Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 01:07 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 01 jan 2013, 23:14
Inlägg: 2
Ryggsäck 70L användes bara av elaka grabbar spaningsförband, jägarförband och beredskapsplutoner.
Man räknade med att dessa skulle klara sig längre tid utan underhåll, mat mm.

Ryggsäcken är faktiskt bra och klarar det mesta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 13:05 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Beställde just en LK-70 förut för att testa, nackdel jag kan se är att den verkar förhållandevis stel, tung och klumpig jämfört med civila varianter av bra kvalitet, men priset var rätt.

Någon som har testat Tyska försvarets 115 liter modell?
(Dendär med sidofickorna)

Är väldigt sugen på den annars.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 13:08 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Skogsbonde skrev:
skogsstjärnan skrev:
vad har du spänt på så hårt så att ramen böjs och varför? Orkade du lyfta säcken sedan? :D


En jeepdunk, med spännband som var lite överdimensionerade. Gick fint att bära sedan. Gäller bara att den är full, ett elände om den är halvfull och skvalpar. Det gick fint att böja tillbaka stålramen igen. Märktes inte alls efteråt, om man inte tittade noga.


Utmärkt!

Då verkar det med andra ord vara exakt vad jag söker, möjligen med litet starkare ram... :)

Söker någonting man kan spänna fast järnbuntar och annan tung bråte på.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 15:39 
Mizzarrogh skrev:
Beställde just en LK-70 förut för att testa, nackdel jag kan se är att den verkar förhållandevis stel, tung och klumpig jämfört med civila varianter av bra kvalitet, men priset var rätt.

Någon som har testat Tyska försvarets 115 liter modell?
(Dendär med sidofickorna)

Är väldigt sugen på den annars.


Menar du Berghaus Vulcan eller Crusader? I såfall kan de varmt rekommenderas! Ohyggligt bekvämt bärsystem och jävligt stryktåliga. Om inte min plånbok vore så snål så skulle jag köpa en sådan på en gång...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 18:30 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 01 dec 2013, 18:55
Inlägg: 86
Har du funderat på att köpa en äldre Fjällrävenryggsäck på blocket?

Även om säcken är dålig så är de byggda på en kraftig aluminiumram med ett bra bärsystem till en billig penning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 19:31 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Om det är samma som den jag tänker på, den tjocka aluminiumramen med hästskoformat överstycke av läder så är det i mitt tycke en av de bästa ramar som tillverkats (lär dock finnas en flexram med bultad konstruktion som någon här sade var ännu bättre, men har ej provat den själv pga att jag inte hittat den)

Har lånat en sådan av en släkting som köpte den lös för mycket länge sedan och sydde en egen säck till den. Om du hittar den ramen med alla remmar, bälten och skit som hör till själva ramen (använd riktig sele till den så blir det enormt mycket mer bekvämt än bara remmar!) till bra pris så slå till! Törs nog lova att du inte kommer att bli besviken om den är i bra skick.

Den är vida överlägsen LK-säckarna stålram när det gäller bärarkomfort.

Det är inte så våldsamt svårt att sy en egen säck till den av litet kraftigare vattentätt men flexibelt tyg. Enklast är att göra en säck som man tex kan snöra ihop med öljetter i toppen och vika för ett lock man kan spänna fast.
Då kan du även få säcken exakt som du önskar ha den.

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: tis 07 jan 2014, 20:52 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 27 okt 2013, 15:54
Inlägg: 6
Jag kör med den Amerikanska Alice Pack. Valet av denna Ryggsäck var ett självklart val, för det första så tycker jag själv att den är riktigt bekväm, sen så har den 3 stora utanpåliggande rymliga fickor som man kan ha det absolut nödvändigaste i så man slipper öppna själva säcken för att rota fram det man behöver. Tycker själv personligen att det inte finns någon annan Ryggsäck som kan jämföras med denna. Gillar man Amerikanska Militärgrejer så är detta Ryggsäcken man ska välja ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: tis 07 jan 2014, 22:13 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Kan återigen rekommendera Karrimor Sabre 45l. Har själv den och sidofickorna som ger ytterligare 10l, ruskigt tålig och bekväm rygga för mig. 45+10 liter rymmer mycket, jag har bra kondition och stark rygg men kan ibland känna att 20kg är ganska mycket att bära på längre sträckor, och har man en stor rygga är det lättare att packa för tungt. Bättre att packa klokt. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: tis 07 jan 2014, 23:53 
Björngrillarn skrev:
Mizzarrogh skrev:
Beställde just en LK-70 förut för att testa, nackdel jag kan se är att den verkar förhållandevis stel, tung och klumpig jämfört med civila varianter av bra kvalitet, men priset var rätt.

Någon som har testat Tyska försvarets 115 liter modell?
(Dendär med sidofickorna)

Är väldigt sugen på den annars.


Menar du Berghaus Vulcan eller Crusader? I såfall kan de varmt rekommenderas! Ohyggligt bekvämt bärsystem och jävligt stryktåliga. Om inte min plånbok vore så snål så skulle jag köpa en sådan på en gång...

Jag är osäker hur Vulcan II skiljer sig från Vulcan men köpte min via Engelska Amazon för cirka 1700 kr inkl frakt. Jag är lång så var tvungen ha #3 men om det räcker med #1 eller 2 så finns dessa ibland inkl frakt för ca 1300 kronor från UK.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: ons 08 jan 2014, 17:45 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Finns beggade i Tyskland för runt 7-800 pix (går säker att hitta billigare privat), men har inte hunnit kolla modeller ännu.
Men dessa största(?) modeller är ju då som sagt 115 liter och en mycket stor säck. /Bra om man skall konka runt på gamla canvastygtält och sådant dock... ;) )

Lone Wolf skrev:
Jag kör med den Amerikanska Alice Pack. (...)


Kom just på att jag har ett gäng Aliceclips liggandes, måste rota fram dem och se om de passar med andra system också, metallclipsen tyckte jag var väldigt prisvärda då de går att hitta för tre-fyra kronor eller så från surplus, håller väldigt hög kvalitet för det priset tycker jag... :)
Vore ju kalas om de passade för påhängs system även till andra system, måste avgjort labba litet med detta när jag får hem min "nya" rygga.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: tor 09 jan 2014, 12:15 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 nov 2013, 17:29
Inlägg: 112
Min erfarenhet - efter under fältmässigt bruk på 90-talet kånkat (mer än) min beskärda del LK75 är att just DEN ryggsäcken kanske inte främst är anpassad för att bära tungt och bekvämt. Möjligen var "utvecklingskriteriet" snarare att "fostra hårda soldater"? :D

Om du betalat något mer än ljummen luft för en sådan tycker jag personligen att det varit ett rån.

Håller däremot med om gamla fjällräven. Har själv en "Tind" som jag använde mycket - och tämligen vårdslöst - på diverse klätterresor och "expeditioner" under slutet av 90-talet och början av 2000-talet som jag varmt rekommenderar.

De senaste åren har jag kompletterat min (nu rätt omfattande) ryggsäcksarsenal med en SACCI FJS original, som jag tycker är oöverträffad om man behöver en STOR ryggsäck att kånka mycket och tungt i, samt en något mindre - jag tror att den är israelisk - militär ryggsäck från "commando" som jag ofta kärleksfullt agar under fältmässiga förhållanden.

Men det hela beror förstås både på hur mycket, långt och tungt man ämnar bära samt hur mycket stålar man är beredd att skiljas från.

_________________
--
Vill inte vara rädd, vill vara förberedd!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: tor 09 jan 2014, 12:42 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:00
Inlägg: 470
Ni som använder sådana 70++ liters ryggar.. hur har ni tänkt om ni faktiskt måste springa? Inte bara jogga, men verkligen run for your lives?

_________________
Green eyes and black rifles

Si vis pacem, para bellum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: tor 09 jan 2014, 14:43 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: mån 02 jan 2012, 03:18
Inlägg: 156
Sahaq skrev:
Ni som använder sådana 70++ liters ryggar.. hur har ni tänkt om ni faktiskt måste springa? Inte bara jogga, men verkligen run for your lives?


120liter rygga med 47kg i den, det var inga problem att springa med den men man rammlade omkull och slog sig rejält eftersom de som är 70+ liters är oftast rätt avlånga av sig och breda. Men det beror helt och hållet på HUR du packar den... Har du det lättaste längst ner och den tyngsta längst upp så är det inga problem alls.

Det var en britisk kille som gick med en 120l ryggsäck med 120kg i den, motsvarar en britisk soldat med allt på, och han gick flera mil genom hela England, med pauser såklart. Han sprang även en bit.

Så om ni vill ha en BRA ryggsäck , Karrimor sabre 60l-100l + 20l sidoväskor - den är testad att ta åtminstonde 120kg :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: tor 09 jan 2014, 19:20 
Vill passa på att rekommendera en vettig ryggsäck. Norröna. Finns bland på XXL.
Mitt råd till dig som ska köpa en ryggsäck är att fundera på vad du ska ha den till och vad du har tänkt packa i den.
tex en sovsäck och tält stjäl mycket plats i ryggan.
Man kan tex plocka fram allt man avser att packa så får man en bra uppfattning om storleken och vad det väger.
Satsa på kvalitet när du ska bära tungt tex över 30 kg eller att du avser att gå långt.En dyrare ryggsäck har fler och bättre möjligheter att justera.
Bästa man kan göra är att försöka låna en (samma modell) och prova den på några vandringar.
När du har en fin ryggsäck så är det bara att ut och traska. Finns många trevlig motionslopp och vem vet du kanske tar Nijmegen i bara farten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: lör 11 jan 2014, 17:48 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 jan 2014, 17:28
Inlägg: 63
Ort: Finland
Min första post här...

Jag växlar mellan en Berghaus Vulcan II och en Berghaus Centurio 30, beroende på hur länge jag ska vara ute.
Ruskigt sköna och rejäla säckar, utan att för den delen bli allt för tunga.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet