen är flampunkten mycket lägre än för ämnen som fotogen och gasol, men energivärdet för parafin (46 MJ/kg) och stearin (44 MJ/kg) är högre än för fotogen (34 MJ/kg) och likvärdigt med gasol (46 MJ/kg) så om hela ljusen antänds antar jag att brandförloppet skulle bli intenstivt?
Referens: http://sv.wikipedia.org/wiki/Levande_ljus
Referens: post117456.html#p117456
Referens: http://www.eslov.se/download/18.6c8603c ... Fakta2.pdf

Finns det bestämmelser eller rekommendationer för hur fasta ämen med hög energi, men med relativt hög flampunkt och antändningstemperatur, ska förvaras? I varuhus står det ju ofta stora högar med värmeljus.

Jag förvarar ljus i en plåthink med lock avsedd för aska. Tänker att det håller mössen borta från stearinet. Kanske skyddar det även lite vid brand om locket begränsar syret, men vid en större brand välter nog hinken så att locket ramlar av. Kanske kunde man även fylla plåthinken med sand, för att minska syret? Fast jag vet inte om stearinet, paraffinet eller veken tar skada av sand?

InläggPostat: mån 31 okt 2016, 02:51 
Tränar vakthöns

Nej, i min gröna ungdom läste jag i ICA-kuriren hur man kan gjuta ljus i sand. Fuktig sand, sätta ner en skål och göra ben med pinnar. Så blir det en "kittel" när man häller i ljusmassa. Den täcks med ett lager sand som fastnar mot ljusmassan. Vi provade och det fungerade. Det brann visserligen inte så bra, men det berodde säkert på att veken var för tunn för all denna ljusmassa. Men det är inte så trevligt om det dräller omkring sand överallt, så det är nog ändå inte så lyckat att ha sand direkt mot ljusen.

lalle skrev:
Jag förvarar ljus i en plåthink med lock avsedd för aska. Tänker att det håller mössen borta från stearinet. Kanske skyddar det även lite vid brand om locket begränsar syret, men vid en större brand välter nog hinken så att locket ramlar av. Kanske kunde man även fylla plåthinken med sand, för att minska syret? Fast jag vet inte om stearinet, paraffinet eller veken tar skada av sand?

InläggPostat: tis 01 nov 2016, 22:13 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Har ca 100 blockljus, 100 kronljus och 200 värmeljus undanstoppat.
blockljusen brinner i en evighet och jag föredrar dessa framför något annat, några åker fram vid jul.

Brukar passa på när ICA eller motsvarande butiker har bra priser på större förpackningar, använder sällan mer än 4-6 stycken per år.

InläggPostat: tis 01 nov 2016, 23:01 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Zombie skrev:
Värmeljus kan användas till vardags, och kan lagras länge. Vad tycker du om att förrådsställa 500 värmeljus?

Man bör förstås lagra minst lika många tändstickor som man har ljus.

Värt att påminna om är att både kronljus och värmeljus kommer i många olika kvaliteter, inte minst kronljus. Vissa brinner (tycks det mig) dubbelt så snabbt som andra. Min gamla mor och hennes systrar brukade förr stöpa egna ljus. Vet inte riktigt "receptet" men dessa ljus brann/brinner mycket längre än allt vad man kan köpa.

Någon här som provat stöpa egna ljus?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa