Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Val av rygga?
InläggPostat: sön 05 maj 2013, 18:08 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Funderar vilken ryggsäck man skall välja för detta, har funderat över försvarets stora gröna men de verkar ju hiskeligt dyra, eller går de att hitta för vettig penning?

Önskar mig en stor och kraftigt konstruerad ryggsäck som tål mycket stryk är slitage och väderbeständig samt håller för vandring i tät skog och sly mm utan att rivas sönder men där man kan stuva grejer innuti och utanpå såsom cord, vattenflaskor mm. (önskar även kunna slänga med den i båten emellanåt).

Vore trevligt om det går att modda med saker som flaskhållare på utsidan osv.

Inläggsrubrik: Re: Val av rygga?
InläggPostat: sön 05 maj 2013, 18:24 
Är varmvattnet slut?

Jag letar också efter en lämplig ryggsäck, är denna ett alternativ eller får man kanske vad man betalar för?
http://armygross.se/taktisk-utrustning/ ... -olivgron/

Jag har hittat alternativa benämningar som tex Mil-tec assault pack

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 18:25 
Är det en Twinkie?

Hur stor behöver du?

Alla försvarets ryggsäckar är gröna. Vilken av dem tänker du på? Ingen av de jag har använt har varit något under när det gäller ergonomi utan jag väljer hellre civila av bättre kvalitet.

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 18:32 
Användarvisningsbild

Någon som är lämpligt stor att rymma det mesta man behöver ha med sig i skogen men den behöver inte vara överdrivet stor men har just inga särskilda krav där mer än att den skapligt bör rymma föremål som iaf är någon halvmeterlånga eller så. Kort sagt så vet jag inte...

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 18:52 
Är det en Twinkie?

Mizzarrogh skrev:
Någon som är lämpligt stor att rymma det mesta man behöver ha med sig i skogen men den behöver inte vara överdrivet stor men har just inga särskilda krav där mer än att den skapligt bör rymma föremål som iaf är någon halvmeterlånga eller så. Kort sagt så vet jag inte...

Mitt tips är att du själv tar reda på lite mer om dina behov. Just nu är du för oprecis för att kunna ge bra svar.

Vad har du för ryggsäckar nu och vad är bra resp. dåligt med dem?

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 18:55 
I vilken hand håller man sporken?

Den här ligger fortfarande hemma och behöver en husse.. Har inte kommit mig för att lägga ut den på blocket/tradera än.

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/saljes-ryggsack-snugpak-stamina-40-oanvand-t4554.html

Priset är inte hugget i sten.

Själv köpte jag en nedsatt chevalier grousepack på xxl som passade mina behov bättre.

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 18:57 
En LK70 är trevligt att ha. Gammal och tung jämfört med en del nyare säckar. Men också rejäl och robust.

Jag har några andra mindre säckar för planerade utflykter, lättare och smidigare, exempelvis min "finsäck" just nu, Klättermusen Ratatosk, men jag har fortfarande min LK70 som "skarp" BOB.

http://www.surplus.se/component/page,sh ... Itemid,26/

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 19:00 
Användarvisningsbild

Jag söker främst någonting att använda i skog och mark samt till och från skog och utomhus arbete, etc.
Tänkte mig att den bör rymma grejer man vill frakta med tillfälligt, tex råmaterial mm.

Jag vet inte riktigt volymbehov, men om man tänker sig typ sovsäck eller motsvarande, trangiat, torrfoder, mm samt några vatten och bränsleflaskor, etc.

Kort sagt sådant man behöver i en BOB i sådant format att den ofta går att bära med sig även längre sträckor med relativt tungt innehåll över terräng.

Jag har just nu en slimmad kinakopia som jag inte är helt nöjd med kvaliteten på +att den är för liten att svälja långa föremål som överstiger ca 50-60 cm längd och inte går att böja.

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 19:01 
Användarvisningsbild

LK70 kanske kan vara något, skall forska litet mer i saken.

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 19:06 
The grey man
Användarvisningsbild

Jag har själv funderat på en sådan här för att ha till övernattnings turer i woodsen, livstids garanti och skall vara ganska svala att ha på sig när värmen kommer:

http://www.ebay.co.uk/itm/AIRJET-SCOUTS-CADET-BUSHCRAFT-CAMPING-65-LITRE-RUCKSACK-/140251664800?pt=UK_SportingGoods_BackpacksRucksacks_Bags_EH&hash=item20a7a691a0

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 19:22 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

.

Senast redigerad av takiman fre 20 feb 2015, 00:20, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 19:36 
En finess med LK70 är att man kan ta bort säcken och spänna fast/hänga saker direkt på stålramen. (Inte spänna så hårt att ramen böjs... :roll:) Praktiskt om man skall kånka tunga och otympliga prylar långt i oländig terräng. Jeepdunk eller liknande... LK35SJV har samma ram, men mindre säck. Utrymme under för packpåse eller liknande.

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 21:03 
Konservprovsmakare

Skogsbonde skrev:
En finess med LK70 är att man kan ta bort säcken och spänna fast/hänga saker direkt på stålramen. (Inte spänna så hårt att ramen böjs... :roll:) Praktiskt om man skall kånka tunga och otympliga prylar långt i oländig terräng. Jeepdunk eller liknande... LK35SJV har samma ram, men mindre säck. Utrymme under för packpåse eller liknande.

Skogsbonde, LK70 liknar den rygga jag hade när jag lumpade som jägare i mitten på 80-talet. Då var man jevfligt trött på den men nu inser jag hur bra den var.

Vet någon under vilka år denna LK70 användes och vilka förband som använde den?

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 21:15 
The grey man
Användarvisningsbild

Annars finns det ju Civila varianter som t.e.x The North Face i svart eller grönt som är riktigt bra grejor, sitter som limmad på ryggen och går att lasta rejält
Ingen ide att ha en rygga i camo om man inte är klädd därefter + att det kan vara bra att se lite civil ut om man stöter på patrull

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 21:59 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Kan bara instämma med Harmklinga!
Vi börjar närma oss 2000-talets mitt, gamla ryggsäckar med extern stålram! Där jag gjorde lumpen hade vi bärmes! Gruvligt ålderdomligt och antiergonomiskt.
Som friluftsnörd knatade jag landet runt med en fantastisk 70L ryggsäck från Haglöfs, som på den tiden såldes utan avbärarbälte!

Går numera med en 65L säck med integrerat bärsystem, min gamla Haglöfsäck är förpasad till vinden och är en ren nostalgipryl jag sparar för alla minnen jag har kopplade till den. Ryggsäcken jag har idag är uppsydd av en god vän som designat ryggsäckar sedan nittitalet bla till attackdykarna... inte för att just den säcken var bra men vattentät är den!

Skulle varmt rekomendera ett besök i någon friluftsbutik typ naturkompaniet för att prova runt vad som passar dig. Min fru köpte en modern bugetryggsäck av Friluftsvaror AB för c:a 700 kr och den är riktigt bra! Hittar du något som du trivs med kan du tråla nätet efter bättre priser eller begagnat, det är massor av friluftsknuttar som måste byta utrustning varje år!

Jobbar man inte för försvarsmakten skulle jag styra långa omvägar kring alla typer av militärryggsäckar, det mesta är föråldrad teknik, tungt, obekvämt, opraktiskt och fult!

/Lars

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa