Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: sön 05 maj 2013, 22:30 
Water skrev:
Vet någon under vilka år denna LK70 användes och vilka förband som använde den?


Jag tror att den började användas på 60-talet. Konstruktionen är iaf från den tiden. Corduraväven är en uppdatering från 80-talet, gissar jag.

Visst är säcken tyngre än moderna säckar, strax under 4 kg, men den funkar fint och jag trivs bra med min. Lite stilig veterankänsla över den. Den är lika bra idag som den var på 80-talet. :rambo:

Men visst kan man utgå från att en säck på $450 är lite bättre än en på SEK 450. Det vore ju illa annars... :lol:

... och jag har som sagt andra modernare säckar också, för planerade kortare utflykter. Men som BOB hänger min LK70 packad och klar på väggen i ett uthus.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: mån 06 maj 2013, 08:51 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Beror lite på hur rörlig man känner att man behöver vara och vilken volym man anser sig ha behov av i en bob.

Skall det gå snabbt och smidigt har jag en mindre rygga från Fauna (10 liter?). Trepunktsvariant som sitter djäkligt tight mot ryggen. Man känner knappt att man har den på sig. Eftersom jag brukar ha den när jag jagar och går hundförare har jag alltid ett ordentligt första hjälpenkit, tändmaterial, lite vatten, ett par påsar nötter, kniv mm i den. Dvs jag klarar mig ett par dagar om jag rycker med den i all hast. Och jag kan gå långt och rörligt med den. Den är extremt avlastande och går att bygga ut med påhängsmoduler om man behöver mer plats.

Skulle jag välja en seriös bob för extremsituationen så hade jag skaffat en Eberlestock med gevärsfodral. 65 liter räcker bra. http://www.eberlestock.com/ kolla deras hunting respektive tactical packs.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: mån 06 maj 2013, 09:53 
Här är en skaplig rygga. Priset sänkt 40£, så det kan vara värt en chansning.
http://www.amazon.co.uk/dp/B005IF7C6C/r ... =dradis-21


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: mån 06 maj 2013, 18:13 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
ProfessorRekyl skrev:
Jag letar också efter en lämplig ryggsäck, är denna ett alternativ eller får man kanske vad man betalar för?
http://armygross.se/taktisk-utrustning/ ... -olivgron/

Jag har hittat alternativa benämningar som tex Mil-tec assault pack


Hade en liknande en gång och den var trevlig att bära dom första 3km efter det ren smärta :-g

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: tis 07 maj 2013, 07:38 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Använder en Haglöfs Project XL. Duger gott för vardagsbruk, och använder den även för resor, klarar iaf två övernattningar med en sådan, inklusive dator och annat arbetsrelaterat. Men då är inte syftet att överleva i skogen, även om jag även använder den som jaktväska. Köpt till regnöverdrag. Också stor nog att få plats med hela familjens regnkläder och/eller sommarjackor i sommartid, vilket är utmärkt vid semester...

Gått många mil med den, utan problem än så länge.

Poängen är att en civil rygga kan duga gott och fungerar dessutom i civila sammanhang och i staden, eller på familjesemester utan att väcka uppmärksamhet.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: fre 10 maj 2013, 09:43 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tis 19 mar 2013, 14:22
Inlägg: 20
Jag vet inte var din prisgräns går men Bergans Viking II för 1950:- (med frakt) är ett väldigt tilltalande pris tycker jag. Jag hade själv köpt en om det inte var att jag ligger exakt på längdgränsen (165-185 cm), jag får väl invänta tills deras Alpinist reas ut som är för 175-195 cm.

http://www.fjallsporttarnaby.se/viking-ii-p-269-c-171.aspx


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: fre 10 maj 2013, 11:02 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag är också över 185 cm i strumplästen så hamnar tyverr i samma dilemma...

Edit, felet med de små civila ryggor för stadsmiljö jag testat är att de är för korta invändigt så att det inte går att stuva vissa typer av utrustning jag behöver ha med (läs långa hårda föremål överstigande en halvmeter) effektivt. Dessutom har känsliga grejer en tendens att tryckas ihop oavsett hur noga man försöker stuva, men har dock enbart testat billiga kinakopior än så länge av det utförandet.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: fre 10 maj 2013, 17:14 
Hehe... Har en liten BoB/72-hour-kit/Bushcraftsäck i form av en svensk M39, även kallad Päronsäcken eller Älgpungen...

Oergonomisk är bara förnamnet, men satan att man kan klämma in grejer i den trots de ringa ca 35 litrarna! Bärsystemet är obefintligt, men på något sätt fungerar det ändå... Och stryktålig som få!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: fre 10 maj 2013, 20:03 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Hade en M39 förr i tiden men den har tyverr förolyckats. :(

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: fre 10 maj 2013, 21:06 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
För det som TS beskriver så är det definitivt en bärram med avlyftbar säck som han ska ha, inget finns som är bättre för att frakt de där otympliga diverse-prylarna där hjulet inte längre är en god uppfinning utan ben tarvas.

LK70/LK35sj bärsystemet är ett mycket bra bärsystem med det passar inte alla, jag vet att jag hade grymma problem med det när jag var tanigare men nu när jag är lite mer stoppad så funkar det mycket bättre. Jag vet dock att för vissa är det helt enkelt inte anpassningsbart nog.
Det är ett relativt gammalt bärsystem MEN det är fortfarande ett av bättre där ute.
Om man inte har testat det så är det definitivt en av de första sakerna man ska testa, om man kommer överens med det så har man extremt mycket för pengarna där och de är i princip outslitliga!

Om man inte kommer överens med det så har vi i sverige en hel del ramryggsäckar drällandes på en hel del i vindar runt om i landet som dyker upp vid loppisar och liknande och bland dessa finns det några som är bra och kan vara värda att lyfta fram framför andra; haglöfs alaska och skarja samt fjällräven gyro, fjällräven har även gjort många andra bra men gyron står i en klass för sig.

Om man efter långt sökande inte kan hitta sig någonting bland dessa så finns det ett par norska säckar att kika på.

Det viktigaste är att kolla på bärsystemet och skita blankt i resten, en ny säck kan man alltid fixa om man inte är nöjd med den som finns men bärsystemet är ryggraden (haha) i själva iden och det är den som allt hänger på!!!

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: fre 10 maj 2013, 21:44 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
VilseIStaden skrev:
För det som TS beskriver så är det definitivt en bärram med avlyftbar säck som han ska ha, inget finns som är bättre för att frakt de där otympliga diverse-prylarna där hjulet inte längre är en god uppfinning utan ben tarvas.

....haglöfs alaska och skarja samt fjällräven gyro, fjällräven har även gjort många andra bra men gyron står i en klass för sig.
Det viktigaste är att kolla på bärsystemet och skita blankt i resten, en ny säck kan man alltid fixa om man inte är nöjd med den som finns men bärsystemet är ryggraden (haha) i själva iden och det är den som allt hänger på!!!


Efter erfarenheter med men egen Haglöfs (tror det är en grönland) vill jah lyfta ett varningens finger för bärramens livslängd! Säcken till min har åldrast betydligt, dragkedjor halvtaskiga, snölås åldersskör "nylon", upphängning på ramen sprucket läder, sömmar som lossnarosv. Inget underhåll på 20 år sätter spår!
Min första riktiga ryggsäck lånade jag av mamma och den kikade jag till vid besök i vintras, det är en liten fjällräven och ramen är i kanonskick!

Fjällräven gyro kan jag varmt rekomendera! Fjällräven har ett system med aluminiumrör som hålls ihop med sprintar medan haglöfs sitter ihop med svts/nitar. En fällrävenram kan man reparera med snöre, spik eller pinnar om man är utan sprintsortiment i busken.

Sist jag såg en gyro på secondhandbutiken tror jag de ville ha 150 kr för den, vilket känndes för dyrt då säcken var i bedrövligt skick. Som så ofta ångrar jag att jag inte köpte den, VilseIStaden har ju aldeles rätt i att en ny säck är enkelt att fixa! Har ett par på vinden.....

/Lars


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 11 maj 2013, 16:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
softfeel_one skrev:
Hur stor behöver du?

Alla försvarets ryggsäckar är gröna. Vilken av dem tänker du på? Ingen av de jag har använt har varit något under när det gäller ergonomi utan jag väljer hellre civila av bättre kvalitet.


+1


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 11 maj 2013, 16:06 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Skogsbonde skrev:
En finess med LK70 är att man kan ta bort säcken och spänna fast/hänga saker direkt på stålramen. (Inte spänna så hårt att ramen böjs... :roll:) Praktiskt om man skall kånka tunga och otympliga prylar långt i oländig terräng. Jeepdunk eller liknande... LK35SJV har samma ram, men mindre säck. Utrymme under för packpåse eller liknande.


vad har du spänt på så hårt så att ramen böjs och varför? Orkade du lyfta säcken sedan? :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 11 maj 2013, 16:16 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Jag gillar ram. Ram is the shit.

En fördel är att man kan lasta tyngre grejer och knyta fast dem på ett bra stabilt sätt.

Men som vanligt så skulle jag inte använda en stor ramsäck för att gå ut och plocka svamp med. :?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 12:36 
skogsstjärnan skrev:
vad har du spänt på så hårt så att ramen böjs och varför? Orkade du lyfta säcken sedan? :D


En jeepdunk, med spännband som var lite överdimensionerade. Gick fint att bära sedan. Gäller bara att den är full, ett elände om den är halvfull och skvalpar. Det gick fint att böja tillbaka stålramen igen. Märktes inte alls efteråt, om man inte tittade noga.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet