Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 12:59 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Gollum skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Själv vill jag ha Kaukasian Ovtjarka, gärna tre stycken.

Dessa har vanligen inga problem med att skaffa mat till stor del själva, har träffat de flera gånger i lantliga Polen och Ryssland... kan vara lite intemiderande med hundar som angriper björnar... och vinner.


På alternativ.nu var det noen som solgte Kaukasisk Ovtjarka blandet med schæfer. Sikkert en funksjonell hund. Men hvis du har tre stykk må du skaffe mye mat. Tror ikke hunder har noen sjanse til å skaffe mat i Scandinavia på vinteren. Heller ikke om sommeren i noe særlig omfang. Skal de jage rådyr og naboenes katter? Ta en tur i skogen, du kan gå i timer uten å se spor av andre dyr. Det er en hvit ørken.


Jag tror att du inte ger hunden den "cred" som den förtjänar.
Det finns hundar som överlevt att korsa sibiren. Lokalt i Himalaya. Sen har vi ju den mer anpassade vargen i Sverige, men det är fortfarande en fingervisning. Visst den kan få det svårt. Men det går att köpa en veckas mat (för en stor hund) för 30-50 kr på typ ÖoB eller "dollar store".

Men visst kollar man överlevnadshandboken så skall man äta hunden och katten :)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 22:21 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Ulv i fårakläder skrev:
Välj en hund som fungerar som båda, finns väldigt få hundar som inte duger till jakthundar om man bara är villig att träna dem.

Att träna upp en bra jakthund är inte det enklaste, oftast så krävs det lång erfarenhet för att det ska lyckas.
Och det är långt ifrån många hundar som duger till BRA jakthundar. Trots att dom kommer från Championat.

Sedan är det ju så att vissa egenskaper i hunden finns genetiskt, t.ex Pointers, dvs Stående fågelhundar.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: lör 11 feb 2012, 23:32 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Friedrich_Von skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Välj en hund som fungerar som båda, finns väldigt få hundar som inte duger till jakthundar om man bara är villig att träna dem.

Att träna upp en bra jakthund är inte det enklaste, oftast så krävs det lång erfarenhet för att det ska lyckas.
Och det är långt ifrån många hundar som duger till BRA jakthundar. Trots att dom kommer från Championat.

Sedan är det ju så att vissa egenskaper i hunden finns genetiskt, t.ex Pointers, dvs Stående fågelhundar.


Visst är det så att det är lättare att få vissa hundar att bli bra på vissa saker.

Men jag har lyckats apportträna två schäfrar och en rottwieler. Fått en rotte och en hoffavart att fungera som stående fågelhund. Och en engelsk staffordshire terrier och en av apport schäfrarna att gå som kortstötande hundar.

Så det är möjligt :)

Svårast tycker jag det är att få en hund att driva bra och rätt.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 11:27 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
Ulv i fårakläder skrev:

Men jag har lyckats apportträna två schäfrar och en rottwieler. Fått en rotte och en hoffavart att fungera som stående fågelhund. Och en engelsk staffordshire terrier och en av apport schäfrarna att gå som kortstötande hundar.

Så det är möjligt :)

Svårast tycker jag det är att få en hund att driva bra och rätt.


Wow, du er åpenbart veldig flink med hunder. Men klarer du å få en dachs (tax) til å holde seg rundt husene? For min del er jeg ikke interessert i å legge ned så mye arbeid i noe som har et tvilsomt utfall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 12:06 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Ulv i fårakläder skrev:
Men jag har lyckats apportträna två schäfrar och en rottwieler. Fått en rotte och en hoffavart att fungera som stående fågelhund. Och en engelsk staffordshire terrier och en av apport schäfrarna att gå som kortstötande hundar.

Jag läste i en jakttidning om en Jägare som fått överta hans dotters Rottweiler, jägaren tog med den på jakt och upptäckte att hunden ställde sig för fågel. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken tidning det var eller nummer. Nå det var bara en liten parantes.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 12:32 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:50
Inlägg: 420
Ort: Norr om byn.
Alla hundarn har jaktinstinkt det är deras natur sen är väl frågan hur mycket :mrgreen:

_________________
"THE MORE YOU KNOW-THE LESS YOU NEED"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 14:40 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Gollum skrev:
Ulv i fårakläder skrev:

Men jag har lyckats apportträna två schäfrar och en rottwieler. Fått en rotte och en hoffavart att fungera som stående fågelhund. Och en engelsk staffordshire terrier och en av apport schäfrarna att gå som kortstötande hundar.

Så det är möjligt :)

Svårast tycker jag det är att få en hund att driva bra och rätt.


Wow, du er åpenbart veldig flink med hunder. Men klarer du å få en dachs (tax) til å holde seg rundt husene? For min del er jeg ikke interessert i å legge ned så mye arbeid i noe som har et tvilsomt utfall.


Det finns en träning som kallas "osynligt staket" som man kan träna, lättare ju yngre hunden är, och lättare ju mindre område man vill begränsa hunden till.

Man tar hunden och låter den gå bredvid en i koppel eller utan, det spelar ingen roll.
Sen går man med hunden fram till den "osynliga linje/staket" man vill etablera och så (det blir lite svårt att förklara) när hunden är nästan framme vid den så griper man den i nackskinnet och "trycker" den mot (riktning framåt, inte mot marken) linjen samtidigt som man använder dess kommando för något som den inte skall göra tex "Nej". Sedan ser man till att hunden lägger sig ner sen går man själv vidare över linjen ett par meter. Viktigt att inte kalla hunden över linjen!

Det kan vara lätt att börja träna detta med tex köket att hunden inte får gå över tröskeln.

Har inte hittat någon tydlig film på det men här finns en som visar lite grann om det hela på Youtube läs undertexten med.

Friedrich_Von skrev:
Jag läste i en jakttidning om en Jägare som fått överta hans dotters Rottweiler, jägaren tog med den på jakt och upptäckte att hunden ställde sig för fågel. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken tidning det var eller nummer. Nå det var bara en liten parantes.


Ja den ringde pappa mig om och berättade med för något år sedan. Svensk Jakt sa han att det var. Jag gillar inte den tidningen då den är för politiserande och tar en kraftig ställning mot rovdjur. Anser att man borde rapportera båda sidorna när man är en tidskrift, oavsett ens egen åsikt. (Bara för att ta sidoparantesen längre)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 14:42 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Ang. KO

http://www.youtube.com/watch?v=AsnsE65y ... re=related

Visste inte att det varit hysteri om den redan. Är den mer "oberäkerlig" än någon annan typ av vakt/herdehund?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 14:48 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Prepper4ever skrev:
Ang. KO

http://www.youtube.com/watch?v=AsnsE65y ... re=related

Visste inte att det varit hysteri om den redan. Är den mer "oberäkerlig" än någon annan typ av vakt/herdehund?


Nej... det är bara hysteriska människor, har träffat många såna och det är en -mycket- krävande hund. Men jag har sett små barn rida på dem och liknande. Det är dock idioter som skaffar dem för att vara "coola" med. Lite gran som schäfer var på sjuttiotalet, staffordshire och pitbull terrier på nittiotalet och nu ovtjarkor på tvåtusentalet...

Men som sagt ingen första gångshund! Ej heller får du vara en "vek" person som inte kan sätta tydliga gränser.
Det är en hund som försvarar flocken, kan lämnas ensam med en fårflock i två veckor utan att den dödar får för föda. Den angriper och jagar bort både vargar och björnar.
http://www.youtube.com/watch?v=MSIBrBs56wg&feature=related

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 15:04 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
Prepper4ever skrev:
Ang. KO

http://www.youtube.com/watch?v=AsnsE65y ... re=related

Visste inte att det varit hysteri om den redan. Är den mer "oberäkerlig" än någon annan typ av vakt/herdehund?


Djiises, jeg visste at de var skarpe, men ikke så skarpe. Det var en vekker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 15:16 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Gollum skrev:
Prepper4ever skrev:
Ang. KO

http://www.youtube.com/watch?v=AsnsE65y ... re=related

Visste inte att det varit hysteri om den redan. Är den mer "oberäkerlig" än någon annan typ av vakt/herdehund?


Djiises, jeg visste at de var skarpe, men ikke så skarpe. Det var en vekker.



Överdrift av sensationsjournalist!

Det är verkligen inte något fel på hundarna, journalisterna gillar att "skrämmas" för att få tittare och stilla deras egna oro.
Däremot är jag för "körkort" på att ha hund. Lite gran som att ha vapen licens.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 21:49 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
Ulv i fårakläder skrev:

Överdrift av sensationsjournalist!

Det är verkligen inte något fel på hundarna, journalisterna gillar att "skrämmas" för att få tittare och stilla deras egna oro.

inte för att vara 'taskig'.. men vad har du för erfarenhet som gör att du säger så?
Har du någon egen erfarenhet av en vass hund?
(jag räknar då inte ex. rottis som 'vass)

_________________

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 22:13 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Tränar två Ovtjarkor i Strängnäs för ett par som köpt dem, har en vän som har haft en i fem år och som jag passat flera gånger.

Som tidigare nämnt träffat flera i Ryssland och i Polen.

Är omplaceringshem för problemhundar, haft två Ovtjarkor genom det. Normalt vill de inte att dessa skall placeras hos folk i lägenhet men det har gått finfint.

Hjälper till med Presa Canario för en kennel.

Tränat minhundar för försvaret, och har en schäfer själv som är "grå bruks" av linjer som får många "skarpa" hundar att se ut som teddybjörnar :). Blir lite OpSec släpp men Xando Vom Waldvinkel är fader.
Bild


Hjälpt till med omplaceringsträning för "pitbulls" och andra hundar som blev olagliga i Danmark och Norge.

Hundar är något som jag har en stor passion för och har alltid haft det :) Har aldrig blivit biten allvarligt trotts ca 25 år tillsammans med hundar av varierande "karaktär". Visst finns det farliga hundar, problemet är när en hund blir farlig och är väldigt stor.
Jag har en film från Youtubepå en hund som jag anser vara farlig och det är bara att tacka gudarna att han inte är en stor hund! Det är väldigt roligt att se detta för att det är ganska tydligt att det är ägarens fel och det är väldigt komiskt.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Senast redigerad av Ulv i fårakläder mån 13 feb 2012, 23:53, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: sön 12 feb 2012, 22:43 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
... nu vill jag ju så klart tro på dig, och det är ingen pissingkontest..
men detta utalandet..
Överdrift av sensationsjournalist!
Det är verkligen inte något fel på hundarna, journalisterna gillar att "skrämmas" för att få tittare och stilla deras egna oro.

..blir ju nästan lite korkat om du nu har den erfarenheten du säger..
att programmet är vinklat är ju inget jag bråkar om, men att få det att låta som att det inte ligger en hel del sanning i det förvånar mig om du känner till rasen..

Det är lugnt hur som haver..
dock kan det bli lite 'knasigt' om det kan låta som att du tycker att tre Ovtjarkor skulle vara smart i Sverige som lösa vakthundar..

antingen förstår du mycket väl vad jag menar eller så gör du det inte

_________________

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vakthund VS Jakthund
InläggPostat: mån 13 feb 2012, 00:32 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
*Sjunger* Du får tro´t om du vill, men det är så det ligger till...

Sida som visar en annan bild än vad TV visade.

Tre ovtjarkor skulle jag inte ha något problem med att ha lösa om det blev ett totalt TEOTWAWKI.
Särskilt som jag har som plan att skaffa en minimum 20ha skogsgård. Kanske inte skulle tycka det var lika "OK" med dem i ett villaområde med knähöga staket.

Vidare kan jag ju dela med mig av denna historian från första gången när jag stötte på rasen.

Jag var och red i Polen, en "semesterresa" när Nonius (hästras) fortfarande låg under statens hanterande. Dessa hästar är väldigt stora och användes av Napoleonska elitkavallerister. Problemet med dem är att de inte går att börja rida förens de är 4-5 år, till skillnad mot 1,5-2 år för "vanliga" hästar.

Vi red mellan olika gårdar och "slott" för mat och övernattning och en kväll när vi inte hade kommit så långt som vi avsåg så skulle vi ta en "nöd gård" som de hade ett visst samarbete med. Vi började närma oss gården (ca 200 meter) när det var skymning, och helt plötsligt (vi var 4 st och en guide) så upptäckte vi att vi blev omringade av dessa bjässar till hundar, tysta som spöken slöt de upp runt oss och när vi var kanske 50 meter från gården så började de skälla och "hota" hästarna framifrån så vi var tvungna att stanna. En man kom ut på förstukvisten och ropade bara "Välkomna" och genast blev hundarna som tedde sig så hemska till glada vovvar (om än väldigt stora). Efter vi sadlade av hästarna så tryckte de sig mot en och gnydde och ville bli kliade och kelade.

Detta är vad hundarna blir om de är uppfostrade rätt.
Om du råkar vara närheten av Södertörn i Stockholm kan du slå René Flük en signal, eller maila honom Södertörn och fråga om vad han tycker om sin Ovtjarka och så kan du gå dit och träffa den, en av de keligaste hundar som finns! Ibland rör den sig lös bland hagarna och stallen.

Men jag förstår vad du menar. Tror jag(?), hunden kräver mycket och en sådan stor och stark hund som tar eget initiativ i större utsträckning än andra kan bli farlig eller ett vapen med fel ägare.

Angående att jag tycker det är sensationsjournalistik är att dessa hundar är populära i Ryssland av ensamma kvinnor i tex S:T Petersburg (för att jag har vänner där och varit där mest) för att skydda mot våldtäkts män och annat hemskt, jag har sett små tjejer på 50 kg knata runt med en Ovtjarka i koppel utan problem. Men här i Sverige så började det uppmärksammas att dessa hundar är farliga och okontrollerbara och kanske borde "förbjudas", jag tycker inte att debatten eller programmet var objektivt. Jag tycker det skrämmer upp folk, vad som är farligt är vissa hundägare och jag förespråkar "hundkörkort". Vet inte om du kommer ihåg debatterna om schäfrar på sjuttio/åttiotalet och "kamphundar" på nittio/tvåtusentalet (vilket är ett idiotiskt namn på flera hundraser som ser ut som APB eller Stafforshire terriers. En kamphund är en hund som tränas i hundslagsmål, kan vara en golden retriver såväl som en APB.)
Förstår du vad jag menar? Inte att hunden är en liten knävovve som inte gör en fluga förnär, för det stämmer inte! Men att det inte är fel på hunden utan ägarna som skaffar dessa för "cool" faktor. Inte för att arbeta med dem eller ge dem vad de kräver i form av motion och mental utmaning.

Bild

Bild

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet