Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Var köper jag tändare?
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 19:13 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Jag har några gamla reklamtändare som går att återfylla, handlade en gång för många år sedan en butangasburk på clas ohlsson eller något liknande lågprisvaruhus, den använde jag senast igår med gott resultat, kom med en ring med olika plastmunstycken också som passade mot de flesta tändarstift.

Räcker inte så länge i tändaren för visso (vilket jag tror beror på att jag fyllde med fel teknik (man skall vända uppochner på butanburken och fylla med flytande gas om det skall räcka länge), men ville inte fylla för mycket då jag var osäker på hurpass tät tändaren var över lång tid), men ganska lätt att fylla, tar ca 12 sekunder om man vill göra det riktigt.
(undvik att frysbränna fingrarna på flytande gas bara, det svider som tusan i flera dagar efteråt om man har otur...)

Det finns litet mer påkostade piezotändare som går att återfylla, den jag har hittade jag tom på en parkeringsplats för länge sedan, troligen butikspersonal som tappat den efter att ha tänt marschaller.

Annars, farfars gamla zippolighter, fyller man med benzin tex och man kan byta kanthalstift när det är slut.
Fanns även någon variant med platinatråd som tände av sig själv medelst kemisk reaktion.
Håller i princip för evigt om man låter bli att tända gas med den, då brinner tråden av omedelbart.

Använder ytterst sällan tändare för egen del dock.

InläggPostat: mån 23 nov 2015, 20:38 
Tränar vakthöns

Lurker skrev:
skogsstjärnan skrev:
Primus powerlighter. Punkt slut. Frågor, verkställ.

Jag är inte jätteimponerad av den tändaren.

Varför?

InläggPostat: mån 23 nov 2015, 21:11 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Nån som testat?
http://gearjunkie.com/firesleeve-bic-lighter-case
(vattentätt fodral till BIC)

InläggPostat: mån 23 nov 2015, 21:16 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Derzu Uzala skrev:
Nån som testat?
http://gearjunkie.com/firesleeve-bic-lighter-case
(vattentätt fodral till BIC)

Tänkte precis fråga efter denna produkt. Alltid surt :lol: när tändaren har blivigt blöt. Oavestt ofrivilligt dopp, högt sly eller kraftigt regn som har blött ned byxorna.

InläggPostat: mån 23 nov 2015, 21:23 
Användarvisningsbild

Jag är också BIC fantast, kör ziplock påse som lösning idag.

InläggPostat: mån 23 nov 2015, 21:29 
Blev ändå några tändare från biltema då dom kosta 10kr för 6st. Som valuta kanske dom fungerar. Dom hade en ny typ jag inte sett förut, 4st för 20kr som ska testas framöver.

InläggPostat: tis 24 nov 2015, 13:28 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Lurker skrev:
skogsstjärnan skrev:
Primus powerlighter. Punkt slut. Frågor, verkställ.

Jag är inte jätteimponerad av den tändaren.

Håller med. Är inne på min tredje tändare efter att de två första slutar fungera av nåt oförklarligt fel. Den är grym när den funkar men litar inte längre på den. Och så drar den väldigt mycket gas.

InläggPostat: tis 24 nov 2015, 13:42 
Tränar vakthöns

Hur och var har de pajat? Symtom? Jag har en som alltid klickar på första försöket men efter det alltid tänder.

Klart de dras soppa när det kommer ut en svets och inte ett gult ljus. :D

Vilken gas kör ni på? Återfaller från tub eller på återfyllningsflaska från den lokala butiken?

InläggPostat: tis 24 nov 2015, 14:54 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

skogsstjärnan skrev:
Hur och var har de pajat? Symtom? Jag har en som alltid klickar på första försöket men efter det alltid tänder.

Klart de dras soppa när det kommer ut en svets och inte ett gult ljus. :D

Vilken gas kör ni på? Återfaller från tub eller på återfyllningsflaska från den lokala butiken?

Gas och gnista kommer men den vill inte tända. Kanske för dålig gnista... mejlkonversation med Primus ledde inte till nån förklaring. Fick dock en ny skickad till mig kostnadsfritt. Eloge!

InläggPostat: tor 03 dec 2015, 21:59 
Har nu testat den här http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/ ... 000035806/ i en vecka. Den med den fåniga inbyggda ölöppnaren. Hoppas dom andra 3 innehåller mer gas. Tänt den ca 200 gånger :oops: på en vecka inställd på max och funkar ännu men lågan börjar bli mindre. Betyget blir godkänt men en smula beröm.

InläggPostat: ons 30 dec 2015, 03:06 
Tändare #2 höll i 3 veckor och lågan var riktigt rejäl ca 3cm. Borde trimmat ner den men ville testa vad den gick för. Kommer köpa fler.

InläggPostat: ons 30 dec 2015, 21:21 
Tränar vakthöns

Det jag tycker är intressant är om grejerna fungerar inte bara inne i 20 grader utan när de legat ute och är fuktiga och kalla och ska tända nyårsraketerna. Att provköra en tändare 200 gånger i följd inne säger mig inte så mycket men att den tänder på första försöket när det är 10 grader kallt ute och grejerna är kalla DET säger lite om kvaliteten.

Återkom gärna 1/1 med resultatet.

har sett att man med adapter kan tanka primus vintergas som ska funka ner till 22 grader kallt. Biltema, bring it on. :D

InläggPostat: ons 30 dec 2015, 21:52 
skogsstjärnan skrev:
Det jag tycker är intressant är om grejerna fungerar inte bara inne i 20 grader utan när de legat ute och är fuktiga och kalla och ska tända nyårsraketerna. Att provköra en tändare 200 gånger i följd inne säger mig inte så mycket men att den tänder på första försöket när det är 10 grader kallt ute och grejerna är kalla DET säger lite om kvaliteten.

Återkom gärna 1/1 med resultatet.

har sett att man med adapter kan tanka primus vintergas som ska funka ner till 22 grader kallt. Biltema, bring it on. :D

Bra ide, slänger ut en på gården och kollar om den funkar om en månad.

InläggPostat: ons 30 dec 2015, 22:39 
Användarvisningsbild

skogsstjärnan skrev:

En viktig sak att veta om just vintergasen är att dels har gasmixen köldegenskaper men det är även en sk "vapor mesh" inne i tuben som gör att gasen förångas bättre.
Dvs om tuben klarar av att leverera gas ned till -22C så gör nog inte tändaren lika bra jobb, dock så kan ju tändaren hållas varm av din hand, förvaras i innerficka etc vilket så klart löser det problemet men det kan vara bra att inte förvänta sig att en kall tändare gör lika bra jobb ända ned till -22C även om den är laddad med vintergas. Rimligen börjar tändaren strejka X grader tidigare. (testa i frysen med termometer någon?)

InläggPostat: ons 30 dec 2015, 23:35 
Tränar vakthöns

Precis, behållaren verkar vara halva grejen. Grejerna tänder inte efter att man laddat den pga kylan. Tyvärr är mina tre tändare laddade med gas från den lokala affären. Men frystest is the shit.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa